Raar probleem met 2 PC's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Op dit moment hebben we 2 PC's in het huis draaien;

1x

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 175,99€ 175,99
1MSI B150 GAMING M3€ 112,95€ 112,95
1Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming€ 508,42€ 508,42
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon DG7000 Groen€ 65,95€ 65,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 90,55€ 90,55
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13€ 174,34€ 174,34
1Corsair CS550M€ 89,90€ 89,90
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.218,10

en 1x

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-7850K Boxed€ 111,-€ 111,-
1ASRock FM2A75 Pro4+€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master K280€ 39,-€ 39,-
1Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K2/8X€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master B500 ver.2€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 150,-

Nu heeft de laatste (de AMD) nogal eens last van blauwe schermen. Geen probleem! Hij gaat toch binnenkort het huis uit.
Echter geven de blauwe schermen/logs nooit aan waar het door komt.

PC herstart naar zwart scherm (je hoort hem draaien) En daar begint het

Op de i5 PC begint het gehannes. Internet valt uit, en na wat proberen krijg je de melding:

"Did not recieve a valid IP Configuration"

Als ik dan de AMD uitzet, en terwijl hij uitstaat de I5 herstart, dan gaat alles weer goed.

Mijn eerste gedachte? Allebei hetzelfde IP adres! KPN Router is de weg kwijt. Dus ik update hem, zoek naar de instellingen. En kan alleen DHCP Binding vinden. Nu ga ik dat maar proberen, maar misschien dat jullie andere ideeen hebben.

Wat ik al getest heb;

1.) Uit normale situatie. Eerst AMD aanzetten, dan Intel, geen probleem. Andersom hetzelfde
2.) Na blauw scherm eerst de PC uit, ik kan er geen beeld op krijgen.
3.) Drivers updaten op allebei de PC, geen resultaat (Bedankt @Vorkie voor het vragen!)

Ik ben de weg kwijt, iemand een idee?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Drivertje updaten van de netwerkkaart op die AMD? Dat toevallig al gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Vorkie schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:32:
Drivertje updaten van de netwerkkaart op die AMD? Dat toevallig al gedaan?
Shit! vergeten te melden :-( excuses! Al naar gekeken, lijkt up to date te zijn.

Dat was mijn eerste stap, alle drivers updaten.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
corset schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:33:
[...]

Shit! vergeten te melden :-( excuses! Al naar gekeken, lijkt up to date te zijn.

Dat was mijn eerste stap, alle drivers updaten.
Geen probleem :)

En heel stom misschien, maar als je de kabel uit die AMD haalt, gebeurt dan hetzelfde? Of gebeurt het alleen als de AMD daadwerkelijk verbonden is?

Dus Intel PC aanzetten, daarna AMD, maar dan zonder netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je zeker bent dat DHCP het probleem is, zet de PC's dan fijn op een statisch IP. Ben je van dat geneuzel af.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Windows geeft in mijn ervaring specifiek aan als er een duplicate ip op het netwerk zit. Misschien een rare constructie waar het internet gedeeld wordt via de AMD bak, dat die als DHCP server fungeert?

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Tokkes schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:04:
Windows geeft in mijn ervaring specifiek aan als er een duplicate ip op het netwerk zit. Misschien een rare constructie waar het internet gedeeld wordt via de AMD bak, dat die als DHCP server fungeert?
Nope, setup is:

Xperiabox V9 (KPN)

Switch

1x AMD PC
1x I5 PC

Heb nu de IP adressen maar vast gezet via "DHCP binding" want schijnbaar de KPN variant is van fixed IP is.

Mocht dit niet werken ga ik de AMD PC herinstalleren, in de hoop dat dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 20:48

TommieW

Numa numa.

In plaats van een vast IP via DHCP te configureren, zou ik dat zelf eerder gewoon in Windows doen. Dan maak je helemaal geen gebruik meer van DHCP.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk Poley
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 18:24
Misschien iets mis met de stroomvoorziening van de AMD PC, waardoor die ook nog eens stoor signalen over de netwerk kabel stuurt? Voeding eens vervangen?

Anderszins, ook al eens met Snappy Driver Installer Origin nieuwe drivers gezocht? Ook kan de driver verifier nog wel een probleem aanwijzen.

Edit: Interessant trouwens dat die A10-7850K op een A75 moederbord loopt. Maar kennelijk waren die er in FM1 en FM2 socket uitvoering.

[ Voor 55% gewijzigd door Henk Poley op 15-05-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Helaas!

IP vastzetten heeft niet geholpen :-(

Gekke is, en ik zal proberen dit zo duidelijk mogelijk uit te leggen;

AMD gaat in BSOD, en herstart.

Als de automatische herstart voltooid is, krijg je de IP Conflict error op de I5 PC
Als de AMD uit wordt gezet dmv power button, en dan aangezet, dan gaat alles goed

Het probleem treed echt alleen op als hij de automatische herstart vanuit de BSOD doet ben ik nu dus achter gekomen.

Ik ga vanavond Snappy Driver proberen wat @Henk Poley aangeeft, bedankt voor de tip!

Anders wordt het dit weekend compleet lege installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Vergelijk de beide mac-adressen van de netwerkkaart eens. Vaak staan ze op de kaart of het moederbord. Maar misschien beter is om de deze uit apparaatbeheer te halen, details tabblad van de ethernetkaart.

