Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:11
Beste mede-Tweakers,

Ik wil zonnepanelen plaatsen op mijn dak, dat moge duidelijk zijn. Maar ik merk dat ik buitenom het vergelijken van 2 offertes onderling weinig in staat ben om de verschillen bloot te leggen of om te bekijken wat nou de betere deal is. Dit is in Tilburg. Eerst wat ik wel weet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cqBzrjc.png

Het huis MET de panelen zijn de buren. Zij hebben er 5 boven het dakkapel, 3 onder en 2 erop. Na berichten over problemen met lekkage / het niet weten of de dakkapel voldoende kan dragen hebben we besloten er sowieso GEEN op het dakkapel te plaatsen. De offertes zijn dus voor 8 panelen, waarbvan er 5 in portrait liggen en 3 in landscape. Tot dusver geen verschil. Oh en voor de duidelijkheid, hoe het eruit ziet maakt mij relatief weinig uit. (Dus kleur van panelen of iets bedoel ik dan)

Ik heb werkelijk geen idee wat 1 of 3 fasen is / betekent, ik heb 0.0 verstand van alles wat met stroom te maken heeft, maar ik zie dit regelmatig gevraagd worden. Ik heb in ieder geval geen idee wat bij ons in huis het geval is. Tevens staat bij ons op zolder, waar de omvormer zou komen, de wasmachine en de droger. Deze zitten op 2 verschillende stopcontacten, maar of deze op verschillende groepen zitten weet ik dus ook niet, want dat werd nog gevraagd door de beste man die langs kwam. Het enige dat ik weet is dat deze 2 apparaten nooit tegelijk aan staan. (De droger gebruiken we sowieso weinig)

Ons huidige verbruik is nog relatief onbekend, want we wonen in deze woning sinds april dit jaar. Daarbij dient opgemerkt dat er op de benedenverdieping van de woning een airco staat. De vorige bewoners hadden een verbruik van ~4400 Kwh op jaarbasis, zij waren met z'n 3'en (2 volwassenen en 1 kindje). Wij zijn voorlopig nog met z'n 2'en (2 volwassenen). We vermoeden echter dat zij een bijzonder hoog verbruik hadden omdat zij de airco echt continu gebruikten, waar wij dat in ieder geval (vermoedelijk) minder zullen doen. (Wel zullen we hem gebruiken om te verwarmen in de winter, want met een COP van 3.5 is dat waarschijnlijk goedkoper dan met gas verwarmen, maar om te koelen zullen we hem dan weer bijna niet gebruiken)

De woning ligt op het zuiden (en een klein beetje gedraaid richting west), ik weet niet wat de hellingshoek is van het dak. Er is geen schaduw van omliggende bomen of andere objecten, maar zoals je ziet zullen de 3 panelen onder het dakkapel sowieso reflectie hebben van de ramen erboven (dit was relevant volgens 1 van de installatieboeren).

Dan de offertes zelf.

zonneplan.nl (Deze doen hun offertes op basis van foto's van geen idee welke bron, maar komen dus niet langs bij de woning zelf - 2.360 Wp)
  • 8x Zonnepanelen 295 Wp All Black - Trina Solar 295WP All Black PERC
  • 1x Omvormer SolarEdge SE2200 HD Wave
  • 8x SolarEdge Optimizer P300
  • 1x Montagesysteem Solar Construct Haken + Rail
Op de offerte zelf staat nog meer 'onzin', dus ik heb sowieso gevraagd of hij een offerte wil sturen met elk onderdeel een specifieke prijs. Ik heb nu slechts een totaalprijs, namelijk:

Inclusief BTW: € 4.472,26 (€ 1,895 p/Wp)
Exclusief BTW: € 3.756,08 (€ 1,592 p/Wp)

Energiewonen.nl (Deze zijn wel langs geweest, 2.400 Wp)
  • 8x Panelen S-Energy (Samsung) 300 Percium Blackframe SN300M-10
  • 1x Omvormer Solar Edge SE 2200H
  • 8x optimizers
  • 5x Montagesysteem Clickfit pannendak portrait
  • 3x Montage systeem Clickfit pannendak landscape
Hier wil ik wederom een offerte met prijzen per onderdeel, daarnaast wil ik weten welk type omvormers er gebruikt zouden worden. Ook voor nu wederom alleen een totaalprijs:

Inclusief BTW: € 4.807,21 (€ 2,003 p/Wp)
Exclusief BTW: € 3.972,90 (€ 1,655 p/Wp)

Dit zijn de twee offertes, maar vooralsnog zie ik hoofdzakelijk het verschil: duurder vs. minder duur. De omvormer is hetzelfde en mogelijk de optimizers ook maar dat ga ik nog aanvullen zodra ik het hoor. Alles is letterlijk overgenomen van de offertes zelf.

