Mainframe, is het wat??

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
Graag zou ik julie mening zien over mainframes, en/of mainframe toepassingen, en wat vind je er van..

Verwijderd

wat bedoel je hier precies mee?

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Mainframes slurpen stroom is mijn mening. (volgens mij mag je dat wel een feit noemen).

Wat wilde je verder horen?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een mainframe is cool, als er tenminste Linux op draait (en ja, dat kan).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• witchdoc
  • Laatst online: 14-08 08:35
mainframe is kewl als er een koe op staat..
maar wat bedoel je precies? Voor thuis ofzo is het natuurlijk niks. Mainframe heeft wel een gebied van toepassing maar da's best specifiek.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Mainframe = veel te duur en achterhaald.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Inderdaad. En ik zit er elke dag achter :r
Wel plenty tijd om koffie te halen enzo.

Verwijderd

een mainframe is handig wanneer je de workstations eraan koppelt als terminals, dat scheelt je onderhoud en het is makkelijker te upgraden omdat alles op een mainframe gebeurt. Maar het hele mainframe-idee is een beetje achterhaalt en is ook erg duur in de aanschaf.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Het bedrijf CSS holding, voor wat ik gehoord heb, wil misschien weer over stappen op het mainframe terminal idee, alleen dan moderner natuurlijk, of dit daad werkelijk gaat gebeuren is afwachten, maar ik vond het wel een opzienbarend bericht, gezien dit idd heel oud is.
Maar wie weet, ze zijn wel groot genoeg om zoiets te gaan bekokstoven.

Verwijderd

Sorry hoor maar zou iemand mij willen uitleggen wat een mainframe is?? Ik heb geen idee maar ik ben hier ook om te leren. don`t blame me

• CNS
  • Laatst online: 23-07 09:23

CNS

Een mainframe is natuurlijk enorm krachtig en bijzonder mulifunctioneel. Er is vrijwel elk OS onder te hangen.
Maar het is ook enorm duur, niet alleen de hardware maar zeker ook de software.
En inderdaad het is een beetje achterhaald.
Tegenwoordig is het ook mogelijk om dezelfde performace uit bv UNIX en andere machine te halen

• Sundead
  • Laatst online: 27-04-2024
Op maandag 16 juli 2001 17:38 schreef _Ziggy_ het volgende:
Sorry hoor maar zou iemand mij willen uitleggen wat een mainframe is?? Ik heb geen idee maar ik ben hier ook om te leren. don`t blame me
voor de "gewone" pc zijn intrede deed, had je in bedrijven het mainframe - terminal idee,
dit houdt in dat er 1 centrale computer was waarop alle berekeningen worden uitgevoerd, alle opslag plaats vind etc, alle invoer werd verzorgd door de terminals die over het algemeen slechts uit een toetsen bord en een beeldscherm bestonden, dus alleen maar invoer en uitvoer,
als je es een keer bij een uitzend bureau over de vloer komt moet je eens kijken, misschien tref je 1 zwarte bak, een ibm mainframe, en alle intercedentes hebben alleen maar een toetsenbordje en een monitor, das het meest recente voorbeeld dat ik kan noemen, niet alle uitzend bureau's btw

• CNS
  • Laatst online: 23-07 09:23

CNS

Op maandag 16 juli 2001 17:38 schreef _Ziggy_ het volgende:
Een mainframe is een supercomputer (qua grootte). Er kunnen 10.000-den mensen tegelijk op werken. Meestal draaid men OS/390 maar het is ook mogelijk om er UNIX of iets dergelijks onder te laten draaien.

• jokke
  • Laatst online: 25-12-2024
Erg stabiel, makkelijk te beheren, volgens mij makkelijker dan Unix dozen, maar vooral erg stabiel. En duur :)

Wij draaien nu Unix System Services op het mainframe om Websphere te kunnen draaien en linux draait er ook op. Of dat het een beetje doet weet ik niet, niet zelf mee gewerkt :(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
En er zit veel redundancy in zo'n mainframe. Bij een Tandem kun je van alles en nog wat on the fly vervangen, tot cpu en ram aan toe. Dat lukt je niet met een krachtige UNIX midrange server. Maar zoals eerder gezegd zijn ze tamelijk achterhaald qua performance en worden tegenwoordig voornamelijk gebruikt voor super bedrijfskritische toepassingen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Ik realiseer me net dat Tandem tegenwoordig Compaq is; Nonstop Himalaya S serie. Ze maken idd ook geen reclame voor snelle performance, maar voor beschikbaarheid (hence Nonstop)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

