Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik ben benieuwd of iemand me hier een advies of tip over kan geven want ik dit is een heel nieuw onbekend terrein voor mij.

De situatie is als volgt: binnenkort (dit jaar of anders volgend jaar) krijg ik het huis waarin ik woon geschonken (mijn vader is eigenaar en ik huur nu van hem).
Ik heb al gezien dat ik daar schenkbelasting over moet gaan betalen. Dit is een bedrag wat ik helaas niet op mijn spaarrekening heb staan dus ik zal hier een lening voor moeten afsluiten.
Ook ben ik van plan te gaan verbouwen en wil dus extra geld lenen hiervoor.

Is het verstandig hier een persoonlijke lening voor af te sluiten? Of is een hypotheek ook een optie? En in het laatste geval: komen er dan ook nog allemaal andere kosten bij? Zoals notariskosten, overdrachtsbelasting, kosten voor de eigendomsoverdracht en hypotheekadviseur?

Graag advies!

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:28
Veel is aftrekbaar, maar vraag eens een gratis informatiegesprek aan bij de hypotheekadviseur, die kan je uitleg geven hoe en wat en is slechts informatief.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 23:44
Denk dat je daar voor een hypotheek moet gaan. Persoonlijke lening is hogere rente, en niet aftrekbaar.

Ben je jonger dan 40? schenking voor huis. Ik denk wel dat je met de belasting dienst moet overleggen of het huis gedeeltelijk als geld is te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
In ieder geval zorgen dat je gebruik maakt van de eenmalige vrijstelling van schenkbelasting.
De voorwaarde is namelijk dat je die schenking gebruikt om een huis te kopen of hypotheek af te betalen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:58

orf

Kun je niet beter een gedeelte geschonken krijgen?
  • Je kunt het huis kopen voor een marktconforme prijs, waarbij
  • Je vader je €100.800 belastingvrij schenkt voor een huis als je nog geen 40 bent.
  • Voor de restsom kun je een hypotheek nemen bij je vader met een marktconforme rente
  • Jaarlijks schenkt je vader je jaarlijks maximaal €5.320 terug. Daarmee dek je (een deel van) de rente en aflossing.
  • Als die hypotheek lineair of annuïteit is, heb je recht op hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als dit geheel nieuw is dan kan je hier dus prima informatie over vinden op diverse websites. Zeker met betrekking zoals een hypotheek zijn er tientallen websites die alles uitschrijven alsmede een aantal topics op Tweakers.
Je kan sowieso kijken naar de vrijstelling die er is voor schenking mbt aankoop eerste huis. Even uitzoeken of het huis zelf er ook onder valt.
En kijk naar de familie hypotheek, kan in dit geval ook erg interessant zijn.

Daarnaast vraag ik me af of dit verstandig is, zo hoog is de schenkbelasting niet dus als je die niet kan opbrengen is het de vraag of een huis bezitten wel zo'n goede situatie is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Tsurany schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:16:
Daarnaast vraag ik me af of dit verstandig is, zo hoog is de schenkbelasting niet dus als je die niet kan opbrengen is het de vraag of een huis bezitten wel zo'n goede situatie is.
Voor een beetje woning zit je al snel aan 30-40.000 euro belasting. Grootste deel van de Nederlanders heeft dit niet contant beschikbaar maar is prima te financieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:29
The_Vice schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:15:
Denk dat je daar voor een hypotheek moet gaan. Persoonlijke lening is hogere rente, en niet aftrekbaar.

Ben je jonger dan 40? schenking voor huis. Ik denk wel dat je met de belasting dienst moet overleggen of het huis gedeeltelijk als geld is te interpreteren.
Persoonlijke lening voldoet aan alle eisen voor hypotheekrenteaftrek (mits je hem voor een huis/verbouwing gebruikt). Aftrek kun je dus wel krijgen, maar rente is inderdaad hoger.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:00:

Is het verstandig hier een persoonlijke lening voor af te sluiten? Of is een hypotheek ook een optie? En in het laatste geval: komen er dan ook nog allemaal andere kosten bij? Zoals notariskosten, overdrachtsbelasting, kosten voor de eigendomsoverdracht en hypotheekadviseur?
Notaris kosten en overdrachtsbelasting zul je hoe dan ook moeten betalen.

