Toon posts:

Desktop upgraden voor (basis) videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo experts,

Ik heb laatst een GoPro mogen lenen en vind het een erg leuke gadget! Ik wil er zelf ook eentje aanschaffen maar loop tegen een probleem aan. Ik kan de video's namelijk niet bewerken met mijn huidige pc.

Ik zoek een?
Een mogelijkheid om mijn huidige pc te upgraden zodat ik video's kan bewerken. Met mijn huidige set-up lukt dit niet en heeft het weinig nut om een GoPro te kopen... Ik zoek wat advies op het gebied van hardware zodat ik mijn pc wellicht iets kan upgraden zodat deze geschikt is voor de beginselen van video bewerking.

Wat is je budget?
Minder=beter

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb weinig verstand van computers en heb een aantal jaren geleden op basis van een tweakers buy guide een pc laten bouwen. Hieronder de belangrijkste specs van mijn machine:

- Processor: AMD A serie A8-6600K
- Moederbord: MSI A78M-E45
- Geheugen: Crucial Ballistix Tactical - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:23
En waarom lukt het niet. Is het traag of krijg je een foutmelding?

Welke software gebruik je en wat zijn de systeemeisen daarvan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb GoPro quik/ windows foto's en Openshot software geprobeerd. De computer heeft grote moeite met het afspelen van de previews en begint te stotteren. In het taakbeheer zag ik dat bijna 100% van de rekenkracht naar de video software ging. Een keer viel de pc spontaan uit...

Ik sta open voor suggesties qua software btw.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:29
Je komt rekenkracht te kort. Een update van je processor op het platform waar je nu op werkt zal weinig tot geen verbetering brengen. Ik zou doorsparen en naar een courant platform overstappen met een i3 4core of een i5 6core processor.

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:57
Of een AMD platform, Ryzen heeft over het algemeen meer threads/geld, of dit ook sneller is in de software, moet je zelf even opzoeken.
Wss moet je ook nieuw RAM hebben, en voor videobewerking wordt 16 GB meestal als minimum genoemd, al ligt dit wss ook aan de grootte van de videos.

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Voor een processor upgrade kijk je dus niet alleen naar een cpu en moederbord, maar zal je ook je geheugen moeten vervangen. Dus al snel zo'n €380...
Een ssd zou trouwens ook leuk zijn om alles wat sneller in te laden...

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:18
Ik denk dat het loont om even de V&A af te struinen naar een upgradesetje (moederbord + Processor + geheugen). Er is voor weinig al iets leuks te krijgen. Met een i5 van de 4e generatie of hoger + 16 gig ram ben je al leuk op weg voor huis tuin en keuken monteren :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een ssd en sata schijf in zitten. Het wordt me wel duidelijk dat de huidige set-up niet gaat werken. Heb ik naast een andere CPU/moederbord/RAM geheugen ook een videokaart nodig?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Verwijderd videokaart hoeft niet specifiek tenzij je een video-editor hebt die berekeningen kan offloaden naar bijvoorbeeld Intel EVC, Nvidia CUDA of, wat algemener, OpenCL. En zelfs dan kan de investering in een videokaart niet altijd lonen; sommige edits/berekeningen gebruiken dan amper CUDA waardoor je een (dure) videokaart maar 15% belast terwijl je CPU dan alsnog 85% van het werk moet doen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:11
HHmm..
My two cents:

De TS stelt dat hij een A8-6600K, SSD en 8GB geheugen heeft.
Als dat niet genoeg is voor videobewerking, hoe deed men dan videobewerken 5 jaar geleden? Of 10 jaar geleden? Of 15 jaar geleden?

Als ik TS was, zou ik eerst maar eens data backuppen, windows opnieuw installeren, GOEDE DRIVERS installeren, en het dan nog een proberen.

Het kan ook nog eens zo zijn dat bijvoorbeeld zijn SSD aan het overlijden is. Test die eens.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:09

_Apache_

For life.

Staan de media bestanden op dezelfde schijf als het OS? In veel gevallen gaat het merkbaar beter - bij een oude setup als deze - als er meerdere harde schijven zijn. Een voor het OS, en een voor de media bestanden.

Ik heb jaren video's bewerkt op een Xeon X3350, inmiddels ook alweer ruim 7 jaar uit de handel gehaald. Haperde nog wel eens met previews - die had ik daarom ook op lagere kwaliteit staat - en het was even geduld hebben met rendering (film van 45min van 1080p60 duurde gerust een hele nacht) maar voor de rest deed het wat het moest doen.

En welke software hapert? Ene software gaat er beter mee om als de hardware niet toereikend is.

[ Voor 21% gewijzigd door _Apache_ op 16-05-2018 10:57 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
zetje01 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:00:
De TS stelt dat hij een A8-6600K, SSD en 8GB geheugen heeft.
Als dat niet genoeg is voor videobewerking, hoe deed men dan videobewerken 5 jaar geleden? Of 10 jaar geleden? Of 15 jaar geleden?
Op 15 jaar tijd zijn we zowat van 720/1080p naar 1080/60+ en 4K gegaan. Ook zijn de programma's net iets veeleisender geworden.
Verder was zijn huidige cpu niet echt de krachtpatser van zijn generatie. Als ik zo naar benchmarks kijk, hangt hij zowat rond de FX4100 qua performance.
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:59:
Heb ik naast een andere CPU/moederbord/RAM geheugen ook een videokaart nodig?
Hangt er vanaf of je er al een hebt. Enkel voor videobewerking hoef je niet per se een nieuwe te kopen. De AMD Ryzen cpu's hebben geen geïntegreerde videochip, de intels wel.

Verwijderd

Topicstarter
Collega van raadde mij aan om idd het werkgeheugen eens te testen op fouten. Via Memtest86. Dit zal ik binnenkort eerst eens doen. Gisteren nog wat gezocht naar low end video editing software, VSDC schijnt niet hele zware requirements te hebben. Het is opensource dus ik ga deze downloaden en het opnieuw proberen.

OS staat op de SSD, ook de media files die ik wilde bewerken.
Pagina: 1