Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Workstation/4K media/foto+videobewerking Desktop 2500+

Pagina: 1
Acties:

• DerOllie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 13:15

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gebruiken als workstation en voor het "nuttigen" van 4K media/video.
Ik werk soms thuis dus het moet allemaal vlot en stabiel werken.
Gamen zal ik er weinig tot niet mee doen, maar foto en video bewerken zeker.
Ik heb reeds het 4K LG scherm gekocht, en ik wil mijn huidige FHD 27" IIyama scherm er ook op aansluiten.
Daarnaast een sneller wifi kaartjes die 802.11ac aan kan, ik mis de snelheid die mn modem aankan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
2500+ verwacht ik zo kwijt te zijn. (let op; heb ook al veel apparatuur)
LG monitor wordt voor de helft vergoed.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat ik reeds heb vanuit mijn huidige PC en wat ik mee wil nemen is:
- Cooler Master Centurion 690 II Advanced (kast)
- iiyama 27" B2776HDS-B1 LED (monitor 2)
- Western Digital Caviar Blue 1TB - 3.5inch (HDD 1 opslag)
- Crucial m4 - 128GB (HDD 2, windows)
- LG BluRay Writer 10X,SATA (DVD drive)
- ICIDU Internal Card Reader (cardreader)
- Logitech Mouse MX Performance (muis)
- Logitech K800 Illuminated (toetsenbord)
- Logitech Speaker Z623 (speakers)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat 4K een wens (must) is wil ik mijn huidige PC een upgrade geven, dus nieuw moederbord+CPU+werkgeheugen, nieuwe videokaart om 4K + FHD te bewerkstelligen. De SSD wil ik ook een upgrade geven door daar een nieuwe naast te leggen met iets meer ruimte (houd met 128 gb momenteel niet veel over) Ook wil ik een clean install van Windows 10 erop, maar dat lijkt me voordehandliggend. Daarnaast dus ook een snellere wifi module met betere antennes.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua winkel heb ik wel enige voorkeur, Azerty in Raalte heb ik als eerste op het oog, dus moet daar wel verkrijgbaar zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Iets stillere PC zou niet gek zijn, energiegebruik let ik niet eens op, maar kan altijd beter. De kast die ik heb is een gegeven, vrij groot, dus veel ruimte is er wel denk ik.

Ga je overklokken?
Nee, niet overklokken, maar de standaard extra 500mhz van de 8700k vind ik wel fijn, dus heb die wel alvast gekozen.

Wat verwacht je van ons?
Ik lees en zoek veel uit, maar kom toch niet uit een aantal dingen:
1. Moeite met het kiezen van werkgeheugen; er is zoveeel kitjes te koop, ik zie door het bomen het bos niet meer. het moet een 16GB kit zijn (2x 8 gb stripjes) (32GB mag ook maar is me te duur denk ik) maar welke ik zou moeten kiezen, lastig. Met extra koeling of zonder? mhz vs CL?
2. Moeite met kiezen van moederbord; ik heb nu de Z370 bord gekozen, omdat ik qua specs en meegeleverde wifi deze me wel aanstonden, maar of dit niet te veel overkill is... Ik lees goede specs over de wifi bij het moederbord, maar is een losse wifi module nog aan te raden?
3. Zelfde overkill vraag voor de videokaart, ik heb de RX580 gekozen omdat ik gezien de prijzen een beetje in het midden wilde uitkomen, en de AMD heeft Freesync wat de LG monitor ondersteund.
4. Keuze voor voeding ook weer lastig, de GPU heeft zo te zien een 500w sowieso nodig. Ik voorzie dat ik de huidige beter niet kan hergebruiken ivm stabiliteit in de toekomst. Maar welk merk of wattage dan nodig is?
5. Tips voor een CPU koeler voor de 8700K?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700K Boxed€ 334,40€ 334,40
1Gigabyte Z370 Aorus Gaming 5€ 209,90€ 209,90
1Asus ROG-STRIX-RX580-T8G-GAMING€ 407,-€ 407,-
1LG 32UD99 Zwart€ 877,25€ 877,25
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 107,95€ 107,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.936,50

www.youtube.com/DerOllie

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-11 14:58

OverloadOfRed

Bla, blabla

Je 4 vragen ga ik even een beetje proberen te beantwoorden.