[ Voor 25% gewijzigd door Morty op 11-05-2018 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ebis schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:43:
[...]
Voor een beetje woning zit je al snel aan 30-40.000 euro belasting. Grootste deel van de Nederlanders heeft dit niet contant beschikbaar maar is prima te financieren.
Aangenomen dat hij nu gratis woont vraag ik me waarom hij dat niet heeft liggen. Dat lijkt mij dan een kwestie van een laag inkomen, dan moet je wel kijken of je de rest van de kosten kan betalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jullie was eens wat informatie bij een notaris inwinnen. Kost een paar centen maar scheelt vermoedelijk een heleboel geld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dit gaat meer over financiën. Move WVB >>> PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Ik zou met een financieel adviseur om tafel gaan zitten. Deze mensen weten waar ze het over hebben en kunnen het hele plaatje schetsen. De kosten hiervoor zijn ook aftrekbaar, dus daar krijg je veel van terug.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor de reacties.
Ik dacht dat adviesgesprekken altijd geld kosten? Niet per se dus?

En nee ik heb het geld voor de schenkbelasting niet liggen nee. Maar hoezo is eigenaar zijn dan wellicht onverstandig? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Tsurany schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:10:
[...]

Aangenomen dat hij nu gratis woont vraag ik me waarom hij dat niet heeft liggen. Dat lijkt mij dan een kwestie van een laag inkomen, dan moet je wel kijken of je de rest van de kosten kan betalen.
Hij woont niet gratis, hij betaalt huur aan zijn vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:10:
[...]

Ik woon nu niet gratis (zij overigens). Ik betaal nu maandelijks gewoon huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok gesprek met een notaris dus of financieel adviseur begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
En ga daar best samen met je vader naar toe. Zorg dat het een win win is voor iedereen!
Wat je nu aan huur betaalt kan je ook aan een lening betalen, dus doe die verbouwing ineens goed, en kijk niet op 5000€.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:02
@Verwijderd heb je het bericht van @orf gelezen?
Want dat zou een mooie optie zijn denk ik?

[ Voor 61% gewijzigd door Roos79 op 11-05-2018 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Je kunt ook op papier een hypotheek bij je vader nemen als ik me niet vergis. Daar krijg je ook gewoon hypotheekrenteaftrek over etc. Dan laat je hem weer een deel terug schenken elk jaar voor de meest gunstige situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

The_Vice schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:15:

Een hypotheek aangaan voor het betalen van je belasting lijkt mij niet echt handig? Daarbij krijg je hem niet eens denk ik. Aftrek kan ook niet, want dat kan alleen voor een huis en niet voor je belastingschuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
Je kunt gewoon een hypotheek nemen voor de schenkbelasting. Zolang je voldoende inkomen hebt (LTI) is dat geen probleem. LTV ligt in ieder gehal ruim onder de norm.

Of je in deze constructie HRA hebt (voor wat het tegenwoordig nog waard is met 2% rente, annuitair aflopende schuld en 0.75% EWF), dat moet ik in het midden laten. Centrale vraag: valt de schenkbelasting onder de verwervingskosten van de woning?

Verder vraag ik me af of er eventueel overdrachtsbelasting verschuldigd is. Enerzijds, transactieprijs is nul, anderzijds, worden onzakelijke transacties niet alsnog belast?

Tot slot: gebruik de volledige fiscale mogelijkheden. Zo is er de mogelijkheid tot eenmalige schenking ouder-kind. Kan deze in natura of zet je die prijs op de woning en schenk je de som in een gelijktijdige akte terug? Ook zijn er “familiebank” mogelijkheden.

Ga naar een financiëel planner die ervaring heeft met vermogende cliënten, niet naar zo’n hypotheek verkoopkantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Laatst online: 22-09 23:44
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:34:
En nee ik heb het geld voor de schenkbelasting niet liggen nee. Maar hoezo is eigenaar zijn dan wellicht onverstandig? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik kan me daar ook niets bij voorstellen.
Meest belangrijk lijkt me dat je het hele financiële plan goed op orde zet.

