Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nljordi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-12-2024
Advies gevraagd om er voor te zorgen dat er geen belasting betaalt wordt over spaargeld.
Een kennis van mij heeft deze situatie en wil hem hierbij helpen maar zijn beide er niet uit wat de verstandigste manier is.

De situatie is als volgt:
- Heeft een vast inkomen maandelijks. ( modaal )
- Zit boven het maximum vrij sparen
- Woont bij zijn ouders
- Spaart om een eigen woning te kopen t.z.t.
- beleggen geen ervaring mee/slechte ervaring over gehoord.

Hopelijk genoeg informatie waarmee iemand ons kan helpen in deze situatie want volgens mij wil niemand het geld naar de belasting brengen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 23:09
Belasting ga je er sowieso over betalen zolang je geen huis koopt, het enige wat je kan doen is toch rendement proberen te maken over je spaargeld, dit kan door: 1. spaargeld langere tijd vast zetten ( maar wil je niet want je weet niet exact wanneer je een huis gaat kopen) 2. Beleggen, maar zoals je zegt is het gevoel daarbij niet goed, dus niet doen. 3. op de spaarrekening laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 13:17

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Als je alles netjes wil doen, moet je belasting betalen.

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Toeslagpartner zoeken met weinig vermogen, dan kun je dubbel zoveel sparen zonder vermogensbelasting te betalen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

nljordi schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:39:
Advies gevraagd om er voor te zorgen dat er geen belasting betaalt wordt over spaargeld.
Een kennis van mij heeft deze situatie en wil hem hierbij helpen maar zijn beide er niet uit wat de verstandigste manier is.

- Woont bij zijn ouders

Hopelijk genoeg informatie waarmee iemand ons kan helpen in deze situatie want volgens mij wil niemand het geld naar de belasting brengen!
Behalve in een oude sok (en dus de belasting ontduiken) betaal je er sowieso belasting over. Over 25k dus 300 euro.

Er zijn nog een paar groenbeleggingen die een mindere belastingdruk kennen.

Als je kennis dat huis gekocht heeft krijgt hij weer 40-50% van zijn hypotheekrente terug.

Dus even doorbijten en gewoon sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Barrycade schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:04:
Behalve in een oude sok (en dus de belasting ontduiken) betaal je er sowieso belasting over. Over 25k dus 300 euro.
Voor 2018 geld dat de eerste 30k 'gratis' is..
Elke €1000 daarboven kost je €6.. (tot een totaal van 100k, daarboven wordt 't hoger)

Dus zelfs €50k vermogen kost je nog geen €120 per jaar aan belasting..
Zonde geld.. dat zeker.. maar gewoon accepteren en lekker doorsparen voor dat huis. :)

Je mag tevens €500 contant thuis hebben, scheelt je weer €3 aan belasting >:) :+

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 14-05-2018 21:15 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:45
'Belasting.' Ik noem het diefstal.

Je betaalt meer belasting over je vermogen dan je aan rente ontvangt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:12
GioStyle schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:19:

Nofi, maar die 'diefstal' zorgt er wel voor dat je wegen hebt waar je met de auto op kan rijden, dat er politie rond loopt, dat je onderwijs hebt kunnen volgen, dat het OV bestaat om mee te reizen, dat we een leger hebben dat ons veilig houdt, dat mensen over de hele wereld heen het een klein beetje beter krijgen, etc.

TS: hebben we het hier over een paar honderd of duizend euro boven de grens of tienduizenden euro's?

Waarom woont die vriend nog steeds thuis als hij al een prima baan heeft met voldoende spaargeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rente van een spaarrekening is ook niet de enige(/beste) manier om rendement te halen uit je vermogen.
nljordi schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:39:

- Woont bij zijn ouders

Alles boven de €30.000 uitgeven, dan hoef je geen VRH te betalen en het is ook nog eens goed voor de economie d:)b

[ Voor 56% gewijzigd door fsfikke op 14-05-2018 21:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21

Ok, zeg het maar, wat wil je:

200.000 hypotheek met rente 2% en spaargeld 20.000 zonder rente

Of

200.000 hypotheek met 5% rente en spaargeld 20.000 met 3% rente?
(Aangezien dit een topic is wat gaat over huis kopen)
Ik word zo moe van dat geklaag dat je zo weinig spaarrente krijgt (en no offence maar vaak zijn dit ook nog de mensen met weinig geld die zelf met 5% of hoger nog niet veel zouden krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
President schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:23:
[...]

