Plaatsing stereo speakers: 1.30m of 3m uit elkaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Hallo,
Ik heb eigenlijk altijd mijn speakers 1.30m uit elkaar gehad, omdat ik dit praktisch gezien de beste oplossing vond. Ik begin er echter steeds meer over na te denken om ze verder uit elkaar te zetten. Ik ben echter -vanwege de indeling van de kamer en de deur bij de ingang- beperkt tot 2 mogelijkheden: de huidige opstelling, waarbij de speakers veel ruimte hebben met de achter- en zijwanden, of de opstelling waarbij ze echt helemaal naar de zijkant gaan. In dat geval is er met de zijwand slechts een cm of 10 ruimte. Met de achterwand is er genoeg ruimte (meer dan 40cm). Voordat ik e.e.a. ga uitproberen (ik moet hier aparte kabels voor gaan aanschaffen, de huidige zijn niet lang genoeg), wil ik eerst jullie mening horen of dit wel ''geluidstechnisch'' verantwoord is. Vraag is dus: huidige opstelling behouden, of liever speakers naar de zijkanten? Mijn luisterpositie is ongeveer 3.5 meter vanaf de speakers (huidige situatie). Voor de goede orde: het gaat hier om een opstelling om muziek te luisteren, het bekijken van films is voor mij ondergeschikt. Zie foto voor huidige situatie. Alvast dank!

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Yu9QrDtgVcWLF08mlLWseIj8tg0HDPv-thedPydeG_nAej7ENHcbeOvH1NSY3u9rPDzSHW0G6TW8wLSuM6u-_US1avtLPGLi7mRgC1fBORcs0MOb17oYfNM1K3vdf2iv-RGCLWVlnzyM7JMP5APzh747Z0VigYrmPknbBZILnNnQhTNxe1RW8XaPyvEHyyJU9K0WPRqmIZqmkofBC-N6g0wU-Kk146A9Z8jRpYFd8cEFQM2b-cyNsefRK8D9rLVItoW8wRTWYjF2uIsvspEzKhEdGLE7MlhY690UmzMqs0ouCNOsqAPiA5WoRzKFnW8SKrPwhqaHDHOn93pLd2AdQOBAgB4aB5TE10w-NEjR0nbV6l8idhOXVutJCs5roHtL8a8n0YxY-aPeWIMC5vTvCI1ziTIgcWNmIgLkcRhdPO0dhOPCl8vw9u_ACU4Mel8Hb8mlj4yEb1YmbXfI6ZBPxCS6Q4r5Kyo72xdOYz_VqBw5evOuG4ISeRr_O8RUi9RXy79Wy_YBH1bcUmvlh-xr3sYVqNxsk2EnX5NqnwkqsLNiS6XJsI6ub_L1oyIg-mbOBevfV2i6_w66cw65cju6s3jacZc84iRj6w3Lzg=w2238-h1678-no

[ Voor 29% gewijzigd door Jackflash27 op 13-05-2018 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harde_cynist
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-10 22:38
Ik zou ze 3m uit elkaar zetten. Waarom? Door wat ik hier gehoord heb:

https://www.dynaudio.com/...er-placement-master-class

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 meter. Geeft een zoveel mooier ruimtelijker stereobeeld. Probeer het gewoon eens. Sowieso je speakers dan iets naar binnen draaien (niet zoals nu recht naar voren) zodat bij een goede stereo opname de stem uit het midden komt (lijkt net alsof je een centerspeaker hebt zonder dat hij dan aan staat). Kan me niet voorstellen met je huidige afstand dat dat mooi klinkt. Veeeeel te dicht op elkaar.

Nb: lachen, films kijken ondergeschikt en wat hangt er aan de muur? 8)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:47

Audione0

Strijdt der titanen

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:03:
3 meter. Geeft een zoveel mooier ruimtelijker stereobeeld.
Mijn ervaring was juist dan bij een vrij brede opstelling +/- 3 meter het stereobeeld een stuk minder was.
Nu heb ik mijn Boston M350's +/- 2 meter uit elkaar staan en het stereobeeld is een stuk beter geworden.

