Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

waar is dit dingetje voor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Hallo, ik ben de laatste tijd bezig met het repareren van computers. Ik heb alleen werkelijk geen idee waar dit kleine groene dingetje voor is. Hij zit bij sommige op een 2 pin connector maar bij deze pc ligt hij los en ik heb geen idee waar ik hem moet plaatsten! Foto's: https://imgur.com/a/SVouorQ

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al uitgevonden dat er een soort brug in zit die de twee pins van de 2 pin connector 'kort sluiten' .

Alle reacties

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59
Het is.. een jumper :)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Dat is een Jumper, en meest voorkomend zit hij op de CMOS RESET (3pins normaal gezien, 2 pins normaal andere kant op 2 pins is reset)

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:13

Detmer

Professioneel prutser

Probeer de handleiding van het moederbord eens, als het goed is moet daar ook een pinout van de jumpers in staan.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 19:26

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Die goede oude tijd dat je nog zelf met jumpers je harde schijf als master of slave moest instellen <3

Cunning linguist.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 15:50
Bart ® schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:36:
Die goede oude tijd dat je nog zelf met jumpers je harde schijf als master of slave moest instellen <3
Die bijbehorende IDE flatcables mis ik dan weer niet...

PVO

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT - en welkom in de wondere wereld van jumpers :)

Als je anno 2018 begint je te verdiepen in de ingewanden van computers is het begrijpelijk dat je niet veel jumpers tegenkomt. Een gemiddeld bord heeft er nu inderdaad eentje (CMOS_CLR inderdaad), sommige 'gaming' borden helemaal geen omdat ze een knopje voor CMOS clear hebben, en buiten het moederbord vind je ze eigenlijk op geen enkel ander component.

Ga 15 jaar terug in de tijd en ze verschijnen op harde schijven en DVD-drives, maar je moet nog eens 5 a 10 jaar verder terug gaan om ze echt in volle glorie te vinden. Waarom? Omdat een jumper eigenlijk niets anders is dan een manier om een instelling te doen. Tegenwoordig gaat bijna alles 'automatisch', via software in het besturingssysteem of via behoorlijk intelligente UEFI/BIOS met allerlei Plug'n'Play functies.

/opa vertelt:
Vroeger was zo'n BIOS veel beperkter en bestond er nog geen Plug'Play of werkte het zo slecht dat het "Plug&Pray" genoemd werd. Je had jumpers nodig om alles in te stellen mbt CPU type, bussnelheid, type & hoeveelheid cache, hoe snel bepaalde bussen werkte, of er een kleurenmonitor aan hing etc. etc. etc.

Hier is een voorbeeld, een moederbord uit 1993 dat ik laatst verkocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CK1thSMGY3SdweU47pu5CyX9/medium.png

Kijk met de wijzers van de klok mee naar groepen van jumpers:
- bovenin rechts boven de lange zwarte IC (keyboard controller)
- onderin rechts vlakboven de voedingsconnector
- iets links van midden onderin, onder het kleine chipje met "VIA" erop
- links, direct onder de CPU socket
- geheel links, net links/boven de bruine VLB slots
- pal middenin het bord, rondom de grote "VIA" chip.

Alles bij elkaar enkele tientallen, en dan is dit nog een vrij bescheiden voorbeeld. Zie trouwens ook de grote hoeveelheden witte text op het moederbord tussen alle componenten in. Die geven - zeer beknopt - de functie van al die jumpers aan. Goede kans dat je alsnog de eerste paar keer met een bepaald bord de handleiding nodig had, maar later waren het handige geheugensteunen. Het was ook indicatie van kwaliteit van een bord: de betere hadden alle jumpers duidelijk gedocumenteerd, flutborden hadden vaak nul info, of incorrecte.

Idem op uitbreidingskaarten. Omdat er geen PnP was, moest je adres, interrupt en DMA handmatig instellen - idem voor andere functies. Kijk naar de linker geluidskaart in deze afbeelding (die in de DOS-gamebak van mijn zoontje zit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OfLdCzI2INmd8aeToN6A0H8J/medium.png

Naast I/O Adres (x2), IRQ (x2) en DMA ook jumpers voor CDRom interface uit of aan, en zo ja welk type, voor gamepoort aan/uit, voor type microfoon en voor type Soundblaster-emulatie. De rechterkaart doet trouwens ook geen PnP, maar is een iets modernere type waar je alleen I/O-adres via jumper doet en de rest via een DOS-tooltje ingesteld kan worden in een EEPROM op de kaart.

