Toon posts:

Lambda-sonde preventief vervangen nodig.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn auto is APK afgekeurd door een te hoog CO gehalte in de uitlaatgas test.
Volgens de monteur zou dat komen doordat de lambda-sonde nooit is vernieuwd.
Eigenlijk zou de lambdasonde bij auto's elke 60.000 tot 100.000km (preventief) vervangen moeten worden.
Dus net als bijv. een distributieriem, een slijtage onderdeel is.
De lambdasonde moet ook, na een door de fabrikant bepaalde interval, preventief vervangen bij de servicebeurten.
Een slecht functionerende sonde zou de katalysator kunnen beschadigen.
Waarschijnlijk is dat nu ook gebeurt.
Dat gaat een dure grap worden voor een auto van 18 jaar en 190.000km oud
Ik heb hier nog nooit iemand over horen spreken.
Heeft iemand ook zo'n ervaring

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:48
Lambda is simpel door te meten.

Hoog CO kan heel veel zijn. Ik zou even langs een andere garage gaan. En dan geen kwikfit/ euromaster oid.

[ Voor 29% gewijzigd door .Maarten op 12-05-2018 19:20 ]

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:15
Volgens mij valt het wel mee met de noodzaak van dat onderhoudsinterval, Wij hadden bij onze Corsa B (X12XE) ook problemen die volgens de garagehouder door de lambdasonde kwamen. Onderhoudsinterval zou 160.000 zijn en dat stond toen nét op de klok.

Ik was eigenwijs: betreffende foutmelding wordt veel vaker door de luchtmassameter veroorzaakt. De luchtmassameter hebben we toen wel vervangen, de lambda niet (hij was al wel besteld, ligt nu dus ongebruikt op zolder bij de andere spare parts :P) en met inmiddels 245.000 op de teller heeft het wagentje onlangs zonder problemen de APK gehaald.

Maargoed, N=1 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Carpento op 15-05-2018 16:49 ]

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:37
De lambdasonde in mijn auto is vervangen met 96k op de klok, inmiddels zijn we 120k verder en nog geen problemen gehad. Van preventief vervangen van een lambda heb ik nog nooit gehoord.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-11 23:03
Slijtage deel kan kapot gaan, preventief vervangen is altijd een discussie tussen wel en niet nodig.

Ken ook meer verhalen van distributies die ruim over het interval heen gereden zijn dan dat er geklapt zijn

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:15
wd200 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:50:
Slijtage deel kan kapot gaan, preventief vervangen is altijd een discussie tussen wel en niet nodig.

Ken ook meer verhalen van distributies die ruim over het interval heen gereden zijn dan dat er geklapt zijn
Nu leidt een geknapte distributieriem bij veel motoren tot ernstige motorschade. Een lambdasensor zal dat niet zo snel tot gevolg hebben ;)
Pagina: 1