Laptop ziet GT540M niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:50
Mijn vraag:

Ik heb een laptop met een nVidia GT540M, en gebruik deze laptop vooral voor Photoshop werk. Nu heeft Windows Update net zijn rondje updates gedaan, en de laptop is zo traag als wat geworden. Ik zit te kijken in de instellingen van PS, en Adobe lijkt alleen maar de interne videokaart te herkennen. Hoe zorg ik ervoor dat de 540 de primaire videokaart wordt?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/awrnrt.png

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus N53SV
Photoshop CS5.1 (werkt goed genoeg)
Win 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vreemd genoeg ziet dxdiag de kaart ook niet, de software van nVidia ziet de kaart wel en in apparaatbeheer staat de kaart ook aangegeven.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1190whs.png

Hoop dat dit voldoende informatie is.

Alvast bedankt voor de moeite, Maarten
...

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Beste antwoord (via Maarten_E op 12-05-2018 19:27)

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:27
Waarschijnlijk gebruikt deze laptop het NVIDIA Optimus systeem.

Nu gebruikt hij dus voor Photoshop de videokaart die in je CPU zit.

Om de krachtigere NVIDIA kaart te "activeren" moet je per programma in het NVIDIA-configuratiescherm onder kopje: 3D-instellingen beheren aanpassen en dan op dat tabblad Programma-instellingen kiezen.
Daar kan je per programma kiezen welke videokaart je systeem gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door Pjotrofsky op 12-05-2018 17:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:07

Nemesizz

Untouchable

Heb je de (nVidia) kaart al een keer verwijdert in Apparaatbeheer, keer rebooten en kijken of die dan weer werkt?

Eventueel even de nVidia driver verwijderen met DDU (Display Driver Uninstaller) in Veilige Modus, en dan een nieuwe driver erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Nemesizz schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 17:13:
Heb je de (nVidia) kaart al een keer verwijdert in Apparaatbeheer, keer rebooten en kijken of die dan weer werkt?

Eventueel even de nVidia driver verwijderen met DDU (Display Driver Uninstaller) in Veilige Modus, en dan een nieuwe driver erop.
Zit samen met een vriend te kijken, het lijkt erop dat er een probleem is met de laptop icm Windows 10.
Origineel is het een Windows 7 laptop, het lijkt erop dat bij het omschakelen naar Windows 10 er drivers verloren zijn gegaan. Op de website van Asus worden ook geen Windows 10 drivers aangegeven ter vervanging.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrofsky
Waarschijnlijk gebruikt deze laptop het NVIDIA Optimus systeem.

Nu gebruikt hij dus voor Photoshop de videokaart die in je CPU zit.

Om de krachtigere NVIDIA kaart te "activeren" moet je per programma in het NVIDIA-configuratiescherm onder kopje: 3D-instellingen beheren aanpassen en dan op dat tabblad Programma-instellingen kiezen.
Daar kan je per programma kiezen welke videokaart je systeem gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door Pjotrofsky op 12-05-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:42
Heb exact dezelfde laptop icm Windows 10, nog nooit problemen gehad, ook niet met de laatste Windows update..

Drivers gewoon van Windows 8 pakken, deze werken allemaal! Als ik iets ‘speciaals’ voor jou kam testen, let me know :)

Edit:

Zoals the-x meld, dit is inderdaad het geval bij deze laptop..

[ Voor 13% gewijzigd door BTFD op 12-05-2018 17:43 ]

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
Dank voor beide reacties!
Ik zat toevallig al in dat scherm te snuffelen, maar was er niet zeker van of het verstandig was daar dingen aan te veranderen.
Drivers worden nu geüpdatet, zal zo even kijken wat voor verschil het maakt.

Als ik dan iets stoms mag vragen: Waarom doet de laptop zelf niet de videokaart inschakelen als die het nodig acht? Je zou toch zeggen als hij doorheeft dat als er veel van de GPU wordt gevraagd, hij de dedicated GPU bij laat springen of primair maakt?

Edit: Driver geinstalleerd, omgezet naar nVidia videokaart. Stond op: "Automatisch: Geïntegreerde videokaart" en in System Info in PS wordt nu ook de videokaart herkend.

Zal ik jullie iets leuks vertellen: Deze laptop heb ik al 6 jaar en kom er nu pas achter dat de videokaart nooit zijn werk heeft gedaan... 8)7 8)7

Mag ik jullie beiden heel hartelijk danken?

[ Voor 27% gewijzigd door Maarten_E op 12-05-2018 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrofsky
Maarten_E schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 17:53:
Als ik dan iets stoms mag vragen: Waarom doet de laptop zelf niet de videokaart inschakelen als die het nodig acht? Je zou toch zeggen als hij doorheeft dat als er veel van de GPU wordt gevraagd, hij de dedicated GPU bij laat springen of primair maakt?
Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet.
Edit: Driver geinstalleerd, omgezet naar nVidia videokaart. Stond op: "Automatisch: Geïntegreerde videokaart" en in System Info in PS wordt nu ook de videokaart herkend.
Als je boven in de balk bij het NVIDIA-configuratiescherm bij bureaublad gaat kijken kan je daar nog een paar "handige" functies aanzetten, zelf vind ik b.v. geef GPU activiteitpictogram handig, kan je gelijk zien (via een "nieuw" icoontje wat dan verschijnt in je taakbalk) welke programma's je NVIDIA GPU echt gebruiken! (ook wel in taakbeheer te zien)
Zal ik jullie iets leuks vertellen: Deze laptop heb ik al 6 jaar en kom er nu pas achter dat de videokaart nooit zijn werk heeft gedaan... 8)7 8)7
Zo ben ik hier ook achter gekomen met mijn Samsung RF711 laptop, deze heeft precies de zelfde videokaart opzet en ik eerst maar denken waarom speelt hij b.v. zo slecht (oudere) games of is hij zo slecht met (inderdaad Photoshop/video bewerken! ;)

Zo leer je elke dag weer wat! Zelfs over je oude laptop! ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Pjotrofsky op 12-05-2018 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:42
Mooi dat het opgelost is, ondanks zijn leeftijd nog altijd een fijne laptop om mee te werken! :)

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Nogmaals bedankt beiden.
"Grappig" genoeg hebben veel randapparaten het begeven (hoofdtelefoonuitgang, wifikaart), maar met externe sticks e.d. prima op te lossen, en verder werkt het intern nog allemaal prima.

Heb even vergeleken, een game die op mijn oudere desktop best goed loopt, klokte voor de aanpassing 91% GPU activiteit (dus op de processor), nu met de GT540M geactiveerd 7%(!!). Loopt ook veel lekkerder, lekkerder dan mijn desktop eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Hallo,

Ik dacht dat alles in orde was, en toen besloot Windows 10 te updaten. 8)7
Als ik nu een bestand wil open wordt niks zichtbaar. Het tabblad staat er, ik zie een kleine preview in de layers dat het bestand is geopend, maar ik zie niks.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1z6aazn.png

Heb zelf al lopen zoeken, en het schijnt te zijn dat het te maken is het OpenGL ondersteuning in het Preferences menu.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ce0x0o.png

Dus schakel ik dat uit, om vervolgens te zien dat er niet meer gebruik wordt gemaakt van de grafische kaart. Is er een mogelijkheid om dit alsnog te laten gebeuren?

Mvg, Maarten

Pagina: 1