Bedrijf gebruikt email van applicatie formulier voor prive

Pagina: 1
Acties:

• Facenoise
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-08 16:43
Hallo allemaal,

Ben benieuwd of iemand dit weet, krijg het zelf niet echt gevonden.

Ben in Amerika op vakantie en net naar een shooting range geweest. Daar moesten we verplicht info invullen plus email adres(niks geks zover).

Echter 3-4 uur later mailt een medewerker van daar mijn vriendin met de vraag,

How are you doing, and what are you doing tonight.

Ikzelf heb natuurlijk niks ontvangen(het lijkt een versier poging) Dus mijn vraag is, mag dit zomaar?

Let wel op dit is dus in Amerika.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat denk je zelf? Ik zou even een klacht indienen met het bedrijf, want ik denk dat zij niet zitten te wachten op misbruik van klantgegevens door medewerkers.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Facenoise
Room42 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:42:
Wat denk je zelf? Ik zou even een klacht indienen met het bedrijf, want ik denk dat zij niet zitten te wachten op misbruik van klantgegevens door medewerkers.
Ik denk ook niet dat het mag, dat zeker. En ga ze ook zeker berichten hierover. Maar ik bedoelde meer wettelijk, wellicht mag dit gewoon hier? Fatsoen zegt natuurlijk van niet maar wellicht is de klacht dan tevergeefs.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:03
Zelfs als het in de VS zomaar zou mogen, wat @Room42 zegt, dat bedrijf zit er waarschijnlijk niet op te wachten. Afhankelijk van de fatsoensnormen binnen die club, kon de medewerkers best eens een fikse tik op de vingers krijgen. Tenzij je in redneck gebied zit, tenminste. Dan istie waarschijnlijk een held :P

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:25

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik zou een mailtje terug doen en vragen wat z'n chef/baas gaat doen vanavond en hoe je in contact met die persoon komt, dan zullen ze de boodschap wel snappen.

Si vis pacem, para bellum

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Facenoise schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:51:
[...]

Maar ik bedoelde meer wettelijk, wellicht mag dit gewoon hier?
In de VS is er geen Wbp of AVG. Als er geen afspraken zijn gemaakt (Facebook heeft bijvoorbeeld een Privacy Policy waar ze aan zijn gebonden), mag het bedrijf doen met de gegevens wat het wil. Dat wil niet zeggen dat de baas het ermee eens is wat een willekeurige medewerker doet :)

• Facenoise
Heb ze zojuist op hun info mail een klacht gestuurd. Ben benieuwd wat hun reactie gaat zijn.

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
GlowMouse schreef op maandag 14 mei 2018 @ 01:26:
[...]

In de VS is er geen Wbp of AVG. Als er geen afspraken zijn gemaakt (Facebook heeft bijvoorbeeld een Privacy Policy waar ze aan zijn gebonden), mag het bedrijf doen met de gegevens wat het wil. Dat wil niet zeggen dat de baas het ermee eens is wat een willekeurige medewerker doet :)
Het bedrijf misschien - maar 'company assets' (klantendatabank) misbruiken gaat geen enkele baas leuk vinden.

Hier is een prive-persoon dat emailadres gaan gebruiken, niet het bedrijf.

[ Voor 7% gewijzigd door Tokkes op 14-05-2018 01:56 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:21
Dit is toch gewoon een beetje aftersales; waarschijnlijk hoopt de beste man gewoon zijn klantretentie te verhogen. ;)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:30

P_Tingen

omdat het KAN

edit: laat maar, niet goed gelezen

[ Voor 91% gewijzigd door P_Tingen op 14-05-2018 10:05 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:44
Is het niet gewoon een standaard mailtje met een uitnodiging voor een evenement of zo?

Nevermind, dan had jij hem ook moeten krijgen neem ik aan.

[ Voor 30% gewijzigd door Udrene op 14-05-2018 10:20 ]

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-11 15:14
Facenoise schreef op maandag 14 mei 2018 @ 01:50:
Heb ze zojuist op hun info mail een klacht gestuurd. Ben benieuwd wat hun reactie gaat zijn.
Hou je ons op de hoogte? Ben namelijk wel nieuwsgierig naar hun reactie >:)

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-11 10:26
Ik moest eerlijk gezegd wel een beetje lachen: iemand van een bedrijf probeert je vriendin te versieren en jij vraagt: "mag dat?". Wetten en regels zijn leuk voor een rechtszaak, maar ik denk dat je het in dezen beter op goed fatsoen en respectvol omgaan met je klanten kunt gooien; ofwel laten weten dat jullie daar niet van gediend zijn. :P

Ben benieuwd hoe ze op je klacht reageren. :)

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Serieus? Ga jij nou mailen ipv je vriendin? Wat vindt zij ervan eigenlijk?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56
Wouterkaas schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:52:
Ik moest eerlijk gezegd wel een beetje lachen: iemand van een bedrijf probeert je vriendin te versieren en jij vraagt: "mag dat?". Wetten en regels zijn leuk voor een rechtszaak, maar ik denk dat je het in dezen beter op goed fatsoen en respectvol omgaan met je klanten kunt gooien; ofwel laten weten dat jullie daar niet van gediend zijn. :P

Ben benieuwd hoe ze op je klacht reageren. :)
Ik lees wel vaker dat dit gebeurt in de VS. Pizzabezorgers en Uber chauffeurs proberen het ook nog wel eens. Niet dat het oke wordt gevonden ofzo, maar het is niet zo bijzonder. Sorry TS :P

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11 22:25
Haha wat een hopeloze actie

"Don't hit on the customers, Billy!"

