Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 16:44
Goedendag,

Ik zag hier vaker een vraag voorbij komen met betrekking tot het plaatsen van speakers. Echter heb ik de situatie in een flat nog niet voorbij zien komen, vandaar dit topic.

Ik heb van de week nieuwe front-speakers gekocht (overgegaan van satellite naar grotere staande speakers).
Nu dacht ik van mijn oudere satelite speakers een 7.1 opstelling te maken. Echter kwam ik zoveel verschillende voorbeelden tegen.

De opstelling op het plaatje is zoals ik het nu heb alleen komt boven B-L en B-R nog een speaker Surround L & R.

B-L en B-R staan op dit moment op een standaard en S-L en S-R zitten bevestigt aan de muur d.m.v. een muurbeugel.

Maar volgens een officieel 7.1 samenstelling zou bijv S-R verplaatst moeten worden en geplaatst moeten worden tussen F-R en B-R aan het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/c0gKMJ/test_opstelling.jpg

Nu mijn vragen:
  • Kan ik de speakers zo laten staan zoals ik ze nu heb, of heeft het dan weinig nu het in te stellen als 7.1.
  • Is het verstandig om de speakers(B-L en B-R) boven in de muur te bevestigen en dan naar beneden gerecht?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Ik zou alle vier de surround hoog aan de muur ophangen, in de hoek van muur en plafond en naar beneden gericht (anders krijg je teveel reflectie van voorwand). Waarbij je de vier surrounds over de breedte van de bank verdeelt : de twee surround backs in het midden en de normale surrounds aan de buitenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Jag schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:11:
Ik zou alle vier de surround hoog aan de muur ophangen, in de hoek van muur en plafond en naar beneden gericht (anders krijg je teveel reflectie van voorwand). Waarbij je de vier surrounds over de breedte van de bank verdeelt : de twee surround backs in het midden en de normale surrounds aan de buitenzijde.
Daar zat ik dus ook aan te denken. Maar las ook dat surroundgeluid speakers eigenlijk op oor hoogte moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Jboy1991 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:25:
[...]

Daar zat ik dus ook aan te denken. Maar las ook dat surroundgeluid speakers eigenlijk op oor hoogte moet.
Ik denk dat in principe wordt bedoelt speakers naar oren gericht. In een bioscoop hangt alles ook niet op oorhoogte, maar zijn de speakers gekanteld opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
[...]

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk, wat voor receiver heb je. Vaak kan je de opstelling kiezen zodat de receiver weet hoe om te gaan met de meetresultaten.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
DjaRoel schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:34:
[...]

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk, wat voor receiver heb je. Vaak kan je de opstelling kiezen zodat de receiver weet hoe om te gaan met de meetresultaten.
Had die had ik wel toegevoegd maar blijkbaar niet verwerkt ofzo,

Betreft
Receiver: denon avr x2200w
Front speakers: dall zensor 5
Overige speakers : wharfedale dx 1

Ook nog wat mogelijk van belang is
Ik woon in een huurhuis dus moet alles met kabelgootjes wegwerken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
[...]

Op oor hoogte gaat mis, dan hangt het veels te dichtbij en gaat het geluid van de speaker waar je heel dichtbij zit sterk overheersen. Weg surround geluid. Het werkt beter als ze wat verder weg hangen. De hoek tussen plafond en achterwand heeft als bijkomend voordeel dat je de vroege reflecties kwijt bent. Wel zal de receiver wat aan de respons corrigeren, door ze zo op te hangen stralen ze in 1/4 space af waardoor ze meer laag gaan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Jag schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:39:
[...]

Op oor hoogte gaat mis, dan hangt het veels te dichtbij en gaat het geluid van de speaker waar je heel dichtbij zit sterk overheersen. Weg surround geluid. Het werkt beter als ze wat verder weg hangen. De hoek tussen plafond en achterwand heeft als bijkomend voordeel dat je de vroege reflecties kwijt bent. Wel zal de receiver wat aan de respons corrigeren, door ze zo op te hangen stralen ze in 1/4 space af waardoor ze meer laag gaan weergeven.
Dat overheersen ervaarden wij dus ook regelmatig. Of als er iemand naast je zat en zijn hoofd zat voor de speaker etc

Probleem is ook dat wanneer ik de speaker s-r en s-l in midden ga plaatsen ik een lelijke kabelgoot over het plafond krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:15
Waarschijnlijk geen optie, maar is het mogelijk voor je om de bank wat naar voren te plaatsen?

Dan zou de plaatsing van de speakers makkelijker moeten worden.

