Mesomelas schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:52:
[...]
Tof dat je je verhaal deelt, gedeelde smart is halve smart. Helaas hebben we er inderdaad weinig aan, al overweeg ik, zoals ik hierboven ook schreef wel serieus naar Roemenië te vliegen. Zelf heb ik daar alleen nog maar positieve ervaringen, over het algemeen heel gastvrije mensen en nooit problemen gehad. Ik ben ook enorm verbaasd over de behandeling bij de ambassade. Die mensen zijn hier toch met als doel het helpen van landgenoten?

Hehe, welkom in de wondere wereld van RO bureaucratie. Zo warm, vriendelijk en behulpzaam als de mensen daar zijn (nouja, buiten Bucuresti dan...), des te kil, nors en onwelwillend is de ambtenarij. Het is een van de dingen waar je aan ziet dat ze nooit schoon schip gehouden hebben na 1989.
Verwacht niet dat het op locatie er veel beter aan toe gaat. Laatste keer dat we in Timisoara paspoorten aan moesten vragen moesten we naar een locatie in het souterrain van een groot nieuw winkelcentrum buiten de stad. De balie opende om 9u, maar alleen om iedereen een nummer te geven. Er was een beperkte voorraad nummers; lukte het niet om er een te bemachtigen, dan kon je de volgende dag nog eens te proberen. Er stonden mensen al van <7u in de rij. Wij kwamen er om 8u15 aan en konden toen de nummers uitgedeeld werden nog maar net een van de laatste krijgen. Daarna begon het echte wachten. Soms ging het langzaam, soms ging het snel. Als je even weg was en je nummer werd omgeroepen had je pech: plaats vergaan, morgen weer proberen. Dit was een snelle dag, voor het middaguur waren alle aanvragen verwerkt. Toen ging de balie voor de rest van de dag dicht... als je het geluk had dat je aanvraag in behandeling genomen werd, kreeg je een factuur mee. Die moest je gaan betalen in een bank die alleen filialen had een paar km verderop in het centrum. Met de kwitantie kon je weer terug om de daadwerkelijke behandeling in gang te zetten. Ik weet niet meer hoe lang het duurde voor je het kon ophalen (een paar dagen ofzo), maar dat moest dus ook weer in persoon met nummers die 's morgens vroeg uitgedeeld werden. Met dat nieuwe systeem van 90 dagen zie ik voor me dat je dat dus 90 dagen later moet doen
Als de familie van je vriendin mensen kent binnen dit circuit is geheid een en ander mogelijk. Zo niet: feest.
Wat betreft het paspoort, ik snap je, nu helaas een beetje laat. Het punt is dat ik zelf vroeger nooit een paspoort nodig heb gehad, een identiteitsbewijs was genoeg. Ik heb bij mijn eerste vakantie buiten de EU een paspoort aangevraagd, ook na het boeken en binnen een paar dagen was het rond.
Het zelfde voor mijn vriendin, ze woont in Nederland en heeft hier geen paspoort nodig. Een identiteitsbewijs binnen de EU is voldoende, daarbij heeft ze haar Nederlandse rijbewijs en meestal legitimeert ze zich daar mee. Het is stom, maar ik heb altijd over een paspoort gedacht als een document dat je aanvraagt als je het nodig hebt.
Op momenten als dit kom je erachter hoe relatief goed en vooral efficient dingen in NL geregeld zijn. Jammer dat het op zo'n stressvolle en mogelijk (als vakantie in het water valt en annuleringsverzekering roept "eigen schuld, geen uitkering") dure manier moet ontdekken.
Zelfde geldt voor hoe ongelofelijk positief afwijkend de situatie is voor reizen binnen EU. Dat is totale uitzondering wereldwijd gezien, niet de regel