Manieren voor een high gloss/glanzend effect op meubels

Pagina: 1
Acties:

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-12 15:08
Goedemorgen tweakers,

Hebben hier mensen ervaring met meubels die dat glimmende en glanzende effect hebben, zoals op de foto in onderstaande google link?

https://goo.gl/images/jqhiWR

Ik heb de volgende manieren ontdekt:
- Veel grondlagen/verflagen erop met een fijne roller
- Hetzelfde alleen dan spuiten
- Lagen met een spuitbus erop spuiten
- Autospuiter laten spuiten

Ik denk alleen dat het iets anders is, want bij de een ikea meubel zie je die wrappers die om al hun meubels heen zitten en met verf zie ik vaak toch een net iets minder resultaat, maar dit lijkt wel uit 1 geheel te bestaan. Is het dan iets met plastic over MDF of een speciale coating?

Nu heb ik de volgende vragen:
- Wat denken jullie dat op de foto voor techniek gebruikt is?
- Denken jullie dat dit zelf te doen is?
- In welke prijsklasse zit je dan voor een groot tafelblad
- Zijn er dingen die ik vergeten ben of over het hoofd zie?

Alvast bedankt mensen!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Naar de spuiter brengen, of een glasplaat erop leggen zijn de enige keuzen, denk ik.

Roller wordt niet strak genoeg.
Spuitbus word mat, dat glimt met hoogglas nog niet.

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:28
Ik denk dat het lastig gaat worden om het zelf netjes te krijgen. Elke oneffenheid ga je zien als je het laat verven en een kleine beschadiging verpest alles. Meubelfabrikanten gebruiken een plastic laag die ze erop lijmen en platwalsen. Daar hebben ze ook de mogelijkheid om hoeken netjes af te werken.

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04
Naar een meubelspuiterij brengen, die spuiten het geheel strak met spuitplamuur daarna schuren en dan 2k hoogglans erover heen.
Ik spuit zelf regelmatig meubelen maar hoogglans besteed ik uit aangezien je daar echt elke oneffenheid in zal zien.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Inderdaad dit krijg je als hobbyist nauwelijks zo strak. Van een afstandje lijkt het heel wat, maar vanaf een meter of 2 begin je elke oneffenheid te zien en dichtbij laat de afwerking het compleet afweten is mijn ervaring.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12 23:06

Ardana

Mens

Furion2000 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:26:
- Zijn er dingen die ik vergeten ben of over het hoofd zie?
Geen idee of je het over het hoofd ziet, maar een hoogglans tafelblad? Heb je énig idee hoeveel je aan het poetsen blijft daarmee? 4 keer per dag is wel het minimum denk ik, plus dat je de rest van je huis ook stofvrij moet houden dan. En je kan er niks op kwijt, alles zie je. Een ongelukje, kopje dat valt bijv., kan direct je hele blad verpesten. Ik vind je dapper. Er is een reden dat dit soort bladen niet gemakt worden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
De truuk is, spuiten met hoogwaardige polyurethaan lak, het liefst 2 componenten lak,
dan blijf je wel, wat ze noemen, sinasappelhuid, zien (zelfs een prof. spuiterij kan dit niet voorkomen)
dan moet je het geheel opschuren met waterproof schuurpapier vanaf 320 naar minimaal 600, niet los met het handje, maar met een schuurblok. en dan pollijsten.

Vaak wordt het ook aangegeven als Pianolak.

een andere techniek is polyurethaan hars er op gieten, en tijdens het uitharden met een vlam de luchbellen kapot blazen, dit zal je voor elke kant moeten doen, en dan het geheel schuren en pollijsten.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=qQrRVUarzPc]

[ Voor 10% gewijzigd door absrnd op 12-05-2018 10:23 ]

• Furion2000
@Ardana
Haha dat weet ik, maar het moet een fancy bureau worden en ik zit even te kijken of ik het tafelblad wit zou kunnen maken of de poten alleen.