mainframes zijn apparaten die ABSOLUUT niet voor thuisgebruik zijn, ze dienen als internetserver, of servers van een groot bedrijf (bijvoorbeeld boven 250 terminal computers (een terminal is een "domme pc" dwz een 286 waarop je gewoon windows 98 vanaf de server kan draaien, hij leunt volledig op de capiciteit van de server.
hiervoor heb je wel een behoorlijk bakje nodig, want windows + word x 250 = een heleboel processorsnelheid en geheugen benodigd.
voor het draaien van spelletjes is het niet leuk, want unix is 0% geschikt voor games...
(nt enterprise server trouwens ook niet)
bovendien zijn ze onbetaalbaar voor de gewone consument...
het kan zijn dat je nog ergens voor een laag prijsje een oude bak op de kop kan tikken, zo had ik laats een bak met 16 286@10mhz processoren en 128 mb intern kunnen krijgen, maar die koste alsnog 3000 piek en je hele kamer staat in een keer vol met die troep...
en draaien? als een frituurpan zonder vet....

Verwijderd

Terminal: toetsenplank+beeldscherm

Mainframe: Overdreven server die vreselijk veel kost

Werking: Op de mainframe draait een OS en een hoop programma's, de gebruiker gebruikt programma's via een terminal, terminal zijn domme apparaten, dus terminals zuigen capaciteit van mainframe.

Verwijderd

Een mainframe is een supercomputer, gericht op grote hoeveelheden data-verwerking. Dit houdt in dat er veel gegevens ingebracht, gewijzigd en geraadpleegd worden door veel mensen tegelijk. Denk hierbij aan de Belastingdienst, de Sociale VerzekeringsBank (AOW, Kinderbijslag), het GAK etc.
's Nachts worden dan meestal via batch-jobs allerlei selecties en afgeleide updates uitgevoerd (het gaat hierbij om vele Giga's).
Producenten van mainframes zijn o.a. IBM, Bull, ICL.
Voor spelletjes zijn ze totaal niet geschikt omdat er geen echte grafische ondersteuning in zit (ze zijn tekst-georienteerd).

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Om je een idee te geven hoe groot een mainframe is/kan zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.ferryelectric.com/images/mainframe.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.geap.org.gy/ncerd/itbasics/mainframe.jpg

Nu snap je ook waarom-ie voor thuis niet geschikt, naast het feit dat games niet echt willen :P

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 18:23 schreef algabra het volgende:
Terminal: toetsenplank+beeldscherm

Mainframe: Overdreven server die vreselijk veel kost

Werking: Op de mainframe draait een OS en een hoop programma's, de gebruiker gebruikt programma's via een terminal, terminal zijn domme apparaten, dus terminals zuigen capaciteit van mainframe.
wijzig je link in je signature ff algebra... deze werkt niet... index.htm is inaccesable via explorer.. |:(

Verwijderd

oke bedankt voor de uitleg jongens. Ik heb alleen nog 1 vraagje. Een snoer van een monitor kan toch niet heel lang zijn i.v.m dat je dan een zwak signaal krijgt, hoe doen ze dat dan op zo`n groot bedrijf? Zitten er versterkers tussen ofzo?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op maandag 16 juli 2001 21:27 schreef _Ziggy_ het volgende:
oke bedankt voor de uitleg jongens. Ik heb alleen nog 1 vraagje. Een snoer van een monitor kan toch niet heel lang zijn i.v.m dat je dan een zwak signaal krijgt, hoe doen ze dat dan op zo`n groot bedrijf? Zitten er versterkers tussen ofzo?
Dat zijn geen monitoren, maar terminals... die hebben dus een ingebouwde netwerkkaart, en werken via het netwerk (of soms via een seriële interface).

Virussen? Scan ze hier!

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op maandag 16 juli 2001 21:27 schreef _Ziggy_ het volgende:
Oplossingen zat :

Allereerst zijn de meeste mainframe's van IBM, en die gebruiken voor terminals (de beroemde 3270's) geen seriele verbindingen, maar coaxiale kabels, goed voor vele, vele meters.

Het is mogelijk om in seriele verbindingen versterkers op te nemen.

Een aparte aanpak van een seriele verbinding maakt geen gebruik van signaal-detectie van de spanningen, maar van stroompjes; deze zgn. "current loop" uitvoering kan niet de hoge snelheden van de conventionele seriele lijnen aan (meestal niet meer dan 1200 baud) maar komt wel veel verder. Aangezien voor mainframe-toepassingen je vaak een scherm geheel lokaal invult en dan in 1 keer opstuurt (zie hier de oorsprong van het verschil tussen de Enter en de Return toets), is die lage snelheid wat minder interessant.