1. Kijk op de QVL van het moederbord wat je hebt uitgezocht en zoek een 2666 Mhz of sneller setje daarvan met de laagst mogelijke latency (C-timing zegmaar) en kijk wat je wil uitgeven. Er kan een flink prijsverschil zitten tussen de sets. 16gb lijkt me genoeg voor je gebruik, mocht je niet genoeg hebben kan je altijd 2x8 sticks erbij prikken, al lijkt het me echt niet nodig.
2. Z370 is prima maar er zijn borden met meer functies en makkelijke overclock modi. Misschien de moeite waard om even rond te neuzen bij andere merken. Gigabyte is niet #1 in de bordjes van deze lijn.
3. Sowieso voor een AMD kaart gaan als je Freesynch hebt.
4. Bitfenix en be quiet heeft goeie voedingen tegenwoordig. Met 550w kom je er echt wel, misschien is 450 zelfs genoeg.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Freesync is ook niet echt een nuttige feature als je weinig tot nooit mee gaat gamen, ik zou dat dus al niet de keuze van de GPU laten bepalen.

Welke software ga je gebruiken en is dat professioneel of gewoon voor jezelf?
Ik zou gewoon voor een CPU&GPU kiezen zie daar het best bij aansluit, meer cores, ondersteunig voor bepaalde GPU's is beter in het ene bewerkings programma vs het andere etc... Bekijk ook eens de Ryzen optie... Als gaming zich beperkt tot een casual game dan kan je op de GPU nog een pak besparen.

Als je niet gaat overclocken is er vast wel een goedkoper mobo beschikbaar dat ook Wifi heeft, deze is gewoon erg duur voor wat jij er (waarschijnlijk) mee doet.

• DerOllie

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Topicstarter
Dank voor de hints. In andere topics ook al wat andere ideeën opgedaan.

www.youtube.com/DerOllie

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:27
Kijk naar de turboklok als je cpu's vergelijkt. De K is dan 300 MHz sneller. Vink je sinc all cores aan in het bios dan is het verschil slechts 100 MHz.

• DerOllie

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Topicstarter
OverloadOfRed schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:31:
2. Z370 is prima maar er zijn borden met meer functies en makkelijke overclock modi. Misschien de moeite waard om even rond te neuzen bij andere merken. Gigabyte is niet #1 in de bordjes van deze lijn.
Welk merk is in jou mening wel #1 in bordjes van deze lijn?

www.youtube.com/DerOllie

• Zanamama
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-04-2023
DerOllie schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:34:
[...]

Welk merk is in jou mening wel #1 in bordjes van deze lijn?
Ik gebruik zelf de:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte Z370 Aorus Gaming 7€ 240,50€ 240,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,50

Tot zover prima mobo, overclockt prima. Ik draai de 8700K op 5.0ghz bij 1.32V.
Hij is wat aan de duurdere kant, maar dan ziet het er ook gewoon goed uit.

Wat ik hier en daar las over de gigabyte moederborden. Zijn het vooral die niet high end borden die gebruik maken van minder kwalitatief goede condensator etc. Dus daarom net wat minder geschikt voor overclocks en kun je inderdaad beter voor een ander merk gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z370 Extreme4€ 152,50€ 152,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 152,50

Is in principe een zeer goed bord, ook voor overclocks.

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-11 14:58

OverloadOfRed

Bla, blabla

In andere topics meer dan goede verhalen gelezen over de asrock en asus bordjes in het duurdere segment. Deze schijnen genoeg power te kunnen geven aan de cpu bij oc's en sommige borden kan je makkelijk mee overclocken met automatische modi als ik het goed heb begrepen.

tldr: not sure. Andere tweakers zullen je daar beter mee kunnen helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door OverloadOfRed op 15-05-2018 12:05 ]

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:44
Waarom geen Ryzen 2700X? Juis tin de workloads die jij beschrijft excelleert die..en je bespaart misschien wat geld omdat je geen CPU koeler hoeft aan te schaffen.

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1