Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overleden Sandy Bridge systeem vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn desktop vooral voor gamen, dit gebeurt op 1440 and 1080p, FPS rond de 60 op medium. Eigenlijk zijn er een handjevol spellen die ik vooral speel, Overwatch, Destiny 2, Team Fortress 2 en ik maak ook vrij veel gebruik van emulators voor de Dreamcast en PS2.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tja het sparen voor een nieuw systeem begint vanaf nu dus het liefst zo min mogelijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een degelijke 600W voeding, een 1050Ti, HDD's zijn er ook.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nu al een setje van 4x4GB DDR3 ram op 1866Mhz en het zou fijn zijn als ik deze kon meenemen om zo maar kosten te besparen want de DDR4 prijzen zijn gewoon te gek voor woorden.
Dus een Mobo en CPU

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil het liefst een AMD systeem, ik ben verre van een fan van de IME en de patches die ik zal moeten installeren voor spectre en meltdown troep. Als AMD echt beduidend slechter presteert is Intel natuurlijk gewoon te kiezen, maar ja liever niet dus.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Tja zo goedkoop mogelijk en het liefst geen gebruikte moederborden, straks kan ik na 2 jaar weer een vervanger zoeken :+
Geen bootleneck voor de 1050Ti

Ga je overklokken?
Natuurlijk >:)

Wat verwacht je van ons?[i]
Tja ik weet niet zo goed hoe ik zelf verder moet, DDR3 moederborden zijn nieuw amper te vinden, enkel AM3+ moederborden met een 970 chipset, met 990FX zou ik in ieder geval nog een (relatief, niet te veel haat op bulldozer) rappe 8-core erin kunnen stoppen. Dus de enige optie zou een mobo met DDR4 geheugen welke ik dan ook meteen moet kopen.

Nu had ik al een tijdje geleden gekeken naar een upgrade, maar nu mijn systeem alleen maar errors blijft uitspuwen lijkt de upgrade weldegelijk nodig, dit is wat ik zelf had samengesteld:
pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
pricewatch: MSI B350 PC Mate
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Alleen zou dit me dus meer als 400 euro gaan kosten, wat ik zelf nogal veel vind.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:07
Welk merk en type heeft die 'degelijke' 600w voeding?

Als je DDR3 wil blijven gebruiken zou je een gebruikt setje s1150 en i5/i7-4xxx kunnen scoren. AMD AM3+ moet je niet willen. Presteert relatief slecht.

• Zipperman
Uszka schreef op zondag 13 mei 2018 @ 00:37:
Welk merk en type heeft die 'degelijke' 600w voeding?

Als je DDR3 wil blijven gebruiken zou je een gebruikt setje s1150 en i5/i7-4xxx kunnen scoren. AMD AM3+ moet je niet willen. Presteert relatief slecht.
Voeding betreft deze pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W, had in mijn hoofd dat het deze pricewatch: Scythe Chouriki II 650Watt Plug-In was, maar ik heb deze voedingen omgewisseld toen de problemen steeds vaker om de hoek kwamen kijken een maandje geleden.
En tja dat DDR3 vind ik eigenlijk wel nodig, want de prijzen van dat DDR4 geheugen vind ik veels te hoog.
Dat AM3+ leek me juist een goede optie, vrijwel iedereen vind het maar troep, maar als ik zo wat video's kijk kan die 8-core best lekker mee met de 1050Ti, om heel eerlijk te zijn zal de 1050Ti waarschijnlijk pas vervangen worden als de rest van het systeem ook vervangen gaat worden, ik heb de kaart namelijk nog net geen jaar in bezit en ik ben van plan vrij lang deze kaart te gaan gebruiken.

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
Er bestaan wel wat socket 1151 mobo's met DDR3, zoals:

categorie: Moederborden

Er zijn nog meer modellen die je niet nieuw zal vinden maar mogelijk wel 2e hands.

Je zou wel moeten kijken welke generatie processors ze ondersteunen zonder bios upgrade (ik denk enkel Skylake)

Star Citizen Referral Code

• Uszka
Metaalhoofd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:01:
Er bestaan wel wat socket 1151 mobo's met DDR3, zoals:

categorie: Moederborden

Er zijn nog meer modellen die je niet nieuw zal vinden maar mogelijk wel 2e hands.

Je zou wel moeten kijken welke generatie processors ze ondersteunen zonder bios upgrade (ik denk enkel Skylake)
Die borden gaat DDR3L in wat @Zipperman niet zal hebben verwacht ik.

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Uszka schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:23:
[...]

Die borden gaat DDR3L in wat @Zipperman niet zal hebben verwacht ik.
Heb ze niet allemaal bekeken, maar bij een aantal lijkt zowel DDR3 als DDR3L te werken:
https://azerty.nl/product...us-d3-moederbord-mini-itx
https://azerty.nl/product...c-d3-moederbord-micro-atx
https://www.gigabyte.com/...H110M-S2PV-DDR3-rev-10#sp

Alleen zijn de meesten nieuw niet goed meer te krijgen.

• Uszka
@LukasW Het gaat niet wat het moederbord kan maar de geheugencontroller en die zit in de cpu. DDR3 kan de controller beschadigen en/of instabiliteit veroorzaken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:03
De chipset (970/990×/990fx) zegt NIKS over wat voor processor erop kan, alleen iets over de (extra) features.
970 kan dus ook meer dan prima zijn voor een 8-core.
Waar je wel op moet letten zijn de VRM's.
Er staat alleen niks interessants meer in de pricewatch..

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 13-05-2018 13:03 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

LukasW schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:16:
[...]

