Hoe zet ik antwoorden ALS() om naar getal voor SOM()?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertDijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04-2022
Hallo,

Ben nu al even bezig dit uit te dokteren via diverse sites en hoop dat jullie mij hier uit kunnen helpen.

Dit is de formule. Het gaat om barren die in een veelvoud van 5m worden opgeleverd en een X aantal gebruiksproducten die dan nodig zijn. Nu wil ik de uitkomsten hiervoor bij elkaar optellen met SOM(A3:A15) en krijg als uitkomst 0.

Nu weet ik dat mijn antwoord tekst is en dat het daarom niet bij elkaar opgeteld kan worden. Mijn probleem is dus: Hoe zet ik dit antwoord om zodat ik alsnog de uitkomst bij elkaar kan optellen?

Dit is de formule:

=ALS(B3=5;"1";ALS(B3=10;"3";ALS(B3=15;"5";ALS(B3=20;"6";ALS(B3=25;"9";ALS(B3=30;"9";ALS(B3=35;"13";ALS(B3=40;"12";"Aandacht"))))))))

Het puntje aandacht wil zeggen dat het een bijzondere afmeting is waarvoor het voor betreffende product dus niet geldt en buiten beschouwing gelaten moet worden, of moet ik dit naar 0 veranderen?

Bij voorbaat dank,

Robert

Beste antwoord (via RobertDijk op 14-05-2018 11:09)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:40
Je moet de " weghalen bij de cijfers. Dan is het resultaat numeriek en kan je optellen. Bij Aandacht kan je ze laten staan. In de sommatie wordt dat gezien als 0.

[ Voor 30% gewijzigd door JukeboxBill op 14-05-2018 10:21 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:40
Je moet de " weghalen bij de cijfers. Dan is het resultaat numeriek en kan je optellen. Bij Aandacht kan je ze laten staan. In de sommatie wordt dat gezien als 0.

[ Voor 30% gewijzigd door JukeboxBill op 14-05-2018 10:21 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-10 13:46
Wellicht nuttige tip om je eens in de VERT.ZOEKEN formule te verdiepen. Scheelt een hoop werk en makkelijker bij te houden indien je iets wilt aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:07
=ALS(REST(B3;5)=0;som("$A$3:$A$15";"Aandacht")

Wellicht een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertDijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04-2022
Hartstikke bedankt voor de snelle antwoorden! Het eerste antwoord klopte, moest alleen bij het kopiëren elke formule afzonderlijk bevestigen?
Dus na het kopiëren fysiek in de cel staan en op ENTER drukken zodat de formule werd toegepast op de cel. Dit zorgde voor een kleine verwarring van mijn kant.

@Atanamir Daar zal ik me in verdiepen, maar er zijn meerder zaken die voortvloeien uit de eerste rij gegevens en met vert.zoeken zou ik hem steeds in moeten voeren? Dit leek me dus een betere oplossing

@Paultje3181 Wat gebeurt er precies in de formule die jij net benoemt? Wordt er naast een getal ook weergegeven dat er "aandacht" aan besteed moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit lijkt op het 1e gezicht inderdaad een schoolvoorbeeld voor gebruik van vert.zoeken.

Over REST() etc.: probeer de verschillende elementen eens los van elkaar uit en zie wat er gebeurt. Ook is de uitleg van https://support.office.co...42-46d2-9bd1-63f26a86c0eb (of https://support.office.co...nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL#bm18 voor de uitputtende lijst om ctrl-f te gebruiken) best goed. Probeer eerst even voor je vervolgvragen stelt. Al was het omdat je nooit zomaar van willekeurige vreemden snoepjes op het schoolplein of code op internet wilt gebruiken ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1