Oude platen speler aansluiten op vrij moderne radio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-09 15:59
Hoi,

Platenspeler: Marantz 6025
Radio: Philips M185

Het gaat om een kabeltje van RCA naar tulp. Echter bij de beschrijving staat, bij een iets duudere aanbieder:

Deze stereo audioadapter met 3,5 mm naar RCA-connectoren is geschikt voor het verbinden van een MP3-speler of mobiele telefoon aan een speakerset of versterker.

En ik wil het juist net andersom. Dus van platenspeler, via RCA, naar radio, via tulp 3,5mm plug. Dus mijn vraag rijst of dit mogelijk is om het geluid via Philips te krijgen :). Anders, welke kabel moet ik dan gebruiken?

Ik heb besloten om de kabel bij deze webshop te bestellen: https://www.allekabels.nl...1513/tulp-jack-kabel.html

Heb ik de juiste kabel gevonden?

Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30
Wat ik moest doen met onze platenspeler, was van RCA naar tulp, daarna moest ik een pre-amp gebruiken om een tulp-input op mijn receiver te kunnen gebruiken. Na het aansluiten van de pre-amp, kon ik elke willekeurige input gebruiken.

Deze pre-amp heb ik gekocht toen: https://www.bax-shop.nl/p...-400-phono-voorversterker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:06
Ik lees hier een paar keer "van RCA naar tulp".

RCA = tulp ;)
3.5mm = jack.

Je wil dus, begrijp ik, je platenspeler op een 3.5mm ingang van je radio aansluiten.

Dat kan niet.

Het phono-signaal (wat heel "zwak" is) moet eerst voorversterkt worden naar line level voordat het je radio in kan.

Zoals depl0y ook noemt, de door hem genoemde pre-amp zou je daarvoor kunnen gebruiken. Van daaruit moet je dan nog de RCA-uitgangen omzetten naar jack. Met bijvoorbeeld deze kabel: https://www.allekabels.nl...1229/jack-tulp-kabel.html

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30
Glenfiddich schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:21:
Ik lees hier een paar keer "van RCA naar tulp".

RCA = tulp ;)
3.5mm = jack.

Je wil dus, begrijp ik, je platenspeler op een 3.5mm ingang van je radio aansluiten.

Dat kan niet.

Het phono-signaal (wat heel "zwak" is) moet eerst voorversterkt worden naar line level voordat het je radio in kan.

Zoals depl0y ook noemt, de door hem genoemde pre-amp zou je daarvoor kunnen gebruiken. Van daaruit moet je dan nog de RCA-uitgangen omzetten naar jack. Met bijvoorbeeld deze kabel: https://www.allekabels.nl...1229/jack-tulp-kabel.html
Sorry, ik bedoel van DIN naar tulp. Dacht dat dat RCA heette.

Dus ik heb dit:

Platenspeler -> DIN -> Tulp -> Pre-amp -> Tulp -> Receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
je moet even t din plaatje erbij zoeken in de service manual en dan het correcte kabeltje kopen. Het is een standaard, maar toch. En dat stekker is nog steeds in gebruik bij midi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-09 15:59
Dus het kastje wat depl0y aangeeft moet dus gekocht worden en nog zo'n kabel?

Stel je voor deze radio had een AUX ingang (wit rood ;) ) dan hoefde ik niet zo'n kastje te kopen?

Het spul is trouwens van iemand anders ;)

Mijn oude radio uit de jaren 70 heeft zelf zo'n oude DIN-ingang. Ik kan zelfs mijn smartphone en pc op de oude radio aansluiten, haha echt geweldig. https://www.kabelmaxx.nl/...mm-mannelijk-2-00-m-zwart
Kan ik de platenspeler zonder kastje ertussen ook op deze radio aansluiten?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Roxy90 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:16:

Stel je voor deze radio had een AUX ingang (wit rood ;) ) dan hoefde ik niet zo'n kastje te kopen?

