Roemeens paspoort aanvragen, wat zijn de mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesomelas
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05-2023
Ik zie echt even geen mogelijkheden meer, een goed moment om raad te vragen aan de mede-tweakers. Is er iemand die ervaring heeft met het aanvragen van een Roemeens paspoort in Nederland?

Kent iemand de weg, is dit een hopeloze missie of zijn er toch nog opties die wij niet gevonden hebben, werkelijk waar alle tips zijn welkom!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Mesomelas schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:20:
Wij hebben ongeveer 1,5 maand geleden vliegtickets geboekt naar Indonesië. Op dat moment ook begonnen met het aanvragen van een nieuw paspoort voor mijn vriendin.
Je heb er nu niets meer aan, maar ik had eerst het paspoort geregeld (of ieder geval vast uitgezocht hoe, wat, tijdsbestek, etc) en dan pas de reis geboekt.
Je had kunnen verwachten dat het iets anders loopt en langer duurt dan even een NL paspoort op het gemeentehuis aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesomelas
Daar heb je helemaal gelijk in! Ik heb er destijds - ik weet het super stom - helemaal niet aan gedacht. Het idee is om met vrienden van ons mee te reizen die een jaar op wereldreis zijn. We waren zo druk met het afstemmen van de data en het regelen van vakantie op het werk dat, ja we er niet aan gedacht hebben. En zelfs als we er aan gedacht hadden, dan waren we waarschijnlijk nog van de 5 dagen uitgegaan die het vroeger duurde. Na het boeken van de tickets zijn we alle papieren, backpacks en dergelijke gaan klaarleggen en kwamen we er achter dat het paspoort verlopen was. Toen dacht ik nog, niks aan de hand, we hebben nog anderhalve maand! :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dekt je reis(annulerings)verzekering dit toevallig?
Ik heb afgelopen weekend de mijne doorgelezen (globaal) en deze dekt behoorlijk wat vage dingen welke ik nooit nodig ga hebben (of hoop :+) te hebben). Wellicht dat er iets in staat over buiten jouw schuld om onredelijk lange aanvraag van reispapieren, dan vind ik dit nog redelijk acceptabel.

Wellicht heb je er niets aan, maar je kunt het altijd even nalezen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:17
Volgens mij is @dion_b de Roemenië expert hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@dion_b (heb er niks mee te maken, maar even een mention fix ;) )

[ Voor 76% gewijzigd door eXtink op 14-05-2018 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:19
Mesomelas schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:20:
We hebben contact gehad met het gemeentehuis in Roemenië en er is een snellere procedure (~2 weken). Daarvoor moeten we de aanvraag in Nederland doen, bij de Roemeense ambassade. Daarbij machtigt ze dan haar moeder om het paspoort in Roemenië af te halen. Vervolgens stuurt haar moeder het per koerier naar ons.
Wat is het probleem dan?

Mijn Roemeense collega is voor zover ik me herinner voor zijn paspoort teruggevlogen. Dat bleek het makkelijkst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:P
pacificocean schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:49:
Volgens mij is @dion_b de Roemenië expert hier.
Heb inderdaad dankzij m'n dochter (in Timisoara geboren) meer ervaring met RO paspoorten (en notarissen en zo nog wat) dan me lief is. Of het in dit geval helpt is een tweede. Sinds ze namelijk naast RO ook HU staatsburgerschap gekregen heeft (wat met dank aan Orbán's idiote grensoverschrijdende nationalisme zodanig makkelijk gemaakt is dat als je in het HU "paprika" kunt uitspreken je bij wijze van al een pas krijgt 8)7 ) zijn we simpelweg gestopt met ook maar iets met de Romenen te doen. Als ze reist - ook naar RO - is ze Hongaarse. Dat is zoveel makkelijker...

Enfin, ik heb dus niets meegekregen van die nieuwe procedure van 90 dagen. Bovendien ging het bij ons altijd om dingen voor minderjarigen regelen. Wij (m'n ex, onze dochter en ik) moesten jaarlijks naar RO afreizen om in bijzijn van een beedigde tolk een notariële acte te laten opstellen waarin we elk de ander de toestemming gaven om zonder de andere ouder erbij onze dochter uit Romania mee te nemen. Eens per vijf jaar kwam daar ook nog een nieuw paspoort bij. In theorie kon dit alles ook in NL (of UK danwel later SE, waar zij woonden), maar voor de prijs van een tolk+notaris hier kun je makkelijk meerdere keren drie mensen naar RO en terug laten reizen - aldus geschiedde. Ook paspoort aanvragen vanuit UK scheen zelfs naar RO begrippen een bureaucratische nachtmerrie te zijn, vandaar ook daarvoor terug die kant op.

De Hongaren hebben ook hun rare trekjes (en de bureaucratische aanname dat iedereen HU spreekt, leest en schrijft, wat in mijn geval toch tegenvalt), maar vergeleken met RO is het een verademing. Voorzover ergens toestemming nodig is fiets ik naar het HU consulaat, vraag ik iemand vriendelijk te vertalen exact waar ik voor teken en zet ik dan een krabbel.