Dus jouw enkele zielig eenzame groene jumper is nazaat van de manier waarop nagenoeg alle instellingen op nagenoeg alle computers gedaan werden tot PnP medio jaren '90 op begon te komen :7

Oslik blyat! Oslik!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Poeh! Ik weet nog dat hele marketingteams nat werd bij het vertellen dat hun moederbord jumperless was.

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 14-05-2018 00:26 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Kennen we ook allemaal nog de jumpers voor het verdelen van PCI-e lanes? Op sommige moederborden moest je fysiek je bord configureren voor bijvoorbeeld 1x16 of 2x8. Tegenwoordig zitten daarvoor gewoon high-speed switch chips op je moederbord.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Room42 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:26:
Poeh! Ik weet nog dat hele marketingteams nat werd bij het vertellen dat hun moederbord jumperless was.
De gemiddelde gebruiker werd natuurlijk helemaal gek van jumpers. Je moest allereerst (eng!) componenten daadwerkelijk aanraken, vervolgens moest je weten wat de instellingen betekenden en ergst van allemaal, het ging alleen werken als je het tov andere kaarten in het systeem correct instelde.

Hoe goed je product ook was, als de meeste gebruikers hulp nodig hadden bij het installeren en (te) vaak de boel retourneerden omdat ze er niet uitkwamen had je een zware kostenpost en een slechte reputatie aan je been.

Niet gek dat er naarstig gezocht werd naar alternatieven...

...alleen was het voor de techneut exact andersom. Ik weet hoe een PC werkt. Ik weet wat I/O adressen en interrupts zijn en hoe je DMA kunt instellen. Als je een PC met minimale configuratie in elkaar schroeft kun je alles lekker op default laten en het werkt (waarschijnlijk...) maar als je meer dan dat wilt raak je in de knoop. PnP klinkt aantrekkelijk, maar zeker in de begindagen was het simpelweg niet slim genoeg, vooral niet omdat je in een en dezelfde systeem apparaten had die wel PnP deden en andere die dat niet deden. Dan moest je de non-PnP dingen instellen, vervolgens het moederbord vertellen dat die resources niet gebruikt mochten worden voor PnP en tenslotte hopen dat je OS daar vervolgens rekening mee hield. Zonder PnP was het simpel: *jij* en niemand anders stelde in welk apparaat op welk adres met welk IRQ zat. Als je dat goed deed, werkte het gewoon.

Concreet voorbeeld: ik ben een retro-PC met twee geluidskaarten en een externe geluidsmodule aan het bouwen. Geluidskaarten vergen buitengewoon veel resources en kunnen daarbij ook nog eens kieskeurig zijn op welke adressen en met welke interrupts ze willen werken. Dit is echt een worst-case scenario. Het lukt me simpelweg niet die combinatie goed werkend te krijgen in een 'modern' (lees: na 1997 geproduceerd :+ ) systeem. Ik moet terugvallen op een 486-bord, vergelijkbaar met dat ding hierboven. Dan kan ik alles zelf instellen zonder sabotage door BIOS of Windows, en dan gaat het goed.

Jumpers = macht >:)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 14-05-2018 00:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@dion_b In het begin werkte het ook niet altijd goed en miste je inderdaad enorm die controle die je met jumpers wel had. Maar later werd het gewoon goed en nu mis ik ze totaal niet.

Maar het waren mooie tijden, mijn jeugd :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

S0epkip schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:48:
[...]

Die waren veel robuuster dan de eerste generatie s-Ata kabels die omstebeurt afbraken. :P

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:37

Aganim

I have a cunning plan..

TommyboyNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 00:41:
Kennen we ook allemaal nog de jumpers voor het verdelen van PCI-e lanes? Op sommige moederborden moest je fysiek je bord configureren voor bijvoorbeeld 1x16 of 2x8. Tegenwoordig zitten daarvoor gewoon high-speed switch chips op je moederbord.
Wat een vraag over een jumper wel niet los kan maken, trip down memory lane.