Het zal ook wel een beetje komen dat het voedsel en de auto nogal slecht is voor je gezondheid/schoonheid. Het is gewoon feit dat 37.9% daar overgewicht heeft.

Anyway leuk compliment.

[ Voor 11% gewijzigd door Harm_H op 14-05-2018 11:24 ]

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Je had ook terug kunnen mailen dat de eigenlijke eigenaar van die mail minderjarig was je het zag en nu de FBI hebt ingeschakeld.
Als je dan toch wil stoken bij ze dan flink opblazen.

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Is dit niet gewoon een versierpoging van een Amerikaan? Gaan we dit gelijk met alle juridische mogelijkheden aanvechten?

Het komt bij mij over als een poging van iemand. En als hij geen reactie krijgt of afwijzing en verder niks mee doet, is het prima toch?

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:43

SuBBaSS

-has Ryzen

robertpNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:10:
Is dit niet gewoon een versierpoging van een Amerikaan? Gaan we dit gelijk met alle juridische mogelijkheden aanvechten?

Het komt bij mij over als een poging van iemand. En als hij geen reactie krijgt of afwijzing en verder niks mee doet, is het prima toch?
Nou zitten bedrijven hier over het algemeen helemaal niet op te wachten, dat hun personeel 'zomaar even' met persoonsgegevens aan de haal gaat voor privé-doeleinden.
Laat staan of het wettelijk/privacy-technisch wel toegestaan is (wat ik ook betwijfel).

Heb dit zelf meegemaakt bij een 'contractor' hier in NL die voor een grote hardwarebouwer uit de VS werkte. Collega had 'de sfeer' in een gesprek met een eindgebruiker wat verkeerd aangevoeld. Hij had de stoute schoenen aangetrokken en heeft diegene op facebook opgezocht en gecontacteerd.
Volgende dag stond hij op straat (na een klacht van de betreffende eindgebruiker).

Verwijderd

robertpNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:10:

Je kunt ook de gewoon de discussie lezen en zien dat de meeste mensen het niet zo netjes vinden partners van klanten (en klanten zelf) te versieren. Die hebben een partner met een reden en als ze van de vrije liefde zijn zullen ze zichzelf wel melden.

Of vind jij het doodnormaal als jouw partner continue versierd wordt door mensen die weten dat hij/zij bij jou hoort?
Dat is inderdaad geen juridische discussie, maar een kwestie van fatsoen. En daar hoef je dus ook geen halszaak van te maken, maar je kunt mensen best aanspreken op hun (gebrek aan) fatsoen.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:28
Uthog schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:54:
Je had ook terug kunnen mailen dat de eigenlijke eigenaar van die mail minderjarig was je het zag en nu de FBI hebt ingeschakeld.
Waarop hun dan terugmailen dat de eigenaar van de mail (id)fraude gepleegd heeft omdat die op het formulier ingevuld heeft dat ze 21+ was.

Daarnaast, idd fatsoens kwestie, melden dat je er niet van gediend bent en verder lekker laten zo en van je vakantie genieten. Kans is dik aanwezig dat de betreffende werknemer ook niet wist dat hun een stel waren.

[ Voor 20% gewijzigd door Puc van S. op 14-05-2018 12:24 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• robertpNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:18:
[...]

Je kunt ook de gewoon de discussie lezen en zien dat de meeste mensen het niet zo netjes vinden partners van klanten (en klanten zelf) te versieren.
Graag niet concluderen dat ik niet alles zou hebben gelezen: ik heb alles gelezen. Het feit is, en daar reageerde ik op, dat iemand zijn vriendin mailde voor een versierpoging. Dat je dat misschien ziet als een niet-juiste versierpoging kunnen we apart over discussieren. Maar mijn punt is dat er direct allerlei acties worden opgeworpen om iemand die een soort "versierpoging" begint direct allerlei (geftige) consequenties moet aangaan. Hij zet niet door, hij dreigt niet enzovoort. Laten we het dan ajb houden op een versierpoging die voor hem mislukt.

En mijn vriendin wordt ook soms benaderd ja. En ze reageert daar netjes op of niet. Pas als iemand doordrampt is dit een andere situatie.

Mijn mening is: we kunnen overdrijven met reageren of de TS en vriendin kunnen verder dit negeren of netjes de persoon afwijzen.