Nofi, maar die 'diefstal' zorgt er wel voor dat je wegen hebt waar je met de auto op kan rijden, dat er politie rond loopt, dat je onderwijs hebt kunnen volgen, dat het OV bestaat om mee te reizen, dat we een leger hebben dat ons veilig houdt, dat mensen over de hele wereld heen het een klein beetje beter krijgen, etc.
Dus stel dat jij een bruto-inkomen hebt van €3000 per maand. Is het goed als de overheid volgende maand €3500 aan loonbelasting inhoudt?
ybos schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:26:
[...]

Ok, zeg het maar, wat wil je:

200.000 hypotheek met rente 2% en spaargeld 20.000 zonder rente

Of

200.000 hypotheek met 5% rente en spaargeld 20.000 met 3% rente?
(Aangezien dit een topic is wat gaat over huis kopen)
Ik word zo moe van dat geklaag dat je zo weinig spaarrente krijgt (en no offence maar vaak zijn dit ook nog de mensen met weinig geld die zelf met 5% of hoger nog niet veel zouden krijgen).
Dan graag spaargeld met 3% rente, want ik heb geen hypotheek.

Vergeet niet dat over spaargeld (in mijn geval) al netjes inkomstenbelasting is betaald. Vervolgens komt de overheid nog een keer langs om letterlijk mijn geld af te pakken. :X

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 14-05-2018 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GioStyle schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:28:
[...]

Vergeet niet dat over spaargeld (in mijn geval) al netjes inkomstenbelasting is betaald. Vervolgens komt de overheid nog een keer langs om letterlijk mijn geld af te pakken. :X
Weet je zeker dat je al inkomstenbelasting betaalt over de rente die je van de bank krijgt of de winst die je uit beleggingen haalt?

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 14-05-2018 21:45 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
fsfikke schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:42:
[...]

Weet je zeker dat je al inkomstenbelasting betaalt over de rente die je van de bank krijgt?
Als je werkt, dan krijg je loon. Over dat loon betaal je inkomstenbelasting. De centjes die je overhoudt en niet spendeert gaat naar een potje genaamd: spaargeld. Daar is dus al belasting over betaald, namelijk inkomstenbelasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
SmiGueL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:13:
[...]
Voor 2018 geld dat de eerste 30k 'gratis' is..
Elke €1000 daarboven kost je €6.. (tot een totaal van 100k, daarboven wordt 't hoger)

Dus zelfs €50k vermogen kost je nog geen €120 per jaar aan belasting..
Zonde geld.. dat zeker.. maar gewoon accepteren en lekker doorsparen voor dat huis. :)
Even van die 50k uitgaan wat €120 belasting kost: Bij een grootbank (bv Raobank) met momenteel 0.05% rente levert dat €25 op, bij een onlinespaarbank (bv Leaseplanbank) met momenteel 0.35% rente levert dat momenteel €175 op en als je het een jaar vast durft te zetten bij dezelfde onlinespaarbank tegen 0.65% levert dat €325 op.

Als je inflatie etc in dit verhaaltje even buiten beschouwing laat kan je die belasting dus prima betalen van je rente, zolang je niet al te ver boven die vrije 30k zit. Voor mij zou €120 euro per jaar op 50k (das effectief 0.024%) het risico niet waard zijn om allerlei risico's te nemen zoals enorme bedragen contant of beleggen zonder kennis.

Andersom: Als je straks die hypotheek hebt krijg je met de hypotheekrenteaftrek jarenlang een dusdanig belastingvoordeel waar deze relatief kleine belasting peanuts bij is.
GioStyle schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:28:
[...]

