Docks, hoe werkt dat nu? (Dell / HP)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45
Mijn huidige Dell latitude click in in een e-port dock, en alles is geregeld. Stroom aansluiting, LAN, en 2 monitoren.
Deze dock aansluiting wordt niet meer gebruikt door Dell.

Alles lijkt nu USB-C- of USB 3.0 te zijn.
Er zijn dan docks die drie 4K-beeldschermen aankunnen.

Ik neem aan dat het nog steeds de laptop is die al dit moois voor elkaar moet boksen.
Is een laptop met een afzonderlijke video kaart voldoende om via een USB-C dock de schermen aan te sturen?
Maakt het nog wat uit welk merk dock je gebruikt? Of is, als de laptop het aankan, elk dock met de juiste aansluitingen te gebruiken?

Bij HP zie ik nog wel docks die echt met een grote stekker verbinding maken. Gevoelsmatig lijkt mij dat beter, maar als USB-C gewoon goed werkt, dan lijkt dat mij meer de toekomst.

Iemand enige ervaring hiermee?

Beste antwoord (via MeTooPV op 12-05-2018 23:11)

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MeTooPV schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:44:
Ik neem aan dat het nog steeds de laptop is die al dit moois voor elkaar moet boksen.
Dat klopt, de videokaart van de laptop moet het beeld voorzien.
Is een laptop met een afzonderlijke video kaart voldoende om via een USB-C dock de schermen aan te sturen?
Ligt aan de videokaart. Het dockingstation is vaak niets meer dan een poortreplicator en/of hub. USB-C heeft een flinke bandbreedte, het is vooral je videokaart die voldoende vuurkracht moet hebben om de schermen aan te sturen. Voor gewoon desktop gebruik zonder 3D kan een ingebouwde Intel HD veelal volstaan.
Maakt het nog wat uit welk merk dock je gebruikt? Of is, als de laptop het aankan, elk dock met de juiste aansluitingen te gebruiken?
Ligt eraan. Dell en HP verwerken vaak eigen technieken in hun docks. Je hebt ook meer generieke docks die werken met alle soorten laptops zolang dat je over de goede aansluitingen beschikt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MeTooPV schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:44:
Dat klopt, de videokaart van de laptop moet het beeld voorzien.
Ligt aan de videokaart. Het dockingstation is vaak niets meer dan een poortreplicator en/of hub. USB-C heeft een flinke bandbreedte, het is vooral je videokaart die voldoende vuurkracht moet hebben om de schermen aan te sturen. Voor gewoon desktop gebruik zonder 3D kan een ingebouwde Intel HD veelal volstaan.
Ligt eraan. Dell en HP verwerken vaak eigen technieken in hun docks. Je hebt ook meer generieke docks die werken met alle soorten laptops zolang dat je over de goede aansluitingen beschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45
Een kleine aanvulling nu ik alles heb staan.

USB-C docks zijn gewoon waardeloos. Het zijn namelijk geen docks, maar meer port replicators.
De USB-C standaard is leuk om een notebook mee te laden, maar meer dan 65W wordt lastig. Er schijnt nog enige rek in te zitten, maar een laptop met serieuze processor en grafische kaart kan nooit gevoed worden door USB-C.
Dus wat doet het ding? Met 1 kabeltje plug je een paar schermen en een lan aan je laptop. Daarvoor heeft de dock eigen voeding nodig. Je zult daarnaast nog een losse voeding nodig hebben voor de laptop.

Omdat zelfs de 2e lijns helpdeks van Dell me dit niet kon vertellen, post ik het hier maar, scheelt een ander hopelijk een hoop gezoek.