Nu, als ze in RO zeggen dat het 90 dagen duurt kun je ervan uitgaan dat het ook minimaal zo lang duurt. Mogelijk is er een - dure - spoedprocedure. Daar zou ik onder deze omstandigheden op inzetten. Veel meer opties heb je niet, tenzij vluchten annuleren en verlies daar incasseren.

Overigens verbaas ik me - als iemand die voor >40 van z'n 41 jaren als buitenlander in de landen waarin hij woont geleefd heeft - keer op keer hoe mensen voorbij gaan aan hoe een paspoort dat bijna verlopen is echt een groot probleem kan zijn en blöd kaartjes boeken voor een of ander of in de knoop raken met IND - ook een risico als ze pech heeft. Maar goed, ik gok dat jullie en vooral zij nu les geleerd hebben, geen nood of behoefte hebben aan verdere gemoraliseer en volgende keer ruim 6 maanden voor verloopdatum paspoort vervanging in gang zetten...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
dion_b schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:14:
Wij (m'n ex, onze dochter en ik) moesten jaarlijks naar RO afreizen om in bijzijn van een beledigde tolk
Wat zei je zoal tegen die tolk om m te beledigen dan? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leon Zwiers schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:38:
[...]

&^%$&^%#^%-Mac autocorrect :( :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesomelas
True schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:45:
Dekt je reis(annulerings)verzekering dit toevallig?
Heb ik nagevraagd, had toevallig vanavond de assurantie adviseur op visite, die koppelt morgen terug. :)
Rukapul schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:13:
[...]

Wat is het probleem dan?

Mijn Roemeense collega is voor zover ik me herinner voor zijn paspoort teruggevlogen. Dat bleek het makkelijkst.
Het probleem is dat het niet lukt om een afspraak te maken in Nederland om de aanvraag te starten. Daarbij ben ik ook bang dat terugvliegen het makkelijkst zal zijn. Het zou wel fijn zijn om eerst zeker te weten dat dit het probleem ook echt oplost, anders maken we alleen maar meer kosten.
Tof dat je je verhaal deelt, gedeelde smart is halve smart. Helaas hebben we er inderdaad weinig aan, al overweeg ik, zoals ik hierboven ook schreef wel serieus naar Roemenië te vliegen. Zelf heb ik daar alleen nog maar positieve ervaringen, over het algemeen heel gastvrije mensen en nooit problemen gehad. Ik ben ook enorm verbaasd over de behandeling bij de ambassade. Die mensen zijn hier toch met als doel het helpen van landgenoten? 8)7

Wat betreft het paspoort, ik snap je, nu helaas een beetje laat. Het punt is dat ik zelf vroeger nooit een paspoort nodig heb gehad, een identiteitsbewijs was genoeg. Ik heb bij mijn eerste vakantie buiten de EU een paspoort aangevraagd, ook na het boeken en binnen een paar dagen was het rond.

Het zelfde voor mijn vriendin, ze woont in Nederland en heeft hier geen paspoort nodig. Een identiteitsbewijs binnen de EU is voldoende, daarbij heeft ze haar Nederlandse rijbewijs en meestal legitimeert ze zich daar mee. Het is stom, maar ik heb altijd over een paspoort gedacht als een document dat je aanvraagt als je het nodig hebt.

Allemaal achteraf en dan kijk je mooi de koe in de kont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:25
Om je gerust te stellen. Zelfde problemen met RU. Zelfde ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesomelas schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:52:
[...]

Tof dat je je verhaal deelt, gedeelde smart is halve smart. Helaas hebben we er inderdaad weinig aan, al overweeg ik, zoals ik hierboven ook schreef wel serieus naar Roemenië te vliegen. Zelf heb ik daar alleen nog maar positieve ervaringen, over het algemeen heel gastvrije mensen en nooit problemen gehad. Ik ben ook enorm verbaasd over de behandeling bij de ambassade. Die mensen zijn hier toch met als doel het helpen van landgenoten? 8)7
Hehe, welkom in de wondere wereld van RO bureaucratie. Zo warm, vriendelijk en behulpzaam als de mensen daar zijn (nouja, buiten Bucuresti dan...), des te kil, nors en onwelwillend is de ambtenarij. Het is een van de dingen waar je aan ziet dat ze nooit schoon schip gehouden hebben na 1989.

Verwacht niet dat het op locatie er veel beter aan toe gaat. Laatste keer dat we in Timisoara paspoorten aan moesten vragen moesten we naar een locatie in het souterrain van een groot nieuw winkelcentrum buiten de stad. De balie opende om 9u, maar alleen om iedereen een nummer te geven. Er was een beperkte voorraad nummers; lukte het niet om er een te bemachtigen, dan kon je de volgende dag nog eens te proberen. Er stonden mensen al van <7u in de rij. Wij kwamen er om 8u15 aan en konden toen de nummers uitgedeeld werden nog maar net een van de laatste krijgen. Daarna begon het echte wachten. Soms ging het langzaam, soms ging het snel. Als je even weg was en je nummer werd omgeroepen had je pech: plaats vergaan, morgen weer proberen. Dit was een snelle dag, voor het middaguur waren alle aanvragen verwerkt. Toen ging de balie voor de rest van de dag dicht... als je het geluk had dat je aanvraag in behandeling genomen werd, kreeg je een factuur mee. Die moest je gaan betalen in een bank die alleen filialen had een paar km verderop in het centrum. Met de kwitantie kon je weer terug om de daadwerkelijke behandeling in gang te zetten. Ik weet niet meer hoe lang het duurde voor je het kon ophalen (een paar dagen ofzo), maar dat moest dus ook weer in persoon met nummers die 's morgens vroeg uitgedeeld werden. Met dat nieuwe systeem van 90 dagen zie ik voor me dat je dat dus 90 dagen later moet doen :X