Wees ook kritisch op financieel adviseurs, je hebt met een bijzondere situatie te maken. De meeste mensen die voor een hypotheek gaan zullen dit vanuit een standaard inkomens situatie doen.
Dus zelf ook de regels van de belastingdienst helder krijgen voor jezelf.

Als je username je geboortejaar bevat, heb je nog even met de vrijstelling drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Roos79 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:57:
Dit lijkt me ook zeer voor de hand te liggen. Krijg je de woning wel in eigendom maar op fiscaal vriendelijke manier, nu en in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

orf schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:15:
  • Je vader je €100.800 belastingvrij schenkt voor een huis als je nog geen 40 bent.
  • Voor de restsom kun je een hypotheek nemen bij je vader met een marktconforme rente
  • Jaarlijks schenkt je vader je jaarlijks maximaal €5.320 terug. Daarmee dek je (een deel van) de rente en aflossing.
  • Als die hypotheek lineair of annuïteit is, heb je recht op hypotheekrenteaftrek.
En wat schiet je hier dan precies mee op? Want aan het einde van de rit heeft TS een afbetaald huis en de vader een stapel geld waar je dan in geval van overlijden over mag afrekenen. Terwijl de intentie was het huis (en dus de waarde) nu over te dragen.

Ik blijf het verbijsterend vinden in wat voor bochten mensen zich wringen om maar geen schenkbelasting/erfbelasting te hoeven betalen terwijl het in het geval van ouder/kind relaties niet om enorme percentages gaat. Sterker nog vaak vreet de VRH, die altijd vergeten wordt in de rekensommetjes, na verloop van tijd het voordeel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 23:50

3DDude

I void warranty's

Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:42:
[...]

En wat schiet je hier dan precies mee op? Want aan het einde van de rit heeft TS een afbetaald huis en de vader een stapel geld waar je dan in geval van overlijden over mag afrekenen. Terwijl de intentie was het huis (en dus de waarde) nu over te dragen.

Ik blijf het verbijsterend vinden in wat voor bochten mensen zich wringen om maar geen schenkbelasting/erfbelasting te hoeven betalen terwijl het in het geval van ouder/kind relaties niet om enorme percentages gaat. Sterker nog vaak vreet de VRH, die altijd vergeten wordt in de rekensommetjes, na verloop van tijd het voordeel op.
Omdat nu de fiscus meebetaald (moet je even op familiebank zoeken).

Waarom zou je dat als het kan niet doen dan? Jij betaald graag teveel belasting? Zijn pa heeft waarschijnlijk sowieso wel een stapel geld aan het eind.

[ Voor 25% gewijzigd door 3DDude op 12-05-2018 11:58 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
[...]

Ik weet niet wat jij verstaat onder enorme percentages, maar boven de ton zijn schenkbelasting en erfbelasting 20%. Dat vind ik toch zeer significant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:58

orf

[...]

Dan lees je niet goed. Aan het eind van de rit heeft de TS een huis in volledig eigendom. Als het huis bijvoorbeeld € 200.000 waard is, dan dekt de jaarlijkse schenking van de vader aan dochter de rente en aflossing, na aftrek van de € 100.800 ineens bij aankoop van het huis. Het huis wordt dus voor grofweg 50% ineens geschonken en voor 50% in delen per jaar. Daarnaast heeft de TS recht op hypotheekrenteaftrek. In plaats van belasting te betalen heeft TS een aftrekpost en levert het geld op.
De vader verhuurt het huis aan dochter. Het valt dus al in box3, waardoor vader hier al VRH over betaalt. De VRH "vreet" dus helemaal niets op.

[ Voor 5% gewijzigd door orf op 12-05-2018 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 22-09 17:02
orf schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 12:20:
De vader verhuurt het huis aan dochter. Het valt dus al in box3, waardoor vader hier al VRH over betaalt. De VRH "vreet" dus helemaal niets op.
Als hij het nu in 1 keer schenkt, betaalt hij daarna geen VRH meer.
De TS betaalt dat ook niet, omdat het haar primaire onderkomen is.
1,3% per jaar telt toch best snel op.