• AW_Bos
  • Laatst online: 17:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Trol haar dat je een advocaat bent, en dat je die avond een flinke rechtszaak bijwoont over een schandaal waarbij iemand privémails stuurt vanaf bedrijfsmail-adres.... ;)
Dan snapt ze de hint vast wel.

Je kan ook contact zoeken met de baas, maar Amerika is niet de EU.
Laat het haar gewoon even goed zien als een waarschuwing van jouw kant. Als ze opdringerig blijft, dan moet je gewoon even dit bij haar baas melden.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

robertpNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:32:
[...]

Graag niet concluderen dat ik niet alles zou hebben gelezen: ik heb alles gelezen. Het feit is, en daar reageerde ik op, dat iemand zijn vriendin mailde voor een versierpoging. Dat je dat misschien ziet als een niet-juiste versierpoging kunnen we apart over discussieren. Maar mijn punt is dat er direct allerlei acties worden opgeworpen om iemand die een soort "versierpoging" begint direct allerlei (geftige) consequenties moet aangaan. Hij zet niet door, hij dreigt niet enzovoort. Laten we het dan ajb houden op een versierpoging die voor hem mislukt.

En mijn vriendin wordt ook soms benaderd ja. En ze reageert daar netjes op of niet. Pas als iemand doordrampt is dit een andere situatie.

Mijn mening is: we kunnen overdrijven met reageren of de TS en vriendin kunnen verder dit negeren of netjes de persoon afwijzen.
Geen idee hoe je erbij komt dat ik dat concludeerde? Ik som enkel het sentiment van de meesten in dit topic op daarmee.
En als hij dit bij 50 klanten dagelijks doet? Is het dan wel meer dan een mislukte versierpoging? Het bedrijf kun je daar prima over inlichten en dat is je goed recht.
Als je ergens een dienst gaat afnemen moet je maar op de koop toenemen dat mensen je privégegevens snaaien voor ongepast persoonlijk gebruik? Beetje de omgedraaide wereld.

Die vent heeft overduidelijk gezien dat zij daar met haar vriend is en wil achter zijn rug om even zijn kansen inschatten via een mailadres dat daarvoor niet gebruikt mag worden. Dat is achterbaks gedrag.

• robertpNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:41:
[...]

Geen idee hoe je erbij komt dat ik dat concludeerde? Ik som enkel het sentiment van de meesten in dit topic op daarmee.
En als hij dit bij 50 klanten dagelijks doet? Is het dan wel meer dan een mislukte versierpoging? Het bedrijf kun je daar prima over inlichten en dat is je goed recht.
Als je ergens een dienst gaat afnemen moet je maar op de koop toenemen dat mensen je privégegevens snaaien voor ongepast persoonlijk gebruik? Beetje de omgedraaide wereld.

Die vent heeft overduidelijk gezien dat zij daar met haar vriend is en wil achter zijn rug om even zijn kansen inschatten via een mailadres dat daarvoor niet gebruikt mag worden. Dat is achterbaks gedrag.
Was zijn vriend erbij? Weet ik niet. Stond op de vragenlijst dat zij een vriend heeft? Vast niet. Weet hij wel dat zij een vriend had? Weet ik ook niet. Misschien was de TS erbij maar kon hij niet direct zien dat hij haar partner is? Weet ik ook niet.

Die vent heeft misschien(!!) niet kunnen weten dat zij daar met haar vriend was. En is het dan achterbaks om haar dan een mailtje te sturen? Wie weet was ze vrijgezel en vond zij die mail wel leuk. Gebeurt ook. Je weet niet hoe het contact tussne hem en haar ging op dat moment. Misschien was het contact erg gezellig voor hem.

Nogmaals, ik zie dit als een versierpoging die nu voor hem is mislukt.

• Orion84
  • Laatst online: 18:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

robertpNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:56:
[...]
Het gaat niet eens zozeer om de versierpoging, het gaat om het neuzen in klantgegevens om contactinformatie vervolgens voor privé doeleinden in te zetten. Dat is waar mensen over vallen. Of dat dan vervolgens een versierpoging is, of dat iemand zijn tweedehands platencollectie te koop aanbied doet er dan niet eens zo heel veel toe.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

robertpNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:56:
[...]

Was zijn vriend erbij? Weet ik niet. Stond op de vragenlijst dat zij een vriend heeft? Vast niet. Weet hij wel dat zij een vriend had? Weet ik ook niet. Misschien was de TS erbij maar kon hij niet direct zien dat hij haar partner is? Weet ik ook niet.

Die vent heeft misschien(!!) niet kunnen weten dat zij daar met haar vriend was. En is het dan achterbaks om haar dan een mailtje te sturen? Wie weet was ze vrijgezel en vond zij die mail wel leuk. Gebeurt ook. Je weet niet hoe het contact tussne hem en haar ging op dat moment. Misschien was het contact erg gezellig voor hem.