Waar moet ik verder op letten? Moet ik ook nog een lokale zonnepanelenboer vragen om langs te komen? Sorry als er nog teveel info ontbreekt, maar waar moet ik bijv. nog meer op letten, wat moet ik vragen om tot een beter oordeel te komen. Wie kan mij helpen.

[edit]
Verbruik
In aanvulling op bovenstaande heb ik mijn verbruik van de maand april/mei genomen (5 april t/m 11 mei) en is het gemiddeld verbruik daar 8,05 KWh per dag. Afgerond naar 8,5 x 365 = 3102 KWh. Laten we dus zeggen dat we een verbruik zullen hebben tussen de 3.100 KWh en 3.500 KWh voor nu. Met airco erbij zal dat dus wel hoger komen.

[ Voor 5% gewijzigd door sn0x0r op 14-05-2018 15:21 ]

Alle reacties

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Closeup Foto van je groepenkast in de meterkast maken. Daarop zien de kenners wel welke aansluiting je hebt.

Een eigen foto van je dak plaatsen zodat je goed de pannen kunt tellen. En eventueel alvast de _exacte_ dakmaten opmeten.

Als je bij oa jenm, sun-solar en solar-bouwmarkt.nl kijkt heb je een indicatie wat een hele set ongeveer kost.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Verwijderd

Zonder schaduw is een Solaredge met optimizers iig onzin, te duur en overkill. Maar het verdient wel lekker. Lees anders eerst dit topic eens: Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7

Jezelf een beetje inlezen is niet verkeerd.

• sn0x0r
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:30:
Zonder schaduw is een Solaredge met optimizers iig onzin, te duur en overkill. Maar het verdient wel lekker. Lees anders eerst dit topic eens: Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7

Jezelf een beetje inlezen is niet verkeerd.
Volgens de man van Energiewonen.nl was het nodig vanwege de 3 panelen in landscape, wat ik opzich geneigd ben te geloven.

Heb de OP van het genoemde topic gelezen, maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds niet het gevoel heb dat ik nou beter in staat ben om een gedegen afweging te maken.

Ik heb op aanraden van een vriend van mij ook contact opgenomen met sun-solar.nl om een keer langs te komen voor een offerte. (Volgens mij zit @SolarKing daar :+ )

Verwijderd

sn0x0r schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:34:
[...]

Volgens de man van Energiewonen.nl was het nodig vanwege de 3 panelen in landscape, wat ik opzich geneigd ben te geloven.
Want? Ik heb hier landscape en portrait ook doorelkaar gewoon met een simpele SMA. Er zit totaal geen spanningsverschil tussen of wat dan ook. Die optimizers zijn wel mooi met schaduw alhoewel ik dat ook gewoon opvang met Optitrac van SMA.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2018 11:38 ]

• sn0x0r
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:38:
[...]

Want? Ik heb hier landscape en portrait ook doorelkaar gewoon met een simpele SMA. Er zit totaal geen spanningsverschil tussen of wat dan ook. Die optimizers zijn wel mooi met schaduw alhoewel ik dat ook gewoon opvang met Optitrac van SMA.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748
Omdat de ramen van het dakkapel, wat boven de 3 landscape panelen zit, voor een andere hoeveelheid licht kunnen zorgen. Dat was in ieder geval zijn argument en het klonk niet onlogisch.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Dan heb je toch maar 3 optimizers nodig lijkt mij dan

Verwijderd

sn0x0r schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:47:
[...]

