Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Profiteren van lage hypotheekrentestand (via andermans huis)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woodwoodpecker
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 08-08-2018
Hallo,

Mijn vraag: Kan ik profiteren van de lage hypotheekrentestand en dus een voordelige hypotheek, ondanks dat ik geen eigen huis wil kopen de komende 3/4 jaar?

In het specifiek heb ik 2 ideeen bedacht:
- Mijn ouders nemen een extra hypotheek op hun huis (bijna afbetaald) zij lossen af, ik betaal de rente.
- Ik neem een extra hypotheek op hun huis, zo kan ik ook profiteren van de hypotheekrenteaftrek. Ik moet het wel om kunnen zetten naar mijn toekomstige woning.
- Mijn ouders nemen geen extra hypotheek maar met hun opgebouwde extra vermogen (wat overbodig is tot over een x aantal jaar) verschaffen ze mij een lening. Nadeel: dit kan maar voor 50K.

Keerzijde is wel dat ik mogelijk naar een ander EU-land ga verhuizen.

Mogelijk zijn er nog andere manieren om te profiteren.
Ik hoor graag of hier mensen bij zijn die hier ervaring mee hebben of het uberhaupt kan, maar ook of het wel voordelig zal zijn of niet (het systeem zal vast slimmer zijn..)..

Thanks.

Beste antwoord (via woodwoodpecker op 13-05-2018 21:28)

• Morty
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06:56
Als je nu de rente vast zet voor 20 of 30 jaars is het opeens ook niet meer zo laag, juist omdat iedereen (en dus ook de banken) denkt dat de rente gaat stijgen.

Daarnaast moet het voordeel door het rente verschil opwegen tegen de rente die je de komende 4-5 jaar 'onnodig' betaalt.

Los van het feit dat je geen hypotheek kan nemen op een huis dat niet van jou is, zie ik echt niet hoe dit ooit voordelig gaat zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15:27
Je plan is niet helemaal duidelijk, hoe wil je 'profiteren'?

Los daarvan:
1. Je kan geen hypotheek krijgen op een huis dat je niet koopt of bezit.
2. Je kan geen hypotheekrenteaftrek krijgen op een huis dat niet je hoofdverblijf is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe kan je een hypotheek nemen op een huis waar je notarieel en kadastraal geen eigenaar van bent?

En, net zo belangrijk, heb je dit al met je ouders overlegd? Want zou je wel de hypotheek kunnen krijgen, maar je betaalt de termijn niet tijdig, staan ze wel bij jouw ouders voor de deur om beslag te leggen.

Xbox Live: OctagonQontrol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woodwoodpecker
@MAX3400 Ja, dit heb ik overlegd. Zover er iets te overleggen valt, want het is niet echt concreet, zoals je ook wel gemerkt zult hebben aan mijn topic start.

@daan! Ik wil er van profiteren doordat ik verwacht dat de rente gaat stijgen. Dit is speculatief.

Ik woon verder bij mijn ouders atm... Mocht dat wijzigen doordat ik ergens ga huren (evt. ander EU-land) dan kan ik inderdaad niet van de aftrek profiteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Je wilt dus vooral de rente nu voor bijvoorbeeld 20 of 30 jaar gaan vastzetten omdat je denkt dat je over 4 jaar een huis wilt kopen en bang bent dat je dan bijvoorbeeld 10% rente moet gaan betalen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Morty
Waar denk je precies dat de winst voor jou zit?
De rente kan nu wel laag zijn, maar je moet hem nog steeds betalen, en verliest dus altijd geld..

Acties:
  • +3Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:26
Waarom een lening? Omdat je zelf kapitaal nodig hebt. Of omdat je het geld met winst kunt doorlenen aan een derde.

Beide lijken niet van toepassing op jou.