Over doordraven gesproken.
Denk je dat TS gescheiden met zijn vriendin op vakantie dingen gaat doen? Als hij schrijft dat hij zelf op de range geweest is? Dan vul je ook samen zo'n formulier in.

En of de medewerker kan weten of niet of TS de vriend is of niet doet er totaal niet toe voor de vraag of het netjes is om je klanten zo te benaderen als ze hun contactgegevens voor iets anders achterlaten.

Er zijn situaties waarin je mensen kunt versieren en er zijn situaties waarin je dat niet kunt doen. Dit is die laatste.

• Uthog
Puc van S. schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:22:
[...]

Waarop hun dan terugmailen dat de eigenaar van de mail (id)fraude gepleegd heeft omdat die op het formulier ingevuld heeft dat ze 21+ was.

Daarnaast, idd fatsoens kwestie, melden dat je er niet van gediend bent en verder lekker laten zo en van je vakantie genieten. Kans is dik aanwezig dat de betreffende werknemer ook niet wist dat hun een stel waren.
Klopt is ook wel weer zo. het gaat alle fatsoensnormen te boven. Beste is niet reageren en hem lekker zo laten.
Het is een beetje zielig dat hij op deze manier probeert een date te scoren.

En ook al wist hij dat ze een stel waren hij kan zo wanhopig zijn er gewoon voor te gaan.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Uthog schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:54:
Klinkt allemaal wel stoer, maar ook al zou zijn vriendin minderjarig zijn dan is er geen wet die verbiedt dat een volwassenen een gesprek aan mag gaan met een minderjarige. En al zou dat wel zijn, dan nog zou de FBI zoiets niet onderzoeken, haha.

Volgens mij heb je teveel films gekeken.

• Jooooost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:02
Niet netjes, maar vrij onschuldig toch? Wat wil je er aan doen? Die vent zijn baan laten verliezen door een stom foutje?

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Jooooost schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:16:
Niet netjes, maar vrij onschuldig toch? Wat wil je er aan doen? Die vent zijn baan laten verliezen door een stom foutje?
Het is Amerika hè..

Aanklagen wegens stalking, straatverbod van 500m (ookal ga je paar dagen later weer naar NL) en natuurlijk de mentale schadevergoeding van 2 miljoen en zorgen dat die jongen nooit meer ergens in zijn leven aan de bak komt.. Mailtjes moet je niet onderschatten.
/s

Verwijderd

Jooooost schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:16:
Waarom wil je TS verantwoordelijk maken?
Stel dit gebeurt hypothetisch.
Wie is dan verantwoordelijk? De medewerker die weet dat hij voor zoiets in Amerika zijn baan kan verliezen (ook redelijk belachelijk als het eenmalig is, dat weet niemand als het nooit gemeld wordt ;) )
Of de persoon wiens gegevens misbruikt zijn en daar (terecht) melding van maakt?
Ik weet het wel en dan maakt het wat mij betreft voor die discussie niet uit of de medewerker een leuke vent is die eenmalig een stom foutje gemaakt heeft of een enorme creep die alle vrouwen die langskomen lastig valt.

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-11 19:32
Typisch tweakers natuurlijk: In plaats van tegen zijn vriendin te zeggen dat TS het niet zo leuk vindt dat ze wel af wil spreken met die leuke jongen van achter de balie, nemen we de "technische" insteek: "nee, je kunt niet met hem afspreken, want hij had je nooit via deze weg mogen benaderen, en dus is het afspraakje ook onrechtmatig tot stand gekomen..." (of zoiets).

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Orion84 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:02:
[...]

Het gaat niet eens zozeer om de versierpoging, het gaat om het neuzen in klantgegevens om contactinformatie vervolgens voor privé doeleinden in te zetten. Dat is waar mensen over vallen.
Maar is dat uberhaupt wel gebeurt?

Of heeft TS zijn vriendin gewoon even leuk staan babbelen met een gozer daar bij die schietbaan en daarbij haar email adres/visite kaartje gegeven?

Ik mis even het stuk waaruit zou blijken dat de medewerker in klantgegevens geneust heeft.

• Orion84
  • Laatst online: 18:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:46:
[...]

Of heeft TS zijn vriendin gewoon even leuk staan babbelen met een gozer daar bij die schietbaan en daarbij haar email adres/visite kaartje gegeven?

Ik mis even het stuk waaruit zou blijken dat de medewerker in klantgegevens geneust heeft.
Goed punt, is inderdaad niet duidelijk of dat een aanname van de TS is, of dat dat een gegronde conclusie is na overleg met zijn vriendin.

Maakt uiteindelijk natuurlijk voor het beantwoorden van zijn vraag of dergelijk gebruik van klantgegevens is toegestaan niet uit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:01
Heeft de medewerker vanaf zijn privé mail adres een mail gestuurd naar je vriendin of mail adres van de zaak?

