Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarejuvo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-02 16:00
Mijn vraag

Beste tweakers, ik ben 20 jaar oud en zit op het moment in het eerste jaar van een MBO niveau 4 Beheer-ICT studie.
Hiervoor heb ik MAVO, Niveau 2 ICT en niveau 3 ICT behaald. ook een certificaat voor MOS en IT-essentials.

Ik heb ook 20 weken stage gelopen bij een Servicedesk, dit is ook het werk wat ik later wil gaan doen en erg leuk vind en graag beter in wil worden.

Ik begin met de dag steeds meer te twijfelen, zal ik stoppen met mijn opleiding en gaan werken of mijn opleiding afmaken? Ik wil zoals ik eerder aangaf namelijk heel graag op een servicedesk werken later, maar er word overal naar een niveau 4 diploma gevraagd, terwijl deze opleiding(niveau 4 ICT) je eigenlijk voorbereid op het werk wat je gaat doen dat na de servicedesk komt.

Dus mijn vraag, wat moet ik doen ? heeft iemand een gelijkwaardige situatie gehad ?

Met vriendelijke groeten,
Robin :)

Beste antwoord (via amarejuvo op 12-04-2021 12:56)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Het lastige is dat je niet in de toekomst kan kijken. Je weet niet of je je hele leven SD werk zal blijven doen, of dat na 5 jaar de "glans" er van af is en je door wilt stromen. Je weet niet of SD werk uberhaupt blijft bestaan in Nederland. Je weet niet wat werkgevers in de toekomst eisen qua diplomering. Dus een hoop onbekende zaken.

Wat wel kan, is kijken in het verleden. Ik heb ook SD werk gedaan, maar na 3 jaar was ik er wel klaar mee. Ik werk inmiddels bij een bedrijf waar uberhaupt geen eerstelijns SD is, dat is uitbesteed naar het buitenland. En je merkt zelf dat werkgevers niveau 4 vragen. En ik kan niet in je agenda kijken - maar waarschijnlijk heb je nu ook tijd voor dit soort opleidingen.

Dus mijn advies - doe niveau vier, en als je echt zin hebt HBO, en maak er een legendarisch mooie studententijd van, geniet van het leven zolang je nog niet vast zit aan allerlei verplichtingen :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 16:00

Releases

Ja maar!

In gelijkwaardige situatie gezeten.
Spijt gekregen achteraf dat ik Niv4 niet heb afgemaakt. Wel 3 in bezit.

Zet nog even door, je bent nu nog jong en kan nu makkelijker de motivatie opbrengen om het af te maken.
Er is nog zat tijd om te werken in de toekomst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-06 16:13
Vooral je opleiding afmaken (je zegt zelf dat overal naar niveau 4 wordt gevraagd).
Wellicht in de avonduren en overdag gaan werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 16:44

Comgenie

Soms heb je dat

Niveau 4 gewoon afmaken, zeker nu je er toch mee bezig bent. Servicedesk blijft maar 'leuk' tot een bepaalde hoogte en is qua salaris vrij laag. Met ICT beheer ( + eventueel wat certificaten ) kan je al snel veel meer verdienen en ook veel meer kanten op. Als je nu stopt is de kans groot dat je er later spijt van krijgt want veel extra moeite om het af te maken is het niet.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerCy
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02 21:27
Niveau 4 zeker afmaken. Mogelijk volgendjaar de opleiding in BBL vorm vervolgen als dat op de school waar je zit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:32 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Niveau 4 afmaken, tenzij het niveau te hoog is, maar als je niv 2 en 3 al hebt gehaald, heb je voldoende kennis om Niveau 4 ook te halen.

Ik kon mijn niv 4 opleiding in 1.5 half jaar halen. Dus extra je best doen, dan ben je er eerder vanaf. Niet alleen maar omdat je dan beter kunt doorstromen naar een Systeembeheerder rol. Ook een helpdesk rol kan goed betalen als je boven de rest uitspringt, zorg dan ook dat je dat doet door met een niveau 4 opleiding in te stappen. Bovendien is geld niet het belangrijkst, plezier in je baan, helemaal als je nog jong bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 14:42

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Niveau 4 afmaken is echt een must, eigenlijk zou ik je zelfs HBO aanraden.