Je hebt geen lening nodig, maar een derivaat waarmee je op rentestijging speculeert. Renteswaps ofzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-06 21:02
Waarvoor wil je het kapitaal gebruiken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

quote:
daan! schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:51:
Je plan is niet helemaal duidelijk, hoe wil je 'profiteren'?

Los daarvan:
1. Je kan geen hypotheek krijgen op een huis dat je niet koopt of bezit.
Even afgezien van dat het onmogelijk is om een hypotheek te krijgen op een huis dat je bezit (je bent in de war met het verlenen van een hypotheek), zie ik niet geen wettelijke beperking waarom het huis van zijn ouders niet kan worden bezwaard met een recht van hypotheek ter verzekering van een lening van de bank aan TS.
quote:
t_captain schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:21:
Je hebt geen lening nodig, maar een derivaat waarmee je op rentestijging speculeert. Renteswaps ofzo.
Zie die maar eens te krijgen als particulier. Putopties op langlopende obligaties zijn volgens mij het enige alternatief dat voor consumenten beschikbaar is om te speculeren op een rentestijging.

jij ook?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:26
Geen idee, wellicht dat verhandelbare derivaten op een publieke secundaire markt te koop zijn.

TS mag zich zelf daarin verdiepen. Vraag is van newbie niveau en dan is een ebetje zelfstudie nooit verkeerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kunt ook geen hypotheek nemen en die drie a vier jaar gaan sparen. Dan kun je uiteindelijk een lagere hypotheek nemen, dan maakt die stijging van de rente (als dat al gebeuren gaat!) ook zoveel niet meer uit.

Voordeel is dat spaargeld ook naar een ander EU-land zou kunnen, mocht je daar gaan huren of kopen.

CH4OS wijzigde deze reactie 13-05-2018 20:55 (19%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20-06 05:41
TS wil gewoon graag rente betalen, laat hem nou lekker.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 08:40
quote:
woodwoodpecker schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:49:
Hallo,

Mijn vraag: Kan ik profiteren van de lage hypotheekrentestand en dus een voordelige hypotheek, ondanks dat ik geen eigen huis wil kopen de komende 3/4 jaar?

In het specifiek heb ik 2 ideeen bedacht:
- Mijn ouders nemen een extra hypotheek op hun huis (bijna afbetaald) zij lossen af, ik betaal de rente.
- Ik neem een extra hypotheek op hun huis, zo kan ik ook profiteren van de hypotheekrenteaftrek. Ik moet het wel om kunnen zetten naar mijn toekomstige woning.
- Mijn ouders nemen geen extra hypotheek maar met hun opgebouwde extra vermogen (wat overbodig is tot over een x aantal jaar) verschaffen ze mij een lening. Nadeel: dit kan maar voor 50K.

Keerzijde is wel dat ik mogelijk naar een ander EU-land ga verhuizen.

Mogelijk zijn er nog andere manieren om te profiteren.
Ik hoor graag of hier mensen bij zijn die hier ervaring mee hebben of het uberhaupt kan, maar ook of het wel voordelig zal zijn of niet (het systeem zal vast slimmer zijn..)..

Thanks.
De enige mogelijkheid die ik zie is dat je een deel van het huis van je ouders koopt. Mogelijkerwijs kun je daar een hypotheek op vestigen. Als je het over zeg 4 jaar terugverkoop aan je ouders en je koopt een ander huis dan is het wellicht mogelijk deze hypotheek mee te nemen. Het geleende geld zul je dan wel aan je ouders moeten betalen en je zult iets moeten afspreken over de terugkoop door jouw ouders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morty
quote:
bszz schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:05:
[...]

De enige mogelijkheid die ik zie is dat je een deel van het huis van je ouders koopt. Mogelijkerwijs kun je daar een hypotheek op vestigen. Als je het over zeg 4 jaar terugverkoop aan je ouders en je koopt een ander huis dan is het wellicht mogelijk deze hypotheek mee te nemen. Het geleende geld zul je dan wel aan je ouders moeten betalen en je zult iets moeten afspreken over de terugkoop door jouw ouders.
En op welke manier profiteert de TS dan.. ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woodwoodpecker
@!null ik geef zelf aan dat het systeem vast slimmer zal zijn en ik open sta voor jullie mening. Ik begrijp jouw houding en veroordeling niet.