Er kan een theoretisch toeval zijn dat deze voor beide gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Die kans is wel erg theoretisch aangezien mac-adressen uniek zouden moeten zijn. Ik weet dat dit in de praktijk niet altijd zo is maar de dag dat ik 2 apparaten met hetzelfde mac-adres in huis heb koop ik meteen een staatslot.

In de setup beschrijving kom ik het woord switch tegen. Is dit een echte aparte switch of wordt de ingebouwde switch van de experia bedoelt? Er lijkt sprake te zijn van miscommunicatie tussen clients en de DHCP server. Dat dit wordt getriggerd door het crashen van een systeem sluit niet uit dat er iets niet goed geconfigureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
noguru schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:17:
Die kans is wel erg theoretisch aangezien mac-adressen uniek zouden moeten zijn. Ik weet dat dit in de praktijk niet altijd zo is maar de dag dat ik 2 apparaten met hetzelfde mac-adres in huis heb koop ik meteen een staatslot.

In de setup beschrijving kom ik het woord switch tegen. Is dit een echte aparte switch of wordt de ingebouwde switch van de experia bedoelt? Er lijkt sprake te zijn van miscommunicatie tussen clients en de DHCP server. Dat dit wordt getriggerd door het crashen van een systeem sluit niet uit dat er iets niet goed geconfigureerd is.
Dit is de switch

Uitleg;

Woonkamer staat Router
UTP kabel van 10 meter gaat naar computerkamer
Die gaat de switch (zie de URL) in op Port #1
Op Port#2 + #3 gaan er kabels naar I5 (Poort 2) en AMD (Poort 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
noguru schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:17:
Die kans is wel erg theoretisch aangezien mac-adressen uniek zouden moeten zijn. Ik weet dat dit in de praktijk niet altijd zo is maar de dag dat ik 2 apparaten met hetzelfde mac-adres in huis heb koop ik meteen een staatslot....
Als jij een andere verklaring hebt voor het ip adres conflict, be my guest.

De eerste 24 bits van het MAC adres zijn vendors, dus jou loterij wordt gedaan op basis van de resterende 24 bits. 16 miljoen vind ik nou niet heel erg veel als je bedenkt dat dat alle devices van alle modellen zijn die een fabrikant in zijn assortiment (gehad) heeft. MAC adressen blijken semi-uniek.In ieder geval iets om eerst uit te sluiten.

Een computernaam conflict heeft andere verschijnselen volgens mij. Maar die BSOD maakt het natuurlijk wel verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
Oh ja, natuurlijk. Eigenlijk het eerste wat je moet doen voor beide machines. En wat eigenlijk ook simpeler is om het MAC adres te vinden:

windowstoets+R: cmd in typen en uitvoeren
Commando invoeren: ipconfig /all
Schermafdruk maken van het Command venster of tekst kopiëren/plakken:
Rechtsklikken in het venster, markeren kiezen
Boven begin van de tekst klikken, trekken naar het einde rechts onder. Enter drukken
Plakken in browser bericht venster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
mac adres is het niet, anders zou ik het bij elke opstart merken. En niet alleen bij opstart vanuit BSOD, lijkt me.

Ook is het mac adres al verschillend aangezien ik ze in de router moest invullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thundermo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 09:14
Nee, volgens mij is het echt het mac adres, kan bijna niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 16:59
thundermo schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:37:
Nee, volgens mij is het echt het mac adres, kan bijna niet anders.
ja het moet wel ookal heeft hij het gechecked...
/s

Hmm, heb je ook al een andere router geprobeerd? Anders zou ik het probleem daar leggen.

Verder.. werkt het als je ze beide op Linux zet wel? (live distro op USB voor het gemak bijv)

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Er word gezegd dat alles werkt, bij beide pc's, de volgorde van booten maakt ook niks uit.

Dus zoek uit waarom 1 pc stoort, blauwe scherm, dit is het probleem, en niet je netwerk.

Heb je de pc's al 1 voor 1 getest, zonder de andere pc aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Controleer het MAC adres NADAT de computer een BSOD heeft gehad en opnieuw is opgestart.

Als het MAC adres dan bijvoorbeeld alleen maar 0-en of 255-en geeft kan de switch best over z'n nek gaan.
(Die route op basis van MAC niet IP)

Een linux systeem eraan hangen en je netwerk gaan sniffen zou mijn volgende suggestie zijn. Maar ik vermoed een invalide MAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Waarom zou het MAC-adres na de BSOD anders zijn?

Ik verdenk de voeding van het AMD-systeem eigenlijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ramon schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 08:26:
Waarom zou het MAC-adres na de BSOD anders zijn?
Tijdens een 'koude' boot wordt de netwerkkaart geinitialiseerd en het MAC adres en andere zaken goed gezet. Bij een BSOD en herstart krijg je niet een koude boot, maar mogelijk raakt de netwerkkaart gedeeltelijk zijn instellingen kwijt en de driver herstelt het niet goed.
(Afaik staat het MAC adres normaal ergens in de firmware, maar wordt gekopieerd bij de initialisatie naar het werkgeheugen van de netwerkkaart. )

Onder linux had je in het verleden dit soort problemen veel bij hibernate/slaapstand.
Ramon schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 08:26:
Ik verdenk de voeding van het AMD-systeem eigenlijk.
Dikke kans dat dat de BSOD veroorzaakt, andere optie is het geheugen, maar het verklaart niet het probleem.
Pagina: 1