In het eerste geval geef ik je gelijk dat je erover valt, in het tweede geval zie ik geen privacy inbreuk?

Verwijderd

Gomez12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:46:
[...]

TS schrijft dat ze het emailadres gegeven hebben bij de inschrijving. Hij schrijft inderdaad niet dat zijn vriendin zelf nog even privé haar gegevens heeft gegeven.......maar dan zou het een beetje vreemd zijn dat ts überhaupt van die mail afweet niet ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:38
Met de hoofdvraag beantwoord resteert nog wel de vraag waarom je je email adres af zou geven waar dat geen (communicatie)doel dient. Ik doe al jaren alsof ik geen email of telefoon heb bij dit soort meuk :P

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56
Rukapul schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:00:
Met de hoofdvraag beantwoord resteert nog wel de vraag waarom je je email adres af zou geven waar dat geen (communicatie)doel dient. Ik doe al jaren alsof ik geen email of telefoon heb bij dit soort meuk :P
Kan me voorstellen dat het bij een shooting range iets met veiligheid te maken heeft

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Wat zegt je vriendin over het mailtje? Is ze geschokt, verbaasd of had ze het zelf uitgelokt?

[ Voor 4% gewijzigd door Mandrake466 op 14-05-2018 19:47 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
418O2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:31:
[...]

Kan me voorstellen dat het bij een shooting range iets met veiligheid te maken heeft
hmm, met een catch-all domein is het dan veiliger om fluffybunny@xxx.xx te gebruiken of is het veiliger om nraisthebestforever@xxx.xx te gebruiken?

En zonder catch-all domein, is een @gmail dan veiliger dan @outlook of @hotmail

Alleen al kijkend naar het aantal schietongelukken in de VS krijg ik gewoon een warm en fuzzy gevoel bij dit soort perfecte veiligheidsmaatregelen. Hoe lang zal het nu daadwerkelijk kosten om vanaf scratch een werkend mailadres te krijgen via je smartphone? 10 seconden?

• robertpNL
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:02:
[...]

Het gaat niet eens zozeer om de versierpoging, het gaat om het neuzen in klantgegevens om contactinformatie vervolgens voor privé doeleinden in te zetten. Dat is waar mensen over vallen. Of dat dan vervolgens een versierpoging is, of dat iemand zijn tweedehands platencollectie te koop aanbied doet er dan niet eens zo heel veel toe.
Wat is er mis om haar te mailen als het gaat over tweedehands platencollectie of wat anders? Als daar een reden voor is, is dat prima. Want als het gaat over een platencollectie, zijn we dan wel allemaal tevreden?
En dat haar e-mailadres wordt gehaald uit een contactenbestand zou ik prima vinden, mits geen misbruik mee wordt gedaan. En kom nou niet met argumenten dat het gewoon niet mag volgens wet enzovoort, dan zijn we wel heel ver gegaan als het gaat om dit soort onschuldige praktijken.

• Uthog
robertpNL schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:40:
[...]

Wat is er mis om haar te mailen als het gaat over tweedehands platencollectie of wat anders? Als daar een reden voor is, is dat prima. Want als het gaat over een platencollectie, zijn we dan wel allemaal tevreden?
En dat haar e-mailadres wordt gehaald uit een contactenbestand zou ik prima vinden, mits geen misbruik mee wordt gedaan. En kom nou niet met argumenten dat het gewoon niet mag volgens wet enzovoort, dan zijn we wel heel ver gegaan als het gaat om dit soort onschuldige praktijken.
Omdat daar niet om gevraagd is. Daar gaat het om, de inhoud doet er niet toe. Of het nou om eenplatencollectie gaat of een date het is beide niet goed. Het is misbruik make van je klant gegevens.

Of wat zou jij ervan vinden als een tweaker dev jou een mailtje stuurt dat zijn hello kitty collectie te koop is en of jij die over wil nemen.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Gewoon even publiekelijk via Twitter aan de kaak stellen en een verklaring vragen; doet vermoedelijk wonderen; zeker met de SJW cultuur die momenteel in Amerika heerst ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• robertpNL
  • Niet online
Uthog schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:45:
[...]

Omdat daar niet om gevraagd is. Daar gaat het om, de inhoud doet er niet toe. Of het nou om eenplatencollectie gaat of een date het is beide niet goed. Het is misbruik make van je klant gegevens.

Of wat zou jij ervan vinden als een tweaker dev jou een mailtje stuurt dat zijn hello kitty collectie te koop is en of jij die over wil nemen.
Als diegene weet ik dat ik iets doe met Hello Kitty en hij ook, zou ik dat prima vinden.

• Uthog
robertpNL schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:55:
[...]

Als diegene weet ik dat ik iets doe met Hello Kitty en hij ook, zou ik dat prima vinden.
Dat is niet mijn reactie en een hoop andere ook niet maar dat mag. Ik vind het niet netjes als ik bij bedrijf x kom voor zijn diensten.dat een medewerker maar even er met mijn gegevens vandoor gaat.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-11 22:09

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

In Nederland mag een bedrijf persoonsgegevens niet voor een ander doel gebruiken dan ze bedoeld zijn, dat zal daar niet anders zijn.

