Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat de iPhone 5S van mijn vrouw inmiddels niet meer voldoet ben ik alle relevante modellen eens op een rijtje gaan zetten in een spreadsheet.

De bedoeling is geweest om de kosten per Gb en de maandelijkse kosten gerekend vanaf de datum van vandaag tot de vermoedelijke einddatum van software updates (5 jaar na introductie) in kaart te brengen. Ook heb ik kosten per maand uitgerekend bij een gebruiksduur van 36 maanden. Dit lijkt me met de huidige stand van zaken redelijk, hoewel ik mijn twijfels heb over de iPhone 8 met zijn glazen achterkant.

Omdat het sheet misschien ook voor anderen nuttig is, ik heb er wel wat inzichten door opgedaan, deel ik het hierbij met de community. Let vooral eens op het verschil in de kosten per gigabyte tussen een instapper of de telefoon er net boven.

Wellicht bestond zo'n overzicht al, ik ben het in ieder geval niet tegengekomen. Ik ben benieuwd of de tweakers community er ook iets aan heeft en welke verbeteringen c.q. toevoegingen mogelijk zijn.

https://docs.google.com/s...rhZXjsNA/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
Interessant, ik heb vorige week ook een vergelijkbare sheet gemaakt om iPhone modellen te vergelijken. Het valt me op dat je de prijzen uit de Apple Store hanteert. Deze zijn een stuk hoger dan de prijzen bij andere winkels. Zo kost de iPhone 8 bij enkele winkels +/- 715 euro, terwijl die bij Apple 810 euro kost. Bij de iPhone 7 geldt dit ook: volgens jouw sheet kost deze 650, terwijl deze voor 570 te krijgen is.

Wellicht kun je ook de iPhone SE en X in het overzicht meenemen. De SE zal de laagste prijs per maand laten zien en wordt net zo lang ondersteund als de 6S.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je feedback, heb twee zaken aangepast; pricing ook voorzien van 'straatprijzen' wat ongeveer overeenkomt met de goedkoopste aanbieder uit de Pricewatch (in een aparte tab) en de prijzen voor de iPhone SE en X toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:19
Mooi overzicht. Wellicht dat je het besluit nog heel even uit kan stellen tot de SE2 (geen idee wat de prijs en dergelijke gaat doen)

Zo zal een SE iets minder lang "snel" blijven dan een 8 of een X (simpelweg vanwege een andere processor)

Daarbij is functionaliteit ook wel belangrijk, is FaceID belangrijk? Grote van het toestel? Heb je 64GB nodig of 128? Of is 32 genoeg?

Blijft wel een mooi overzicht, wat ik zeker ga gebruiken in de selectie van aanschaf voor vervanging van mijn huidige SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:32
Goede file, alleen ga je er van uit dat na die periode het toestel volledig waardeloos is.

De iPhone6 staat niet in je lijstje, maar daar heb ik voor een proper exemplaat (met batterij die het einde van de dag niet meer haalde) nog 210€ voor gekregen in Maart van dit jaar. Die was bijzonder snel verkocht omdat de meeste andere aanbieders er 250€ voor vroegen.

Zo'n X gaat na 4 jaar ook nog heel makkelijk 250€ opleveren (niet dat ik het zou betalen..).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:17:
heb de prijzen voor de iPhone SE en X toegevoegd.
Bij de iPhone SE valt het me op dat je voor de 32GB- en 128 GB-variant twee verschillende momenten voor de 'phase out' hebt ingevuld. Het model met 32GB gaat naar verwachting tot september 2020 mee, even lang als de 6S en de andere SE-modellen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeie, had ik niet gezien, copy/pasta foutje. Inderdaad verwacht ik dat Apple de ondersteuning van de 6S en de SE ongeveer gelijk houdt. Sowieso zal de ondersteuning na een bepaalde release ophouden. Als Apple vasthoudt aan major upgrades per jaar zal de iOS versie van 2019 de laatste zijn; iOS 13.