@CH4OS dat alternatief ligt voor de hand. Als jouw beredenering klopt dat het om 't even zal zijn, wordt 't mij makkelijk gemaakt om deze rompslomp niet aan te gaan.

@President inderdaad. En hiermee gelijk de vraag of dit sense maakt.?

@bszz zo had ik het ook bedacht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 08:40
quote:
Morty schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:07:
[...]

En op welke manier profiteert de TS dan.. ?
Volgens mij gaat TS uit van het scenario waarin de rente in enkele jaren aanzienlijk gaat stijgen. Als dat uitkomt en hij kan zijn lage rente meenemen naar zijn volgende huis profiteert hij er van. Zelf vind ik het uitermate speculatief....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woodwoodpecker
quote:
bszz schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:12:
[...]

Volgens mij gaat TS uit van het scenario waarin de rente in enkele jaren aanzienlijk gaat stijgen. Als dat uitkomt en hij kan zijn lage rente meenemen naar zijn volgende huis profiteert hij er van. Zelf vind ik het uitermate speculatief....
Klopt. Waarom is het uitermate speculatief (tov huidige rentestand is er meer ruimte naar boven)? Stel dat ik genoegen neem met het huidige, ook als het nog verder zakt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Morty
Als je nu de rente vast zet voor 20 of 30 jaars is het opeens ook niet meer zo laag, juist omdat iedereen (en dus ook de banken) denkt dat de rente gaat stijgen.

Daarnaast moet het voordeel door het rente verschil opwegen tegen de rente die je de komende 4-5 jaar 'onnodig' betaalt.

Los van het feit dat je geen hypotheek kan nemen op een huis dat niet van jou is, zie ik echt niet hoe dit ooit voordelig gaat zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

quote:
woodwoodpecker schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:17:
[...]

Klopt. Waarom is het uitermate speculatief (tov huidige rentestand is er meer ruimte naar boven)? Stel dat ik genoegen neem met het huidige, ook als het nog verder zakt.
Als het niet speculatief / risicovol was, dan hadden we allemaal wel 16 hypotheken afgesloten om winst te pakken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Morty
Verreweg het beste dat je kan doen: dat geld waar je nu die hypotheek mee zou betalen gaan sparen, en daar een mooi rendement op proberen te behalen. Heb je straks minder hypotheek nodig en betaal je dus ook minder rente.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woodwoodpecker
quote:
MAX3400 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:18:
[...]

Als het niet speculatief / risicovol was, dan hadden we allemaal wel 16 hypotheken afgesloten om winst te pakken?
Het leven bevat nou eenmaal risico's, maar wat zijn de extra risico's tov een hypotheek afsluiten over een aantal jaar. Ik begrijp de context niet van jouw stelling. Ik wil geen winst pakken overigens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woodwoodpecker
quote:
Morty schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:20:
Verreweg het beste dat je kan doen: dat geld waar je nu die hypotheek mee zou betalen gaan sparen, en daar een mooi rendement op proberen te behalen. Heb je straks minder hypotheek nodig en betaal je dus ook minder rente.
Voor mij als leek (wel LT belegger) zou dat een defensief beleggingsbeheer bij een bank betekenen voor 3 a 4 jaar. Lijkt jou dit ook de beste optie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

quote:
woodwoodpecker schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:21:
[...]