Plaats je terminal-interfaces in aparte kabinet, en zet die kabinetten dichter bij je gebruikers neer, met een goed snelle verbinding naar je eigenlijke processor-kabinet.

Leg een netwerk aan en ga met Telnet- of X-protocollen vanaf simpele computers (bijv. PC's, maar ook dedicated X-terminals) je mainframe te lijf.

Leg een netwerk aan, en verbind je seriele terminals met een terminal-server, die vervolgens via telnet verbinding tot de mainframe maakt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Worden mainframes eigenlijk nog geproduceerd, of is het allemaal oud spul wat nog opnieuw word ingezet?

De techniek is immers toch wel verouderd...

Virussen? Scan ze hier!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 14:59
Kijk hier maar eens rond.
ES7000 = intel processoren op een mainframe architectuur. Nieuwe bak, zijn ze erg trots op.
Clearpath = Echt ouderwets mainframe (Wel RETESNEL, maar voornamelijk I/O). en niet te vergelijken met iets PC-erig.

http://www.unisys.com/HW/SERVERS/DEFAULT.ASP

Zin.

• jokke
  • Laatst online: 25-12-2024
of deze,
http://www-ibm.com/servers/eserver/zseries/900.html

greep uit de info:
slechts 1000 kilo
default hardware encryptie
maximaal 640 processoren

• Marc H
  • Laatst online: 01:04

Marc H

- - Is wakker - -

Effe een antwoord van een oud Mainframe operator (oa. IBM ES/9000 en 9021 systemen).

Mainframes zijn helemaal niet verouderd. het is alleen een heel ander concept. Er zijn nog een hele hoop dingen waar een mainframe gewoon de enige (realistische) keus is. Denk eens aan banken met duizenden tot een paar miljoen rekeninghouders. Dit kan gewoon niet op een gewone server.

Ten tweede is een mainframe uit oogpunt van beheersbaarheid soms handiger, een centraal punt waar alles gedaan wordt. Backups zijn ook vrij eenvoudig te doen, in tegenstelling van de backup van een stuk of 20 verschilende servers.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• Pjotrik
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-08 09:59

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Het idee van de mainframe komt ook weer terug. Denk aan terminal server of Citrix metaframe? De applicaties draaien op een vette server en het beeld gaat naar een lichte pc toe.

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Ik vind dat hele mainframe idee eigenlijk best wel stoer. Iets wat zo oud is en wat nu weer terugkomt alleen dan gemoderniseerd en sneller.

• MasterM
  • Laatst online: 05-08 10:54
Op maandag 16 juli 2001 23:53 schreef marshal het volgende:
Ik vind dat hele mainframe idee eigenlijk best wel stoer. Iets wat zo oud is en wat nu weer terugkomt alleen dan gemoderniseerd en sneller.
Zo die mainframes lijken mij ook vet kicken.... En de grote DAMN, het deed met denken aan zo'n KLM open dag en dan mag je kijken bij die SIM's. Zo echt stoer.
Maar ff daar boven staan de spec van zo'n mainframe en daar stond: max 640 proc's.
Betekent dit dat ik er 640 dondervogels in kan dowen???
En hoeveel werk gegeheugen zit er dan in zo'n mainframe??? en opslag???
Geef me wat Spec's!!! :)

• winnie
  • Laatst online: 21:14

winnie

de poes...

Over mainframes en hun toekomst staat op http://www.computable.nl/artikels/archief9/d49gr901.htm een interessant artikel. Overigens zou ik een unix-bak (hoe groot ook) niet direct een mainframe noemen. Bij een mainframe denk ik aan een OS/390 machine.
Dat die dingen duur zijn is zeker. Bij de *** (bank waarvan ik de naam niet ga noemen) was het zo dat alleen de effectenafdeling al voor een miljoen gulden aan CPU tijd per maand opstookte. Dat was dus alleen hardware en software (maar dan wel inclusief service contract). De computerruimte was ook ter grootte van een bouwmarkt, en dat dan dubbel uitgevoerd om nog een uitwijkmogelijkheid te hebben. Maar ja, 30.000 gebruikers die tegelijkertijd zitten te werken vereist nou eenmaal wat meer investeringen.