Ik denk dat het per type speaker uitmaakt hoe de stereoweergave is.

Mijn tip: blijven experimenteren :9

[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 13-05-2018 13:26 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Audione0 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:23:
[...]

Mijn ervaring was juist dan bij een vrij brede opstelling +/- 3 meter het stereobeeld een stuk minder was.
Nu heb ik mijn Boston M350's +/- 2 meter uit elkaar staan en het stereobeeld is een stuk beter geworden.

Afhankelijk ook van hoever je ervan af zit. Hou als tussenruimte ongeveer aan de afstand die je er ook vanaf zit. En niet te vergeten, naar binnen draaien (proberen en luisteren) en afstand zowel aan zijkant als achterkant van de muur houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

De ideale opstelling is een gelijkzijdige driehoek

https://www.qacoustics.co...t-up-your-hi-fi-speakers/

[ Voor 21% gewijzigd door Jur op 13-05-2018 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:47

Audione0

Strijdt der titanen

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:26:
[...]

Afhankelijk ook van hoever je ervan af zit. Hou als tussenruimte ongeveer aan de afstand die je er ook vanaf zit. En niet te vergeten, naar binnen draaien (proberen en luisteren) en afstand zowel aan zijkant als achterkant van de muur houden.
JA precies, is indd zo. De vorm, kortom speakers en de persoon is nu een gelijkzijdige driehoek geworden, incl goede in-draaiing

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackflash27
OK, weer wat wijzer geworden. Enige beperking die ik heb is dat aan de rechter zijkant (waar de deur is), ik de speaker echt dichtbij de muur moet zetten (ivm doorloop). Maar liever die concessie doen dan de speakers te dicht bij elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Audione0 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:29:
[...]

JA precies, is indd zo. De vorm, kortom speakers en de persoon is nu een gelijkzijdige driehoek geworden, incl goede in-draaiing
En altijd op spikes zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jackflash27 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:30:
OK, weer wat wijzer geworden. Enige beperking die ik heb is dat aan de rechter zijkant (waar de deur is), ik de speaker echt dichtbij de muur moet zetten (ivm doorloop). Maar liever die concessie doen dan de speakers te dicht bij elkaar?
Ja. Kan alleen zijn dat daardoor bassen overstemmen. Ik heb hetzelfde probleem en heb daarom mijn baspoorten bij mijn B&W's dichtzitten. Anders is de weerkaatsing tegen die ene muur te groot. Maar ook daarbij geldt, proberen en luisteren. Geluid is altijd iets persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21

Jag

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:33:
[...]

Ja. Kan alleen zijn dat daardoor bassen overstemmen. Ik heb hetzelfde probleem en heb daarom mijn baspoorten bij mijn B&W's dichtzitten. Anders is de weerkaatsing tegen die ene muur te groot. Maar ook daarbij geldt, proberen en luisteren. Geluid is altijd iets persoonlijks.
Ja, je bent nog niet op het punt gekomen dat je erachter bent dat lage frequenties om objecten heenbuigen en het dus zo is dat een bas poort aan de achterzijde net zo goed geluid naar voren oplevert en andersom :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-10 10:23
Iedereen begint gelijk over indraaien maar dat is ook gewoon afhankelijk van het afstraal gedrag van de speakers, het is niet altijd nodig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Indraaien zal ik wel moeten, aangezien rechts (net niet op foto) een cd kastje hangt. Als ik niet indraai knalt het geluid daar vol op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jackflash27 Er is ook bijna geen speaker waarbij dat niet moet .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Audione0 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:23:
Mijn tip: blijven experimenteren :9
Klopt.

Het heeft (uiteraard) te maken met het afstraalkarakter, maar ook onder meer het geluidsniveau waarop wordt afgespeeld, de afstand tot muren en andere objecten en de akoestiek (ook bv. door veel zachte materialen of juist door "strakke" aankleding) van de ruimte. Maar ook persoonlijke smaak speelt een rol.
Er is gelukkig ook geen "wet" die voorschrijft hoe je de boxen moet plaatsen. Die "ideale" driehoek is wel een mooi begin.
Pagina: 1