Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Systeem loopt op random momenten tijdens het gamen vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ItsmeMaikel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04 19:28
Mijn vraag
Tijdens het gamen loopt mijn systeem in zijn geheel vast en moet ik een hard reset uitvoeren om deze weer op te starten. Als ik dan weer verder ga met gamen gaat dit voor een bepaalde tijd goed en daarna slaat het systeem weer vast.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 Pro 64Bit
Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz
CORSAIR Vengeance CMK16GX4M2A2400C14 16,0GB Dual-Channel @ 1066MHz (15-15-15-36)
Gigabyte Z170XP-SLI-CF
NVIDIA GeForce GTX 980

Tot nu toe heb ik alleen een vastloper met Ark en PUBG gehad.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eventviewer gecontroleerd op fouten, enige error is: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Drivers gecontroleerd

Herinstallatie Windows

Memtest

vandaag (14-5) tijdens het gamen de temperatuur van het systeem in de gaten gehouden.
CPU niet hoger dan 75 °C
GPU niet hoger dan 70 °C
Moederbord niet hoger dan 82 °C
INTEL SSDSCKGF256A5 m.2 SSD rond de 62 °C
Overige schijven komen niet boven de 56 °C

Alle reacties

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:22
Ik mis 1 van de grootste verdachten, namelijk de voeding.

Wat voor model is het en hoe oud is deze?

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-11 07:16
Hmm ik ervaar precies hetzelfde, hoewel ik geen gamer ben (en dus ook geen spelletjes speel). Bij mij speelt dit sinds een week en volgens mij sinds een redelijk grote windows update afgelopen week.

Wanneer ik google gebruik (want mijn events laten ook alleen zien dat windows onjuist afgesloten is, duh ik hou die aan/uit knop ingedrukt) kom ik op een aantal MS artikelen uit van April (iets met Windows updates wat systemen laat ''bevriezen'').

Zelf heb ik de drivers verwijdert van de GPU (bij mij valt namelijk ook het beeld uit die op de gpu aangesloten is, scherm aangesloten op het mainboard blijft aan, maar goed met een bevroren systeem kom je niet ver) en opnieuw geïnstalleerd (met de hulp van DDU)
Dit was mij bij niet het probleem, bij mij is het nu wel zo erg geworden (niet nav de drivers installatie) dat hij soms al bevriest na het invoeren van het Windows wachtwoord.

Temps zijn bij mij veel lager dus hier hoef ik het ook niet in te zoeken.

Voeding heb ik ook al getest, maar de klacht die jij ervaart blijft bij mij ook aanwezig ook met een andere voeding.

Dusss, aangezien ik toch aan een driver issue denk heb ik Windows 10 op de fabrieksinstellingen gezet, uiteraard, probleem nog altijd aanwezig.

Ik ben zeer benieuwd waar het probleem zich bij jou bevind want ik vermoed dat wij en vele andere met dezelfde oorzaak te kampen hebben..

Wat gebeurt er bij jou wanneer je de GPU drivers verwijdert met DDU en vervolgens opnieuw installeert? Ik kreeg verschillende foutmeldingen tijdens de installatie, na een x reboots installeerde de GPU wel met als gevolg dat het beeld direct weer uitviel en de pc vast liep.
Ook is het bij mij (ja ik spreek over mijn situatie aangezien dat vrijwel dezelfde situatie ''lijkt'' te zijn) zo dat alles perfect blijft werken zolang ik de GPU drivers niet geïnstalleerd heb, zodra de drivers erop komen krijg ik dezelfde klachten als de topicstarter.

[ Voor 20% gewijzigd door LopendeVogel op 14-05-2018 12:43 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
pinopro schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:33:
Welke type Intel SSD heb je? Sommige Intel SSD's hebben compatibiliteitsproblemen met de 1803 build van Windows 10.

Voeding die eerder genoemd werd is ook een goede suggestie, een voeding die zijn beste tijd gehad heeft kan ook rare klachten geven.