Als de familie van je vriendin mensen kent binnen dit circuit is geheid een en ander mogelijk. Zo niet: feest.
Wat betreft het paspoort, ik snap je, nu helaas een beetje laat. Het punt is dat ik zelf vroeger nooit een paspoort nodig heb gehad, een identiteitsbewijs was genoeg. Ik heb bij mijn eerste vakantie buiten de EU een paspoort aangevraagd, ook na het boeken en binnen een paar dagen was het rond.

Het zelfde voor mijn vriendin, ze woont in Nederland en heeft hier geen paspoort nodig. Een identiteitsbewijs binnen de EU is voldoende, daarbij heeft ze haar Nederlandse rijbewijs en meestal legitimeert ze zich daar mee. Het is stom, maar ik heb altijd over een paspoort gedacht als een document dat je aanvraagt als je het nodig hebt.
Op momenten als dit kom je erachter hoe relatief goed en vooral efficient dingen in NL geregeld zijn. Jammer dat het op zo'n stressvolle en mogelijk (als vakantie in het water valt en annuleringsverzekering roept "eigen schuld, geen uitkering") dure manier moet ontdekken.

Zelfde geldt voor hoe ongelofelijk positief afwijkend de situatie is voor reizen binnen EU. Dat is totale uitzondering wereldwijd gezien, niet de regel :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:39

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

dion_b schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 00:42:

Zelfde geldt voor hoe ongelofelijk positief afwijkend de situatie is voor reizen binnen EU. Dat is totale uitzondering wereldwijd gezien, niet de regel :o
Hier in ASEAN wordt het voor ingezetenen ook steeds makkelijker ;)

Dat de ambassade er is om de burgers te dienen is vrij naief. Elke keer als ik een NL ambassade binnen stap lijken ze mij een grote gunst te verlenen en zijn het allemaal kleine keizers/koningen. Ik kom er dan ook het liefst zo min mogelijk.

De landen waar je zaken voor geld gedaan kunt krijgen bevallen mij een stuk beter. Ik weet niet of dat eventueel nog een optie is aangezien corruptie in oost-europa ook voorkomt. Misschien moreel gezien niet de juiste weg maar wel praktisch en wellicht kun je de vakantie op die manier redden. Maar dat is iets wat je je vriendin zelf moet laten doen en niet als buitenlander proberen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nederlands paspoort aanvragen niet een idee? Als ze toch al 15 jaar hier woont...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een NL paspoort kan je heel snel krijgen, noodpaspoort op Schiphol nog. Maar naturalisatie duurt in de regel wat langer dan een maand ;) Voor de langere termijn kan het misschien wel een idee zijn ja.

Begrijp ik dat de 2 weken-aanvraag onder het kopje 'procedure' al is gedaan? Dan lijkt het me dat nu ook via andere manieren een paspoort proberen te krijgen de boel alleen maar kan vertragen omdat er mogelijk vlaggen omhoog gaan..
dion_b schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:14:
Overigens verbaas ik me - als iemand die voor >40 van z'n 41 jaren als buitenlander in de landen waarin hij woont geleefd heeft - keer op keer hoe mensen voorbij gaan aan hoe een paspoort dat bijna verlopen is echt een groot probleem kan zijn
offtopic:
Het Schengen-verdrag bestaat bijna 25 jaar. Ondanks de nadelen is een van de vele geneugten van 1 Europa dat we daar amper over hoeven na te denken in het dagelijks leven \o/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:26

LankHoar

Langharig tuig

dion_b schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 00:42:
[...]

Hehe, welkom in de wondere wereld van RO bureaucratie. Zo warm, vriendelijk en behulpzaam als de mensen daar zijn (nouja, buiten Bucuresti dan...), des te kil, nors en onwelwillend is de ambtenarij. Het is een van de dingen waar je aan ziet dat ze nooit schoon schip gehouden hebben na 1989.