Ik heb dezelfde layout maar er zit nog een kleine ruimte achter de bank om naar het balkon te lopen, de surround speakers staan bij mij schuin aan de zijkant (5.1 set)

[ Voor 11% gewijzigd door LuisjeNL op 12-05-2018 11:53 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Jboy1991 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:46:
[...]

Dat overheersen ervaarden wij dus ook regelmatig. Of als er iemand naast je zat en zijn hoofd zat voor de speaker etc

Probleem is ook dat wanneer ik de speaker s-r en s-l in midden ga plaatsen ik een lelijke kabelgoot over het plafond krijg.
Die zie je toch nauwelijks? Gewoon in de hoek laten lopen. In 1 hoek omhoog, en dan op achterwand tegen plafond aan van speaker naar speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
LuisjeNL schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:52:
Waarschijnlijk geen optie, maar is het mogelijk voor je om de bank wat naar voren te plaatsen?

Dan zou de plaatsing van de speakers makkelijker moeten worden.

Ik heb dezelfde layout maar er zit nog een kleine ruimte achter de bank om naar het balkon te lopen, de surround speakers staan bij mij schuin aan de zijkant (5.1 set)
Dat gaat hem helaas niet worden
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dJkSrJ/1654953_F_D7_A8_438_B_A108_3_EC71_B506107.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08

Sick Nick

Drop the top!

Die receiver doet ook Atmos, waarom niet 5.1.2 gaan draaien? Lekker je huidige 5.1 opstelling laten zoals het is en dan 2 speakers voor atmos inzetten. Die moet je ofwel aan het plafond monteren of via reflectie van het plafond vanaf de voorkant of achterkant. Aangezien de bank tegen de achtermuur staat zou ik reflectie van voren doen als je niks op wilt hangen aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Ik ben het eens met @Sick Nick

Atmos gaat veel meer toevoegen dan 2 extra surround speakers, je krijgt er een soort geluidsdome idee van:) ik heb dat nu zelf ook en heb 2 speakers op de TV kast staan welke via het plafond reflecteren.

Geluidsgevoel is vele malen beter, als je je achterste speaker beugels iets langer maakt waardoor de atmos speaker boven je hangt zou het helemaal perfect zijn:)

[ Voor 5% gewijzigd door LuisjeNL op 12-05-2018 12:30 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
LuisjeNL schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:30:
Ik ben het eens met @Sick Nick

Atmos gaat veel meer toevoegen dan 2 extra surround speakers, je krijgt er een soort geluidsdome idee van:) ik heb dat nu zelf ook en heb 2 speakers op de TV kast staan welke via het plafond reflecteren.

Geluidsgevoel is vele malen beter, als je je achterste speaker beugels iets langer maakt waardoor de atmos speaker boven je hangt zou het helemaal perfect zijn:)
Atmos is inderdaad mogelijk. Echter ga ik geen speakers naar het plafond laten wijzen (niet zo vriendelijk voor de boven buren).

Dus is het mogelijk om de speakers dan zo te laten hangen hoe ze nu staan?

De speakers die nu op een standaard gaan, gaan vandaag ook aan de muur. Vandaar dat ik nu even kijk wat het beste is.

Update:
Echter zie ik dat Mn tv (waarmee ik via Plex stream) geen 7.1 en dolby atmos ondersteund (Sony KD-55SD8505) en de Apple tv ook nog niet. Dus optie is dan de ps4 pro met plex gebruiken

[ Voor 10% gewijzigd door Jboy1991 op 12-05-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Ik denk niet dat je buren daar veel last van gaan hebben, meer van de subwoofer als ik er vanuit ga dat alles dik beton is daar.

Bij mij klaagt er ook niemand:-)

Maar dit is aldus dolby zelf de opstelling met 2 plafond speakers.
Atmos

Aangezien je huidige speakers al bijna boven je hangen, zou je die met een klein stukje verlengen makkelijk op de juiste plek kunnen hangen. Eventueel zou je ze ook direct naar beneden kunnen laten hangen en kijken of dat al bevalt.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Jboy1991 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:32:
[...]

Atmos is inderdaad mogelijk. Echter ga ik geen speakers naar het plafond laten wijzen (niet zo vriendelijk voor de boven buren).

Dus is het mogelijk om de speakers dan zo te laten hangen hoe ze nu staan?

De speakers die nu op een standaard gaan, gaan vandaag ook aan de muur. Vandaar dat ik nu even kijk wat het beste is.