Maar nee, deze kan ik mij dan weer niet herinneren. Mijn enige mobo waarbij je zelf moest switchen deed dit met een soort SIMM kaartje. Afhankelijk hoe je hem in het moederbord prikte deed hij 1x16 of 2x8. Zelfde idee, maar niet echt een jumper. :P

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 16:38

IQM

Inderdaad, echt even down memory lane voor de meesten van ons. Jumpers, dip switches, IRQ instellingen. De goeie oude tijd... Maar toch geen heimwee ernaar. Hoe frustrerend was het dat ik als 14 jarige mijn gloednieuwe AT PC (286-16 Mhz met 1MB intern) niet goed werkend kreeg. Terug naar de winkel en de verkoper pakt een balpen en zet op de videokaart een minuscuul klein schakelaartje om. Klaar! Daar was ik dus 2 dagen naar aan het zoeken geweest. :'( Iets met een video modus die niet goed stond. Hercules, CGA, EGA of ik weet niet wat ipv. VGA.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:36

Theo

moederbord

Dezelfde jumpers kon je ook gebruiken om te overklokken op sommige borden (en bij andere weer met DIP switches). Door een jumpertje anders te plaatsen kon je de FSB aanpassen van 66 naar 100 Mhz, en liep je slot1 P2 333 Mhz ineens op 500 MHz 8)

7400 Wp op het dak

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 13:51

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

S0epkip schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:48:
[...]

[sidestep]
Hoe vaak ik daar mijn fikken niet mee open haalde om die %#$@#$% kabels los te krijgen en dan *rats* langs de ongevijlde randjes in de kast. :'(
[/sidestep]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

ElCondor schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:11:
[...]

[sidestep]
Hoe vaak ik daar mijn fikken niet mee open haalde om die %#$@#$% kabels los te krijgen en dan *rats* langs de ongevijlde randjes in de kast. :'(
[/sidestep]
Ooit vakantiewerk gedaan in een PC winkel. Ben naar spoed gemoeten na heel enthousiast een antieke case bij de rand van de open chassis op te heffen. Wie verzon er in hemelsnaam zoiets :X

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 13:51

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:22:
[...]

Ooit vakantiewerk gedaan in een PC winkel. Ben naar spoed gemoeten na heel enthousiast een antieke case bij de rand van de open chassis op te heffen. Wie verzon er in hemelsnaam zoiets :X
Glijdt zo lekker door je vingers/pezen heen! :o

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11 21:40
Ach dat was de risico van het vak als je op de TD werkte van een computer winkel net zoals dat ik dagen achtereen hdds aan het testen wat al die rottige jumper elke keer goed zetten en kijken of hij het deed.

Wel een hoop geleerd maar die kasten waren vlijmscherp.

Vroeger moest je een hoop weten voordat je iets met jumper instellingen kon alles ging met jumpers of iets later met dipswitches (luxe jumpers). De oude tijd (was geen goede de vage issues af en toe) blij dat we nu alles redelijk simpel op orde hebben.

Maar soms had het ook wel wat een beetje met de jumpers prutsen om iets aan de praat te krijgen handleidingen lezen (internet was nog niet zo goed en handig als nu)

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-11 14:28
Bart ® schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:36:
Of een SCSI ID instellen....

Jumpers kom je nog wel vaak tegen in andere apparatuur, zoals bijvoorbeeld in de maritieme industrie, maar die zijn dan vaak functie specifiek, niet om de hardware te configureren omdat veel apparaten wezenlijk gewoon embedded PC's zijn (helaas).

Moet trouwens ook ineens denken aan m'n GUS'je, met het IRQ lekker eigenwijs op 11 (ipv 7 zoals de Soundblasters)..

Vermoedelijk voelen een hoop mede Tweakers zich (ook) nogal oud nu dat deze vraag voorbij is gekomen :) :)

[ Voor 51% gewijzigd door Skyrunner op 14-05-2018 15:16 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11 15:29
ElCondor schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:25:
[...]