Verwacht niet dat het op locatie er veel beter aan toe gaat. Laatste keer dat we in Timisoara paspoorten aan moesten vragen moesten we naar een locatie in het souterrain van een groot nieuw winkelcentrum buiten de stad. De balie opende om 9u, maar alleen om iedereen een nummer te geven. Er was een beperkte voorraad nummers; lukte het niet om er een te bemachtigen, dan kon je de volgende dag nog eens te proberen. Er stonden mensen al van <7u in de rij. Wij kwamen er om 8u15 aan en konden toen de nummers uitgedeeld werden nog maar net een van de laatste krijgen. Daarna begon het echte wachten. Soms ging het langzaam, soms ging het snel. Als je even weg was en je nummer werd omgeroepen had je pech: plaats vergaan, morgen weer proberen. Dit was een snelle dag, voor het middaguur waren alle aanvragen verwerkt. Toen ging de balie voor de rest van de dag dicht... als je het geluk had dat je aanvraag in behandeling genomen werd, kreeg je een factuur mee. Die moest je gaan betalen in een bank die alleen filialen had een paar km verderop in het centrum. Met de kwitantie kon je weer terug om de daadwerkelijke behandeling in gang te zetten. Ik weet niet meer hoe lang het duurde voor je het kon ophalen (een paar dagen ofzo), maar dat moest dus ook weer in persoon met nummers die 's morgens vroeg uitgedeeld werden. Met dat nieuwe systeem van 90 dagen zie ik voor me dat je dat dus 90 dagen later moet doen :X
Klinkt enigzins als het proces hier in Tsjechië: of het nou om je temporary residence permit, rijbewijs of simpele adreswijziging gaat, je bent altijd minstens een dag kwijt. Ook hier staan mensen van voor 7u in de rij terwijl het inderdaad om 9u opent. Airco hebben ze in de wachtkamer niet, de bankjes zijn nog van voor de communistische tijd, en er spreekt natuurlijk nergens iemand Engels, Duits, of welke andere taal dan Tsjechisch, ook al gaat het om de “foreign police”. Overigens, indien je geen Tsjechisch snapt is het natuurlijk je eigen schuld dat je geen tolk mee hebt genomen, want er staat heel duidelijk met koeieletters op de voordeur een bericht dat er alleen Tsjechisch gesproken word en je zelf een tolk moet meenemen. Dat bericht is natuurlijk wel in het Tsjechisch :+ Oh, en tegenwoordig schijn je ook afspraken te kunnen maken. Zit wel een wachttijd van 3-6 maanden op (dus wanneer je 3 afspraken nodig hebt... reken uit). Ook hebben ze een handje van doorsturen naar een ander kantoor, zodat je van A naar B naar C gaat, om daar te horen dat je toch echt bij A had moeten zijn.

Met een spoedproces zou ik overigens voorzichtig zijn; toen ik al maanden bezig was met mijn NL paspoort overzetten naar een CZ (zoals moet binnen de EU indien die verloopt), raadde de (ietwat minder onvriendelijke) ambtenaar die me als laatste hielp aan om dat proces niet in te gaan, want het betekende juist dat het vaak langer zou duren. Leuk hé? :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De wachtrijperikelen klinken zoals het vroeger met de Chinese ambassade in NL geregeld was. Als je daar niet voor 07:30 stond, was je kansloos. Als student ben ik wel een keer ingehoord om daar een visum te regelen voor een bedrijf. Ik ben toen na het feestje op mijn studentenvereniging in Delft (wat rond 04:00 eindigde) naar huis gefietst, heb mijn laptop gepakt, en doorgefietst naar Den Haag. Daar lekker vanaf 05:00 filmpjes op de stoep zitten kijken. Ik stond vooraan in de rij :P
De plaatselijke bemanning van de politiepost keek wel even raar...

Tegenwoordig schijnt het daar ook beter geregeld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

sh4d0wman schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:17:
[...]
Dat de ambassade er is om de burgers te dienen is vrij naief. Elke keer als ik een NL ambassade binnen stap lijken ze mij een grote gunst te verlenen en zijn het allemaal kleine keizers/koningen. Ik kom er dan ook het liefst zo min mogelijk.
^^ Een ambassade, ook de Nederlandse, doet echt geen moer voor je in de regel.

Goede les voor lui die rondhangen met centraal-europeanen, de bureaucratie is inderdaad een nachtmerrie op de meeste plekken. Mijn eerste visumaanvraag Oekraine duurde 8 maanden ( van de 45 dagen ), de volgende +/- 100 dagen etc etc. Opgeheven ministeries, veranderde wetten, onbemande immigratiediensten, overheid die niet weet waar Nederland ligt, het instituut 'de rij', 0,10 cent kosten elders moeten betalen ( postkantoor ) .

Je hebt er niet veel aan, maar veel succes. Ik zou serieus overwegen om naar Roemenie te gaan als ze zeggen dat dat kan en ter plekke haar moeder of iemand een advocaat oid in te laten huren. Als het een grotere stad is heb je vaak bureautjes die dat doen voor paar honderd ( of minder ) euro's. Die kennen de bureaucraten en kunnen dus vaak dingen sneller regelen. Je moet wel iemand kennen dus van daar.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 19:49
Hier ook ervaringen met RO en een vrouw die daarvandaan komt.
We hebben dezelfde situatie gehad en hebben toen het jaarlijkse bezoek aan haar ouders maar gepland voordat we op vakantie gingen. Bij ons verliep het contact met het consulaat ook slecht en de kosten die erbij komen zijn net zo hoog als dat je er naartoe vliegt.