• ItsmeMaikel
Ik moet even gaan uitzoeken welke voeding ik heb en hoe oud deze is.

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

pinopro schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:33:
Windows 10 Pro 64Bit
Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz
CORSAIR Vengeance CMK16GX4M2A2400C14 16,0GB Dual-Channel @ 1066MHz (15-15-15-36)
Gigabyte Z170XP-SLI-CF
NVIDIA GeForce GTX 980
Ehhh welke voeding heb je? Hoeveel randapparatuur heb je nog aangesloten op je PC, want dat wilt ook nog uitmaken.

Ik zou eens tijdens downtime een stresstest/memtest (met 1 stick per keer) uitvoeren om te kijken wat dat met je systeem doet en vervolgens stap voor stap zo je onderdelen gaan uitsluiten.

• ItsmeMaikel
Welke type Intel SSD heb je? Sommige Intel SSD's hebben compatibiliteitsproblemen met de 1803 build van Windows 10.
Ik draai nog op 1709 en ben nu de update van 1803 aan het binnen halen.

• ItsmeMaikel
Hoeveel randapparatuur heb je nog aangesloten op je PC, want dat wilt ook nog uitmaken.

Ik zou eens tijdens downtime een stresstest/memtest (met 1 stick per keer) uitvoeren om te kijken wat dat met je systeem doet en vervolgens stap voor stap zo je onderdelen gaan uitsluiten.
Randapparatuur: Muis, toetsenbord, webcam, headset en 2 monitoren.

Ik ben nog wat verder toe te voegen aan het probleem en dat het al speelt sinds vorige maand de herinstallatie van Windows heeft plaats gevonden op 25-4-2018. En voordat ik een herinstallatie heb uitgevoerd heb ik Furmark en Prime95 laten draaien voor 2 uur en toen ik terug kwam was het systeem nog steeds up and running.

• LopendeVogel
  • Laatst online: 28-11 07:16
pinopro schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:58:
[...]

Randapparatuur: Muis, toetsenbord, webcam, headset en 2 monitoren.

Ik ben nog wat verder toe te voegen aan het probleem en dat het al speelt sinds vorige maand de herinstallatie van Windows heeft plaats gevonden op 25-4-2018. En voordat ik een herinstallatie heb uitgevoerd heb ik Furmark en Prime95 laten draaien voor 2 uur en toen ik terug kwam was het systeem nog steeds up and running.
Nja net als bij jou (en bij mij) zit ik dus aan een fout ergens in de software/drivers te denken?

Wat gebeurt er bij jou wanneer je de videokaart opnieuw wilt installeren (dus drivers eraf met bijvoorbeeld DDU en vervolgens een versie gpu driver installatie?)?

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18
Probeer ook eens een GPU loadtest, ik had ooit met mn GTX2xx (als ik me goed herinner) een soort gelijk issue.
Alles werkte prima, maar dan specififiek met gamen klapte ie er soms uit.

Destijds kunnen reproduceren met een van de 3Dmark demo/test suites en telkens met één bepaalde test klapte het eruit.

Weet zo niet meer wat het was, te lang geleden, maar wie weet heb je wat aan deze tip om eens te proberen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:46
Ik vind de temperaturen die je opgeeft een beetje aan de hoge kant.
Je kan natuurlijk eens je kast openmaken, eventueel een ventilator erin/ervoor/ernaast zetten en dan eens flink gaan gamen en kijken of dat scheelt.

Ook kan je voeding (zoals al genoemd) het probleem zijn.

Verder gaan we er van uit dat je niks overklokt?

• ItsmeMaikel
Nee niks is overgeklokt

• ItsmeMaikel
Ik heb de volgende PSU:

pricewatch: OCZ Fatal1ty 550W

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

En hoe lang heb je die al? Ding is bijna 10 jaar te koop geweest dus als-ie de 5 jaar al wel gepasseerd is is vervanging wel aan te raden. Het was geen super high end voeding om maar zo te zeggen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• ItsmeMaikel
nelizmastr schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:50:
[...]