Mijn oude radio uit de jaren 70 heeft zelf zo'n oude DIN-ingang. Ik kan zelfs mijn smartphone en pc op de oude radio aansluiten, haha echt geweldig. https://www.kabelmaxx.nl/...mm-mannelijk-2-00-m-zwart

Je platenspeler heeft naast de 2 RCA/Tulp aansluitingen ook nog een aarde draad.

Heeft je versterker geen aansluiting om die aarde draad aan vast the maken heeft het dus geen phono-stage en moet je er een kastje tussen zetten zoals eerder gepost is.

Simpelweg op AUX aansluiten werkt niet. Er zijn immers 3 aansluitingen, geen 2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
h4ns schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:19:
[...]

Je platenspeler heeft naast de 2 RCA/Tulp aansluitingen ook nog een aarde draad.

Heeft je versterker geen aansluiting om die aarde draad aan vast the maken heeft het dus geen phono-stage en moet je er een kastje tussen zetten zoals eerder gepost is.

Simpelweg op AUX aansluiten werkt niet. Er zijn immers 3 aansluitingen, geen 2!
Niet alleen vanwege de aardedraad; ook als de radio een aarde-aansluiting had gehad dan nog kan je de platenspeler niet rechtstreeks op de AUX-ingang aansluiten. Je zit immers nog steeds met een zeer zwak signaal van de platenspeler dat eerst voorversterkt moet worden naar line level. Dus ook dan heb je zo'n los voorversterkertje nodig.

Alleen als de radio/versterker een PHONO IN ingang heeft kan je de platenspeler rechtstreeks aansluiten (in dat geval heeft de versterker namelijk een ingebouwde voorversterking voor het signaal van de platenspeler).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetos
  • Laatst online: 18:36
Let ook op dat je een voor platenspelers geschikte voorversterker gebruikt. Een platenspeler levert een vervormd signaal dat je met selectieve extra versterking voor verschillende frequentiebanden weer natuurgetrouw wil krijgen.

Zie Wikipedia: RIAA Recording Curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
Glenfiddich schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:46:
[...]

Niet alleen vanwege de aardedraad; ook als de radio een aarde-aansluiting had gehad dan nog kan je de platenspeler niet rechtstreeks op de AUX-ingang aansluiten. Je zit immers nog steeds met een zeer zwak signaal van de platenspeler dat eerst voorversterkt moet worden naar line level. Dus ook dan heb je zo'n los voorversterkertje nodig.

Alleen als de radio/versterker een PHONO IN ingang heeft kan je de platenspeler rechtstreeks aansluiten (in dat geval heeft de versterker namelijk een ingebouwde voorversterking voor het signaal van de platenspeler).
Ik heb nog nooit een versterker gezien -met- een aarde aansluiting -zonder- phono stage ;)

Tevens moet je nog naar het type element kijken en welke soort (MM of MC) voorversterker je nodig hebt. Maar ik heb het vermoeden dat het in dit geval gewoon MM en dus niet zo belangrijk is.

https://www.hifi.nl/artik...chil-tussen-MM-en-MC.html

Bij een echte versterker zit dus een voorversterker ingebouwd, en soms ook een MM / MC switch.

Zie de schakelaar "Cartridge Load"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/abZayPml.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door h4ns op 15-05-2018 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Roxy90 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:16:

Nee, want het is geen kwestie van connectoren die niet passen, het is een kwestie van signaalsterkte. Het signaal van de platenspeler moet voorversterkt worden tot line level voordat je het op welke ingang dan ook kan aansluiten. TENZIJ de radio een specifieke PHOHO IN ingang heeft, dan heeft de radio kennelijk een ingebouwde voorversterker.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
h4ns schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:57:
[...]

Ik heb nog nooit een versterker gezien -met- een aarde aansluiting -zonder- phono stage ;)

Tevens moet je nog naar het type element kijken en welke soort (MMC of MC) voorversterker je nodig hebt. Maar ik heb het vermoeden dat het in dit geval gewoon MMC en dus niet zo belangrijk is.
Dat weet ik niet, maar ik kan omgekeerd in ieder geval wel stellen dat ik nog nooit een versterker met phono stage heb gezien zonder aarde-aansluiting :P

Catch a smile out there!

Pagina: 1