Zonwering motoren (zigbee/z-wave)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• shuyg
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Eigenlijk ben ik op zoek naar verticale buitenzonwering die bestuurd kan worden door middel van Zigbee of Z-wave. Gewoon omdat dit open protocollen zijn.
Daarbij wil ik eigenlijk geen extra kastjes in huis. Dus de Tahoma box van Somfy (met Zigbee oid) is eigenlijk onwenselijk.

Daarnaast vroeg ik me af of motoren van zonweringen uitwisselbaar zijn. Kan ik de motor van merk X gebruiken in het systeem van merk Y. Zo ja, welke kenmerken/specificaties zijn dan belangrijk om te zorgen dat ze passen?

Samengevat twee vragen:
  1. Wie ken een motor met Zigbee/Z-wave bestureing?
  2. Zijn motoren tussen merk X en Y uitwisselbaar?

Alle reacties

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-02 14:46
1. Voor zover ik weet bestaan die niet. Wel kun je een schakelaar motor kiezen, die dus niet op afstandsbediening werkt, maar met een schakelaar en dan https://www.robbshop.nl/f...4__U57FuXpCkaAhqkEALw_wcB als schakelaar gebruiken. Dit is dan eigenlijk een schakelaar die met zwave bestuurbaar is. Iets dergelijks zal mogelijk ook bestaan voor Zigbee.
2. In principe niet. Wel kunnen Simu en Somfy bedieningen worden verwisseld, maar die zijn allebei van Somfy. Tussen de anderen kan er niet worden gewisseld van afstandsbediening.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• shuyg
  • Niet online
Jantje2000 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:07:
2. In principe niet. Wel kunnen Simu en Somfy bedieningen worden verwisseld, maar die zijn allebei van Somfy. Tussen de anderen kan er niet worden gewisseld van afstandsbediening.
Fijn voor je antwoorden. Ik had Simu nog niet gevonden.

Zijn complete motoren wel uitwisselbaar?

• Jantje2000
Hoe bedoel je dat? Dat je een motor in het scherm zelf kunt vervangen, of..?

• shuyg
  • Niet online
Jantje2000 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:16:
Hoe bedoel je dat? Dat je een motor in het scherm zelf kunt vervangen, of..?
Ja, volgens mij wel.

Als ik online motoren bekijk lijken ze allemaal rond te zijn en dus waarschijnlijk in een behuizing geschoven te moeten worden. Ik kan me voorstellen dat je daar het doek op bevestigt en dat je het doek dus ook op een andere motor kan bevestigen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Dat heet een buismotor en die zijn vrij universeel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jantje2000
Ja, dat klopt inderdaad, wat @Señor Sjon zegt. In een screen ( neem aan dat je die bedoelt) zit een buis, waar de doek aan bevestigd is. In deze buis zit een zogenaamde buismotor. Deze zijn in principe verwisselbaar en als je een beetje handig bent zou je dat ook nog wel zelf moeten kunnen.

Let wel op, dat als je puur de motor aanschaft er ook direct een zogenaamde meenemen en adapter bijbesteld. De meenemer en adapter zorgen er voor dat de buis ook echt gaat draaien en die zijn niet altijd uitwisselbaar.

Pagina: 1