De overheid heft belasting over inkomsten. Rendement over spaargeld = inkomsten, dus daar betaal je belasting over. Het is vrijwel ondoenlijk om voor iedere burger individueel te gaan bepalen wat ze aan rendement hebben gehaald (spaarrente, beleggingen, weet ik veel wat allemaal). Daardoor hebben ze een vast tarief vastgesteld.
Dat deze erg hoog is ben ik met je eens, aangezien het grootste deel van Nederland bij een grootbank spaart en dus waarschijnlijk verlies maakt. Uit mijn voorbeelden van hierboven blijkt echter dat dit lang niet altijd zo is, zolang je niet al te ver boven die 30k komt.

Belasting op belasting op belasting is niets nieuws, dat is nu eenmaal hoe het werkt. Je betaald loonbelasting, vervolgens vermogensrendementsheffing, vervolgens btw als je je geld uitgeeft en je erfgenamen wellicht nog erfbelasting. En vergeet accijns over btw of btw over accijns of hoe ze dat tegenwoordig doen niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@Pieter van Ras

Ik weet dat het individueel moeilijk is vast te leggen, maar het voelt zo onrechtvaardig.

En het is niet 1 keer. Dit speelt al jaren. In mijn geval al sinds 2014 als ik het goed heb. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

GioStyle schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:46:
[...]

Als je werkt, dan krijg je loon. Over dat loon betaal je inkomstenbelasting. De centjes die je overhoudt en niet spendeert gaat naar een potje genaamd: spaargeld. Daar is dus al belasting over betaald, namelijk inkomstenbelasting.
Klopt, maar kijk eens goed naar wat @fsfikke vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Reinier schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:59:
[...]

Klopt, maar kijk eens goed naar wat @fsfikke vraagt.
Nou, nou.. Dat gegraai van de overheid valt in box 3. Is dat waar je op doelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 06:43
Een creatief mens richt een besloten vennootschap op en stort spaargeld als agio/aandelenkapitaal. Daarna als hypotheek aan jezelf lenen waardoor renteaftrek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
GioStyle schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:57:
@Pieter van Ras
En het is niet 1 keer. Dit speelt al jaren. In mijn geval al sinds 2014 als ik het goed heb. :/
En hoeveel heb je sindsdien betaald aan vermogensrendementsheffing en hoeveel heb je aan rente gekregen? Als je net iets boven de vrije voet zit is dat echt niet zoveel dus ik vermoed dat je de eerste jaren gewoon winst hebt gemaakt.

In 2014 was de vrije voet 21k. Als thuiswonende met modaal salaris (even 2 aannames) ga ik ervan uit dat je makkelijk 10k per jaar spaart. Dan zou je nu dus richting de 60k moeten gaan, is het dan niet eens tijd om met de bank te gaan babbelen en op zoek te gaan naar een klein huisje/appartmentje?

Overigens houdt niemand je tegen om te gaan huren, groeit je spaarrekening ook niet zo snel meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:19
Als je belegt in groene beleggingen is er een hogere vrijstelling.

Verder repareert het belastingplan 2018 de inmiddels onrechtvaardig hoge tarieven. Voor de eerste pak hem beet 70K wordt het tarief gebaseerd op de rente van 3-maandsdeposito's. Voor hogere bedragen wordt het rendement gebaseerd op beurskoersen, huizenprijzen en de rente staatsobligaties.
Het gevolg is wel dat als rendementen en rentes gaan stijgen dat de VRH ook hoger kan worden dan hij was. Er is een hele lange periode geweest dat de 4% die als basis werd ruim onder het daadwerkelijk te halen rendement lag.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:14
Ik zou me eerder druk maken om geldontwaarding doordat de huizen alsmaar duurder worden. Dat gaat veel harder dan dat beetje box3 belasting. Wat ik in drie jaar tijd op die manier ben kwijtgeraakt, dan heb je het eerder over een factor 100 dan over factor 10 in vgl. met mijn box3 belasting. Maar sommigen staren zich helemaal blind op de jaarlijkse belastingaangifte en laten zich aan de andere kant kaalplukken.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
Een matige topicstart gevolgd door vele offtopic reacties maken dit topic weinig kansrijk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.