Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarceyE
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-09-2022
Beste allen,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een 5.1 speakerset. Vandaag heb ik een onboard geluidskaart gehaald (Creative sound blaster audigy rx) en inmiddels alles correct aangesloten.

Nu werkt alles ook naar behoren, op 1 ding na. De subwoofer en centrale front speaker zijn omgedraaid. Heel gek, maar als ik de subwoofer wil testen via normale Windows (rechtermuisknop op het speakertje rechtsonderin en speakers configureren), dan speelt de centrale speaker af. Dit geldt ook vice versa.

Nu heb ik nogmaals naar de aansluiting gekeken. Ik zie dat de subwoofer en centrale speaker onder 1 stekker vallen. Lijkt me dus dat dit zichzelf de weg moet wijzen.

Tenslotte heb ik nog een oog geworpen op de driver. Ik kan hier niet een speaker "identificeren", zoals je dat bij monitoren wel kan. Ik heb dus even geen idee meer wat ik hiermee aan moet. Google kan me ook niet raadplegen in dit geval... Dus ik hoop dat hier wat experts of ervaringsdeskundigen zitten die mij hiermee kunnen helpen. :)

Ik hoor het graag.

Darcey

Beste antwoord (via FeaR op 16-05-2018 03:35)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

DarceyE schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:02:
[...]
Front left+front right (2x tulp) naar 3,5mm
Surr left+surr right (2x tulp dus) naar 3,5mm
Centre speaker (1x tulp) naar 3,5mm

Die laatste, 1x tulp zit ook de sub bij in. Dus een kabel openleggen heeft hier geen zin denk ik.
Weet je zeker dat je slechts één RCA hebt voor de center én subwoofer? Dat zou niet mogen aangezien de center en subwoofer beide een los kanaal zijn en ze dan ook vanaf 3,5mm jack naar twee RCA zouden moeten gaan.

Edit:
Ik heb even de handleiding gedownload en die stelt dat je vier kabels hebt: allen van 3,5mm jack naar stereo RCA (wit/rood). Voor 5.1 op de PC heb je er drie nodig (degene met groene, zwarte en oranje 3,5mm jack). De 3,5mm jack gaan naar de PC en de RCA naar de subwoofer van de Trust. In dat geval zou je aan de kant van de subwoofer ook gewoon de witte en rode RCA kunnen wisselen.

Indien het anders zit, doe dan een fotootje.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 13-05-2018 22:06 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Je zal in de software van de Sound Blaster Audigy Rx in moeten stellen dat je het center- en subwoofer kanaal om wilt draaien. Volgens mij is dat een redelijk standaard optie voor geluidskaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarceyE
FeaR schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:34:
Je zal in de software van de Sound Blaster Audigy Rx in moeten stellen dat je het center- en subwoofer kanaal om wilt draaien. Volgens mij is dat een redelijk standaard optie voor geluidskaarten.
Heel eerlijk gezegd kan ik dit niet vinden in de software.
Ik gebruik dit programma:
Stuurprogramma
Sound Blaster Audigy 5/Rx Software Pack for Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarceyE
FeaR schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:34:
Dit is het programma:
Afbeeldingslocatie: https://d287ku8w5owj51.cloudfront.net/inline/products/21723/fea_05_customize.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Google vertelt wel dat deze optie in bepaalde versies van zowel Creative als Realtek niet (meer) beschikbaar is. Al zijn veel topics ook uit <2010, geluidskaarten zijn zo populair niet meer.

Krijg je via het mobo (onboard audio, de Creative is niet onboard zoals in de TS staat) alles wel werkend? Mogelijk is dat nog een optie. Veel onboard geluidschips doen niet/niet veel onder voor losse geluidskaarten. Of het verschil uberhaupt hoorbaar is op een dergelijke set is al discutabel.

Andere optie zou nog zijn om de hardware aan te passen. Kabel open leggen en de twee kanalen omdraaien of als je daar geen zin in hebt kan je met verloopjes van 3,5mm jack naar RCA werken om de kanalen te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarceyE
FeaR schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:57:
Google vertelt wel dat deze optie in bepaalde versies van zowel Creative als Realtek niet (meer) beschikbaar is. Al zijn veel topics ook uit <2010, geluidskaarten zijn zo populair niet meer.

Krijg je via het mobo (onboard audio, de Creative is niet onboard zoals in de TS staat) alles wel werkend? Mogelijk is dat nog een optie. Veel onboard geluidschips doen niet/niet veel onder voor losse geluidskaarten. Of het verschil uberhaupt hoorbaar is op een dergelijke set is al discutabel.

Andere optie zou nog zijn om de hardware aan te passen. Kabel open leggen en de twee kanalen omdraaien of als je daar geen zin in hebt kan je met verloopjes van 3,5mm jack naar RCA werken om de kanalen te wisselen.
Onboard sound heeft slechts 1 stereo ingang... Vandaag een nieuwe geluidskaart, omdat de 5.1 om 3 dedicaded aansluitingen vraagt. Aansluiting is als volgt:

Die laatste, 1x tulp zit ook de sub bij in. Dus een kabel openleggen heeft hier geen zin denk ik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

DarceyE schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:02:
[...]

Weet je zeker dat je slechts één RCA hebt voor de center én subwoofer? Dat zou niet mogen aangezien de center en subwoofer beide een los kanaal zijn en ze dan ook vanaf 3,5mm jack naar twee RCA zouden moeten gaan.

Edit:
Ik heb even de handleiding gedownload en die stelt dat je vier kabels hebt: allen van 3,5mm jack naar stereo RCA (wit/rood). Voor 5.1 op de PC heb je er drie nodig (degene met groene, zwarte en oranje 3,5mm jack). De 3,5mm jack gaan naar de PC en de RCA naar de subwoofer van de Trust. In dat geval zou je aan de kant van de subwoofer ook gewoon de witte en rode RCA kunnen wisselen.

Indien het anders zit, doe dan een fotootje.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 13-05-2018 22:06 ]

Pagina: 1