[Ubuntu 16.04] Ander chipset - grafische instellingen reset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:45
Ik heb Ubuntu 16.04 draaien, draaide op een Intel Skylake, maar vandaag nieuw hardware ontvangen (AMD 2400G).

Echter is Ubuntu nu super traag, vooral op grafisch gebied. Ik doe liever geen reinstall, maar kom er ook niet uit hoe ik de drivers allemaal opnieuw laat inregelen.

Suggesties?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heeft je kernel wel goede ondersteuning voor Vega-like graphics?

Aangezien je 16.04 draait (wat relatief gezien stokoud is) verwacht ik niet dat het heel soepel gaat lopen.

Als je een recentere versie ernaast draait (18.04 LTS?), loopt de boel dan wel soepel?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het grafisch niet zo snel is, kijk dan even in /var/log/Xorg.0.log om na te gaan welke module er gebruikt wordt voor je beeld. Kans is aanwezig dat je de amdgpu package moet installeren om je GUI weer lekker responsief te krijgen. Kijk echter wel even bij de omschrijving welke videokaarten ermee ondersteund worden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Wat zegt je driver scherm, daar kun je met grafische scherm de driver verwijderen en herinstalleren.
In config scherm zou dit moeten staan.

En misschien beter om direct naar 18.04 gaan, misschien betere ondersteuning voor nieuwe hardware.
Maak een backup, en doe dan een upgrade naar 18.04, dan kun je nog altijd terug.
Nog beter is misschien alles wissen en opnieuw installeren.