Heb ze niet allemaal bekeken, maar bij een aantal lijkt zowel DDR3 als DDR3L te werken:
https://azerty.nl/product...us-d3-moederbord-mini-itx
https://azerty.nl/product...c-d3-moederbord-micro-atx
https://www.gigabyte.com/...H110M-S2PV-DDR3-rev-10#sp

Alleen zijn de meesten nieuw niet goed meer te krijgen.
DDR3 werkt in de regel wel, maar is niet aan te raden want het kan instabiel zijn.
Dat ligt namelijk niet vastgelegd in het moederbord, maar in de CPU. Die bevat namelijk de memory controller en vanaf Skylake is dat alleen nog DDR3L.
De latjes zijn fysiek gelijk en het zal dus allicht wel werken om er DDR3 in te prikken. Meestal doet geheugen niet zo gek als je ietjes minder volts er op zet (c.q. undervolted draaien), maar niet elk stickje vindt het fijn. Zeker niet als je mid- of high-end geheugen wil gebruiken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• mitsumark
Even terug naar het begin, wat is er precies overleden aan je sandy bridge systeem?
Waarom denk je dat het probleem verholpen is als je een nieuw (AMD) moederbord en processor koopt?

Los daarvan snap ik niet waarom je zou willen overstappen naar een 'langzamer' platform, vervang je huidige moederbord (als daar het probleem zit) of ga voor een nieuwer platform (1151/AM4).
Je DDR3 geheugen levert nog wel iets op (75-100 euro), zo heel veel ga je ook weer niet achteruit als je dat omruilt voor een 2x8 DDR4 setje. De voordelen wat betreft moederborden en processors maakt dat meer dan goed.

Bv:
Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-AB350M-DS3H
Geheugen: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
Processor: https://tweakers.net/pric...1;745893;1166767;1166765/
(met de processor kun je het dan zo duur maken als je zelf wilt)

[ Voor 28% gewijzigd door mitsumark op 13-05-2018 14:47 ]

• Zipperman
mitsumark schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:32:
Even terug naar het begin, wat is er precies overleden aan je sandy bridge systeem?
Waarom denk je dat het probleem verholpen is als je een nieuw (AMD) moederbord en processor koopt?

Los daarvan snap ik niet waarom je zou willen overstappen naar een 'langzamer' platform, vervang je huidige moederbord (als daar het probleem zit) of ga voor een nieuwer platform (1151/AM4).
Je DDR3 geheugen levert nog wel iets op (75-100 euro), zo heel veel ga je ook weer niet achteruit als je dat omruilt voor een 2x8 DDR4 setje. De voordelen wat betreft moederborden en processors maakt dat meer dan goed.

Bv:
Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-AB350M-DS3H
Geheugen: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
Processor: https://tweakers.net/pric...1;745893;1166767;1166765/
(met de processor kun je het dan zo duur maken als je zelf wilt)
Nou ik ben nu al een flinke tijd bezig met dit systeem, andere GPU, HDD, PSU, RAM en zelfs kast maar het probleem blijft dat de CPU LED op rood blijft en soms valt het systeem gewoon uit, gister weer eens iets nieuws werkte gen enkel dimmetje ram op geen enkel slot, nar uren geklier weer werkend gekregen.
Dus ja he tprobleem is inmiddels wel vast te stellen bij het mobo of de cpu, maar ik heb nog nooit een overleden cpu gehad en de kans dat dat gebeurt is nogal klein. Hierom is het dus waarschijnlijk het moederbord. Nogmaals, als de cpu maar genoeg mee kan met mijn 1050ti vind ik het prima, zolang het maar geen bottleneck is, bij vervangen van gpu vervang ik waarschijnlijk meteen de rest van mijn PC al hoop ik dit niet zo snel mogelijk te hoeven te doen.
Het verkopen van ram geeft me niet als in een game ineens 100 euro, ik zal eerst een koper moeten vinden en foto's moeten maken van dat alles werkt, wat moeizaam gaat op een systeem dat de hele tijd uit valt.
Al heb ik max die 100 euro moet ik nog steeds bijna 80 euro bijleggen, waarom zou ik dit doen als ik op een ouder platform nog steeds processoren kan vinden die prima met mijn gpu mee gaan?

Ook heb ik nog even naar de 1151 moederborden gekeken maar dat gedoe met DDR3L lijkt me ook al weer te vermoeiend te worden.

Ik zit nu ook te kijken om gewoon mijn moederbord te vervangen voor een degelijker Z77 moederbord (had een P8Z67 Deluxe), of voor een 8-core op de AM3+ kant met een simpel 990 moederbord.

Nogmaals ik ben geen hardcore gamer, ik edit geen 4k video's en ik doe eigenlijk niks super intens, dus een upgrade naar een nieuw platform lijkt me echt overkill, als ik het platform wat ik nu aanschaf voor ~5 jaar kan gebruiken met mijn 1050Ti vind ik het prima.

• mitsumark
De games die je noemt hebben het meest aan een hoge single core kracht, daarmee kom je automatisch bij intel of de nieuwe amd's, oudere amd's zijn daar niet erg sterk in (lees: gemakkelijk 50% langzamer).
Een FX 8-core lijkt me dan ook weinig toe te voegen (en zal doorgaans langzamer zijn dan een 2500k).

Een nieuwe moederbord voor je huidige PC lijkt me de beste oplossing, tenzij je overstapt naar een recenter platform (AM4 kan bv over 5 jaar gewoon een nieuwe processor aan, als je nu een instapper als de 1200 pakt).
Pagina: 1