Je moet wel rekening houden dat je 1 of 2 weken moet wachten voordat je het paspoort kan ophalen.

Members only: title

[ Voor 29% gewijzigd door joenevd op 15-05-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 22:11
TommyboyNL schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:23:
De wachtrijperikelen klinken zoals het vroeger met de Chinese ambassade in NL geregeld was. Als je daar niet voor 07:30 stond, was je kansloos. Als student ben ik wel een keer ingehoord om daar een visum te regelen voor een bedrijf. Ik ben toen na het feestje op mijn studentenvereniging in Delft (wat rond 04:00 eindigde) naar huis gefietst, heb mijn laptop gepakt, en doorgefietst naar Den Haag. Daar lekker vanaf 05:00 filmpjes op de stoep zitten kijken. Ik stond vooraan in de rij :P
De plaatselijke bemanning van de politiepost keek wel even raar...

Tegenwoordig schijnt het daar ook beter geregeld te zijn.
Is inderdaad nu veel beter geregeld. Visums kunnen niet meer bij de ambassade geregeld worden, in plaats daarvan is er een speciaal bedrijf daarvoor. Daar kan je redelijk snel een visum aanvragen en ophalen. Sinds dat bedrijf er is heb ik niet meer buiten hoeven wachten ;) . Het Chinese visum is wel iets duurder geworden dacht ik. Het kost nu in ieder geval 130 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ramon schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:17:
Nederlands paspoort aanvragen niet een idee? Als ze toch al 15 jaar hier woont...
Hoho, paspoort duurt een paar dagen, maar kun je pas aanvragen als je Nederlander bent. Dat laatste duurt iets langer - en daar heb ik wel recente ervaring mee. Ik voldeed aan voorwaarden voor optieverklaring, dus de snelste, goedkoopste en makkelijkste manier. Aanvraag optieprocedure in januari 2017 gestart, in september formeel toegekend maar pas na ceremonie medio oktober daadwerkelijk verklaring in handen waarmee paspoort aangevraagd kon worden. Doorlooptijd dus ruim 9 maanden mede met dank aan Brexit - voor de stortvloed aan wij (ex-)Britten die Europeaan wilden blijven was dat eerder 6 maanden.. Dat gaat dus niet 'even' lukken voor de vakantie.

Komt bij: staatsaangehorigheid veranderen heeft zo wat meer gevolgen waar je bij stil moet staan, vooral omdat NL afwijkenderwijs eist dat je in beginsel je andere nationaliteit afstaat als je Nederlander wordt. Puur kijkend naar paspoort is die van NL doorgaans handiger dan die van RO (tenzij je vaak naar Moldova moet), maar er speelt meer. Er zijn in veel landen beperkingen aan dingen als grond/vastgoedbezit voor niet-burgers. Dat kan grote gevolgen hebben voor een evt erfenis later. Misschien totaal niet aan de orde, maar zeker iets om uit te zoeken voordat je ergens voor tekent. Blind naturalisatie aanvragen als oplossing voor blind aannames doen over doorlooptijd van paspoortaanvraag is van de regen in de drup belanden.

Overigens valt de eis van afstand doen weg als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt met een Nederlander. Maar om nu domweg te gaan trouwen om zo'n reden is nog dommer 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
dion_b schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:39:
[...]

Hoho, paspoort duurt een paar dagen, maar kun je pas aanvragen als je Nederlander bent. Dat laatste duurt iets langer - en daar heb ik wel recente ervaring mee. Ik voldeed aan voorwaarden voor optieverklaring, dus de snelste, goedkoopste en makkelijkste manier. Aanvraag optieprocedure in januari 2017 gestart, in september formeel toegekend maar pas na ceremonie medio oktober daadwerkelijk verklaring in handen waarmee paspoort aangevraagd kon worden. Doorlooptijd dus ruim 9 maanden mede met dank aan Brexit - voor de stortvloed aan wij (ex-)Britten die Europeaan wilden blijven was dat eerder 6 maanden.. Dat gaat dus niet 'even' lukken voor de vakantie.

Komt bij: staatsaangehorigheid veranderen heeft zo wat meer gevolgen waar je bij stil moet staan, vooral omdat NL afwijkenderwijs eist dat je in beginsel je andere nationaliteit afstaat als je Nederlander wordt. Puur kijkend naar paspoort is die van NL doorgaans handiger dan die van RO (tenzij je vaak naar Moldova moet), maar er speelt meer. Er zijn in veel landen beperkingen aan dingen als grond/vastgoedbezit voor niet-burgers. Dat kan grote gevolgen hebben voor een evt erfenis later. Misschien totaal niet aan de orde, maar zeker iets om uit te zoeken voordat je ergens voor tekent. Blind naturalisatie aanvragen als oplossing voor blind aannames doen over doorlooptijd van paspoortaanvraag is van de regen in de drup belanden.

