Het beeld van mijn HP9470m Elitebook uit 2013 (i5-3427U processor met Windows 10 pro) ging opeens vervagen. Het beeld wordt langzaam steeds witter en de laptop valt tenslotte uit dwz het scherm is zwart en hij reageert nergens meer op. Soms slaat het beeld direct op zwart en soms geeft het beeld sneeuw en is er geen reactie meer. Opstarten lukt daarna soms nog wel en soms alleen met een harde reset. Na een half uur of soms pas na twee dagen herhaalt de storing zich weer.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Ik heb al een aantal zaken geprobeerd namelijk:
- de laptop aangesloten op een extern scherm en ook daar zie ik hetzelfde beeld als op de laptop en behoud ik geen beeld als laptop zwart is
- RAM geheugenkaartjes uitgewisseld met een goed functionerende zelfde laptop maar het euvel blijft
- de laptop open gemaakt en de ventilator los gehaald en schoon gemaakt. De thermische pasta heb ik (nog) niet vervangen
- de BIOS geupdate naar de meest recente versie. Er stond een versie op uit 2013 en nu dus 2018
- de videokaart software geupdate
Ik vrees dat het moederbord stuk is en ik las ergens dat je dan de (geïntegreerde) video chip moet her-solderen, maar ook dat dat meestal de laptop tegen het eind van zijn leven zit.
Wie heeft advies? Is er nog iets dat ik zou kunnen doen om de laptop te fixen?
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Ik heb al een aantal zaken geprobeerd namelijk:
- de laptop aangesloten op een extern scherm en ook daar zie ik hetzelfde beeld als op de laptop en behoud ik geen beeld als laptop zwart is
- RAM geheugenkaartjes uitgewisseld met een goed functionerende zelfde laptop maar het euvel blijft
- de laptop open gemaakt en de ventilator los gehaald en schoon gemaakt. De thermische pasta heb ik (nog) niet vervangen
- de BIOS geupdate naar de meest recente versie. Er stond een versie op uit 2013 en nu dus 2018
- de videokaart software geupdate
Ik vrees dat het moederbord stuk is en ik las ergens dat je dan de (geïntegreerde) video chip moet her-solderen, maar ook dat dat meestal de laptop tegen het eind van zijn leven zit.
Wie heeft advies? Is er nog iets dat ik zou kunnen doen om de laptop te fixen?