• Ravity
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-07 03:12
Nog een geinig ding aan mainframes is de uptime die dergelijke machines kunnen halen. Dat wordt niet gemeten in dagen, maar jaren!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Je ziet ondertussen dat "PC-technologie" en "mainframe technologie" naar elkaar toe gaan. Neem bv. de nieuwe intel Itanium. Hiermee kun je zonder problemen een krachtige centrale (multiprocessor) machine bouwen waar je ook veel terminals aan kan hangen.

Het idee van mainframe structuur op een PC had je ook al in de DOS tijd. Neem bv. een OS zoals Concurrent DOS 386 en zijn opvolger Multiuser DOS. Dat liep dan op een (voor toen) krachtige PC en via seriele poorten kon je dan terminals aansluiten. Daarop kon je elk text-georienteerd DOS en CP/M-86 programma laten lopen. Met de PC hardware van tegenwoordig zou een daar een forse "mini-mainframe" omgeving mee kunnen bouwen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Het main-frame idee is juist de toekomst, en dan in citrix vorm. Er gaan steeds meer mensen mee werken. Het verlaagt de TCO dramatisch. Uit onderzoek is bewezen en een workstation waarmee fat-client (tegen overgestelde van thin client mainframe dus), 10.000 gulden kost per jaar, kwa hardware, ondersteuning support en troubleshooting.
Zo'n server is inderdaad stuiter duur. Is ook niet 1 server maar bij 250 man praat je over 10 servers met een hoge performance. per 12,5 gebruikers 1 x xeon processor en 500 mb ram. ds 250 gebruikers 10 servers met dual xeon proc en een gieg intern geheugen. deze 10 servers zijn identiek kwa software (gewoon gekloont) en vaak ook in hardware, en staan in een farm (citrix uitdrukking).

Maar omdat die servers zo duur zijn, worden de kosten gedrukt op de workstations. Dat moet bij citrix ongeveer een 4,86 zijn, als er maar een goeie videokaart in zit. Het is inderdaad de toekomst. Ik zal de voordelen en nadelen op een rijtje zetten.

voordelen:

Je hoeft een applicatie maar 1 x te installen voor alle gebruikers.
geen workstation kosten
de TCO gaat dramatisch naar beneden
Over 1 isdn lijn kunnen ca. 5 gebruikers met een hoge performance werken.
Dus ook flexibel thuiswerken met je eigen desktop en email.
gaat geen data verloren om dat ALLES op server staat.
Het is OS onafhankelijk, van de imac tot apple, tot linux, unix, windows 3.11tot en met winxp. Voor elk os is wel een ica client (tegen woordig kan het zelfs als je maar een webbrowser hebt dat javascripts accept)

nadelen:

Server is stuiterduur
Licenties stuiterduur
Kennis is een groot nadeel, er zijn niet veel mensen die die kennis in huis hebben.

• Theodoor
  • Laatst online: 17-03 10:50
Maar hoe ziet zo'n OS/390 OS eruit? Is het erg UNIX-achtig? En is het grafisch (X-Window)? En hoe zit het bestandssysteem in elkaar?

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op maandag 16 juli 2001 18:07 schreef double_j_wicked het volgende:
mainframes zijn apparaten die ABSOLUUT niet voor thuisgebruik zijn, ze dienen als internetserver, of servers van een groot bedrijf (bijvoorbeeld boven 250 terminal computers (een terminal is een "domme pc" dwz een 286 waarop je gewoon windows 98 vanaf de server kan draaien, hij leunt volledig op de capiciteit van de server.
hiervoor heb je wel een behoorlijk bakje nodig, want windows + word x 250 = een heleboel processorsnelheid en geheugen benodigd.
voor het draaien van spelletjes is het niet leuk, want unix is 0% geschikt voor games...
(nt enterprise server trouwens ook niet)
bovendien zijn ze onbetaalbaar voor de gewone consument...
het kan zijn dat je nog ergens voor een laag prijsje een oude bak op de kop kan tikken, zo had ik laats een bak met 16 286@10mhz processoren en 128 mb intern kunnen krijgen, maar die koste alsnog 3000 piek en je hele kamer staat in een keer vol met die troep...
en draaien? als een frituurpan zonder vet....
Nu moet ik hier wel even bijzeggen dat jij het nu over een windows terminal server hebt. Dit is niet echt een vergelijk en het is zeker geen mainframe.

btw. uit de praktijk blijkt dat de pc's die jij opnoemt veel te traag zijn voor dit soort dingen. Mede omdat de schermopbouw nog wel snel moet gebeuren.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op dinsdag 17 juli 2001 00:01 schreef MasterM het volgende:

[..]