Schenkbelasting is eenmalig niets over €100k als het voor een huis is. €5300 als dat niet zo is.
Daarnaast is het 10% voor de eerste €123k en 20% voor de rest.

Ik zou dus op een manier mikken waarop je het huis over een aantal jaren geschonken krijgt.
beginnen met die 100k. En dan of ieder jaar die €5300. Of elk jaar €123k (afhankelijk van hoeveel het huis waard is).
Maar elk jaar dat je wacht, betaalt de vader dus 1,3% over de waarde die nog niet geschonken is. Bij meer dan 10 jaar uitsmeren kan dat dus duurder zijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wanneer zowel jij als jouw vader onbekend zijn met deze materie, zou ik overwegen een financieel planner in de arm te nemen. Een normale hypotheekadviseur doet ‘standaardwerk’, wellicht met een enkele bijzonderheid. Het gaat hier echter over een totaal andere situatie.

Ik zou dan ook eea in een groter kader bespreken, en kijken wat de optimale situatie is. Zonder cijfers is het voor ons ook lastig in te schatten wat de meest optimale situatie is, en of een persoonlijke lening, familiebankconstructie, hypotheek of nog iets anders het beste werkt. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Zoals gezegd, ga met een goede planner rond de tafel zitten. Ook minder prettige zaken als het toekomstige overlijden van je vader en zijn testament moet je goed regelen, ook als je de enige erfgenaam denkt te zijn.
Let er ook even op welke lasten Je voor je kiezen krijgt, als verzekeringen en gemeentelijke lasten, onderhoud. Ook betaal je een eigenwoning belasting, vergeet die ook niet (eigenwoningforfait). als je nu een redelijke huur betaald, zou dat geen probleem moeten zijn, maar reken het eens goed uit.

Vergeet niet om tijdig aangifte te doen van de schenking, de belastingdienst ligt zelf een beetje achter en het kan nog een paar jaar duren voordat zijnhet verwerkt hebben.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:43
Kijk ook eens of het wel slim is om dit in 1 keer te schenken. Het kan vaak voordeliger zijn om de schenking over een aantal jaar te verdelen. Oftewel ga eens langs een adviseur :-)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik zou de Alexander Pechtold-truck bestuderen en toepassen. Die wist de waarde van zijn verkregen penthouse ook flink te drukken doordat er een gebruiker in zat.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bombadil schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 20:20:
[...]

Ik zou de Alexander Pechtold-truck bestuderen en toepassen. Die wist de waarde van zijn verkregen penthouse ook flink te drukken doordat er een gebruiker in zat.
Uiteraard is de eerste stap de woning te verkopen voor 70% van de marktwaarde vanwege de huurder die niet weg wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:18
als je een woning krijgt, moet je overdrachtsbelating en schenk belasting betalen.
voor zover ik weet worden deze met elkaar verrekend zodat je niet dubbel betaalt.
op de site van de belastingdienst staat dit wel uitgelegd.

de waarde van de woning is in principe de woz-waarde, met eventueel een correctie voor de verhuurde staat.
de correctie op de woz waarde is afhankelijk van de hoogte van de betaalde huur. zie ook hiervoor de site van de belastingdienst

[ Voor 35% gewijzigd door peter-rm op 12-05-2018 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Roos79 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 22:57:
Ja die heb ik gelezen maar dat gaat geen optie zijn ben ik bang.
Ten eerste is mijn vader niet de jongste meer en denk ik niet dat ik dan tijd genoeg heb alles terug te betalen. Ten tweede ben ik niet vermogend genoeg om een hypotheek van dergelijke bedrag af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Krisp schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 15:12:
Wanneer zowel jij als jouw vader onbekend zijn met deze materie, zou ik overwegen een financieel planner in de arm te nemen. Een normale hypotheekadviseur doet ‘standaardwerk’, wellicht met een enkele bijzonderheid. Het gaat hier echter over een totaal andere situatie.