Doordenkende, zou je kunnen redeneren dat de sweet spot voor een nieuwe iPhone de tweede iteratie (de S variant voordat de iPhone 8 uitkwam) in het tweede levensjaar is.
  1. Kinderziektes zijn uit de hardware gehaald ('rev. A' syndroom)
  2. Grote bugs zijn uit de iOS release gehaald die aan het apparaat is verbonden
  3. Er is nog zeker 4 jaar OS ondersteuning (een telefoon gaat gemiddeld 2 à 3 jaar mee)
  4. De prijs is al aardig aan het zakken
Opinies hierover?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2018 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
Veel mensen kijken twee of drie uur per dag op hun telefoon, voor websites, email, tv of spelletjes. Laat staan al de foto's die je er mee gaat maken. Dat mag dan toch ook wel wat kosten?

Wel leuke spreadsheet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miikit
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik denk dat de 6s en se langer gesupport worden als 2020. Noem me gek, maar in deze apparatuur zit toch dezelfde processor als in de ipad 2017? Deze kunnen ze niet zo snel laten vallen, want dan verliest apple heel zijn update beleid geloofwaardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:40
JeMoederr schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:17:
Veel mensen kijken twee of drie uur per dag op hun telefoon, voor websites, email, tv of spelletjes. Laat staan al de foto's die je er mee gaat maken. Dat mag dan toch ook wel wat kosten?

Wel leuke spreadsheet verder.
Mee eens. Voor de basis kosten prima maar je moet natuurlijk ook wel rekening houden denk ik met het aantal uur wat je het apparaat gebruikt en wat je er mee doet. Want nu heb je alleen de ruwe kosten van het toestel per dag en per gb. Want een telefoon die je gebruikt om spelletjes te spelen of om foto's te maken kan weer de aanschaf van een game console of foto camera vervangen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat ik nog mis is de restwaarde, deze is misschien lastig in te schatten.
Maar ik ga er wel van uit dat als ik een iPhone X koop, deze na 51 maanden meer waard is dan een iPhone 8. Ook zal de 265gb meer waard zijn dan de 64gb.
Op dit moment ga je er vanuit dat hij 100% afschrijft over de tijd dat je hem gebruikt.
Edit; Ik zie dat iemand mij al voor was met deze reactie ^^

[ Voor 8% gewijzigd door Paragon93 op 16-05-2018 10:13 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:40:
Doordenkende, zou je kunnen redeneren dat de sweet spot voor een nieuwe iPhone de tweede iteratie (de S variant voordat de iPhone 8 uitkwam) in het tweede levensjaar is.
Interessant.
Kinderziektes zijn uit de hardware gehaald ('rev. A' syndroom)
De aanpak van het ene jaar een nieuw model en het andere jaar een S-variant (zoals met de 3G, 4 en 5-serie) herken ik sinds de 6S niet meer. Je zou kunnen zeggen dat de 6S, 7 en 8 allemaal revisies van de 6 zijn.
Grote bugs zijn uit de iOS release gehaald die aan het apparaat is verbonden
Ik installeer nooit de .0 release van iOS, of het nou een gloednieuw apparaat of een ouder model is. Het is een zekerheid dat binnen enkele weken de eerste minor updates met patches voor bekende problemen uitkomen.
Er is nog zeker 4 jaar OS ondersteuning (een telefoon gaat gemiddeld 2 à 3 jaar mee)
Klopt, daarom zou ik nu enkel de 7, 8 en X overwegen en de SE en 6S juist niet.
De prijs is al aardig aan het zakken
Klopt. Het productaanbod van Apple is de laatste jaren veranderd (t.o.v. voorheen) doordat ze nu een of meerdere oudere modellen blijven aanbieden. De 6S en 7 zijn nog steeds te koop, naast de 8, X en SE. Er is dus wat te kiezen.