Omdat de ramen van het dakkapel, wat boven de 3 landscape panelen zit, voor een andere hoeveelheid licht kunnen zorgen. Dat was in ieder geval zijn argument en het klonk niet onlogisch.
Mocht dat het geval zijn neem je een omvormer met 2 mppt's. Lijkt me een stuk goedkoper. Maar het lijkt mij onzin. Maar @AUijtdehaag zal zich hier waarschijnlijk wel melden. Die kan je zeker verder helpen.

• sn0x0r
alki schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:52:
Dan heb je toch maar 3 optimizers nodig lijkt mij dan
Dat zou heel goed kunnen en dat de 5 erboven wel op string gaan. Geen idee of daar nog andere implicaties aan verbonden zijn. Dat het kan weet ik wel, maar ik kan het op zijn minst eens voorleggen bij een nieuwe offerte.

Verwijderd

sn0x0r schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:03:
[...]

Dat zou heel goed kunnen en dat de 5 erboven wel op string gaan. Geen idee of daar nog andere implicaties aan verbonden zijn. Dat het kan weet ik wel, maar ik kan het op zijn minst eens voorleggen bij een nieuwe offerte.
2 mppt's en klaar zoals bijv: https://www.zonnepanelen....a-sunny-boy-omvormer.html

Wat vragen ze voor die omvormer met optimizers?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@sn0x0r
oke, Tilburg.

het grootste deel van de stad heeft een 3fase kabel naar het huis lopen.
maar de meeste zijn aangesloten met maar 1fase op de meterkast zelf.
de hoofdzekering is dan 35A.
(gevaar hier is, het grootse gedeelte betekend niet ieder huis.
dus je situatie kan afwijken. er is zelfs een oude wijk die nog maar 220V krijgt terwijl de rest van de stad al 230V krijgt.)

4400kWh, met 3 personen + airco, mm vind ik niet eens zo gek hoog om eerlijk te zijn.
is pittig dat wel, maar ik zelf gebruik al 5500kWh met 2 personen + warmtepomp.
maar gebruik is zo persoonlijk, heb je heel de dag de radio aanstaan, of een aquarium het maakt zo veel uit.
dus ik raad eerder aan om te kijken hoeveel kWh je tot nu toe hebt gebruikt en dat delen door het aantal dagen en dan maal 365 om je jaar gebruik te schatten. (grofjes)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• sn0x0r
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:07:
[...]
Wat vragen ze voor die omvormer met optimizers?
Hier kom ik op terug zodra ik een specificering heb van de kosten per onderdeel.

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 00:47
sn0x0r schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:03:
[...]

Zo werkt het niet, SE heeft optimizers voor elk paneel nodig (ca 50 euro per stuk). Ik vind het een erg mooi systeem door het extra inzicht, maar ik zie niet zo 123 hoe je dat hier gaat terug verdienen ten opzichte van een systeem met betere panelen. Een omnik van 3 kw kost ongeveer de helft van een solaredge oplossing (scheelt ongeveer 600 euro) voor dat extra geld kan je ook 320 Wp panelen kopen. Je krijgt wat extra licht (en warmte) op die 3 onderste panelen door de ramen, maar of dat genoeg scheelt... Ik denk dat er hier wel wat mensen zijn die iets beters kunnen laten zien :)
(Edit, online vind ik een SolarEdge oplossing voor ca 1300, dus naast die Sunnyboy voor bijna zelfde bedrag zou ik zelf voor SE gaan, een Goodwe of Omnik zit echter op zo’n 6 a 700 euro)

[ Voor 9% gewijzigd door 01001000 op 14-05-2018 13:38 ]

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-11 22:42
Ja, de dakkapel op west zal in de avond wel wat tot verlies leiden. In de ochtend zal het wel meevallen met je andere buren.
Als er geen andere schaduwbronnen zijn, dan lijkt mij optimizers ook overkill. Het voordeel is dat je per paneel de maximumopbrengst krijgt ipv dat het zwakste paneel dit bepaalt en dat je elk paneel afzonderlijk kunt monitoren.