Bedankt voor de reacties en hier was ik al bang voor. Te veel heisa voor iets wat een doe het zelver eigenlijk niet mooi zou kunnen maken. Ik denk dat ik dan dit idee maar even vergeet en dat een mooi houten tafelblad het meeste voldoening gaat geven.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:22

-tom-562

Oliesjeik

Die foto die je post is wss gewoon MDF met hoogglans fineer, dus zo ongeveer de basis waaruit b.v. IKEA meubels zijn opgebouwd :P Mss loont het om daar eens te gaan kijken voor een werkblad

Vaak bu'j te bang!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
-tom-562 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:05:
Die foto die je post is wss gewoon MDF met hoogglans fineer, dus zo ongeveer de basis waaruit b.v. IKEA meubels zijn opgebouwd :P Mss loont het om daar eens te gaan kijken voor een werkblad
Bijvoorbeeld de Torsby tafels van Ikea, hoogglans wit:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S39931845/

En zoals al gezegd werd, het oppervlak is redelijk "besmettelijk" als in je ziet stof en oneffenheden vrij gauw ;)
Oh, en af-fabriek kan de plaat heel licht "gewelfd" zijn op sommige stukken (wat je aan de reflectie van kaarsrechte objecten -zoals luxaflex- ziet).

[ Voor 4% gewijzigd door 3dfx op 12-05-2018 11:24 ]

• Furion2000
Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn, ga ik dat nog even onderzoeken voordat ik het idee uit het raam gooi ;)

• karanramp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-04 16:05
Ook ik zat met dezelfde vraag, en stuitte hierop:

https://www.plakfoliewebs...folie/plakfolie-wit-glans

Ik heb nog geen idee of het werkt en zal gaan lukken, maar als 't is gelukt (en het ziet er goed uit!!!) zal ik 't je laten weten.
Zo niet, dan geen internet meer voor mij.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

karanramp schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:55:
Ook ik zat met dezelfde vraag, en stuitte hierop:

https://www.plakfoliewebs...folie/plakfolie-wit-glans

Ik heb nog geen idee of het werkt en zal gaan lukken, maar als 't is gelukt (en het ziet er goed uit!!!) zal ik 't je laten weten.
Zo niet, dan geen internet meer voor mij.
Die folies kunnen prima werken, maar zorg ervoor dat je ondergrond brandschoon is! elk stukje, pluisje, of oneffenheid in de ondergrond ga je genadeloos zien in het oppervlak.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-12 17:40

Foamy

Fulltime prutser

Wat bij mij in het verleden goed heeft gewerkt: 10 lagen (misschien wat overdreven, maar wees niet zuinig) bootlak erover. Kost je pleuris veel tijd en je moet secuur te werk gaan, maar dan heb je wel een mooie glanslaag over hetgeen je eronder had.

blub

• PalingDrone
  • Niet online
Je zou na een aantal kleurlagen de laatste laag kunnen lakken met 50% kleurlak en 50% blanke lak (van hetzelfde merk uiteraard) en eventueel een laatste laag blanke lak erover.
Wil je het mooi maken en houden dan is het aan te raden die blanke lak met een UV filter te kopen.
Koop vooral goede verf, jachtlak van International (vroeger Sikkens) is een prima lak en het UV filter zorgt ervoor dat je kleur niet veranderd door invloed van het licht in je kamer.
2 componenten lak is stukken harder en krasbestendiger en dus ideaal voor een tafelblad.
Goed waterproof schuren en eventueel polijsten dan krijg je het met het juiste gereedschap en vakmanschap net zo mooi als spuitwerk.

Pas wel op met epoxy, dat wordt met een klein beetje zonlicht (uv) al heel snel geel, dus over epoxy altijd een blanke lak met UV filter.
Je zou ook naar blanke parketlak kunnen kijken dat is ook behoorlijk hard.

Vaak heeft een verfverkoper of fabrikant een uiterst behulpzaame verftechneut in dienst die je precies kan vertellen hoe je dit aanpakt en welke types verf en lak goed samen gaan.

Kortom, veel werk maar dan heb je ook wel wat moois.
Pagina: 1