Glijdt zo lekker door je vingers/pezen heen! :o
Ik heb er nog fantoompijn van. Hoe vaak ik niet bloederige vingerafdrukken heb achtergelaten op chassis' die van gekarteld pisbakkenstaal waren gemaakt.

Wat dat betreft was vroeger niet alles beter. Nu prop je gewoon alles in de juiste slots en je drukt op de knop en gas. Vroeger was ik dagen aan het klooien om de tering zooi te laten draaien.

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 23:59
En dan een half uur over de grond kruipen om je jumpertje te vinden die stiekem tussen je toetsen van je keyboard lag. 😂😂

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
MeZZiN schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:11:

Maar soms had het ook wel wat een beetje met de jumpers prutsen om iets aan de praat te krijgen handleidingen lezen (internet was nog niet zo goed en handig als nu)
Nee dat hebben we de afgelopen 25 jaar goed gevuld.

iRacing Profiel

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
totaal offtopic, je weet al wat het is ;)

Maar dit topic laat wel zien hoe snel de tijd gaat :D

Vroegah, had je er 10-tallen in je pc, en ipv via het bios overklokken door wat getallen in te kloppen, was je lekker bezig met jumpers om je bus snelheid en multiplier te regelen. Master/Slave, en nog veel meer van dat soort ongein :D

Overigens is de power/reset knop tegenwoordig ook gewoon een ordinaire jumper bijna. Andere verpakking :p

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Skyrunner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:58:
[...]

Vermoedelijk voelen een hoop mede Tweakers zich (ook) nogal oud nu dat deze vraag voorbij is gekomen :) :)
idd.. :D.
Overigens nooit beseft dat jumpers inmiddels nooit meer gebruikt worden, weer wat geleerd ;) (de tijd dat ik computers open maakte ligt al ver achter me)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 14-05-2018 18:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 10:29
Skyrunner schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:58:
-O-
Hele avonden met een vergrootglas en een slechte chinese handleiding door een oerwoud van jumpers lopen voor je vesa localbus multi-io kaart om de maximale performance eruit te halen, wat eigenlijk altijd leidde tot een instabiel systeem (of dode kaart). Leuk om meegemaakt te hebben, maar blij dat het voorbij is :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Overklokken inderdaad. Dat was denk ik de meest memorabele ervaring hier. De FSB oftewel bussnelheid instellen was de manier om de chip sneller te laten lopen. CPU's waren toendertijd vaak nog MP locked. Of andere CPU's kwamen MP vrij en was het priegelen welke instelling nu precies werkte.

Met een pincet eruit halen als het ergens in gevallen was. :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:22
Ik was in die tijd blij met de DFI P5BV3+ met dipswitches voor voltage, bussnelheid en multiplier. Geen gepriegel met tangetjes, gewoon een schakelaartje omzetten.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11 21:40
De laatste computer die ik gemaakt heb is alweer 4 jaar geleden en toen was het al jaren terug dat ik het voor het laatst gedaan had.

Ik heb al jaren een macbook (ibook) En sinds 10 jaar eigenlijk een computer niet meer van binnen bekeken (behalve die ene keer 4 jaar geleden) Voor mij zijn laptops de enige computers die ik heb op dit moment geen behoefte aan een fixed pc.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-11 15:25
Theo schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:48:
Dezelfde jumpers kon je ook gebruiken om te overklokken op sommige borden (en bij andere weer met DIP switches). Door een jumpertje anders te plaatsen kon je de FSB aanpassen van 66 naar 100 Mhz, en liep je slot1 P2 333 Mhz ineens op 500 MHz 8)
Ik heb zo eens een 486 overgeclockt inderdaad. Zo eentje die standaard geen CPU-koeler had. Het stoflaagje wat zich had verzameld op de CPU was opeens verdwenen :*)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:31

HugoBoss1985

Xenotech

Het grote Jumper Nostalgie topic is een feit.

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-11 14:22
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:12:
Het grote Jumper Nostalgie topic is een feit.
Waarbij de topicstarter zoiets heeft van.. ej bekijk het jullie ik snap er niks van :P
Pagina: 1