Ik heb zelf 1 MPPT en 4 in landscape in 5 in portrait (bovenaan, tussen de schoorstenen). De dakkapel van mijn rechter/ochtend buur is net zo breed als bij jou en aan de andere kant alleen last van schoorstenen in de avond. Ligging is iets optimaler (op 175 graden).
Dit geeft mij 2 knikjes in opbrengst. Zie hier bijvoorbeeld mijn opbrengst van 8 mei en dan zie je dat ik tot 8.30 en na 19.00 die dag wat extra wh had kunnen krijgen, maar is verwaarloosbaar.
2018-05-08 PV
edit: En die van mij (2790wp) waren 3 jaar terug inclusief BTW en plaatsing zo'n €3600, dus dat moet nu al een stuk beter kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door celshof op 14-05-2018 14:01 ]

• sn0x0r
Onderstaande heb ik ook aan de OP toegevoegd.
Verbruik
In aanvulling op bovenstaande heb ik mijn verbruik van de maand april/mei genomen (5 april t/m 11 mei) en is het gemiddeld verbruik daar 8,05 KWh per dag. Afgerond naar 8,5 x 365 = 3102 KWh. Laten we dus zeggen dat we een verbruik zullen hebben tussen de 3.100 KWh en 3.500 KWh voor nu. Met airco erbij zal dat dus wel hoger komen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
sn0x0r schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:22:
Onderstaande heb ik ook aan de OP toegevoegd.
[...]
cool, dus een 3500kWh nodig + 500kwh voor koeling + 1000 tot 2000kWh voor verwarming.
(niet alle airco's kunnen ook verwarmen, dus check het goed.)
geeft mij een 4000kWh tot 6000kWh benodigd om op 0 uit tekomen.

dat is best veel, dat ga je nooit zomaar redden met je dak ben ik bang. ;)

De woning ligt op het zuiden (en een klein beetje gedraaid richting west).
nou, ik kan zeggen schrap de opmerking west maar, dit is gewoon pal zuid.
en zal even veel als pal zuid opleveren.
de schaduw is er bij na niet. (behalve dit is Tilburg noord, en daar schijnt de zon net iets minder als in Tilburg zuid. lol. >:) )

wat levert een echt erg goed gebouwde set op in tilburg.
rond de 1085kWh/kWp (dus 1,085kWh per Wp per jaar).
dat zal je ben ik bang niet helemaal geen redden omdat je dak vrij klein is.
dus ik zou even rekenen met 1kWh per Wp als richt lijn.

solaeredge optimizers of tigo of etc etc...
dat heeft alleen zin als je panelen op je dakkapel legt, doe je dat niet dan is het weg gegooid geld. ;)
(door de verschillende hoeken die de panelen dan hebben moet je haast wel.)

de basis set die ik je kan vertellen is dat je 8x 270 tot 8x 320Wp op een simpele TL omvormer kunt zetten.
en dan is 8x320Wp natuurlijk leuker als 8x270Wp.
tja de 1 doet 2500kWh per jaar en de anderen een 2000kWh per jaar.

dan is de vraag eigenlijk, weet je zeker dat je het dakkapel niet wil gebruiken. ;)
dan heb je nog steeds niet genoeg kWh.

(je kunt ook je noord dak goed gebruiken.
zo heel slecht is noord nu ook weer niet.
denk eens aan dit voorstel.
8x320Wp op zuid (dure panelen met veel Wp.)
en 12x270Wp op noord (goedkope panelen met weinig Wp)
en dit combineren met een omvormer die 2x een mpp heeft zodat je er 2 setjes aan kunt hangen.
(de omvormer kan door de combi van verschillende richtingen een stuk kleiner en dus goedkoper zijn.)
dit soort kunstige trucjes worden nog niet eens zo heel duur, maar leveren wel extra veel kWh op.
een 4000kWh tot 5000kWh per jaar is dan te minste mogenlijk.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• sn0x0r
Dakkapel gaan gebruiken is zeker geen overweging. Tevens heb ik geen illusie dat ik mijn totale verbruik ga afdekken met mijn beperkte ruimte haha.

We hebben een budget dat ons niet in staat gaat stellen om beide kanten vol te leggen met panelen. We willen incl. BTW zo rond de 5000 max uitgeven.

[edit]
K*t, door mijn haast vanochtend vergeten een foto te maken van de meterkast. Komt vanavond.

[ Voor 15% gewijzigd door sn0x0r op 15-05-2018 10:21 ]

Pagina: 1