Overigens valt de eis van afstand doen weg als je getrouwd bent of geregistreerd partnerschap hebt met een Nederlander. Maar om nu domweg te gaan trouwen om zo'n reden is nog dommer 8)7
Het was ook meer een idee voor op de lange termijn inderdaad, als het nu lukt om een Roemeens passpoort te krijgen zal die ook wel weer verlopen in x jaar, dan is het gewoon handiger om naar een NL gemeentehuis te moeten dan eentje in Roemenië ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Ja, compleet off topic, maar ook weer niet... Helaas is dit toch te dicht bij de realiteit in veel landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ramon schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:21:
[...]

Het was ook meer een idee voor op de lange termijn inderdaad, als het nu lukt om een Roemeens passpoort te krijgen zal die ook wel weer verlopen in x jaar, dan is het gewoon handiger om naar een NL gemeentehuis te moeten dan eentje in Roemenië ;)
Wederom, gemak bij aanvraag paspoort is geen goede reden om je staatsburgerschap te veranderen. Je gaat verplichtingen aan en raakt mogelijk rechten kwijt. In het algemeen is het inderdaad handiger om Nederlander (of Hongaar, of wat dan ook - met mogelijke uitzondering van Moldaaf) te zijn dan Romeen, maar iedere situatie is anders en je moet dan ook goed stilstaan bij wat het exact inhoudt, niet alleen nu, maar ook in de toekomst bij zaken als dienstplicht, huwen, familiebedrijf overnemen, erfgenaam zijn, zelf overlijden en hoe dingen rond kinderen geregeld moeten worden (al heb je die nog lang niet).

Als dat alles irrelevant blijkt of juist beter uitpakt, dan vooral naturalisatie aanvragen. Maar ga zeker niet over een nacht ijs. Het heeft bij mij decennia en een concrete aanleiding (Brexit) geduurd voordat ik de stap zette. Dat ik nu op 10min lopen een paspoort kan regelen is daarbij echt irrelevant - met goede planning kun je met ieder bureaucratische idioterij je paspoort op orde krijgen al heb ik makkelijk praten, UK paspoort vernieuwen duurt weliswaar even, maar kan gewoon online.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesomelas
Bedankt voor alle reacties tot nu toe, tof om alle verhalen te lezen, geeft alleen niet heel veel hoop op een goede afloop. 8)7

Wij zijn inmiddels wel iets verder.

Members only:

Voor nu denk ik dat we best het bezoek aan de ambassade afwachten en op basis van het gevoel dat we daar krijgen een keuze maken. Al vraag ik me wel af of we op basis van dat bezoek een objectieve keuze kunnen maken. Ik vind het lastig zoals ik er nu in sta en met mijn Hollandse (naïeve) kijk op de wereld zou ik het liefst naar Roemenië gaan en het daar regelen. Aan de andere kant krijg ik het advies dit niet te doen. Daarbij lopen de kosten op en als het dan nog niet lukt gooien we alleen maar meer geld en tijd weg. Garanties dat het daar lukt hebben we immers ook niet, lastige situatie.

Wat betreft het aanvragen van een Nederlands paspoort hebben wij de zelfde informatie gevonden. Ik ben het er mee eens dat dit niet iets is wat je moet doen om sneller een paspoort te krijgen. Aan de andere kant zijn situaties als deze en de ervaringen die ik hier lees wel een goede trigger om er eens serieus over na te denken. Nu is alles heel makkelijk binnen Europa, maar wat als Roemenië ooit kiest om uit de EU te vertrekken? Hoe zit het als we later kinderen willen, AOW voor mijn vriendin, rechten en plichten in Roemenië. Allemaal dingen die op mijn ooit uitzoeken lijst zoeken stonden waar ik nu eens wat meer vaart achter ga zetten.
F_J_K schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:04:
Begrijp ik dat de 2 weken-aanvraag onder het kopje 'procedure' al is gedaan? Dan lijkt het me dat nu ook via andere manieren een paspoort proberen te krijgen de boel alleen maar kan vertragen omdat er mogelijk vlaggen omhoog gaan..
De procedure is gestart op internet, daar moeten eerst alle documenten goedgekeurd worden en vervolgens krijg je pas een afspraak. Op de afspraak betaal je voor het aanvragen van het paspoort en wordt de aanvraag officieel. Ik vraag me af hoeveel er al met de info gedaan wordt zolang er niet betaald is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mesomelas schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:52:
[...]

Wat betreft het aanvragen van een Nederlands paspoort hebben wij de zelfde informatie gevonden. Ik ben het er mee eens dat dit niet iets is wat je moet doen om sneller een paspoort te krijgen. Aan de andere kant zijn situaties als deze en de ervaringen die ik hier lees wel een goede trigger om er eens serieus over na te denken. Nu is alles heel makkelijk binnen Europa, maar wat als Roemenië ooit kiest om uit de EU te vertrekken? Hoe zit het als we later kinderen willen, AOW voor mijn vriendin, rechten en plichten in Roemenië. Allemaal dingen die op mijn ooit uitzoeken lijst zoeken stonden waar ik nu eens wat meer vaart achter ga zetten.
Verstandig. Belangrijkste tip is om ook jullie burgerlijke stand mee te nemen in de afweging. De stap tot naturalisatie is veel minder groot als ze ook RO-staatsburgerschap mag behouden. Als je relatie niet serieus genoeg is om partnerschap/huwelijk te overwegen is grootste deel van de rest van de punten ook niet zo relevant cq jouw probleem :z

