Zuinige NAS met goede Plex transcoding ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:35
Momenteel heb ik een desktop met zo'n 8 schijven er in. Hier draai ik in containers Plex en Sabnzbd op.
Beide gebruik ik sinds Netflix en Amazon Prime bijna niet meer, maar wil toch nog graag Plex beschikbaar hebben voor alle foto's en films & series welke er nog wel op staan.
Ook onze home-video's worden hierop ontsloten op de verschillende clients in huis (Amazon Fire HD, X One, Apple TV, laptops, iPhones). Vanwege de verschillende type clients is het vaak noodzakelijk om te transcoden.
Dit gaat prima op m'n i7 2600K, maar wil eigenlijk van deze desktop af en vervangen door een NAS.

Enkele jaren geleden hoorde ik iedereen altijd praten over Synology en had iedereen er dan ook een. Wanneer ik de pricewatch bekijk en verschillende sites bekijk met 'Best NAS for Plex in 2018', dan lijkt het alsof Synology niet meer heer-en-meester is op dit vlak.

Ik zag ook Netgear & WD voorbij komen als goede NAS systemen met Plex ondersteuning, maar m'n voorkeur gaat toch uit naar wat 'stabielere' merken op dit gebied. Nu heb ik er verder niet veel verstand van, maar volgens mij zijn dat Synology, Qnap & Drobo.

Persoonlijk lijken de pricewatch: QNAP TS-453A (4GB ram) en pricewatch: Synology DiskStation DS418Play me mooie systemen, maar vraag me af hoe die processoren presteren voor transcoding. Beide hebben hardware transcoding (https://docs.google.com/s...j3tmMPc/htmlview?sle=true), dus daar zal het niet aan liggen.

De Qnap spreekt me wel het meeste aan, aangezien ik daar in de App Store ook nog een Azure Storage backup mogelijkheid zie (gebruik momenteel Crashplan Pro, maar dat verloopt binnenkort).

Zijn er nog andere systemen waar ik nog naar zou kunnen kijken?
Ben dus niet zo heel bekend op dit gebied, maar het lijkt me dat de systemen redelijk zuinig moeten zijn en bij voorkeur toch nog 1080p kunnen transcoden in verschillende formaten.
Mocht dat transcoden toch niet echt goed werken, dan zou ik ook voor een zuiniger systeem kunnen gaan natuurlijk.

[ Voor 46% gewijzigd door Jan_V op 14-05-2018 21:57 . Reden: af maken van de post ]

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Rmg

https://support.plex.tv/a...3-nas-compatibility-list/

Arm based valt eigenlijk al af.

Er zijn niet veel nassen die 4k transcoden, als je genoegen neemt met 1080 dan is er wel keus.

Ben je bereid om om voor een plex pass te betalen dan worden de qnaps interessanter.

Grootste vraag is ook wat wil je uitgeven

• Jan_V
Rmg schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:58:
https://support.plex.tv/a...3-nas-compatibility-list/

Arm based valt eigenlijk al af.

Er zijn niet veel nassen die 4k transcoden, als je genoegen neemt met 1080 dan is er wel keus.

Ben je bereid om om voor een plex pass te betalen dan worden de qnaps interessanter.

Grootste vraag is ook wat wil je uitgeven
De NAS'en die ik nu noemden zijn zo'n 500 euro.
Blijkbaar is dat een normale prijs voor dit type NAS.

Persoonlijk vind ik het veel geld voor zoiets, maar als dat normaal is, dan is dat zo. Zelf vind ik zo'n 500 euro toch wel een soort van max, maar als er voor 600 euro een is die vele malen beter is/kan zijn, dan is die 100 euro extra ook geen probleem bij wijze van spreken.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-02 20:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wil je meerdere streams kunnen transcoden (zeker hogere resolutie materiaal) heb je vrij veel CPU power nodig en kom je op de dure modellen uit helaas.

Bepaalde modellen hebben hardware transcoding op de CPU/SOC, heb je dat niet heb je gewoon brute CPU power nodig voor software transcoding en vallen bijna alle consumenten modellen door de mand.

[ Voor 39% gewijzigd door Tortelli op 14-05-2018 22:27 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CAA.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
Rmg schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:58:
Uit nieuwschierigheid, waarom is dat interessanter met een plex pass? Of is dat puur voor de hardware transcode.

[ Voor 7% gewijzigd door Wannial op 14-05-2018 23:20 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Rmg

Wannial schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:19:
[...]

Uit nieuwschierigheid, waarom is dat interessanter met een plex pass? Of is dat puur voor de hardware transcode.
Jep voor de hw transcode.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:29
Volgens mij kun je voor 500 euro een pc bouwen (snap dat je een NAS wilt overigens), die die taken prima kan en wellicht nog zuiniger is ook.
Daarbij is het dan geen probleem om iig 1080p te doen, maar 4k zou ook nog kunnen. Maar dat lijkt me niet nodig daar het om eigen materiaal gaat en ook oudere series die je al hebt.
Qua software maakt het dan volgens mij weinig uit. Echter qua onderhoud van die software wellicht wat meer. Alhoewel je plex in een docker zou kunnen draaien. Waardoor je bij een update een kopie kunt maken en eerst uitproberen of alles nog werkt.