Update:
Echter zie ik dat Mn tv (waarmee ik via Plex stream) geen 7.1 en dolby atmos ondersteund (Sony KD-55SD8505) en de Apple tv ook nog niet. Dus optie is dan de ps4 pro met plex gebruiken
Je bovenburen gaan daar idd geen last van krijgen, eerder van de sub zoals Jboy ook al aangeeft.

Als ik de foto zo zie zou ik ook eerder aan Atmos speakers denken, de ruimte is te klein om goed gebruik te maken van extra surround speakers.

Wat Jag zegt, hang de surround speakers hoog tegen de muur achter de bank, en zet twee speakers op je tv meubel als atmos speakers, dat gaat zeker wat toevoegen 👌

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
DjaRoel schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:33:
[...]

Je bovenburen gaan daar idd geen last van krijgen, eerder van de sub zoals Jboy ook al aangeeft.

Als ik de foto zo zie zou ik ook eerder aan Atmos speakers denken, de ruimte is te klein om goed gebruik te maken van extra surround speakers.

Wat Jag zegt, hang de surround speakers hoog tegen de muur achter de bank, en zet twee speakers op je tv meubel als atmos speakers, dat gaat zeker wat toevoegen 👌
Dus dit moet voldoende zijn om atmos te creeeren ?
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cSy5Ty/5_CE54_FEC_6289_42_DF_841_D_1_EEA70_D74547.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Jboy1991 dat zou voldoende moeten zijn, zou ze wel iets breder wegzetten indien mogelijk. Zoek maar eens op 5.1.2 dolby, dan krijg je voorbeelden van de beste atmos setup.

Je dient alleen de juiste hoek te vinden voor de weerkaatsing, niet heel moeilijk.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Jboy1991 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 16:17:
[...]

Dus dit moet voldoende zijn om atmos te creeeren ?
[afbeelding]
En ze, nadat je ze hebt ingemeten met de microfoon, niet meer verplaatsen, ik verwacht dat er vanwege de reflectie via het plafond veel correctie op toegepast word, wat waarschijnlijk slecht uitpakt als je ze een draai geeft.

Ik weet niet wie er bij jullie poetst in huis, anders moet je even instructies geven 😉 Of een paar streepjes met een potlood oid zetten.

Edit, voor de hoek moet je ze waarschijnlijk vanaf de speaker gezien net voor het midden van het plafond richten. Als je de maten opneemt kan je het ook uitrekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door DjaRoel op 12-05-2018 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
DjaRoel schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 18:28:
[...]

En ze, nadat je ze hebt ingemeten met de microfoon, niet meer verplaatsen, ik verwacht dat er vanwege de reflectie via het plafond veel correctie op toegepast word, wat waarschijnlijk slecht uitpakt als je ze een draai geeft.

Ik weet niet wie er bij jullie poetst in huis, anders moet je even instructies geven 😉 Of een paar streepjes met een potlood oid zetten.

Edit, voor de hoek moet je ze waarschijnlijk vanaf de speaker gezien net voor het midden van het plafond richten. Als je de maten opneemt kan je het ook uitrekenen.
Is inmiddels opgeruimd haha

Heb zitten googelen en daar zie ik bij atmos vooral speakers aan het plafond naar de bank gericht i.p.v. naar boven gericht en weerkaatsing via plafond naar de bank

Kan ik dan niet beter dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Jboy1991
LuisjeNL schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:39:

Maar dit is aldus dolby zelf de opstelling met 2 plafond speakers.
[afbeelding]
.
Dat dus, dat heeft de voorkeur natuurlijk. Weerkaatsing via het plafond is alleen een tussenoplossing voor mensen die geen ruimte hebben of niet in het plafond willen boren ;)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
LuisjeNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:22:
@Jboy1991

[...]

Dat dus, dat heeft de voorkeur natuurlijk. Weerkaatsing via het plafond is alleen een tussenoplossing voor mensen die geen ruimte hebben of niet in het plafond willen boren ;)
Dat heb ik dus gelezen. Alleen geeft de receiver de volgende mogelijkheden aan met betrekking tot toewijzen van speakers

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/j2Uvyy/4158_DEE8_1757_425_E_95_BD_0598_C13_DBE41.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/huPjrJ/D795_C370_A5_D9_4213_8_AEA_C66_BC31_A2_D9_C.jpg

En zoals bij formaat ondersteuning staat ook atmos

http://manuals.denon.com/AVRX2200W/EU/NL/WBSPSYtweharpi.php

Ik is de afstand van persoon tussen de bank en de tv 2.4m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Raar dat je geen top middle kan kiezen aangezien dat in je handleiding staat.

Atmoss

Misschien dat er ergens iets niet goed staat, op mijn x1300w kan ik hem ook kiezen.

