Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik zoek een?
Upgrade op mijn huidige systeem, specifiek CPU, RAM en een M.2 SSD (en dus ook moederbord):
Wat is je budget?
Rond de 1000 euro (goedkoper is altijd beter, maar heb niet de illusie dat dat gaat gebeuren
).
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, zolang het maar betrouwbaar is. De SSD is waarschijnlijk wat overpriced, ben me ervan bewust dat dit niet de meest prijsbewuste keuze is, maar noem het de hobbyist in me die hem toch wilt hebben want snel (en met een itx systeem scheelt het met een M.2 toch weer een paar kabels).
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie eerder punt voor de specifieke parts waarmee de nieuwe onderdelen gaat werken. Ik game op UWQHD (3440x1440). Ik stream niet maar heb wel vaak een hele hoop extra zooi open staan op 2e en 3e scherm, denk hierbij aan Discord en Chrome met 10+ tabs met oa youtube en Twitch streams.
Overclocking speelt een kleine rol, ik vermoed dat ik er een kleine overclock overheen ga gooien na een maand ofzo maar daar zal het denk ik bij blijven.
Moederbord moet m-itx zijn (Ncases M1), een M.2 slot hebben en SP/DIF (optisch). Vooral dat laatste beperkt het aanbod helaas behoorlijk.
Wat heb ik zelf gevonden? Een Intel systeem en een Ryzen systeem:
De voornaamste vraag voor mij in dit topic is de age-old Intel vs AMD strijd. Normaalgesproken heb ik geen moeite om systemen in elkaar te draaien en te zoeken maar met Ryzen op de markt kan een second opinion geen kwaad.
Wat ik aan benchmarks en algehele concensus heb gevonden is:
> Intel voor gaming
> AMD voor workstation en game streaming
Maar dat is allemaal op 1080p. De enkele 1440p en 3440x1440 benchmarks die ik heb gevonden laten zien dat de i7 en r7 elkaar nauwelijks ontlopen omdat de GPU de bottleneck is, waardoor AMD met zijn extra cores de logische betere keus wordt. Maar wat ik mij nu afvraag is hoe dit er in de toekomst uit gaat zien; stel ik upgrade over 6 maanden mijn 1080Ti naar een 1180Ti (of volgend jaar naar 1280 Ti). Zijn de prestaties dan nog steeds gelijk of zijn de betere 1080p prestaties indicatie dat Intel het met een snellere videokaart ook beter zal doen op 3440x1440? Hij denken jullie hierover?
Tweede vraag is hoe het tegenwoordig zit met memory compatibility. In de vroege dagen van Ryzen waren er nogal wat verhalen over problemen met specifieke memory modules. Ik heb hierom een setje gekozen van de QVL, loont dit nog steeds de moeite of kan ik net zo goed een paar tientjes besparen en de goedkopere G.Skill/Corsair pakken?
Ik zoek een?
Upgrade op mijn huidige systeem, specifiek CPU, RAM en een M.2 SSD (en dus ook moederbord):
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690K Boxed | € 247,51 | € 247,51 |
| 1 | MSI Z97I AC | € 0,- | € 0,- |
| 1 | EVGA GTX 1080 Ti SC2 Hybrid | € 930,- | € 930,- |
| 1 | NCase M1 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | LG 34UM95-P Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Logitech Z906 | € 246,35 | € 246,35 |
| 1 | Corsair Hydro H55 | € 64,90 | € 64,90 |
| 2 | Noctua NF-F12 PWM, 120mm | € 17,95 | € 35,90 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 136,10 | € 136,10 |
| 1 | Corsair SF600 | € 107,90 | € 107,90 |
| 1 | Crucial 2.5" M500 480GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.768,66 | |
Wat is je budget?
Rond de 1000 euro (goedkoper is altijd beter, maar heb niet de illusie dat dat gaat gebeuren
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, zolang het maar betrouwbaar is. De SSD is waarschijnlijk wat overpriced, ben me ervan bewust dat dit niet de meest prijsbewuste keuze is, maar noem het de hobbyist in me die hem toch wilt hebben want snel (en met een itx systeem scheelt het met een M.2 toch weer een paar kabels).
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie eerder punt voor de specifieke parts waarmee de nieuwe onderdelen gaat werken. Ik game op UWQHD (3440x1440). Ik stream niet maar heb wel vaak een hele hoop extra zooi open staan op 2e en 3e scherm, denk hierbij aan Discord en Chrome met 10+ tabs met oa youtube en Twitch streams.
Overclocking speelt een kleine rol, ik vermoed dat ik er een kleine overclock overheen ga gooien na een maand ofzo maar daar zal het denk ik bij blijven.
Moederbord moet m-itx zijn (Ncases M1), een M.2 slot hebben en SP/DIF (optisch). Vooral dat laatste beperkt het aanbod helaas behoorlijk.
Wat heb ik zelf gevonden? Een Intel systeem en een Ryzen systeem:
| 1 | Intel Core i7-8700K Boxed | € 334,40 | € 334,40 |
| 1 | MSI Z370I Gaming Pro Carbon AC | € 160,93 | € 160,93 |
| 1 | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 161,50 | € 161,50 |
| 1 | Samsung 970 Evo 1TB | € 386,15 | € 386,15 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.042,98 | |
| 1 | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 309,90 | € 309,90 |
| 1 | ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac | € 110,- | € 110,- |
| 1 | G.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZB | € 186,- | € 186,- |
| 1 | Samsung 970 Evo 1TB | € 386,15 | € 386,15 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 992,05 | |
De voornaamste vraag voor mij in dit topic is de age-old Intel vs AMD strijd. Normaalgesproken heb ik geen moeite om systemen in elkaar te draaien en te zoeken maar met Ryzen op de markt kan een second opinion geen kwaad.
Wat ik aan benchmarks en algehele concensus heb gevonden is:
> Intel voor gaming
> AMD voor workstation en game streaming
Maar dat is allemaal op 1080p. De enkele 1440p en 3440x1440 benchmarks die ik heb gevonden laten zien dat de i7 en r7 elkaar nauwelijks ontlopen omdat de GPU de bottleneck is, waardoor AMD met zijn extra cores de logische betere keus wordt. Maar wat ik mij nu afvraag is hoe dit er in de toekomst uit gaat zien; stel ik upgrade over 6 maanden mijn 1080Ti naar een 1180Ti (of volgend jaar naar 1280 Ti). Zijn de prestaties dan nog steeds gelijk of zijn de betere 1080p prestaties indicatie dat Intel het met een snellere videokaart ook beter zal doen op 3440x1440? Hij denken jullie hierover?
Tweede vraag is hoe het tegenwoordig zit met memory compatibility. In de vroege dagen van Ryzen waren er nogal wat verhalen over problemen met specifieke memory modules. Ik heb hierom een setje gekozen van de QVL, loont dit nog steeds de moeite of kan ik net zo goed een paar tientjes besparen en de goedkopere G.Skill/Corsair pakken?