Mijn toekomstige server, let wel, ik heb al een behuizing (denk dat jij dat ook wel hebt van je huidige.) en voor mij komt er nog een Windows licentie bij aangezien ik van whs 2011 over ga naar win10. (server essentials 2016 of hoger is gewoon vrij prijzig.)

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 14-05-2018 23:30 ]

Verwijderd

Waarom transcoden? Ik speel hier alles af zonder. Laptop, pc, smartphone en tv.Typisch dat die discussie altijd weer terugkomt.

• Arunia
@Musicmasters omdat bijvoorbeeld een ipad zonder de bestanden om te zetten het niet zonder transcode af gaan spelen. Wat mijn ervaring met een raspberry op vakantie is (rip zelf mijn films in het juiste formaat waardoor het niet nodig is).

Jij noemt precies de apparaten die het veelal niet nodig hebben (er vanuit gaande dat je een Android smartphone hebt).

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 14-05-2018 23:32 ]

Verwijderd

@Arunia Je moet gewoon niet afspelen met Plex maar met een externe player. Je bent wel gek (vind ik) om zoveel kosten te maken omdat Plex zo;n waardeloze player heeft. Daarbij zijn er bijna geen Nassen die dit fatsoenlijk doen.

Plex is plaatjes kijken van films, niet meer dan dat. Gewoon naar de file via een filebrowser en spelen maar. Dan maar niet via Plex. Maar dat is mijn bescheiden mening. O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2018 23:38 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:24

FreakNL

Well do ya punk?

En hoe doe je dat als je 2000 (of voor mijn part 3) km verderop zit?

Verwijderd

@FreakNL Ik doe dat nooit, maar in mijn geval middels DS File op de Synology zou dat makkelijk kunnen. Of met DS Video kan het ook. Met Plex afspelen geeft te vaak ellende. Zelfs op mijn LG tv is er een aparte app gemaakt, Xplay, omdat Plex bijna altijd wil transcoderen. Met Xplay wordt de interne speler van de tv gebruikt en bestaat dit probleem niet.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-02 12:29

lasharor

7 december 2004

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:12:
@FreakNL Ik doe dat nooit, maar in mijn geval middels DS File op de Synology zou dat makkelijk kunnen. Of met DS Video kan het ook. Met Plex afspelen geeft te vaak ellende. Zelfs op mijn LG tv is er een aparte app gemaakt, Xplay, omdat Plex bijna altijd wil transcoderen. Met Xplay wordt de interne speler van de tv gebruikt en bestaat dit probleem niet.
Duidelijk dat je dit nooit doet want het gaat echt zoveel makkelijker met de Plex app op je telefoon dan die ellendige DS apps. Transcoden onderweg is trouwens wel handig. Zonder Transcode is het bijv. erg moeilijk om een film in de trein te bekijken.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-02 12:04

Nitai

Live the life you love.

FreakNL schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 00:47:
En hoe doe je dat als je 2000 (of voor mijn part 3) km verderop zit?
Je hebt gelijk, maar heb je dan een 4k stream nodig? Dan wordt het transcoden niet, maar de verbinding een bottleneck.

Zelf heb ik gewoon een VPS waar Plex op draait, snelle verbinding en krachtige transcoding. Thuis heb ik ook wel een NAS, maar daar handelt m'n client (Nvidia Shield) het transcoding af.

Het werkt op een NAS gewoon niet lekker, fora van Plex staat ook bol van de problemen met transcoding op een NAS. Ik zou daarom ook voor een dedicated machine opteren zoals al eerder hier genoemd werd.

[ Voor 6% gewijzigd door Nitai op 15-05-2018 09:20 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

lasharor schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:17:
[...]

Duidelijk dat je dit nooit doet want het gaat echt zoveel makkelijker met de Plex app op je telefoon dan die ellendige DS apps. Transcoden onderweg is trouwens wel handig. Zonder Transcode is het bijv. erg moeilijk om een film in de trein te bekijken.
Heb het op vakantie wel eens gedaan. Geen enkel probleem. Ik blijf erbij, Plex heeft een waardeloze speler. Ik zou er iig geval geen honderden euro's aan uitgeven en blijf gewoon bij mijn DS414.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 09:29 ]

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-02 13:28
Als ik je een tip mag geven: https://firecore.com/infuse

Dit is een app voor TVOS + IOS. Dat dan weer wel, maar heeft ook integratie (sinds kort) met plex media server. Dan wordt m.b.v. de app de transcoding gedaan op je end-device (ATV / Iphone). en de plex server is je Library.