En hoe lang heb je die al? Ding is bijna 10 jaar te koop geweest dus als-ie de 5 jaar al wel gepasseerd is is vervanging wel aan te raden. Het was geen super high end voeding om maar zo te zeggen.
Wanneer deze precies gekocht is kan ik nergens terug vinden, ik denk dat de voeding wel een jaar of 8 oud kan zijn. Aangezien deze nog uit mijn oude systeem komt.

• Breezers
  • Laatst online: 16-03-2021
vandaag (14-5) tijdens het gamen de temperatuur van het systeem in de gaten gehouden.
CPU niet hoger dan 75 °C
GPU niet hoger dan 70 °C
Moederbord niet hoger dan 82 °C
Overige schijven komen niet boven de 56 °C
Ik vindt persoonlijk dat die temperaturen behoorlijk aan de hoge kant zijn. Zet eens de zijkant van panelen open zodat er voldoende koeling bij kan komen ?

Moederbord op 82 graden en je schijven op 50/60 graden vertelt mij dat het gewoon snikheet in die kast is.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• ItsmeMaikel
Breezers schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:10:
[...]

Ik vindt persoonlijk dat die temperaturen behoorlijk aan de hoge kant zijn. Zet eens de zijkant van panelen open zodat er voldoende koeling bij kan komen ?

Moederbord op 82 graden en je schijven op 50/60 graden vertelt mij dat het gewoon snikheet in die kast is.
Ik heb net een Noctua NF-A14 FLX op mijn zijpanel geplaats aangezien daar helemaal niks zat.

Nu ik dit bericht aan het typen ben zie ik dat Speccy aangeeft dat mijn Intel M.2 SSD in idle nog steeds 50 graden is.

• CMD-Snake
pinopro schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:09:
ik denk dat de voeding wel een jaar of 8 oud kan zijn.
Ik zeg weg met die handel.

Voedingen van hoge kwaliteit gaan grofweg 10 jaar mee voordat ze aan vervanging toe zijn. Deze voeding zal denk ik nu wel aan vervanging toe zijn. Al is de voeding nu nog niet stuk, een goede voeding is belangrijk voor het juist functioneren van je PC en ook het heel houden van de onderdelen.

Kijk eens in het voedingen topic hier op Tweakers voor adviezen en suggesties. Zelf gebruik ik de RMx serie van Corsair, die heeft een goede naam qua kwaliteit en levensduur. Er is natuurlijk meer keuze afhankelijk van je wensen en je budget.

• ItsmeMaikel
CMD-Snake schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:16:
[...]

Ik zeg weg met die handel.

Voedingen van hoge kwaliteit gaan grofweg 10 jaar mee voordat ze aan vervanging toe zijn. Deze voeding zal denk ik nu wel aan vervanging toe zijn. Al is de voeding nu nog niet stuk, een goede voeding is belangrijk voor het juist functioneren van je PC en ook het heel houden van de onderdelen.

Kijk eens in het voedingen topic hier op Tweakers voor adviezen en suggesties. Zelf gebruik ik de RMx serie van Corsair, die heeft een goede naam qua kwaliteit en levensduur. Er is natuurlijk meer keuze afhankelijk van je wensen en je budget.
Ik zat net al te kijken op de Pricewatch en denk dat ik dan de volgende voeding aanschaf: pricewatch: Corsair RM650x Zwart

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Deze is wat nieuwer en nog wat beter ;)

pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 23:09
Naast het uitzoeken van de temperaturen:
Windows reboot automatisch bij een blue screen. Het zou dus kunnen dat je een BSOD krijgt.
Je moet het automatisch rebooten even uitzetten zodat je kan zien welke BSOD je krijgt.
Ik heb zelf een Engelse windows maar het zit hier ergens:
Control Panel\All Control Panel Items\System
Dan onder Advanced System Settings, dan tabbled Advanced, Startup & Recovery Settings
En dan Automatic Reboot uitvinken.

sorry.. verkeerd gelezen.. dacht auto reboot.. maar hij loopt vast.

