Apple Carplay/Android Auto vs. muziek via SD-kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:27
Ik heb een nieuwe auto gekocht die beschikt over Apple Carplay en Android Auto. Aangezien de auto ook beschikt over twee SD-kaart-sleuven, vraag ik me af hoe ik het best muziek kan afspelen; met Spotify via Apple Carplay of via een SD-kaart, qua gebruiksgemak en geluidskwaliteit.

Zowel via Spotify als de SD-kaart zou ik dan MP3’s afspelen van 320 kbps.

Wat zijn jullie ervaringen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lekker concreet dit. Volgens mij hangt kwaliteit, gebruiksgemak en andere factoren volledig af van de auto, jouw persoonlijke voorkeur en de apparatuur die je gebruikt om mee af te spelen.

Ik bedoel: "in mijn auto speel ik af met Bluetooth en dat gaat prima". Dan heb je nog steeds geen nuttige informatie.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
spone schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:06:
Lekker concreet dit. Volgens mij hangt kwaliteit, gebruiksgemak en andere factoren volledig af van de auto, jouw persoonlijke voorkeur en de apparatuur die je gebruikt om mee af te spelen.

Ik bedoel: "in mijn auto speel ik af met Bluetooth en dat gaat prima". Dan heb je nog steeds geen nuttige informatie.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Natuurlijk hangt het af van de auto, maar het is dezelfde auto met dezelfde geluidsinstallatie en dezelfde muziek. Het verschil is de bron; een SD-kaart of mijn iPhone 6S Plus via Apple Carplay met Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn punt is dat het per auto verschilt hoe dingen geïmplementeerd zijn. Iedere soort auto heeft een andere interface en handelt zaken op mogelijk een andere manier af. Je stelt de vraag nu wel heel erg open.

Om het concreet te maken: ik heb een VW gehad, die was een beetje buggy met Bluetooth, maar over USB ging het allemaal prima. Ik heb nu een BMW, die doet het over het algemeen best aardig, maar specifieke zaken zoals podcasts is daar weer een beetje een rommeltje. Mijn auto zou ook CarPlay hebben, maar aangezien die geen touchscreen heeft gaat het daar allemaal wat omslachtiger en ga ik er niet eens aan beginnen.

Misschien helpt het om zelf gewoon te proberen wat voor jou werkt, gekeken naar de opties die je hebt, en welke van die opties voor jou een fijne balans zijn tussen (geluids)kwaliteit en bedieningsgemak.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Daar heb je gelijk in. Het betreft een Seat Leon met Seat Sound-upgrade en touchscreen-scherm.
Ik ging er wel vanuit dat Apple Carplay universeel hetzelfde werkt en dus even gebruiks(on)vriendelijk is. Zo vraag ik me af of je bijvoorbeeld DAB+ kunt gebruiken terwijl je Apple Carplay gebruikt.

Verder veronderstel ik dat de geluidskwaliteit hetzelfde zal zijn omdat beide bronnen waarschijnlijk de DAC van de auto gebruiken. Ik kan hier verder niet veel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Straks gewoon zelf de opties uitproberen zodra je de auto hebt. Het gaat er toch om wat jij prettig vindt en dat merk je dan direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 15:50

Radjesh

hoi

Ik heb een Skoda Octavia uit 2016, gekoppeld via BT en Spotify. Werkt als een malle :)

Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het verschil ga je niet horen in een auto, je zal je beslissing puur af moeten laten hangen van het gebruiksgemak. Dat is iets dat je zelf zal moeten ervaren.
Zelf kies ik ervoor om voor korte ritjes mijn muziek te streamen via bluetooth, en bij langere ritten pak ik Android Auto. De navigatie is dan ten minste up-to-date, apps integreren mooi, en ik hoef mijn telefoon helemaal niet meer aan te raken als ik een andere playlist uit mijn favorieten wil pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
TommyboyNL schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:45:
Het verschil ga je niet horen in een auto, je zal je beslissing puur af moeten laten hangen van het gebruiksgemak. Dat is iets dat je zelf zal moeten ervaren.
Zelf kies ik ervoor om voor korte ritjes mijn muziek te streamen via bluetooth, en bij langere ritten pak ik Android Auto. De navigatie is dan ten minste up-to-date, apps integreren mooi, en ik hoef mijn telefoon helemaal niet meer aan te raken als ik een andere playlist uit mijn favorieten wil pakken.
Ik lees online verschillende klachten waarin men beweert dat muziek via Apple Carplay aanzienlijk slechter klinkt dan muziek via bluetooth. Deze klachten komen van mensen met verschillende automerken. Misschien geldt dit voor Android Auto niet, maar er lijkt dus weldegelijk verschil te zijn in geluidskwaliteit van verschillende ‘bronnen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:07

-tom-562

Oliesjeik

What about zelf testen? Of zeg ik nu iets raars

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
-tom-562 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:16:
What about zelf testen? Of zeg ik nu iets raars
Dat lijkt me inderdaad het beste, maar ik wilde alvast een SD-kaart bestellen. Denk dat ik daar nu eerst even mee wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:50
Ik zou CarPlay/AA sowieso een kans geven, al was het maar voor het gebruiksgemak. Bijkomend voordeel is dat je telefoon ook nog eens wordt opgeladen tijdens het rijden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 10:41
Jackssonss schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:56:
[...]

Dat lijkt me inderdaad het beste, maar ik wilde alvast een SD-kaart bestellen. Denk dat ik daar nu eerst even mee wacht.
En...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
Heb een SD-kaart en dat werkt prima. Verder gebruik ik Spotify via Apple Carplay en dat werkt ook naar behoren en ik kan niet zeggen of het minder klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

En het gebruiksgemak? Ik gebruik bijvoorbeeld een zelf geïnstalleerd MP3-programma (GMMP) op mijn Honda Connect systeem omdat de mogelijkheden van het standaard muziekprogramma op het ding op zijn zachtst gezegd beperkt zijn. Het grote voordeel van mijn oplossing is dat ik zelf meer controle heb over de UI, het grote voordeel van de auto-oplossing is dat ik naar het volgende nummer kan gaan met de knoppen op mijn stuur.
Bij het nieuwere type van mijn auto zit wel Android Auto, en die heb ik een paar keer meegehad tijdens onderhoud. Zelfs onder Android Auto is het zoeken naar een app die er zo uitziet als je wil en dingen doet volgens je eigen logica. Omdat de telefoon dan zowel via kabel als Bluetooth verbonden is (bij de nieuwe Civic in ieder geval), kan ik in zo'n geval ook kiezen voor het afspelen van muziek via BT of "USB". Ik hoor weinig verschil tussen de opties, al zou voor mij idee BT de minst stabiele ervaring moeten geven.
Ik kan trouwens gewoon DAB+ luisteren terwijl Android Auto gebruikt wordt voor navigatie. Ik vermoed dat dat bij CarPlay ook wel kan, maar dat weet ik niet zeker.
Pagina: 1