Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 16:10
Hi all,

van het weekend heb ik een Fibaro dimmer 2 aangesloten (2 draads zonder 0). In eerste instantie werkte het niet tot ik de brightness levels ging aanpassen (parameter 1 en 2). Toen werkte het maar niet optimaal. Ik kreeg telkens een Surge error of Load error..

Ik heb 2 lampen aangesloten met beide een bolletje van 11W (LED). Nu staat de brightness op 2% en 25% en krijg ik geen Surge/Load errors meer. Kan het zijn dat het probleem is opgelost door deze parameters of heb ik iets verkeerds gedaan met het aansluiten? Ik heb het schema gebruikt uit de handleiding (voor 2 draads zonder 0).

Verder heb ik 2x gehad dat de lamp ineens aan gaat en meteen weer uit.. heb ik met mijn andere lampen niet (dit zijn opzetstekkers van Fibaro).

Ben benieuwd naar jullie antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zit je niet gewoon onder het minimum vermogen ofzo? (Geen idee, ben geen expert, maar zoiets meen ik wel eens gehoord te hebben).

Edit: ik zie hier staan:
Minpunten:

Dimmer bypass kan nodig zijn bij laag wattage
Dus dan lijkt wat ik zeg wel érgens hout te snijden... en dan lijkt zoiets de oplossing te zijn (willekeurige hit op google; ik heb geen ervaringen hiermee dus raad hiermee niets aan/af):
module om lampen te dimmen met een vermogen van minder dan 50W zoals led- of spaarlampen
Jij sluit "maar" 22W aan als ik je post goed begrijp; ruim onder de 50W die hier gesuggesteerd wordt.

[ Voor 88% gewijzigd door RobIII op 13-05-2018 23:39 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:36
Ik heb vorige week ook een Fibaro Dimmer 2 gebruikt voor aansturing van een paar LED-lampen.
De handleiding zegt dat die in principe zichzelf automatisch kalibreert voor de aangesloten verlichting, maar dat ging in eerste instantie ook niet lekker (in 2-draads aansluiting).

Ik merkte ook dat als ik de verlichting uitschakelde dat na verloop van tijd één van de drie lampjes weer zacht ging branden en bleef branden. Probleem: lampen vragen te weinig vermogen.
Oplossing: ofwel een dimmer bypass installeren (heb ik nog niet gedaan), ofwel de dimmer in 3-draads aansluiting monteren.

Ik heb toen de drie-draads-aansluiting gedaan (zat een stopcontact naast, dus nul-draad was zonder veel moeite wel beschikbaar) en daarna werkte de automatische calibratie perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1073777

Zoals eerder opgemerkt is het aan te bevelen om drie draden te gebruiken i.p.v. twee en als de aangesloten verlichting 15w of minder is, dan heb je waarschijnlijk de bypass nodig om het lekker te laten werken.

In principe zou de dimmer zichzelf moeten kalibreren met de lampen die zijn aangesloten. Ze kunnen ook standalone werken zonder basisstation. Probeer de dimmer eens te kalibreren zonder hem op een basisstation gekoppeld te hebben. Koppel hem na de calibratie weer aan het basisstation en kijk wat de settings dan zijn.