Mbt kinderen wil je ECHT dat ze niet uitsluitend RO burger zijn - maar zolang jij (als NLer) ze voor hun 7e erkend hebt zijn ze van rechtswege Nederlands ongeacht waar ze geboren zijn. Reden is dat RO wetgeving heeft dat stelt dat RO kinderen het land alleen uit mogen als beide ouders fysiek erbij zijn en zo niet dat de ouder die met het kind reist een notariele akte moet kunnen overhandigen met toestemming van de afwezige ouder. In theorie moet dit zelfs voor iedere grensoverschrijding afzonderlijk, maar in praktijk is eens per jaar voldoende. Betekent dus elk jaar vrolijk naar de notaris in RO :X Dergelijke voorwaarden gelden niet voor non-RO kinderen, dus gewoon op NL (of in mijn geval HU) paspoort laten reizen en no problem.

AOW en alle andere sociale zekerheid staat voor EU-burgers los van nationaliteit. Zij kan als EU burger aanspraak maken op zelfde rechten als NL burgers. Er mogen wel voorwaarden gesteld worden aan aantal jaren werkzaam in NL, maar als ze er nu al 15 jaar zit en niet al bejaard is, gaat dat geen probleem zijn. Idem mbt pensioen, met dien verstaande dat pensioen een van de dingen is wat niet goed in Europees verband geregeld is, dus dat je zelden tot nooit je pensioenopbouw kunt behouden bij migratie tussen EU landen. NL heeft een van de beste systemen wereldwijd, dus als het op pensioen aankomt wil je hier werken. Je kunt ook prima een NL pensioen (waar je zelf voor betaald hebt!) in een ander land genieten, dus terug naar RO op de oude dag is mogelijk - wederom allemaal zonder NLer te moeten worden.

Overigens heb je op moment dat een land kiest om uit de EU te stappen altijd minimaal 2 jaar tussen het moment dat art.50 van het verdrag van Lisboa in werking gesteld wordt en de daadwerkelijk einde van het lidmaatschap. Dat is ruim genoeg tijd om Nederlander te worden, dus je hoeft niet bang te zijn overrompeld te worden door een RO regering die gekke dingen doet (de procedure is ook puur een NL proceduren zonder zelfs maar opvragen van documenten in het land van herkomst, dus ook al heeft RO lak aan die 2 jaar is dat irrelevant). Pragmatisch gezien: als je ziet wat voor een drama UK Brexit wordt en hoeveel netto geld RO jaarlijks ontvangt hoef je je geen zorgen te maken om Rexit zolang de EU nog in huidige vorm bestaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesomelas
Bedankt voor alle info @dion_b zeer leerzaam en nuttig!

Ik ga me er allemaal eens in verdiepen, maar eerst het paspoort regelen. Mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn dan hou ik jullie op de hoogte, eerst de afspraak bij de ambassade afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:28
Leon Zwiers schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:38:
[...]

En in welke taal? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 09:39
dion_b schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:42:
[...]

NL heeft een van de beste systemen wereldwijd,
Het private deel. Het staatsdeel: ik ben er niet van overtuigd.

Er is een initiatief voor EU-brede pensioenspotten, nu nog alleen voor onderzoekers, maar misschien ooit voor iedereen: Resaver. Helaas ligt Nederland daar specifiek dwars :/ In elk geval heb ik mij laten vertellen dat transfer in principe niet heel moelijk zijn binnen EU, maar het je wel 10-12% van je inleg kost, en je heel goed op je belasting aangifte moet letten (want als je dat niet doet: mag je nog eens ~40% inkomstenbelasting afdragen :P).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
dion_b schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:39:

Dit hangt ook heel erg van je financiele situatie af heb ik het idee.
Onze buren (beide (ex) Pools) werd verteld dat het wel 1,5 jaar kon duren... Zes weken later waren ze Nederlander... Een heel erg goed lopend eigen bedrijf, droeg daar denk ik wel aan bij...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dfrenner schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:27:
[...]

Dit hangt ook heel erg van je financiele situatie af heb ik het idee.
Onze buren (beide (ex) Pools) werd verteld dat het wel 1,5 jaar kon duren... Zes weken later waren ze Nederlander... Een heel erg goed lopend eigen bedrijf, droeg daar denk ik wel aan bij...
Maar wanneer deden ze dat?

Brexit heeft hard ingehakt op wachttijden met alles rond naturalisatie. Ik kreeg ook aan alle kanten te horen dat het normaliter korter zou duren.

Iig is er niets (muv koninklijk besluit, maar dat is voor de Maxima's van deze wereld weggelegd) sneller dan optieprocedure. Het kan wel per gemeente verschillen bedenk ik me.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
dion_b schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 14:48:
[...]

Maar wanneer deden ze dat?

Brexit heeft hard ingehakt op wachttijden met alles rond naturalisatie. Ik kreeg ook aan alle kanten te horen dat het normaliter korter zou duren.