Dat sommige Tweakers dit prima zouden vinden gaat er bij mij moeilijk in, ik denk dat je terecht in actie komt. Dit kan echt niet namelijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Jazzy op 15-05-2018 10:58 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Verwijderd

robertpNL schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:40:
[...]

Het is hierboven al aangestipt, maar die wetten zijn er niet voor niets.
Als het jou niks uitmaakt, doet dat niet af aan wat er wel of niet mag.

Jij hebt vast ook een grens? Als je mailadres wordt doorgespeeld naar 3 marketingbureaus die je vervolgens 10x per week spam sturen bijvoorbeeld?

Dat het een voor jouw onschuldig is doet weinig af aan de onderliggende ratio. Je gebruikt gegevens niet voor zaken waar ze niet voor bedoeld zijn. Wat jij misbruik vindt is nogal subjectief.

• GlowMouse
  • Niet online
Jazzy schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:57:
In Nederland mag een bedrijf persoonsgegevens niet voor een ander doel gebruiken dan ze bedoeld zijn, dat zal daar niet anders zijn.
"Dat zal daar niet anders zijn". Nou, de Avg is toch echt iets Europees. Bovendien gaat het hier om gebruik door een particulier, niet door een bedrijf zoals jij stelt. Gebruik voor persoonlijke doeleinden valt niet onder de Avg (als deze situatie in de EU zou spelen). Als het bedrijf geen privacy policy heeft, is er wettelijk niet zoveel mis. Wellicht dat er contractueel een probleem is ontstaan tussen werkgever en werknemer, maar dat is al uitvoerig besproken.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:09:
[...]

Jij hebt vast ook een grens? Als je mailadres wordt doorgespeeld naar 3 marketingbureaus die je vervolgens 10x per week spam sturen bijvoorbeeld?
Zolang het vooraf wordt gemeld, er een opt-out wordt geboden, de hoeveelheid spam niet de spuigaten uitloopt en de spam wordt verstuurd in opdracht van het bedrijf is dit toch echt toegestaan.

Verwijderd

GlowMouse schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:31:
[...]

"Dat zal daar niet anders zijn". Nou, de Avg is toch echt iets Europees. Bovendien gaat het hier om gebruik door een particulier, niet door een bedrijf zoals jij stelt. Gebruik voor persoonlijke doeleinden valt niet onder de Avg (als deze situatie in de EU zou spelen). Als het bedrijf geen privacy policy heeft, is er wettelijk niet zoveel mis. Wellicht dat er contractueel een probleem is ontstaan tussen werkgever en werknemer, maar dat is al uitvoerig besproken.

[...]

Zolang het vooraf wordt gemeld, er een opt-out wordt geboden, de hoeveelheid spam niet de spuigaten uitloopt en de spam wordt verstuurd in opdracht van het bedrijf is dit toch echt toegestaan.
Met spam impliceerde ik, geen mail gerelateerd aan de service die je hebt afgenomen. 10x per week loopt de spuigaten uit en de opdrachtgever is niet relevant. De relatie tot het geen je afgenomen hebt is van belang.

Ook geldt de AVG gewoon wereldwijd, enkel stellen dat het iets Europees is gaat niet op.

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:08:
[...]

Ook geldt de AVG gewoon wereldwijd, enkel stellen dat het iets Europees is gaat niet op.
Artikel 3 (Territoriaal toepassingsgebied)

1. Deze verordening is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de activiteiten van een vestiging van een verwerkingsverantwoordelijke of een verwerker in de Unie, ongeacht of de verwerking in de Unie al dan niet plaatsvindt.

2. Deze verordening is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens van betrokkenen die zich in de Unie bevinden, door een niet in de Unie gevestigde verwerkingsverantwoordelijke of verwerker, wanneer de verwerking verband houdt met:
a) het aanbieden van goederen of diensten aan deze betrokkenen in de Unie, ongeacht of een betaling door de betrokkenen is vereist; of
b) het monitoren van hun gedrag, voor zover dit gedrag in de Unie plaatsvindt.

3. Deze verordening is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens door een verwerkingsverantwoordelijke die niet in de Unie is gevestigd, maar op een plaats waar krachtens het internationaal publiekrecht het lidstatelijke recht van toepassing is.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

GlowMouse schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:31:
[...]