Maar met hard werken in de IT kom je ook heel ver. Dus niveau 4 afmaken en daarna aan de slag, maar wel daarnaast gelijk MCSA, ITIL, Cisco papieren gaan binnen halen.

Doe dit niet alleen vanuit de boeken, maar ga thuis flink aan de slag met een eigen bedrijfsnetwerk te maken met diverse virtuele machines en netwerkcomponenten. Ik vond het bijv. erg leuk om het netwerk van het stagebedrijf in het klein na te spelen via vmtjes.

Flink aan de bak gaan en geen vriendin + kinderen toelaten in je leven :P ;) :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-06 16:13
Ik ben sinds juli 2016 werkzaam bij het bedrijf waar ik 3 keer stage heb gelopen, tweemaal tijdens niveau 3 en een maal tijdens niveau 4.

Het voordeel bij mij is dat ik de opleiding (die toen verkort was naar 3 jaar) in 2 jaar kon doen omdat ik een doorstromer uit niveau 3 was.

Ik kan het je ten zeerste aanbevelen, ik heb gelukkig ook direct de service-/helpdesk over morgen slaan en begonnen met beheer bij klanten. Maar moet je dit toch, hoef je dit vaak korter dan een niveau 3 medewerker.

Niveau 3 wordt je bij ons sowieso ingezet als service-/helpdesk medewerken. Helaas heb je dan 9.9/10 keer geen lease auto, werktelefoon en laptop van de zaak.

EDIT\

Ik lees nu dat je de service desk juist wilt doen, dan nog zou ik niveau 4 afmaken, iets met starterssalaris wat hoger is ;) .

[ Voor 9% gewijzigd door ak0nnmgn op 14-05-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:12
Opleiding afmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 14:42

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Eigenlijk wel raar dat je de MCSA (of linux variant hiervan), Cisco en ITIL papieren niet als onderdeel van je MBO IT Beheer opleiding kan halen. Zal wel te duur zijn :(

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunfalls
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-06 22:46
Ik zit ondertussen in het laatste jaar MBO 4 ict systeembeheerder en zou de opleiding zeker afmaken.

Het is toch vaak het papiertje waar ze om vragen als je op zoek gaat naar werk. Ook richting het HBO is het makkelijker om het te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Falcon schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:32:
Eigenlijk wel raar dat je de MCSA (of linux variant hiervan), Cisco en ITIL papieren niet als onderdeel van je MBO IT Beheer opleiding kan halen. Zal wel te duur zijn :(
Ik kon MTA certificaten halen, dit was wel via een leraar en niet via de school zelf. Verder een 'school' CCNA certificaat.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 13:41
Absoluut afmaken.... helemaal in een kennismaatschappij als Nederland

wijze woorden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Het lastige is dat je niet in de toekomst kan kijken. Je weet niet of je je hele leven SD werk zal blijven doen, of dat na 5 jaar de "glans" er van af is en je door wilt stromen. Je weet niet of SD werk uberhaupt blijft bestaan in Nederland. Je weet niet wat werkgevers in de toekomst eisen qua diplomering. Dus een hoop onbekende zaken.

Wat wel kan, is kijken in het verleden. Ik heb ook SD werk gedaan, maar na 3 jaar was ik er wel klaar mee. Ik werk inmiddels bij een bedrijf waar uberhaupt geen eerstelijns SD is, dat is uitbesteed naar het buitenland. En je merkt zelf dat werkgevers niveau 4 vragen. En ik kan niet in je agenda kijken - maar waarschijnlijk heb je nu ook tijd voor dit soort opleidingen.

Dus mijn advies - doe niveau vier, en als je echt zin hebt HBO, en maak er een legendarisch mooie studententijd van, geniet van het leven zolang je nog niet vast zit aan allerlei verplichtingen :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Widow schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:21:

Inderdaad, als je het kan, lekker HBO er achteraan doen in een studentenstad op kamers. Ik heb dit zelf nooit gedaan maar mijn HBO op latere leeftijd pas gehaald en heb er toch wel spijt van dat ik nooit op kamers heb gezeten in een grote studentenstad.
Pagina: 1