Roadtrip naar Stockholm of Oslo

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:26

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Hoi,

Men vrouw en ik zijn eind dit jaar van plan om met de wagen, een roadtrip richting zuid Skandinavie te doen, vertrekkende vanuit Belgie.
Waarschijnlijk rond eind oktober.
Onze bestemming zou ofwel Stockholm zijn ( zuid oostelijke kant van Skandinavie ) ofwel meer richting Oslo en/of Bergen aan de westelijke kant.

Plan was vooral dat we vanaf Noord Duitsland dingen onderweg zouden bezoeken.

KLM had al een leuke roadtrip naar Zuid Skandinavie hier : https://www.iflymagazine....tion-roadtrip-scandinavia

Bedoeling van de roadtrip is vooral genieten van de mooie landschapen, cultuur opdoen.

In noord Duitsland zouden we eventueel Bremen en/of Hamburg aandoen, vervolgens Denemarken in naar Kopenhagen met een bezoekje en dan door naar Vadstena in Zweden.
Maar dan is de vraag vooral ook : verder naar Stockholm ? Of toch maar vandaar richting Oslo in Noorwegen ?

Naar ik al opgezocht heb, kan je zonder ferry via de grote bruggen van Denemarken naar Zweden, wat wel enkele prachtige uitzichten zal geven.

Zijn er tweakers die al in Denemarken/Zweden geweest zijn die leuke bezienswaardigheden op zo'n trip weten ? Eventuele ervaringen met Stockholm en Oslo waardoor we beter de ene of de andere zouden kiezen ?

Alvast bedankt.

-| Hit it i would ! |-

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wel ervaring met zowel Zuid Zweden als Zuid Noorwegen, zowel via de brug bij Malmö als via de veerboot vanuit Hirtshals. Maar ik ging meer voor de natuur, dan voor de steden en bezienswaardigheden, dus op dat vlak niet zoveel tips.

Ik vraag me wel af of eind oktober wel zo'n handige periode is om die kant uit te gaan. Dagen zijn dan volgens mij al behoorlijk kort, weer zal ook niet al te best zijn, zo laat in de herfst?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:08
Ik heb ook twijfels over de periode; ben alleen in hartje zomer in Zweden en Noorwegen geweest, en dan is het qua temperatuur & overige weersomstandigheden prima te doen, maar ook niet veel meer dan dat. In Zuid Noorwegen ligt meestal tot eind mei nog sneeuw... Het lijkt me niet dat de herfst nou zo ideaal is.

Edit: "Stockholm weer in Oktober is erg koud met temperaturen tussen 4° en 10° graden, end us zijn handschoenen en warme kleding aan te raden.

Aangezien er gemiddeld maar 8 regenachtige dagen Stockholm zijn in Oktober, het is vooral aangeraden om rond te lopen met een paraplu en regelmatig te kijken hoe het weer is voor een buitenshuisactiviteit."

(hier).

[ Voor 44% gewijzigd door upje op 13-05-2018 13:06 ]

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12 12:59

Houston3

ole

Ik ben in de winter in zowel Stockholm als Oslo geweest. Qua stad vond ik Stockholm leuker, allemaal kleine straatjes en leuke pleinen, veel water.
Het rijden zelf vond ik wel hetzelfde, via Kopenhagen de brug genomen en dan kan je beide binnen een dag rijden. De wegen naar Oslo zijn wel wat duurder door tolwegen, die rekening krijg je na enkele maanden automatisch thuis gestuurd. De omgeving onderweg naar beide steden toe is ook erg mooi, heel erg bosrijk en vooral rond Oslo veel watervallen e.d. langs de weg.

Rond die tijd kan het wel al fris worden en vooral in Noorwegen kan het erg hard waaien. Let ook op dat als de winter echt in zet het rijden in Noorwegen vooral op ijs is (dus met winterbanden heb je daar niet zo veel aan) en in Zweden is het vooral sneeuw, wat beter begaanbaar is. Mogelijk heb je dus ook verplicht winterbanden nodig. Daarnaast wordt het ook snel korter licht hoewel ik denk dat het in oktober nog gelijk op gaat met hier. In begin december was het in Kopenhagen rond 3 uur aan het schemeren, in Oslo en Stockholm eerder.

Tot slot: Oslo is extreem duur. Een biertje kost je daar 10-15 euro en voor simpel eten ben je soms twee keer zo veel kwijt als hier. Zweden is wat dat betreft een stuk goedkoper.

• Falcon10
  • Laatst online: 19:26

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
OK, duidelijk dus toch maar eens nadenken over de periode, en als we zouden rijden, eerder Stockholm voor iets betaalbaarde drankje op een terras :)

Op zich vind ik het niet erg om in minder weer met de wagen te rijden, maar als je dan dingen wil bezoeken/ezichtigen, is toch nog een iets fijner weertje aangenaam ipv doorweekt met een paraplu die al 5 keer stukgeblazen is.