Ikzelf gebruik dit al een tijd en ben er erg tevreden mee.

• Jan_V
Tortelli schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:24:
Wil je meerdere streams kunnen transcoden (zeker hogere resolutie materiaal) heb je vrij veel CPU power nodig en kom je op de dure modellen uit helaas.
Meerdere streams transcoden is gelukkig niet nodig, maar valide punt.
Arunia schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:28:
Volgens mij kun je voor 500 euro een pc bouwen...
Klopt. Dit is exact wat ik in het verleden heb gedaan met WHS, Server 2008(R2) en Server 2012(R2). Op zich werkt dat allemaal prima en heb je veel meer mogelijkheden. Echter is de tijd van hobby'en (op dit gebied) wel een beetje voorbij en betaal ik tegenwoordig liever voor iets meer gemak. Met 2 jonge kinderen en fulltime baan, zzp werkzaamheden, bloggen & presenteren is de additionele vrije tijd redelijk beperkt en besteed ik die liever aan andere zaken dan het onderhouden van m'n homeserver.
Dat is dus (een) reden om te kiezen voor een standaard NAS. MS licenties zijn voor mij overigens niet echt een issue, aangezien ik die via m'n MSDN abonnement 'gratis' heb.
ph4nt0m schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:17:
Als ik je een tip mag geven: https://firecore.com/infuse

Dit is een app voor TVOS + IOS. Dat dan weer wel, maar heeft ook integratie (sinds kort) met plex media server. Dan wordt m.b.v. de app de transcoding gedaan op je end-device (ATV / Iphone). en de plex server is je Library.

Ikzelf gebruik dit al een tijd en ben er erg tevreden mee.
Dat ziet er interessant uit! Ga ik me eens inlezen!
Dat zou betekenen dat er inderdaad een minder zware CPU (en mogelijk geheugen) in de NAS hoeft te zitten.

Over transcoding verhaal: Ja, liever niet, maar het is gewoon noodzakelijk/handig wanneer je verschillende devices hebt die niet allemaal 1 formaat aan kunnen. De standaard mp4 bestanden uit m'n videocamera worden niet geaccepteerd door de i-devices, evenals mkv bestanden. Alles converteren naar iets wat een i-device slikt is mogelijk, maar dan wil de X One er volgens mij weer transcoden. Gezien het vaak 'oude' films zijn of homevideo's volstaat 720p (en 1080p) prima.
Het Infuse product lijkt interessant en ga ik dus zeker naar kijken.

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:43
De intel synology modellen ondersteunen ook HW transcoding. Doe het zelf met een 916+ en deze trekt zo'n 4-5 1080p streams met HW transcoding. Moet geen probleem zijn.

• Arunia
@Jan_V Daar kan ik me iets bij voorstellen. Ben zelf getrouwd, 1 kind en een fulltime baan. Dus begrijp dat ook wel.
Echter vind ik het zelf nog zeker leuk om te knutselen. Over het algemeen is het bij ons iig niet zoals ze zeggen:"Bij de loodgieter lekt de kraan".

Maar inderdaad als er iets niet goed gaat, dan heb je wel aardig wat werk.
Backup doe ik iig niet thuis, dat gaat de cloud in (op dit moment nog een tijd Crashplan small business).
Ben ook eerlijk als ik zeg dat waarschijnlijk alles wat ik doe gewoon prima met een luxere NAS zou kunnen (alhoewel 4k transcoding je een redelijke high end pc voor nodig hebt zoals in mijn lijstje).

Als je wat meer gebruiksgemak wilt is inderdaad een NAS een betere oplossing.

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jan_V schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:47:
De Qnap spreekt me wel het meeste aan, aangezien ik daar in de App Store ook nog een Azure Storage backup mogelijkheid zie (gebruik momenteel Crashplan Pro, maar dat verloopt binnenkort).
Synology heeft ook ondersteuning voor Azure Storage (Hyper Backup) :)

Overigens is MrMC ook een goed alternatief voor de officiele Plex Client. Je kan zowel transcoden als Native afspelen, is volgens mij ook een fork van Kodi:

https://mrmc.tv

[ Voor 19% gewijzigd door magnifor op 15-05-2018 13:54 ]

• Jan_V
Ik heb nog even zitten zoeken en de mensen om me heen zijn nog steeds zeer positief over Synology.
Daarom besloten om te gaan voor een pricewatch: Synology DiskStation DS918+

Iets duurder vergeleken met een DS418Play, maar ook dus een stuk krachtiger en ondersteuning voor Docker. Ga deze gelijk maar een upgrade geven met RAM en een kleine M2 er in zetten welke als cache wordt gebruikt.
Doordat er een (goede) Docker ondersteuning op zit kan ik waarschijnlijk ook PiHole & een Unifi Controller hier op draaien, wat me weer scheelt in de aanschaf van een Raspberry en CloudKey.

Pagina: 1