Iig is er niets (muv koninklijk besluit, maar dat is voor de Maxima's van deze wereld weggelegd) sneller dan optieprocedure. Het kan wel per gemeente verschillen bedenk ik me.
Dat zal zo'n 2 jaar geleden zijn geweest... Was inderdaad het voorjaar...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1150347

Ik lees net de informatie hierboven en zit met een zelfde probleem. Helaas lees ik niet hoe t uiteindelijk is afgelopen en hoe t uiteindelijk heeft geduurd. Wij hadden een week geleden de afspraak, hoe lang duurde het na jullie afspraak voor je het paspoort kon ophalen? T consulaat had t op papier over 3 maanden maar dat t in werkelijkheid n week of 7 is. Klopt dit uit jouw ervaring? Veel dank voor antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:59
Anoniem: 1150347 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:45:
Ik lees net de informatie hierboven en zit met een zelfde probleem. Helaas lees ik niet hoe t uiteindelijk is afgelopen en hoe t uiteindelijk heeft geduurd. Wij hadden een week geleden de afspraak, hoe lang duurde het na jullie afspraak voor je het paspoort kon ophalen? T consulaat had t op papier over 3 maanden maar dat t in werkelijkheid n week of 7 is. Klopt dit uit jouw ervaring? Veel dank voor antwoord.
Misschien handig om @Mesomelas even te taggen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank Ik ben nieuw hier en 2 linker handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesomelas
Anoniem: 1150347 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:45:
De afloop helemaal vergeten op terug te komen na al dat paspoort gedoe. :+

Ik heb de tijdlijn even teruggezocht voor je:
  • 29 mei afspraak op de ambassade
  • 14 juni paspoort afgeleverd bij haar ouders in Roemenië (16 dagen na de afspraak)
  • 14 juni paspoort met priority naar NL op de post
  • 17 juni ik heb zonder mijn vriendin de vlucht gepakt
  • 20 juni paspoort van mijn vriendin binnengekomen
  • 21 juni is mijn vriendin naar Indonesië (Yogyakarta) gevlogen
Na lang wikken en wegen hebben wij besloten dat ik alleen zou vliegen, zodat we maar 1 ticket opnieuw hoefden te kopen. We gingen met vrienden van Jakarta naar Bali backpacken. 17 juni heb ik het vliegtuig gepakt naar Jakarta en 21 juni hebben we in Yogyakarta mijn vriendin opgepikt. We hebben dus een nieuw vliegticket gekocht, dure les en mijn vriendin heeft ook nog een paar dagen vakantie moeten missen. De vliegtickets konden we niet omboeken en geld terug was ook geen optie - paspoort is eigen verantwoordelijkheid.

Het is jammer dat de post er zo lang over gedaan heeft, het paspoort had binnen 2 dagen afgeleverd moeten worden, maar lag vast bij de douane. Bij de douane kan je er vervolgens helemaal niks mee, het is verstuurd door de Roemeense post en nog niet binnen bij TNT en niemand kan je dan helpen. :/

Ik wens je veel succes en de enige tip die ik kan geven is laat het indien mogelijk in Roemenië naar familie sturen, dat heeft in ons geval wel echt tijd bespaard. Hou er rekening mee dat je een aparte afspraak nodig hebt bij de ambassade om iemand te machtigen om het paspoort op te halen. Dit had er bij ons bijna voor gezorgd dat het nog langer zou duren, gelukkig mochten we eind van de dag terugkomen (we hadden een afspraak om 09:30 voor de aanvraag van het paspoort) en de machtiging doen. Niet heel flexibel, maar we hebben er destijds het beste van gemaakt en zijn naar Madurodam gegaan aangezien we toch een dag vast zaten in Den Haag.

Nogmaals succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de feedback. Hoorde net van n roemeense collega dat na afspraak t totaal 6 weken duurde. Ik hoop t beste. Zal hier nog laten weten hoe lang t duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je even krap komt te zitten als TS: als dat ding bij familie in RO ligt, gewoon daar in persoon heen gaan om op te halen. Ja, kost tijd en geld, maar geheid minder dan enkeltje Indonesie. Bedenk dat als vluchten vol zitten de trein ook een optie is. Timisoara (waar ik heen ging) is in <24u te doen, zelfs Bucuresti is in 30u te doen met slechts 2x overstappen (Frankfurt en Wien).

Met de auto is - mits je een beetje gewend bent aan lange afstanden - ook te doen. Ik ken mensen die het in een dag van NL naar RO doen, maar ik zou dat hooguit in uiterste nood doen, vooral als je bedenkt dat je nog terug moet rijden. Timisoara is zo'n 15u30 rijden (waar plas/eet/rustpauzes nog bij komen), Bucuresti al 22u.

Allemaal absoluut niet wat je halsoverkop wilt, maar als het alternatief is geen vakantie danwel dubbele kosten voor dure vakantie, dan kan het een betere zijn dan hopen dat het met de post goed aankomt (en vervolgens moeten lijden omdat dat niet zo is :X )

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1