Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met goedkope 433 Mhz deur/raam sensoren gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:55

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik vroeg me af of mensen hier goede of slechte ervaringen hebben met goedkope 433 Mhz deur/raamsensoren. Ik wil binnenkort een paar hier van aanschaffen, omdat ik het toch wel prettig vind om events te kunnen koppelen aan deur/raam-acties.

Omdat je er een stuk meer mee kan wanneer er voor openen en sluiten aparte triggers (code) worden gestuurd, heb ik gezocht op tweewegs modellen.

Ik kwam hier een setje tegen van 5 voor €23,02: https://nl.aliexpress.com...open-for/32722835365.html wat neerkomt op €4,60. Ik las hier dat deze wel werken met Domoticz in elk geval: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=19226

Ook kwam ik de GS - WDS07 series tegen, die op eBay weer een stuksprijs kennen van maar €3,96 waarvan ik hier weer lees dat deze in elk geval met HomeAssistant werken: https://community.home-as...device-list/7819/12?u=msg

Mensen verder nog ervaring met andere deur/raam sensoren voor dit soort prijzen? Ik zit weleens met een schuin oog te kijken naar de Xiaomi modules, maar dat werkt volgens mij nog vrij specifiek met hun app, en per stuk los van de gateway ben je nog wel een stuk duurder uit. Hoewel de techniek er achter wel weer veiliger en meer gesloten is. 433 Mhz is natuurlijk zo op te vangen.

offtopic:
Misschien moet er eens een centraal domotica-spullen topic komen gericht op goedkope dealtjes, wil er best aan meewerken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:35
433Mhz is een blocking protocol. Als jij een deur opent terwijl je buurman net met zijn 433Mhz remote een lamp aanzet, dan krijgt jouw systeem het signaal niet binnen.
MsG schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:35:
offtopic:
Misschien moet er eens een centraal domotica-spullen topic komen gericht op goedkope dealtjes, wil er best aan meewerken.
In Domotica. Ervaringen en vragen. wordt wel eens wat gedeeld. Een algemeen topic zal al snel verzanden in een 'dump je goedkope China dealtjes' topic waar mensen dan een referral in hun linkjes verstoppen :/

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Het precies gelijktijdig versturen van signalen acht ik, zeker in het stadium waarin de domotica bij mij thuis fungeert, een prima beperking. Het alternatief is al gauw van die gesloten Xiaomi spullen, hele dure Z-wave of Zigbee-apparatuur óf van die tegen de deur geplakte breadboards met van die eeuwighangende ESP prototypes. Ik heb dan wel geen 'wife' maar een zekere WAF acht ik hierin toch wenselijk. Volgens mij is er dan weinig anders dan gewoon plain ol' 433 Mhz.

offtopic:
Ik zie de dealtjes soms heel random in een specifiek systeemtopic gepost, zo ook de Sonoff bij Rosegal die ik toevallig tegenkwam (_LF_ in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"). En ook de Google Home Mini deal van Otto was hier op Tweakers amper bekend, en ik weet ook nooit goed in welk topic van de vele domotica-topics het dan zou kunnen, vandaar m'n oppering. De referrals zijn verboden dus daar lijkt me prima tegen op te kunnen treden? Immers de dealtjes worden nu soms al gepost, maar dan tussen neus en lippen door in een Domoticz of HomeAssistant-topic. (ik noem even wat topics waar ik zelf in zit)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:23
Xiaomi is ook Zigbee, maar wel goedkoop en bovendien ook te combineren met een "open" Deconz Raspbee.
Die door/window-sensor (bijv. van de Aqara-lijn) heeft best een hoge WAF en het tweak-gehalte is ook goed.

Edit: Maar inderdaad, nog wel 2x duurder dan de 433-variant die jij hebt gevonden. :'(

[ Voor 17% gewijzigd door RudolfR op 14-05-2018 13:53 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
MsG schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:35:

Ik kwam hier een setje tegen van 5 voor €23,02: https://nl.aliexpress.com...open-for/32722835365.html wat neerkomt op €4,60. Ik las hier dat deze wel werken met Domoticz in elk geval: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=19226
Die heb ik ook even gebruikt en werkte prima.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
En anders Sonoff, al dan niet voorzien van generieke firmware? Gaat over wifi.