Via google/denon/dolby atmos even opzoeken wat globaal de beste afstanden van de atmos speakers zijn voordat je gaat boren :*)

[ Voor 67% gewijzigd door LuisjeNL op 14-05-2018 09:45 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
LuisjeNL schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:38:
Raar dat je geen top middle kan kiezen aangezien dat in je handleiding staat.

[afbeelding]

Misschien dat er ergens iets niet goed staat, op mijn x1300w kan ik hem ook kiezen.

Via google/denon/dolby atmos even opzoeken wat globaal de beste afstanden van de atmos speakers zijn voordat je gaat boren :*)
Al de opties die bij de link staan is aanwezig.

Echter zoals je ziet op de foto is dat je ze blijkbaar ook boven de tv meubel mag plaatsen gericht naar de bank

Nu staat het vanaf de tv meubel gekanteld naar boven (en hiervoor heb je speciale atmos speakers nodig (meende ik te hebben gelezen) wat ik dus niet vanplan ben te halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Al de opties die bij de link staan is aanwezig.
De link (handleiding) geeft dus 3 opties aan, maar dan gaan we in dit geval van top front uit welke iets voor de luisteraar gemonteerd moet worden.

Echter zoals je ziet op de foto is dat je ze blijkbaar ook boven de tv meubel mag plaatsen gericht naar de bank
Met front height speakers krijg je een geluidsmuur waarbij je het geluid hoog van voren hoort(uit eigen ervaring uitgeprobeerd)
Met weerkaatsing hoor je het geluid boven je komen. Front height zou ik niet doen, weerkaatsing is dan een betere optie en de overtreffende trap is boven je monteren.

Nu staat het vanaf de tv meubel gekanteld naar boven (en hiervoor heb je speciale atmos speakers nodig (meende ik te hebben gelezen) wat ik dus niet vanplan ben te halen)
Je hebt absoluut geen speciale atmos speakers nodig, de speakers waar jij over gelezen hebt hebben de speaker er schuin inzitten waardoor je ze makkelijk kunt plaatsen. Bij jou huidige speakers moet je ze alleen zodanig wegzetten dat ze in die hoek blijven staan. Dus lekker je huidige speakers gebruiken.

Je moet nu alleen gaan beslissen hoe je je atmos speakers wilt monteren, op het meubel dmv weerkaatsing of boven je gemonteerd. *O*

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Jboy1991 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:24:
[...]

Dat heb ik dus gelezen. Alleen geeft de receiver de volgende mogelijkheden aan met betrekking tot toewijzen van speakers

[afbeelding]
[afbeelding]

En zoals bij formaat ondersteuning staat ook atmos

http://manuals.denon.com/AVRX2200W/EU/NL/WBSPSYtweharpi.php

Ik is de afstand van persoon tussen de bank en de tv 2.4m
Ik zou de laatste optie kiezen, uiteindelijk is het ook alsof het geluid daar vandaan komt via de reflectie. Het geluid legt dan wel een grotere afstand af maar dat corrigeert de receiver. Het is net alsof je een heel hoog plafond hebt voor het apparaat.

Dat kan je ook controleren in de meetresultaten.

Waarschijnlijk komen de fronts uit op 3m, de surround op 1.75m en de Atmos op 4m. (Ik weet niet wat de exacte afmetingen zijn van je huiskamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
DjaRoel schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:15:
[...]

Ik zou de laatste optie kiezen, uiteindelijk is het ook alsof het geluid daar vandaan komt via de reflectie. Het geluid legt dan wel een grotere afstand af maar dat corrigeert de receiver. Het is net alsof je een heel hoog plafond hebt voor het apparaat.

Dat kan je ook controleren in de meetresultaten.

Waarschijnlijk komen de fronts uit op 3m, de surround op 1.75m en de Atmos op 4m. (Ik weet niet wat de exacte afmetingen zijn van je huiskamer)
Denk juist dat als ik het via plafond wil laten weerkaatsen ik voor deze optie moet kiezen
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/n3Jbqd/image.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Correct

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Inmiddels maar zelf een voetje gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mWF4bJ/D43_F30_B7_59_DB_4120_81_B5_FAB02_CEAC0_E8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fQjKAd/796_CC635_0_F6_C_41_DA_B11_D_88_DD7_B50_E80_A.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
Jboy1991 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:58:
[...]

Denk juist dat als ik het via plafond wil laten weerkaatsen ik voor deze optie moet kiezen
[afbeelding]
Je hebt gelijk, ik zag die optie niet staan in de je post.

Geinige voetjes zo :)

[ Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 15-05-2018 14:37 ]

Pagina: 1