Anonieme domeinnaam houder, kan domein gestolen worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric devries
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb een .be domeinnaam geregistreerd bij Vimexx.
Toen de domeinnaam actief werd, heb ik een Whois lookup gedaan om te kijken wat er allemaal te zien is.
Nadat ik bij de whois lookup slechts een captcha plaatje hoefde over te typen, kreeg ik gegevens te zien van de domeinnaamhouder (ik dus) die ik eigenlijk niet openbaar wil hebben.
Het gaat o.a. om mijn naam, het e-mailadres waarmee bij Vimexx de bestelling is gedaan, en zelfs mijn adres.
Ik vind het gewoon niet prettig dat iedereen dit zomaar kan zien.

Nu zie ik in het control panel bij Vimexx dat ik ook als registrant info voor Anonieme houder kan kiezen i.p.v. mijn eigen gegevens.
Ik heb hier vaker van gehoord en het schijnt tegenwoordig vrij standaard te zijn dat deze optie er is.
Mijn grote vraag is nu: als ik ervoor kies om de registrant (de holder van de domein) op 'Anonieme houder' te zetten, kan ik de domeinnaam dan ooit kwijtraken? Bijvoorbeeld als de Anonieme houder failliet gaat (aangezien de 'anonieme houder' gewoon een bedrijf is).

Hoe werkt dit of hoef ik me geen zorgen te maken en gewoon op anoniem zetten, of zijn er andere tips om mijn registrant gegevens uit de whois te halen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:51
Mijn grote vraag is nu: als ik ervoor kies om de registrant (de holder van de domein) op 'Anonieme houder' te zetten, kan ik de domeinnaam dan ooit kwijtraken? Bijvoorbeeld als de Anonieme houder failliet gaat (aangezien de 'anonieme houder' gewoon een bedrijf is).
Juridisch gezien is de eigenaar waarop de naam staat van de whois. Dus ik denk inderdaad mocht het bedrijf failliet gaan dat als er partijen zijn die je tegen wil werken dat je pech hebt.
Hoe werkt dit of hoef ik me geen zorgen te maken en gewoon op anoniem zetten, of zijn er andere tips om mijn registrant gegevens uit de whois te halen?
Als ik even de website van de .be beheer pak dan kom ik het volgende tegen.
Wie is de houder van een domeinnaam en welke regels hanteert DNS Belgium?
Op de site www.dnsbelgium.be kan u de gegevens van een domeinnaam raadplegen om te zien wie de houder is van een bepaalde domeinnaam. U typt gewoon de domeinnaam in de (WHOIS-) balk rechts bovenaan deze pagina; vervolgens krijgt u de details van de domeinnaamhouder te zien wanneer deze domeinnaam van een onderneming is. Wanneer de domeinnaam van een privépersoon is, tonen wij geen eigenaarsgegevens vanwege de Europese Privacy richtlijn (GDPR).

Het tweede blok gegevens (met als titel 'Domeinnaamhouder') bevat de gegevens over de houder van de domeinnaam die u net heeft opgevraagd. Normaal weet u zo onmiddellijk wie de domeinnaamhouder is en hoe u deze eventueel kunt bereiken (adresgegevens, telefoon, e-mail).
https://www.dnsbelgium.be...gels-hanteert-dns-belgium

Het lijkt erop dat als jij een privépersoon bent dat je gewoon deze gegevens kan laten verbergen... het moet standaard verborgen zijn. Anders zou ik gewoon even een mail sturen naar dnsbelgium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb een paar weken geleden ook een email van DNS Belgium ontvangen met hun nieuwe privacyregels vanaf 25 mei en het stuk dat @V-rg quote ook gezien. Geen idee of dat vroeger (of tot 25 mei) ook al zo is, ik heb namelijk alleen een domein voor mijn onderneming.