Op basis van prijs + minimaal 4 jaar OS ondersteuning is de 7 nu inderdaad de sweet spot. Echter, gezien de geringe meerprijs van de 8 en de voordelen die dat toestel biedt (snellere SoC, jaar langer ondersteuning + diverse andere zaken) is die echter ook het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 06:45:
Omdat de iPhone 5S van mijn vrouw inmiddels niet meer voldoet ben ik alle relevante modellen eens op een rijtje gaan zetten in een spreadsheet.

De bedoeling is geweest om de kosten per Gb en de maandelijkse kosten gerekend vanaf de datum van vandaag tot de vermoedelijke einddatum van software updates (5 jaar na introductie) in kaart te brengen. Ook heb ik kosten per maand uitgerekend bij een gebruiksduur van 36 maanden. Dit lijkt me met de huidige stand van zaken redelijk, hoewel ik mijn twijfels heb over de iPhone 8 met zijn glazen achterkant.

Omdat het sheet misschien ook voor anderen nuttig is, ik heb er wel wat inzichten door opgedaan, deel ik het hierbij met de community. Let vooral eens op het verschil in de kosten per gigabyte tussen een instapper of de telefoon er net boven.

Wellicht bestond zo'n overzicht al, ik ben het in ieder geval niet tegengekomen. Ik ben benieuwd of de tweakers community er ook iets aan heeft en welke verbeteringen c.q. toevoegingen mogelijk zijn.

https://docs.google.com/s...rhZXjsNA/edit?usp=sharing
Dat is een mooi en handig overzicht! Bedankt om te delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nog mis is de restwaarde, deze is misschien lastig in te schatten.
Dat vind ik een hele lastige inderdaad. Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat bij het aanschaffen van een sweet spot toestel (bugs en kinderziekten eruit) en vervolgens 3 jaar (plus nog wat maanden) mee doen, je het toestel afschrijft tot vrijwel 0. Alleen als je op dag 1 het allernieuwste toestel koopt met een sloot flash, en je houdt het netjes in een hoes gedurende anderhalf à twee jaar blijft het nog meer dan 200 euro waard. Maar omdat ik wilde rekenen met een gehele afschrijving (meestal geven we het toestel dat overblijft aan een familielid) ben ik daar vanuit gegaan.
De aanpak van het ene jaar een nieuw model en het andere jaar een S-variant (zoals met de 3G, 4 en 5-serie) herken ik sinds de 6S niet meer. Je zou kunnen zeggen dat de 6S, 7 en 8 allemaal revisies van de 6 zijn.
De 7 heeft geen headphone plug meer, waar de 6S dat nog wel had. Volledig waterdicht, waarbij de 6S misschien wat spatwater dicht was. Ik vind de 7 echt een nieuwe iteratie en de 8 heet alleen maar zo omdat Samsung ook met een 8 uitkwam. Het is meer een 7S.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Dat mag je uiteraard vinden, maar zie bijv. de titel van de review van Tweakers:
reviews: Apple iPhone 7 (Plus): of toch meer een iPhone 6ss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp wat je zegt, en kijkend naar de case heb je ook zeker een punt. Maar kijkend naar de eerdere S iteraties waren nieuwe features onderdeel van de tick en lag de nadruk op snelheid (Speed) de tock.

Naast de eerder genoemde nieuwe features was er ook nog de haptische feedback ‘knop’ en heeft de 7 Plus ook nog eens een dubbele camera, waarbij de 6(S) Plus een enkele camera had. De 8 heeft alleen een glazen achterkant en draadloos laden als nieuwe feature.

De X is een hele grote tick, de grootste tock die Apple gaat maken verwacht ik in september.

Maar goed, on topic again. Ik heb de sheet aangepast zodat ook de CPU generatie erin staat, ik ben nog wel benieuwd of er zaken zijn die waarde kunnen toevoegen aan het sheet.
Pagina: 1