Automatische Windows 10 Lock

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzlewaxx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 11:31
In het kader van de AVG welke vanaf 25 mei in treedt ben ik op zoek naar een stukje software/instelling mbt onze bedrijfsvoering. Wij zijn iedere dag met klantgegevens bezig en archiveren deze. Doordat we direct klant contact hebben op de werkvloer en soms moeten weglopen van onze werkplek ben ik op zoek naar een stukje software welke Windows automatisch op slot zet zodra je bijv: 3 meter van je werkplek bent. Uiteraard ben ik al even bezig met wat onderzoeken. Op dit moment wordt de pc gelocked door de simpele optie, Windows toets + L. Helaas wordt dit wel eens vergeten waardoor de pc niet locked. En hier wil ik dus wat op hebben.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Windows 10
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
...
Heb een Bluetooth ontvanger geprobeerd, wat een optie in Windows 10 is waarbij de pc wel automatisch locked, maar pas na een meter of 10-15 dmv telefoon binnen bereik.

Automatische locken na X seconden, maar is niet ideaal als je met een klant in gesprek bent en je pc locked na X seconden.

Hebben jullie suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 15:28
Discipline gecombineerd met sociale controle (geldig voor elke technische maatregel)

Bij banken heb ik toetsenborden gezien waar pasjes ingaan. Als het pasje is verbonden met een koord/katrol dan moet de pas eruit als je weggaat. Zo heb je ook gelijk 2fa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:15
Je laatste idee is op zich niet zo heel gek. Als je toegang dmv een pincode of een vingerafdruk kan instellen, is het unlocken ook niet zo’n groot probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 15:28
Ik vond deze, maar heb er geen ervaring mee https://gkchain.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

burnedhardware schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:22:
Discipline gecombineerd met sociale controle (geldig voor elke technische maatregel)

Bij banken heb ik toetsenborden gezien waar pasjes ingaan. Als het pasje is verbonden met een koord/katrol dan moet de pas eruit als je weggaat. Zo heb je ook gelijk 2fa.
Zo werken die pasjes dus niet. Je kan er wel een koord aan vastmaken maar als dat koord niet aan jouw arm vastgemaakt is kun je nog altijd weglopen en het pasje laten zitten. En je wilt dat koord niet aan je arm vastmaken want dat is gewoon erg onhandig. Een koord aan je arm en een beker koffie op je bureau is bijvoorbeeld een garantie voor ongelukken.

Bij mijn werkgever werken we ook met die pasjes maar zit koord of katrol aan een losse plastic houder die je om je hals kunt hangen of met een clip aan je kleding vast maakt. Je pas moet je dan nog steeds zelf uit de laptop trekken en in de houder steken als je opstaat.

Wat beter werkt: Gebruik hetzelfde pasje voor toegang tot het gebouw, om mee te printen, en voor de login op je laptop. Hoe vaker je de pas nodig hebt, hoe meer het automatisme wordt om het ding mee te nemen als je bij de laptop wegloopt. Ideaal zou zijn als je bij wijze van spreken niet zonder pas naar het toilet kunt en geen bak koffie kunt halen omdat alles achter een deur zit waar je die pas nodig hebt. Dan nog wat sociale controle en je bent er.

Bluetooth oplossingen die met een telefoon werken zijn zinloos. Ik zie vaak zat telefoons naast een laptop liggen terwijl de eigenaar in geen velden of wegen te bekennen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:50
Windows Hello lijkt me de enige foolproof manier, maar volgens mij ondersteunt Windows Hello alleen het unlocken als je in beeld komt, niet het locken als je uit beeld verdwijnt.

Wat @burnedhardware zegt, gewoon discipline en (strenge) sociale controle, is eventjes wat gezeik maar daarna went het vanzelf.

Bij ons op het werk is er de dreiging dat iemand ongein gaat uithalen met je PC, bijvoorbeeld achtergrond veranderen, mailtjes sturen uit jouw naam, etc. die ook wel motiverend is om je PC te locken. Helpt misschien ook.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
Niet de oplossing voor het 3 meter weg probleem maar met een screen lock GPO kan je al zorgen dat er nooit systemen lang open staan als de user er niet is. Bij ons staat hij op 5 minuten bij geen activiteit en leren we mensen om windows toets + L te gebruiken. Als ik een systeem open zie staan sluit ik hem meestal gewoon af }) of stuur een mail rond dat er taart is 8)

Ja het doet even pijn in de organisatie meer zo leren ze het wel het snelst. En zolang je het bij iedereen doet dus ook bij de directie secretaresse of de directeur, het MT etc dan krijg je ook geen scheve ogen vanuit de werkvloer.

[ Voor 29% gewijzigd door HKLM_ op 13-05-2018 11:22 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit soort dingen moet je intern gewoon procedureel enforcen en niet technisch. Auto lock via GPO en verder mail rond in het bedrijf dat niet locken niet meer kan. Windowstoets +L is voldoende, gebruik het.
Eerste keer niet locken is vlaai voor de afdeling, tweede keer nog iets verzinnen en bij structureel gedrag een goed gesprek bij HR.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzlewaxx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 11:31
Bedankt voor jullie bijdrage. Het lastige er aan vind ik het feit dat ik in moet staan voor mijn medewerkers (personeel). Van wat ik begrijp van de AVG dat ik de beveiliging op orde moet hebben en er alles aan moet doen om gegevens van klant (goed) te kunnen waarborgen! Als een personeelslid dus vergeet te locken kan dat mij treffen.

Vandaar het feit dat ik het softwarematig/hardwarematig wilde oplossen om deze kans zo klein mogelijk te maken. Ik had wel verwacht dat er een systeem zou zijn wat via ir/Bluetooth zou zijn waarbij dit binnen een bepaalde range de pc kan locken/unlocken...

Denk dat er inderdaad een duidelijke mail op gesteld dient te worden waaronder belangen vermeld worden. Eerste keer gevulde koeken, 2e keer taart en 3e keer een etetentje ofzo 😜...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wizzlewaxx schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:03:
Bedankt voor jullie bijdrage. Het lastige er aan vind ik het feit dat ik in moet staan voor mijn medewerkers (personeel). Van wat ik begrijp van de AVG dat ik de beveiliging op orde moet hebben en er alles aan moet doen om gegevens van klant (goed) te kunnen waarborgen! Als een personeelslid dus vergeet te locken kan dat mij treffen.
Jij bent de directeur?

In mijn ogen zul je middelen en beleid moeten verschaffen. Je kunt natuurlijk nooit garanderen dat je medewerkers nooit fouten maken.
De middelen zitten standaard al in Windows. Beleid is een kwestie van opschrijven en heel goed communiceren (dat houdt wat meer in dan een mailtje aan het personeel). De laatste stap is controle. Wijs bijvoorbeeld een paar mensen aan die eens per week een rondje over de afdeling maken en controleren of onbeheerde stations gelockt zijn.

Mijn werkgever kent bijvoorbeeld een soort floor managers die allerlei extra taken hebben. Ze controleren bijvoorbeeld of de voorraad pennen, nietjes, toner en printerpapier voldoende is en of er bijbesteld moet worden, maar ze doen ook eens per week (lunchtijd is een mooi moment want dan zijn de meeste laptops onbeheerd) een controle of alle onbeheerde laptops gelockt zijn.
Pagina: 1