Laatste gebruiker wordt automatisch "opgestart", geen inlog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 14:19
Ik heb al een hele poos een vervelend probleem en ondanks diverse zoektochten op het internet kan ik de oorzaak niet vinden. Ik denk dat dit sinds Windows 10 1703 of 1709 gekomen is. Dit gedrag startte toen ik nog deelnam aan insiderbuilds en ik had de hoop dat een herinstallatie het probleem op zou lossen. Helaas...

Mijn desktop staat in de kamer en wordt door meerderen van ons gezin gebruikt. Als je de computer start krijg je de vraag om je wachtwoord in te voeren. Dit is normaal (altijd al, standaard Windows gedrag) de laatst ingelogde gebruiker. Als bijvoorbeeld mijn zoon als laatste de PC gebruikt heeft wordt om zijn wachtwoord gevraagd.

Dan klik ik op mijn eigen naam, voer mijn wachtwoord in en gebruik de computer gewoon. Echter, op de achtergrond blijkt ook het account van mijn zoon actief te zijn. Dit zie je in Taakbeheer onder "Gebruikers", daar staan dan twee actieve accounts. De computer is 100 procent uit geweest en hij heeft absoluut niet ingelogd na het opstarten van de computer. Het is alsof de vorige gebruiker gekozen heeft voor "andere gebruiker".

Het account van de vorige gebruiker (in dit voorbeeld dat van mijn zoon) staat gewoon resources te vreten voor Jan Doedel. Nergens kan ik dit gedrag uitzetten. Wel kun je met de rechtermuisknop op de "loze" gebruiker klikken en deze afmelden, maar dat gaat een beetje voorbij aan wat het zou moeten zijn.

Al geprobeerd:
https://windowsreport.com...matically-logs-last-user/
https://superuser.com/que...e-last-user-in-windows-10
en meer van dat soort dingen. Het zijn ook eigenlijk oplossingen voor een net iets ander probleem dan het mijne. Ik vind eigenlijk nergens een probleemomschrijving zoals de mijne. Ik heb zo wat GPO-instellingen doorgeakkerd, maar ook daar vindt je niet de beschrijving van dit gedrag. Microsoft kennende zal het wel een obscure optie zijn met een benaming die nergens op slaat, maar wel de truc doet. ;-)

Iemand meer met dit probleem en liever nog: iemand een oplossing?

PS: ik ben IT-er, dus graag de obvious "have you tried turn it off and on again"-adviezen achterwege laten ;-)

Toevoeging: als je als "vorige gebruiker" kiest voor "Afmelden" en dáárna de computer uitzet of opnieuw start, werkt het wel zoals verwacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Chinco op 12-05-2018 16:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 12:30
Het lijkt erop dat de "Shutdown" actie wordt gezien als een "Hibernate". Dit houdt dus in dat de computer niet wordt uitgezet maar in een slaapstand wordt gehouden wanneer er voor de optie "Afsluiten" wordt gekozen. Je kunt dit controleren in energiebeheer (power options) en eventueel aanpassen via de GUI of in de registry. Je zult het ongetwijfeld weten, maar zaken tweaken via de registry kan voor problemen zorgen, dus wees daar voorzichtig mee.

Edit: volgens mij kun je ook controleren of een hibernate wordt uitgevoerd door een keer de PC te herstarten en vervolgens met een ander account in te loggen. Dus in plaats van afsluiten even herstarten en kijken of dan het eerste account nog is ingelogd.

Edit2: In energiebeheer staat vermoedelijk onder Slaapstand > Hybride slaapstand toestaan > Instelling op " Inschakelen". Als je dit uitschakelt zou het opgelost moeten zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Roflzor op 12-05-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-09 12:30
Je edit doet mij vermoeden dat het issue zit in de hibernate i.p.v. shutdown, wat staat er in energiebeheer onder Slaapstand > Hybride slaapstand toestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
Ik denk dat je op het juiste spoor zit, maar ik kan de instelling niet vinden. Als ik de computerknop gebruik om de computer uit te zetten dan treedt het probleem ook niet op. Of ik nu de hardwarematige knop gebruik of netjes "start" - "afsluiten", in beide gevallen zie ik ganz normal "Afsluiten" staan.

Onder de energie instellingen:
Slaapstand na: 30 minuten (dat moet ook zo blijven)
Sluimerstand na: Nooit
Geen hibernate dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Fast boot" uitzetten wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
Fastboot staat automatisch uit als sluimerstand uitstaat. Tenminste, dat zegt Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Open eens een administrative command prompt en tik dan "powercfg.exe /h off"

Herstart na dit commando de PC.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
Gero71 zette me wel op het juiste spoor en daar vond ik inderdaad wat MAX3400 zegt:
https://www.tenforums.com...startup-windows-10-a.html
https://blogs.windows.com...go-a-better-way-to-sleep/
Ik had nog nooit van InstantGo gehoord, daar ben ik op verder gaan zoeken. Dan kom je bij een commando
"powercfg /a"
Daar kreeg ik het lijstje

C:\WINDOWS\system32>powercfg /a
The following sleep states are available on this system:
Standby (S1)
Hibernate
Fast Startup

Hey, Hibernate staat wél aan. Met
"powercfg /hibernate off"
heb ik die inderdaad uitgezet, ik ga nu testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
Helaas, niet de oplossing. Sluimerstand/hibernate staat nog wel steeds uit, dat heb ik gecontroleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En als je vanuit een gebruiker herstart ipv afsluiten en dan met andere gebruiker inlogt?
Bij herstart wordt er niets van fastboot, hibernate, etc gebruikt, mocht dat ergens toch nog roet in het eten gooien.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2018 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

chinco schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 16:55:
Helaas, niet de oplossing. Sluimerstand/hibernate staat nog wel steeds uit, dat heb ik gecontroleerd.
Ik heb zo'n situatie in build 1709 opgelost. Het gaat er om dat Windows na een systeem update, ook graag je persoonlijke start-menu wil updaten. Daarvoor moet je aangelogged zijn. Daarom worden de credentials van de laatste gebruiker gecached en na een restart gebruikt om weer aan te loggen

In build 1709 was daar een instelling voor, onder accounts | sign in options, maar die optie is er in build 1803 uitgesloopt. Ik weet niet of dat betekent dat deze "feature" in 1803 uitgeschakeld is, of dat MS heeft besloten dat je 't gewoon moet accepteren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chinco
Sorry voor de late reactie. Wat @Brahiewahiewa zegt had ik ook in de vorige build en ik dacht dat ik dat inderdaad ook zo opgelost had. Na de upgrade / herinstallatie heb ik het probleem teruggekregen. De optie bestaat nog steeds en is uitgeschakeld, maar geeft niet meer de oplossing.

Conclusie: geen oplossing gevonden / voorhanden.

Als workaround hebben we nu afgesproken dat de computer afgesloten wordt met de aan/uit-knop. Die sluit netjes de computer af en na herstart wordt niet meer automatisch iemand ingelogd.

[ Voor 5% gewijzigd door Chinco op 26-05-2018 14:27 ]

Pagina: 1