Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:00
Hallo.

Ik ben benieuwd wat mijn kansen zijn bij de reparatie van mijn mobiele toestel.
Ik heb op 14-09-2016 mijn Samsung Galaxy S5+ aangeboden bij Samsung ter reparatie. De klacht was dat het scherm flikkerde wanneer deze op lage helderheid bedreven werd. Mijn S5 was op dat moment nog geen jaar oud en viel hiermee binnen de fabrieksgarantie.
Samsung heeft dit erkend en stelde de conclusie dat mijn toestel onherstelbaar beschadigd was door een beschadigde voeding naar het scherm, wat er precies mis mee was weet ik niet maar het onderdeel dat niet in orde was, was niet leverbaar om mijn toestel te kunnen repareren.

Dus, geen S5+ terug. Samsung heeft contact met mij opgenomen over het bovenstaande en bood als oplossing een Galaxy S6 naar mij te sturen. Wederom nog binnen de 2 jaar van eigenaarschap heeft dit toestel kuren. Kuren, ja nou, het toestel wil sinds gisteren helemaal niet meer opstarten en loopt continue vast op elk mogelijke manier met elk mogelijke toetsencombinatie.

Ik heb hier officieel dus geen aankoop bon van en heb het toestel zojuist aangemeld voor reparatie. De garantie voorwaarden omschrijven dat je een aankoopbon met daarop het IMEI nummer moet hebben als je toestel niet meer wil opstarten en niet meer naar fabrieksinstellingen te zetten is.
Maar, Samsung heeft mij helemaal geen factuur meegestuurd. Ik heb hierom een screenshot van mijn S5+ reparatie bijgevoegd, met daarop het reparatienummer om zo hopelijk voor hun duidelijk te maken dat ik dit toestel ter vervanging heb ontvangen.

Mijn vraag is, wat zijn mijn kansen in dit voorval? Ik heb het meeste wel gesynchroniseerd en daarmee is data verlies te overzien maar leuk is dit natuurlijk nooit. Zal ik kosteloos een reparatie aangeboden krijgen of?
Ik ben niet van plan om te gaan betalen namelijk, het toestel is voor mij totaal onbruikbaar en de reparatie kosten wegen niet op tegen de opbrengsten wanneer ik het mogelijk wil verkopen. Dat geld kan ik beter gebruiken voor een nieuw toestel. ;(

Wellicht kunnen jullie meedenken.
Alvast bedankt voor het lezen en eventueel reageren!

Groetjes,
Richard.

Beste antwoord (via Riesss op 17-05-2018 17:18)

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
Volgens mij is de regel dat na reparatie of vervanging de 2 jaar niet opnieuw begint (anders blijf je als fabrikant aan de gang).
Ik denk dus dat je een eventuele reparatie zal moeten betalen of hem terug kan krijgen na betalen van onderzoekskosten.
Ik zou ff bellen, want de onderzoekskosten zijn volgens mij ook vaak al rond de 50-60 euro.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 12:58
Volgens mij is de regel dat na reparatie of vervanging de 2 jaar niet opnieuw begint (anders blijf je als fabrikant aan de gang).
Ik denk dus dat je een eventuele reparatie zal moeten betalen of hem terug kan krijgen na betalen van onderzoekskosten.
Ik zou ff bellen, want de onderzoekskosten zijn volgens mij ook vaak al rond de 50-60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
De aanschafdatum van je S5+ is de ingang van het garantietermijn voor de vervangen S6. (bij vervanging gaat niet opnieuw het garantietermijn gereset worden naar weer 2 jaar vanaf vervanging)

Dus: Wat is de aanschafdatum van de S5+ ? Bij <24 maanden, dan kan je naar het verkooppunt om garantie te claimen of wellicht Samsung rechtstreeks maar dat moet je eerst even vragen of zij dit accepteren. Is dit >24 maanden, dan heb je eigenlijk niet veel kans bij Samsung, je zou nog rechtstreeks bij het verkooppunt iets kunnen proberen maar de kans is dan ook klein.

[ Voor 86% gewijzigd door Breezers op 12-05-2018 08:37 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesss
Aha, ja nee omdat het een compleet nieuw toestel was waar ik zelf niet om gevraagd had, wist ik niet precies wat mijn kansen waren. Een toestel reparatie kan ik me voorstellen maar dit is anders toch?