"Dat zal daar niet anders zijn". Nou, de Avg is toch echt iets Europees. Bovendien gaat het hier om gebruik door een particulier, niet door een bedrijf zoals jij stelt. Gebruik voor persoonlijke doeleinden valt niet onder de Avg (als deze situatie in de EU zou spelen). Als het bedrijf geen privacy policy heeft, is er wettelijk niet zoveel mis.
Het is een misverstand dat er voor de invoering van de AVG geen wetgeving was die over privacy gaat, of dat dit alleen in de EU bestaat. In Nederland geldt vandaag ook gewoon privacywetgeving, net als in alle andere ontwikkelde landen. Het uitgangspunt is meestal hetzelfde, namelijk dat je persoonsgegevens niet voor andere doeleinden mag gebruiken dan waarvoor ze zijn afgestaan.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:01
Jazzy schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:57:

Dat sommige Tweakers dit prima zouden vinden gaat er bij mij moeilijk in, ik denk dat je terecht in actie komt. Dit kan echt niet namelijk.
Nou, we missen nog veel informatie om al direct te stellen dat het niet mag.

1. Is er vanaf bedrijf mail adres gestuurd of vanaf privé adres

2. Is dit een versierpoging of gewoon een stukje klantenbinding

3. We missen reacties van de TS....

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

President schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:43:
[...]

Nou, we missen nog veel informatie om al direct te stellen dat het niet mag.

1. Is er vanaf bedrijf mail adres gestuurd of vanaf privé adres

2. Is dit een versierpoging of gewoon een stukje klantenbinding

3. We missen reacties van de TS....
Met de informatie die de TS gegeven heeft kun je veilig een paar conclusies trekken. Daar hoef je echt geen specialist Amerikaans privacyrecht voor te zijn.

• GlowMouse
  • Niet online
Jazzy schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:26:
[...]
Het is een misverstand dat er voor de invoering van de AVG geen wetgeving was die over privacy gaat, of dat dit alleen in de EU bestaat. In Nederland geldt vandaag ook gewoon privacywetgeving, net als in alle andere ontwikkelde landen. Het uitgangspunt is meestal hetzelfde, namelijk dat je persoonsgegevens niet voor andere doeleinden mag gebruiken dan waarvoor ze zijn afgestaan.
Ook de voorloper van de Avg was Europees (Richtlijn 95/46/EG). Ik nodig je uit om een voorbeeld te geven van niet-Europese wetgeving die beperkingen stelt aan wat een bedrijf mag doen met gegevens die door klanten zijn verstrekt.

Verwijderd

Juist, heb je die gelezen? Zowel uit lid 1 als uit lid 2 kun je zien dat de AVG al wereldwijd van toepassing kan zijn en dat al snel is. Zeker 2a gaat op voor iemand uit de EU die zijn e-mail in zeg Amerika achterlaat en dan thuis lastig gevallen wordt. Dan geldt de AVG dus gewoon. Handhaving gaat een feest zijn, maar daar hadden we het niet over.

En aangezien je het stukje over spam wijselijk negeert:
https://www.acm.nl/nl/ond...ommunicatie/internet/spam
GlowMouse schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:21:
[...]

Ook de voorloper van de Avg was Europees (Richtlijn 95/46/EG). Ik nodig je uit om een voorbeeld te geven van niet-Europese wetgeving die beperkingen stelt aan wat een bedrijf mag doen met gegevens die door klanten zijn verstrekt.
https://ec.europa.eu/info...-data-non-eu-countries_en
Kijk eens bij die landen zou ik zeggen.

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:06:
[...]

Juist, heb je die gelezen? Zowel uit lid 1 als uit lid 2 kun je zien dat de AVG al wereldwijd van toepassing kan zijn en dat al snel is. Zeker 2a gaat op voor iemand uit de EU die zijn e-mail in zeg Amerika achterlaat en dan thuis lastig gevallen wordt. Dan geldt de AVG dus gewoon. Handhaving gaat een feest zijn, maar daar hadden we het niet over.
We hadden het over de situatie van TS. Natuurlijk lees ik dat er extracommunautaire werking is.
En aangezien je het stukje over spam wijselijk negeert:
https://www.acm.nl/nl/ond...ommunicatie/internet/spam
:o het is tamelijk offtopic maar je hebt gelijk dat ik de toestemmingseis onder de Tw buiten beschouwing had gelaten en alleen naar de Avg heb gekeken. Mijn antwoord geldt wel voor bijvoorbeeld reclame per post. Wat ik probeerde aan te geven is dat een bedrijf je gegevens best mag gebruiken voor zaken waarvan je denkt 'is dit nou nodig?'. Met 'door het bedrijf' doelde ik zowel op het aanbieden van aanverwante producten als op dat het bedrijf de verwerkingsverantwoordelijke is.
https://ec.europa.eu/info...-data-non-eu-countries_en
Kijk eens bij die landen zou ik zeggen.
Ik zie een tiental landen waarvan meer dan de helft zich vrijwillig commiteert aan EU-recht en het restant ook hier niet zo relevant is.

• Facenoise
Excuses voor het late reageren...ben nu eenmaal op vakantie en check Tweakers niet dagelijks hier!

Bijzonder hoeveel reacties erop gekomen zijn. Maar leuk om te lezen hoe jullie erover aan de praat zijn geraakt.