Ik zou dan ook eea in een groter kader bespreken, en kijken wat de optimale situatie is. Zonder cijfers is het voor ons ook lastig in te schatten wat de meest optimale situatie is, en of een persoonlijke lening, familiebankconstructie, hypotheek of nog iets anders het beste werkt. :)
Dat lijkt mij inderdaad ook een goed plan.
Ik ga op.zoek naar iemand die hier in thuis is. Geen standaard hypotheek adviseur nee.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Nou ik ben weer een stuk verder geholpen.
Ik ga op.zoek naar een financieel adviseur en dan gaan we dit eens goed bespreken en kijken wat de beste oplossing is.

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen! 😊👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 00:34:
[...]

Ja die heb ik gelezen maar dat gaat geen optie zijn ben ik bang.
Ten eerste is mijn vader niet de jongste meer en denk ik niet dat ik dan tijd genoeg heb alles terug te betalen. Ten tweede ben ik niet vermogend genoeg om een hypotheek van dergelijke bedrag af te sluiten.
Je hoeft de lening het niet helemaal terug te betalen, bij overlijden erf je gewoon die restschuld, je moet daar allleen nog schenk belasting over betalen. Dat is 10-20% van het bedrag. Nb je geeft niet aan of er andere erven (kunnen) zijn. Het handigste is de schenking van de restschuld in het testament op te laten nemen. Dan hoef je alleen de schenkbelasting te financieren.

In deze contructie ben je juist wel vermogend, de prijs van de woning voor verkoop aan jou wordt op 70% gezet (omdat er een huurder inzit). Voor de hypotheek telt de waarde voor 100% mee, want jij bent dan geen huurder meer. Daarnaast heb je een hypoheek van 100.000 minder nodig. Jouw vermogen neemt dus toe met 100.000 plus 30%. Als je wilt lenen bij de bank, hoef je dus fors minder te lenen. Of ze dat willen hangt van je inkomen af, ik dacht max 4-5x je bruto jaar inkomen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar lenen van je vader, als dat kan.

De constuctie die Orf aangeeft is bedoeld om zo min mogelijk erf belasting te betalen, zeker als je <40 jaar bent.

Nog even over de vraag persoonlijke lening versus hypotheek. Je een hypotheek brengt kosten mee, maar de rente is een stuk lager. Omdat je aangeeft niet snel te kunnen aflossen, neig ik naar een hypotheek, maar daarvoor geldt ook weer, reken het uit. Je kan zo op vragen wat een hypotheek kost, vraag het je bank en bel een notaris. Heb je al een offert voor je verbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jeanj schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:23:
[...]

Je hoeft de lening het niet helemaal terug te betalen, bij overlijden erf je gewoon die restschuld, je moet daar allleen nog schenk belasting over betalen. Dat is 10-20% van het bedrag. Nb je geeft niet aan of er andere erven (kunnen) zijn. Het handigste is de schenking van de restschuld in het testament op te laten nemen. Dan hoef je alleen de schenkbelasting te financieren.

In deze contructie ben je juist wel vermogend, de prijs van de woning voor verkoop aan jou wordt op 70% gezet (omdat er een huurder inzit). Voor de hypotheek telt de waarde voor 100% mee, want jij bent dan geen huurder meer. Daarnaast heb je een hypoheek van 100.000 minder nodig. Jouw vermogen neemt dus toe met 100.000 plus 30%. Als je wilt lenen bij de bank, hoef je dus fors minder te lenen. Of ze dat willen hangt van je inkomen af, ik dacht max 4-5x je bruto jaar inkomen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar lenen van je vader, als dat kan.

De constuctie die Orf aangeeft is bedoeld om zo min mogelijk erf belasting te betalen, zeker als je <40 jaar bent.

Nog even over de vraag persoonlijke lening versus hypotheek. Je een hypotheek brengt kosten mee, maar de rente is een stuk lager. Omdat je aangeeft niet snel te kunnen aflossen, neig ik naar een hypotheek, maar daarvoor geldt ook weer, reken het uit. Je kan zo op vragen wat een hypotheek kost, vraag het je bank en bel een notaris. Heb je al een offert voor je verbouwing?
Bedankt! Duidelijke uitleg! Ik snap het ja.
Kosten voor de verbouwing hebben we nog niet inzichtelijk. Ook hier speelt mee wat we kunnen lenen. Maar het zal ergens rond de 10.000€ liggen denk ik.