Het leven bevat nou eenmaal risico's, maar wat zijn de extra risico's tov een hypotheek afsluiten over een aantal jaar. Ik begrijp de context niet van jouw stelling. Ik wil geen winst pakken overigens.
+
quote:
Profiteren van lage hypotheekrentestand
Ik begrijp dan jouw vraag niet? Je wil geen winst pakken maar je wil ergens van profiteren? Wat is dan jouw "profijt"? Ik ben niet heel financieel onderlegd dus ongetwijfeld kan je mijn volgende uitspraak volledig corrigeren maar als jij nu een hypotheek neemt, over bijvoorbeeld 100K, op pand X, tegen rente Y en over 5 jaar wil jij een eigen huis kopen, hebt daar een hypotheek voor nodig, bijvoorbeeld 300K, waar zit dan jouw "profijt"?

Ik denk zelfs dat je onder de streep verlies draait; bepaalde hypotheekvormen die vroeger wel bestonden en waarmee je een bepaald gedeelte van je volgende huis kon financieren, zijn er niet meer of zijn aan banden gelegd. Verder kan ik me voorstellen dat de overheid, om "onder water stand" te beperken, de komende jaren de regels voor eigen geld, hypotheekbedrag, etc. nog verder aan banden gaat leggen.

Maar please, leg het ons uit; anderen geven ook al aan dat je in de derivaat-markt moet gaan graaien en dat kan je niet als particulier, dus dan zou je weer een beleggings-instituut in de arm moeten nemen, daar gaan sowieso kosten vanaf etc. etc. etc.

Reken ons nou eens voor, met fictieve bedragen voor pand X en Y en rente 1 & 2, waar jouw profijt in zit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woodwoodpecker
@MAX3400 als je goed leest legt @President het goed uit en weerlegd @Morty het idee met onderbouwing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morty
quote:
woodwoodpecker schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:26:
[...]

Voor mij als leek (wel LT belegger) zou dat een defensief beleggingsbeheer bij een bank betekenen voor 3 a 4 jaar. Lijkt jou dit ook de beste optie?
Ik geef geen financieel advies, en je moet je financiële beslissingen echt niet (alleen) baseren op wat hier op het forum gezegd wordt ;). Maar dat lijkt me inderdaad wel een beter idee dan een hele moeilijke constructie met een hypotheek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

quote:
woodwoodpecker schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:31:
@MAX3400 als je goed leest legt @President het goed uit en weerlegd @Morty het idee met onderbouwing.
Ja en? Zelfs nadat je van iemand het advies krijgt: doe geen hypotheek maar spaar dat geld gewoon, markeer je dat niet als "Beste Antwoord" dus ik vraag gewoon waar/hoe je profijt vandaan haalt. De antwoorden die jij aanhaalt, beantwoorden ook mijn vraag aan jou niet.

Oftewel; hoe had je nou daadwerkelijk gedacht profijt te halen en dit topic te openen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

Interessant topic. Ik denk dat TS 17 is, in het examenjaar middelbare school zit en wilde toekomstplannen aan het uitdenken is :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woodwoodpecker
quote:
Harrie_ schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:36:
Interessant topic. Ik denk dat TS 17 is, in het examenjaar middelbare school zit en wilde toekomstplannen aan het uitdenken is :X
Je zult vast in het zelfde schuitje zitten als je het zo interessant vindt. Ik was sceptisch en niet overtuigd dat dit voordelig was, vragen mag toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Harrie_

🔴🔴🔴🔴🔴

@woodwoodpecker vragen mag zeker. Maar je blijft pertinent de vraag van @MAX3400 ontwijken, dus dan ga ik ook vanzelf conclusies trekken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als extra toevoeging op mijn eerdere post; je kan een deel wat je spaart eventueel ook beleggen, dat kan op jaarbasis een hoger rendement opleveren dan een "besparing" die je zou hebben als je nu een hypotheek zou nemen op lucht. ;)

En het zal in elk geval meer opleveren dan de rente die je krijgt via een (spaar)rekening.

CH4OS wijzigde deze reactie 13-05-2018 22:44 (29%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True