Dit schept wel duidelijkheid, het garantie termijn van mijn S5+ is verlopen, dus daarmee de ondersteuning voor mijn huidige toestel ook. Duidelijk, dankje!

Volgens mij is het probleem met de telefoon een te kort aan opslag geheugen. De telefoon loopt vast wanneer deze een update wil installeren, maar er was voor die tijd al zeer weinig geheugen over en nu start hij dus helemaal niet meer op.
Ik heb nog geen manier gevonden om toegang tot het toestel te krijgen wanneer deze niet volledig opstart, om daarmee wat data te verwijderen. :(

[ Voor 16% gewijzigd door Riesss op 12-05-2018 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:40
Je kunt toch sowieso een factory reset doen, ben je ook alles kwijt, maar als je hem naar samsung stuurt ben je dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
Kun jij me helpen hoe ik daar in terecht kom?

Via home knop, power knop en volume omlaag kun je in het menu komen waar je dat kunt selecteren.
Maar alvorens dat menu is doorgestart wil het toestel een update installeren. --> crash.

Volume omlaag en power knop, toestel reset zich, wil opstarten en komt niet meer verder dan het scherm Galaxy S6. Gisteren kwam ik nog tot het Samsung scherm. --> Start niet op

Volume omhoog, omlaag en power knop en homeknop, geen idee wat het zou doen, maar het werkt niet.

Volume omhoog, powerknop, homeknop. Het ODIN menu werkt nog wel. Volume omhoog zet het toestel in download mode, volume omlaag krijgt het toestel een herstart en loopt weer vanzelfsprekend vast. --> Crash.
Dus, veel meer kun je er niet mee lijkt mij?

Side note:
- Het toestel ligt nu al 2 uur op dat scherm, waar hij in vastgelopen is tijdens de systeemupdate. Hij wordt al mooi warm, ik laat het maar gewoon even doorgaan. Wellicht een thermische reset..

[ Voor 13% gewijzigd door Riesss op 12-05-2018 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
Had hem opgestuurd naar Samsung zoals vermeld. Ze zeggen valschade, had een heel klein plekje van 1 jaar oud.. nou ik kan het tegendeel niet bewijzen dus heb afstand gedaan van mijn toestel. Scherm was nog perfect, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

Klinkt ook een beetje als niet-gerelateerde schade. Je kon hem niet gratis terugkrijgen? Vaak is zo'n Samsung met een custom rom er op weer als nieuw, óf zelfs beter gezien je dan die Samsung-rommel er niet meer bij op hebt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
Helaas. Moest ik 60 euro betalen, nou kan ik waarschijnlijk geen goedkopere navigatie vinden dan die 60 euro.. maar ik ben er redelijk van overtuigd dat er een probleem was met het moederbord en dus een custom ROM geen oplossing is. Ik heb hem een factory reset kunnen geven via het menu nadat het toestel door temperatuur werd uitgeschakeld.

Het toestel werkte daarna, tot ik een WhatsApp backup terugzette, bij 500mb was het over en uit (2x geprobeerd).

Of had ik het bij het verkeerde eind? Kan de foto’s van Dyna hier wel plaatsen als dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Smobbo schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 07:57:
De regel is dat de winkelier een deugdelijk toestel moet leveren. Een toestel dat binnen 2 (of 3) jaar kapot gaat, is niet deugdelijk. Dus ja, bij vervanging moet je weer opnieuw gaan tellen, en dat kan betekenen dat je elke twee jaar een nieuw of gerepareerd toestel krijgt, totdat de koop uiteindelijk wordt ontbonden en je het volledige aankoopbedrag terugkrijgt.
Het probleem hier is dat TS bij Samsung heeft aangeklopt in plaats van bij de winkelier. Samsung geeft alleen garantie tot 24 maanden na de aankoopdatum. Als TS op eigen houtje naar Samsung is gegaan (dus niet op aanraden van de winkelier), moet TS nu dus de onderzoekskosten betalen. Vervolgens kan TS weer bij de winkelier aankloppen voor zijn gratis reparatie.
Ik neem hier wel aan dat de valschade losstaat van de softwareproblemen. Het feit dat de valschade al een jaar geleden is opgetreden en de problemen zich juist bij een update voordoen, is daarvoor een sterke aanwijzing.
Pagina: 1