Je zegt: lenen van je vader ,als dat kan. Hoe bedoel je dat laatste? Waar moet ik rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Zoals orf het beschrijft hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 23:08
Vraag me af waar je geen belasting tegenwoordig moet betalen. Holy moly, sorry voor de offtopic chat.
Het is toch zijn eigendom en hij heeft al eerder belasting ervoor betaald, waarom moet er weer belasting betaald worden als hij het aan zijn zoon wilt afstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Omdat het niet het eigendom is van de zoon. In tegenstelling tot wat je suggereert met “het is al zijn eigendom”, vindt er dus wel een overdracht plaats. Je zou toch hetzelfde kunnen beredeneren voor iedere belasting. Loon, dat is toch al verkregen door de werkgever en die heeft al belasting betaald? Dus geen loonbelasting meer. En waarom zou ik nog BTW afdragen, dat geld is al belast geweest bij mijn klanten. Per saldo vindt veruit de meeste belastingheffing plaats bij transacties.

Schenkbelasting is de “levende” variant van erfbelasting. En die heeft een doel om te voorkomen dat een kleine groep over de generaties heen steeds rijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

ik weet dat belasting nodig is om van alles te financieren, maar erf en schenk belasting komt op mij erg oneerlijk over. Over het geld is meestal al loon belasting en vermogens belasting betaald en over goederen al btw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morty
Het doel van schenk- en erfbelasting is het voorkomen dat vermogen eindeloos doorgegeven wordt binnen een familie van generatie op generatie. Dat versterkt namelijk klassenscheiding binnen de maatschappij (waarin de welvarendheid van mensen niet bepaald wordt door wat ze kunnen en doen, maar door wie hun ouders zijn), en dat wordt als onwenselijk gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:37
Goed advies. Je kunt mogelijk gaan voor een behoorlijk hogere rente dan de geldende marktrente van zeg 2% voor 10 jaar NHG. Ligt een beetje aan de zekerheden en verpandingen die je aan je vader geeft. Normaal heb je een hypotheek bij een financiele instelling, waarbij je zelfs je ziel nog moet verpanden. Als je met je vader voor hem minder zekerheid overeenkomt, kan dat verdisconteert worden in een hogere rente, want dat is afkopen van risico en geeft je vader zekerheid op geld. Dan heb je een hogere hypotheekrenteaftrek. Dit kan voordeliger zijn als een deel van rente en aflossing belastingvrij teruggeschrokken kan worden. Uiteraard moet je dit wel met de fiscus afstemmen. Er moet ook sprake zijn van geld wat over en weer gaat. Het is niet voldoende om eea op papier vast te leggen, maar je moet daadwerkelijk rente en aflossing aan je vader betalen. Heb ik vernomen van vrienden van mij die ook een deel lenen van hun ouders.
jeanj schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:14:
ik weet dat belasting nodig is om van alles te financieren, maar erf en schenk belasting komt op mij erg oneerlijk over. Over het geld is meestal al loon belasting en vermogens belasting betaald en over goederen al btw
Waar ik nog veel meer moeite mee heb is vermogensbelasting over spaargeld. Heb je netjes 30K (of 60K bij fiscaal partnerschap) gespaard, dan moet je daar weer belasting over betalen. Dat vind ik echt discutabel, omdat op daarover al belasting heb betaald. Ik heb nooit een schenking gehad, dus gespaard vanuit mijn belaste loon. Voor vennootschappen in een groepsstructuur, waarbij de moeder winst uit deelnemingen moet verantwoorden in de boeken (uitgaande van nettovermogenswaarde waardering) geldt een vpb vrijstelling, want die winst is al belast. Het doel hiervan is om dubbele heffingen te voorkomen. Nou, mijn gespaarde vermogen is ook al eens belast en daar moet ik gewoon dubbel belasting over betalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 14-05-2018 09:39 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2018 @ 00:34:
Ten tweede ben ik niet vermogend genoeg om een hypotheek van dergelijke bedrag af te sluiten.
Gaat het niet primair om het inkomen bij een hypotheek?
Hou er rekening mee dat de aankoop van een huis (en bijvoorbeeld auto) niet de enige kosten zijn en er nog veel meer bij komt kijken als belasting, verzekering en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-09 23:08
Morty schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:19:
Het doel van schenk- en erfbelasting is het voorkomen dat vermogen eindeloos doorgegeven wordt binnen een familie van generatie op generatie. Dat versterkt namelijk klassenscheiding binnen de maatschappij (waarin de welvarendheid van mensen niet bepaald wordt door wat ze kunnen en doen, maar door wie hun ouders zijn), en dat wordt als onwenselijk gezien.
Ow, wat is doet het koningshuis dan? Ook oneerlijk als je geld krijgt omdat je vader de koning is tot je dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Morty schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:19:
Ik betwijfel of dat doel wordt gehaald. Echt rijken hebben adviseurs om hun vermogen te ontzien. Juist de mensen met een vermogen onder een miljoen die hun eigen huis hebben afbetaald en nog wat spaargeld hebben, daarvoor kunnen die maatregelen niet uit.