[ Voor 7% gewijzigd door Roxsman op 14-05-2018 16:03 ]

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

• ItsmeMaikel
Met de extra geplaatste FAN de in case zijn de temperaturen al veel beter. Moederbord blijft veel koeler dan voorheen.

Tevens heb ik de pricewatch: Corsair RM650x Zwart aangeschaft en die komt morgen binnen.

Wel blijft de Intel M.2 SSD warm worden enige idee hoe ik dit kan oplossen?

• CMD-Snake
pinopro schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:46:
Sommige moederbords komen met een heatsink geleverd voor de SSD's, je ziet dit vooral voor nvme SSD's als mogelijkheid.

Indien je geen heatsink bij je moederbord hebt hiervoor misschien zorgen voor wat airflow over je moederbord op die plek? Wellicht met een extra case fan.

• Breezers
  • Laatst online: 16-03-2021
pinopro schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:46:
Met de extra geplaatste FAN de in case zijn de temperaturen al veel beter. Moederbord blijft veel koeler dan voorheen.

Tevens heb ik de pricewatch: Corsair RM650x Zwart aangeschaft en die komt morgen binnen.

Het is nu ook momenteel erg warm weer, maar kijk eens naar je airflow in je kast ? (stoffilters, waterkoeling, flow richtingen fans etc) Als het echt warm is in je ruimte kan je soms beter je zijpaneel gewoon loshalen en een simpele tafelventilator laten blazen. Op zich moet een M.2.SSD wel wat warmte moeten aan kunnen maar ik vrees dat je moederbord gewoon te warm wordt en in een soort thermische beveiliging te vliegen...

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• ItsmeMaikel
De topic mag gesloten worden, ik verwacht vandaag een nieuwe voeding en 2 extra fans. En ik kijk dan even aan of dit het probleem opgelost heeft. Zo niet dan maak ik wel een nieuwe topic met daarin een link naar deze.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:46
pinopro schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:42:
De topic mag gesloten worden, ik verwacht vandaag een nieuwe voeding en 2 extra fans. En ik kijk dan even aan of dit het probleem opgelost heeft. Zo niet dan maak ik wel een nieuwe topic met daarin een link naar deze.
Welja joh, nog meer wensen?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:39
CryRaven schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:37:
Ik mis 1 van de grootste verdachten, namelijk de voeding.

Wat voor model is het en hoe oud is deze?
Een te warme voeding gaat in de regel gewoon uit en dan hangt je systeem niet, dan gaat hij plots uit.

Beste test is gewoon even opzettelijk onderdelen belasten. Dus prim95 om de cpu te testen, kombustor om de gpu te testen en memtest om het geheugen te testen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• ItsmeMaikel
sdk1985 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:48:
[...]
Een te warme voeding gaat in de regel gewoon uit en dan hangt je systeem niet, dan gaat hij plots uit.

Beste test is gewoon even opzettelijk onderdelen belasten. Dus prim95 om de cpu te testen, kombustor om de gpu te testen en memtest om het geheugen te testen.
Dat heeft de vorige keer al zeker 3 uur staan draaien en daarna nog een gehele nacht memtest en geen vast lopers gehad.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:39
pinopro schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:51:
[...]

Dat heeft de vorige keer al zeker 3 uur staan draaien en daarna nog een gehele nacht memtest en geen vast lopers gehad.
Drie uur prime, drie uur kombustor, of allebei?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• ItsmeMaikel
sdk1985 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:05:
[...]

Drie uur prime, drie uur kombustor, of allebei?
Prime en furmark hebben beide te gelijk aangestaan zodat ik het systeem in zijn geheel te pakken kon nemen.
Pagina: 1