Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noname4
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06-2021
Het beeld van mijn HP9470m Elitebook uit 2013 (i5-3427U processor met Windows 10 pro) ging opeens vervagen. Het beeld wordt langzaam steeds witter en de laptop valt tenslotte uit dwz het scherm is zwart en hij reageert nergens meer op. Soms slaat het beeld direct op zwart en soms geeft het beeld sneeuw en is er geen reactie meer. Opstarten lukt daarna soms nog wel en soms alleen met een harde reset. Na een half uur of soms pas na twee dagen herhaalt de storing zich weer.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Ik heb al een aantal zaken geprobeerd namelijk:
- de laptop aangesloten op een extern scherm en ook daar zie ik hetzelfde beeld als op de laptop en behoud ik geen beeld als laptop zwart is
- RAM geheugenkaartjes uitgewisseld met een goed functionerende zelfde laptop maar het euvel blijft
- de laptop open gemaakt en de ventilator los gehaald en schoon gemaakt. De thermische pasta heb ik (nog) niet vervangen
- de BIOS geupdate naar de meest recente versie. Er stond een versie op uit 2013 en nu dus 2018
- de videokaart software geupdate

Ik vrees dat het moederbord stuk is en ik las ergens dat je dan de (geïntegreerde) video chip moet her-solderen, maar ook dat dat meestal de laptop tegen het eind van zijn leven zit.

Wie heeft advies? Is er nog iets dat ik zou kunnen doen om de laptop te fixen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Het lijkt mij idd de videokaart te zijn. Zelf solderen doe je volgens een bepaalde procedure, maar die raad ik alleen aan als er toch niets meer te redden valt. Anders zou ik eerst een reparateur vragen wat die er van denkt. Als die de chip kan nasolderen lijkt me dat veiliger dan het hele mobo in een oven te stoppen. Zelf heb ik echter geen ervaring met ovensolderen (in vaktermen "reflow" solderen

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Deze EliteBook heeft voor zover ik weet geen optie voor een losse grafische chip, dus maakt deze gebruik van de grafische voorziening in de processor. Daar valt dus in principe niks te re-flowen/hersolderen. Ik vermoed dat het moederbord kapot is, dus mogelijk zal dat vervangen moeten worden. Ik zie deze moederbordjes inclusief een processor voor minder dan 100 euro op eBay staan, of dat het je waard is zal je zelf moeten bepalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Frietsaus op 20-05-2018 17:42 ]