-| Hit it i would ! |-

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:32
Ik had niet op die link moeten klikken :D

Paar jaar geleden al 2 weken Zweden in geweest, onderweg steeds in huisjes gezeten (eerst nabij Kopenhagen) tot (bijna) Stockholm aan toe (en dan met de snelpond naar Stockholm). Was erg mooi/leuk. Had een tentje bij, maar die is nooit nodig gehad. Zit er stiekem aan te denken weer een keer zoiets te doen... maar... van wat ik hoor is Noorwegen nog mooier (en wel iets duurder), maar kan je ook gruwelijk de pech hebben en alleen regen hebben tijdens je vakantie.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Falcon10 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:25:
OK, duidelijk dus toch maar eens nadenken over de periode, en als we zouden rijden, eerder Stockholm voor iets betaalbaarde drankje op een terras :)
1) Oktober in SE = geen terras tenzij je met handschoenen en muts aan wilt zitten drinken. In oktober pak je terrasjes aan Middellandse zee :z
2) SE is in vergelijking met NO (en dan vooral Oslo) betaalbaarder, maar in vergelijking met nagenoeg elk ander land duur, en al helemaal qua alcohol. Budgetreizen kan prima in SE als je gaat wildkamperen (en zelf evt drank meeneemt...), maar als je naar de steden en dan vooral Stockholm gaat is het een van de duurdere keuzes.
Op zich vind ik het niet erg om in minder weer met de wagen te rijden, maar als je dan dingen wil bezoeken/ezichtigen, is toch nog een iets fijner weertje aangenaam ipv doorweekt met een paraplu die al 5 keer stukgeblazen is.
Echt hard waait het daar zelden, dus die paraplu overleeft het wel. Onderschat afstanden en daarmee ook weer/temperatuur en daglicht niet.

Eind oktober is het nog maar een maandje na de equinox, dus zoveel minder licht heb je daar niet tov hier, maar het verschil Malmo/Kopenhagen en Stockholm is zeer goed te merken. Ik was medio april in voor het laatst SE en je zag het toen ook - bij Malmo groene lente, bij Stockholm geel en dor, eerder eind winter dan lente (en de 600km dat ik daar nog boven ging was het een en al met sneeuw bedekt). Eind oktober kun je in Stockholm nog mooie herfstzon en gemoedelijke temperaturen hebben, het kan ook regenen, maar het kan zeer zeker ook al stevig sneeuwen. Je wilt sowieso zorgen voor winterbanden en warme dekens in de auto voor het geval dat.

Ik vraag me af of je eigenljk wel naar de hoofdsteden moet voor deze vakantie. Zeker Stockholm is ver rijden en hoezeer de landschap best wel mooi is, is het behoorlijk monotoon. Wat dat betreft is de SE westkust en de binnenlanden erachter een stuk afwisselender. Je hebt daar ook Goteborg, tweede stad van SE en prima plek om cultuur en geschiedenis te snuiven.
Wil je toch verder, dan is NO IMHO altijd de mooiere land. Het stuk in het zuidoosten tegen de SE-grens aan is misschien minst interessante stuk van NO, maar dat is puur omdat de rest zo spectaculair is. Keerzijde: NO is beduidend natter dan SE en je bent bijna verzekerd van regen in die periode, tenzij je boven de sneeuwgrens gaat, maar dan ben je weer meerdere honderden km noordelijker.

Oslik blyat! Oslik!

• Ezechiel
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-12 15:42
Zweden-fan meld zich, en niet alleen vanwege het feit dat mijn betere helft er vandaan komt :+
Ook hier ervaring met de auto, zowel via de bruggen als met de boot (Travemünde - Trelleborg en terug in mijn geval). Zelf ga ik er ook graag naar toe voor het de natuur en het landschap. Stockholm is leuk voor een paar dagen, maar zoals @dion_b hierboven ook zei is het westen ook goed aan te raden. Als je in de buurt bent, doe Kalmar een dagje aan voor het kasteel en de binnenstad!

| PoE | iPhone 13 Pro |

• Bestla
  • Laatst online: 19:50

Bestla

Kvinne

Via de brug naar Zweden en ga gelijk linksaf. Vergeet Stockholm, Ga naar Goteborg en Oslo. In Oslo naar het Vigelandpark. vanuit Oslo naar Bergen via Odda (aanrader) vanuit Bergen langs de kust naar het zuiden en met de boot vanuit Kristiansand naar Hirtshals in Denemarken en door naar huis. Langs de Noorse kust is echt een belevenis.

Onderweg kun je overal in Hytte (Hutten) slapen, maar tentjes of hotel kunnen ook. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:33
En laat je vooral niet afschrikken door de boot overtocht. Dat is ongeveer dezelfde prijs als de tol op de bruggen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LordSinclair schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:48:
En laat je vooral niet afschrikken door de boot overtocht. Dat is ongeveer dezelfde prijs als de tol op de bruggen.
Sterker nog, het kan afhankelijk van exacte tijdstip zowaar een stuk goedkoper uitvallen. Bij de boten hangt het af van tijdstop/drukte, maar die brug is altijd duur :X

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1