Zoals velen ben ik ook mijn 433mhz materiaal voor schakelaars en sensoren anders dan een thermometer uit te faseren. Zeker als je er meer gaat gebruiken wordt de kans op missers steeds groter.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:37:
En anders Sonoff, al dan niet voorzien van generieke firmware? Gaat over wifi.

Zoals velen ben ik ook mijn 433mhz materiaal voor schakelaars en sensoren anders dan een thermometer uit te faseren. Zeker als je er meer gaat gebruiken wordt de kans op missers steeds groter.
De enige door sensor die ik kan vinden van SonOff is juist een 433-mhz variant, dus ben juist benieuwd met wat je dan bedoeld.

• NiGeLaToR
  • Nu online
MsG schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:46:
[...]

De enige door sensor die ik kan vinden van SonOff is juist een 433-mhz variant, dus ben juist benieuwd met wat je dan bedoeld.
http://sonoff.itead.cc/en/

http://sonoff.itead.cc/en/products/sonoff/sonoff-basic

Alleen de Sonof RF is een bridge naar 433mhz apparaten, ik denk dat ik je daar op het verkeerde been gebracht heb. De rest vd schakelaars zijn via wifi te bedienen. Moet je dus op de plek waar je ze hangt wél wifi hebben. Verder is itead een Chinees bedrijf, dus verbinden ze standaard met China.

De ellende is dat je niet wilt schakelen, maar een (betrouwbare) sensor zoekt. En die zijn er dan weer niet voor wifi zover ik weet, wellicht omdat wifi een grotere batterij slurper is. Zwave(+) is hier uitermate geschikt voor, maar prijziger. En zo kom je weer bij de generieke 433mhz standaarden, zonder inschakel/registratie garantie. Al met al is dat een beetje de cirkel die ik heb gemaakt en nu heb ik voor raam/deur schakelaars dus Neo Coolcam sensoren besteld (al dan niet goedkoper uit China), die je via Zwave kunt uitlezen. En dat lukt je niet voor 4-5,- per stuk..

Tis dus de vraag: accepteer je een kans op niet registreren of kies je een ander (duurder) protocol en is de kans van registratie veel groter. Ik lees met mijn RFXcom de alarm sensoren van volgens mij een aantal panden uit en ben blij dat mijn alarm op 868mhz en een beveiligd protocol zit :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ja ik ken de reguliere sonoff wel, maar hoe ik dat op een nette manier mèt voedingsmogelijkheden integreer in een deursensor is me niet echt duidelijk :-P. In de vorm van een DIY deursensor klinkt het namelijk precies als een breadboard-product die je bij menig Tweaker in dergelijke staat semi-permanent vindt :-). Bovendien is de Sonoff maar moeilijk goed lang te voeden op een batterij, wat je wel nodig gaat hebben als je hem op verschillende deuren wil hebben.

Voor overige bedrade schakelingen zijn de sonoff's verder een prima optie tegenover een klikaanklikuit schakelaar. Maar voor draadloze eenvoudige sensoren lijkt er nog niet echt een goed alternatief.

868 is veel beperkter qua werking heb ik het idee. Als ik kijk naar de supported devices op 433 Mhz en supported devices op 868 van bijvoorbeeld de RFLink (die ik ook gebruik), is dat maar marginaal. Het voordeel van 433 Mhz vind ik wel dat 9 van de 10 apparaat die je ergens vindt en op 433 Mhz werkt, ook bruikbaar is in je systeem. Bij het gesloten 868 moet de werking veel beter bekend zijn wil je er iets mee kunnen. Iets wat een fabrikant lang niet altijd vrijgeeft.

• NiGeLaToR
  • Nu online
@MsG vwbt 868mhz eens: tis óf een duur protocol zoals Zwave, óf gesloten. Ik heb (ook nog) een Woonveilig systeem en die sensoren zijn op 868mhz en kan ik verder ook niets mee behalve voor Woonveilig gebruiken.

Moet zeggen dat Zwave dan weer wel hele toffe opties biedt: sensoren met diverse functies, een slim mesh achtig netwerk.. kost wat, maar dan heb je ook wat :+ Maar ik herken je queeste.

Anders bestel je in ieder geval een zwikkie 433mhz sensoren en begin je gewoon te bouwen. Bevalt het niet kost het je de kop niet. Overstappen op bijv Zwave is altijd prijzig(er).

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:23
De GS-WDS07 gebruikt een AAA-cell i.p.v. een 12V batterij. Verder heeft hij drie states, open, closed en een anti-tamper switch :).

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1