Zo die mainframes lijken mij ook vet kicken.... En de grote DAMN, het deed met denken aan zo'n KLM open dag en dan mag je kijken bij die SIM's. Zo echt stoer.
Maar ff daar boven staan de spec van zo'n mainframe en daar stond: max 640 proc's.
Betekent dit dat ik er 640 dondervogels in kan dowen???
En hoeveel werk gegeheugen zit er dan in zo'n mainframe??? en opslag???
Geef me wat Spec's!!! :)
Volgens mij vat je het wat anders op als waar het voor bedoelt is. Je kunt er toch niet zomaar allerlei processoren in stoppen. Al die machine hebben toch een eigen archtectuur. Je moet hierbij denken aan HP PA Risc / IBM PowerPC G / MIPS / Sparc. Al deze processoren zijn van andere berijven en vereisen dus ook een andere architectuur.

Ook moet gezegd wordn dat het beheer van een mainframe veel en ook saai werkt is. De nieuwere windows based terminals zijn weer een verhaal apart. zeker al je er beheerder van bent dat is het wel weer leuk, al gebruiker minder.
Maar het is ook wwer zeer mooi om remote compu's te beheren.

Verwijderd

en shadowen *LOL* :P :P

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Op dinsdag 17 juli 2001 11:42 schreef arjo_kamp het volgende:
en shadowen *LOL* :P :P
I know exactly what you mean...wat doen mensen toch rare dingen op internet... >:)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

hehe, je kunt zelfs een }:O laten draaien onder OS/370.... hoeveel kkeys/s zou zo een mainframe halen?

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 13:29 schreef EXX het volgende:
hehe, je kunt zelfs een }:O laten draaien onder OS/370.... hoeveel kkeys/s zou zo een mainframe halen?
de "cruncher" ondersteunt niet meer als de letters van het alfabet..... :P

• Sponz
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Om nog maar eens een toepassing van mainframes neer te zetten: Al het financiele bankverkeer gaat via mainframes. Als je PINt, iets overmaakt of je saldo raadpleegd.

Effectenbeursen, politie buro's, je kunt het zo gek niet bedenken of er zit een mainframe achter.

Bepaald niet achterhaald dus...

• Theodoor
  • Laatst online: 17-03 10:50
Maar hoe ziet de interface eruit? Wat voor systeem is het naar de beheerder toe?

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:42
1 Woord:

SKRIENSJOT!!
>:) >:)

Verwijderd

kan iemand nog wat plaatjes posten :)

• Metalium-220
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

Op dinsdag 17 juli 2001 21:17 schreef Hennie-M het volgende:
1 Woord:

SKRIENSJOT!!
>:) >:)
:D

• winnie
  • Laatst online: 21:14

winnie

de poes...

Ik heb geen terminal-emulator hier, maar je kan het vergelijken met een telnet-sessie.
Afbeeldingslocatie: http://www.auge-gmbh.de/DOKU/TN3270.GIF voor een duits voorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://www.sdisw.com/images/tn3270ss.gif voor een engelstalig voorbeeld.
Maar als je echte schermen wilt zien, moet je bij een coboler of pl/1'er zijn.

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Sundead
Ik weet 1 filiaal die er niet mee accoord gaat...

Ja ja ja Nee !!

Verwijderd

Main frame is net zoiets als een IBM AS/400 de AS/400 draait alles op enne de clients loggen in via een telnet sessie (een terminal emulator) werkt ook super en zo'n ding loopt nooit vast :) (not powerd by AMD)

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:42
hey das telnet met kleurtjes(of kan gewoon telnet ook met kleurtjes?)

zoveel heb ik niet getelnet

Verwijderd

telnet kan met kleurtjes jah :)
je moet dan wel een andere telnet client gebruiken dan die van windows zelf bijvoorbeeld. Probeer eens putty, ik vind dat wel fijn werken

• NoE
  • Laatst online: 20-07 20:27

NoE

Que?

OS/400 = een mini, geen mainframe, is weer een totaal ander concept.

Je hebt tegenwoordig Mainframes & OpenSystem waaronder W2K, unix etc onder vallen. deze dozen worden dan aangesloten op een storage subsysteem. (die zowel os/390 en Openstorage schijven support) op deze manier is alles geconsolideerd. nu nog een uitwijklokatie met een 2de config (Mainframe + Storage, dus dubbele investering)

We love the smell of innovation in the morning!

Pagina: 1