Daarnaast is dat doel tegenstrijdig, met andere keuzes van de politiek, zoals koopsubsidie, die was juist bedoeld om vermogen op te kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

t_captain schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:42:
Omdat het niet het eigendom is van de zoon. In tegenstelling tot wat je suggereert met “het is al zijn eigendom”, vindt er dus wel een overdracht plaats. Je zou toch hetzelfde kunnen beredeneren voor iedere belasting. Loon, dat is toch al verkregen door de werkgever en die heeft al belasting betaald? Dus geen loonbelasting meer. En waarom zou ik nog BTW afdragen, dat geld is al belast geweest bij mijn klanten. Per saldo vindt veruit de meeste belastingheffing plaats bij transacties.

Schenkbelasting is de “levende” variant van erfbelasting. En die heeft een doel om te voorkomen dat een kleine groep over de generaties heen steeds rijker wordt.
DOCHTER
Er zitten ook dames op GoT :)
Echter is het huis ook geen eigendom van de dochter ;)

De belasting is er inderdaad ook om te voorkomen dat iedereen alles gaat weggeven voor het overlijden om de erfbelasting te ontlopen. Het feit dat mensen belastingen ontlopen is vooral de reden dat er zoveel regeltjes zijn om die gaten te vullen.

De regels zijn prima en vooral bij de grotere vermogens hakt dit er meer in. Voor de meeste mensen is dit prima te behappen en dat lijkt ook nu wel het geval te zijn.

Natuurlijk, er moet wat belasting worden betaald, maar goedkoper kun je een huis nog steeds niet kopen, dus sowieso is ze niet slecht af.

Zoals gezegd gaat ze al met een financieel adviseur praten om het zo voordelig mogelijk te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zoon/dochter, thanks for noticing. Ik zoek nog een genderneutraal woord daarvoor.

Er is nog een leuke loophole. Erfrecht is lager als het vermogen in een onderneming zit (om te voorkomen dat bedrijven ten onder gaan bij erfopvolging). Stop dat huis in een vastgoed-BV :) http://www.estateplanning...drijfsopvolgingsregeling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:13
kind - ouder ? Dat is aardig genderneutraal? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
jeanj schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:53:
[...]

Ik betwijfel of dat doel wordt gehaald. Echt rijken hebben adviseurs om hun vermogen te ontzien. Juist de mensen met een vermogen onder een miljoen die hun eigen huis hebben afbetaald en nog wat spaargeld hebben, daarvoor kunnen die maatregelen niet uit.

Daarnaast is dat doel tegenstrijdig, met andere keuzes van de politiek, zoals koopsubsidie, die was juist bedoeld om vermogen op te kunnen bouwen.
Dat zijn twee verschillende dingen. Individuele vermogensopbouw wordt gestimuleerd, intergenerationele vermogenoverdracht wordt beperkt. Of die maatregelen effectief zijn, en of het koningshuis eerlijk is, daar heb ik ook m’n twijfels bij ;). Maar daarmee dwalen we wel erg ver van het topic vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Aangezien de vraag beantwoord is en we off-topic gaan gaat dit topic dicht. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.