Laat ik allereerst stellen dat die gozer zeker wel wist dat we een stel zijn. En ben in mijn opening post toch redelijk duidelijk geweest wat betreft van welk mail adres hij mailde(privé adres). Tevens heb ik zelf geen mail ontvangen zoals mijn vriendin deed. Als hij mij nou had gemailt met de vraag wat gaan jullie doen dan had ik het nog oké gevonden(misschien dubbel date ofzo). We hebben allebei een formulier moeten invullen dus mijn mail adres had hij ook.

Hij sprak ook alleen haar aan in de mail, niet mij. Ik ga er verder ook niks meer mee doen, we zijn inmiddels ook alweer 4 hotels/plekken verder.

Het was naar mijn idee een wanhopige versier poging. Als iemand nog vragen heeft zal ik morgen als ik wakker word nog even reageren.

Aanvulling aan de hand van reacties:

Mijn vriendin heeft niet samen met hem staan praten, we zijn samen binnen gekomen hebben omstebeurt met hetzelfde wapen geschoten en zijn niet uit elkaar geweest tijdens het bezoek. Ze heeft dus zeker niet haar mail adres aan hem gegeven tijdens een vriendelijk gesprek(was wel een vriendelijke gozer maar dat is iedereen hier in de service verlening) al meerdere malen let me speak with the manager gehoord hier(daarom extreem vriendelijk)

Toen ze het mailtje ontving vroeg ze aan mij heb jij ook z'n mail ontvangen?? Nee dus...

Ik wil jullie iig nogmaals bedanken voor alle info en discussies.

Zie hieronder de reactie van het management:

We sincerely apologize for this breach of privacy. We do not permit our employees to use customers information, and I am disappointed that this took place.

I appreciate you bringing it to our attention and we will be addressing this with this employee and all employees to ensure a breach like this does not happen again.

Again, our deepest apologies and we appreciate you bringing this matter to our attention

[ Voor 16% gewijzigd door Facenoise op 19-05-2018 04:15 ]

Verwijderd

En dit is de maatschappij anno 2018 :{

Misschien dat ik dan de enige ben, maar ik vind het allemaal behoorlijk overtrokken hoe er gereageerd wordt. Je had de mail ook gewoon weg kunnen gooien of terugmailen ‘get. a. life.’. Het is maar een mailtje, geen aanranding of erger. Het zou zelfs nog kunnen dat het een foutje is, dat hij het naar een vriend of vriendin wilde sturen maar door een copy/paste foutje het verkeerde adres er stond.

Ik kan er nog inkomen dat je een mail naar de manager stuurt, zoals je gedaan hebt. Maar persoonlijk vind ik het eigenlijk al teveel moeite voor zoiets onbenulligs.

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-11 23:58
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:08:
Het zou zelfs nog kunnen dat het een foutje is, dat hij het naar een vriend of vriendin wilde sturen maar door een copy/paste foutje het verkeerde adres er stond.
Geloof je dit zelf? Haha

Verwijderd

red1 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:15:
[...]

Geloof je dit zelf? Haha
Wat mij betreft net zo aannemelijk als de aanname dat een medewerker van een bedrijfje bewust een mail gaat sturen naar een vrouwelijke klant die overduidelijk een relatie heeft en geen enkele interesse in hem toonde, en waarvan hij weet dat ze 1 of 2 dagen later weer weg is.

• Uthog
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:08:
En dit is de maatschappij anno 2018 :{

Misschien dat ik dan de enige ben, maar ik vind het allemaal behoorlijk overtrokken hoe er gereageerd wordt. Je had de mail ook gewoon weg kunnen gooien of terugmailen ‘get. a. life.’. Het is maar een mailtje, geen aanranding of erger. Het zou zelfs nog kunnen dat het een foutje is, dat hij het naar een vriend of vriendin wilde sturen maar door een copy/paste foutje het verkeerde adres er stond.

Ik kan er nog inkomen dat je een mail naar de manager stuurt, zoals je gedaan hebt. Maar persoonlijk vind ik het eigenlijk al teveel moeite voor zoiets onbenulligs.
En dit is de maatschappij 2018, dat we maar moeten accepteren dat dit gebeurd en het zal wel een foutje zijn.
Er is voor beide kanten wat te zeggen. Ja je kan flink overdrijven maar aan de andere kant kunnen we het met ze allen maar gewoon accepteren. Who cares about privacy? nobody does :D cause 2018

• Facenoise
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:17:
[...]

Wat mij betreft net zo aannemelijk als de aanname dat een medewerker van een bedrijfje bewust een mail gaat sturen naar een vrouwelijke klant die overduidelijk een relatie heeft en geen enkele interesse in hem toonde, en waarvan hij weet dat ze 1 of 2 dagen later weer weg is.
Juist, je typt per ongeluk een mail.... Sorry schat ik ging niet vreemd ik viel zo met me lul erin.... Kon er niks aan doen... 7(8)7
Pagina: 1