Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 17:13
Heb rookmelders van KaKu; deze werken op ZigBee. Nu is het bereik van ZigBee (zeker omdat mijn centrale naast mijn router hangt) nogal beperkt en nu 'haal' ik nauwelijks de melder op de eerste verdieping en sowieso niet de tweede verdieping. Begrepen van KaKu helpdesk dat (bijvoorbeeld) een ZigBee lamp als versterker werkt (mesh).
Probleem is dat ik geen extra lampen nodig heb (kan de lamp op de eerste verdieping wel vervangen maar dan moet ik electronisch gaan schakelen en niet mechanisch -met een hotel-schakeling zoals nu- omdat de lamp wel altijd spanning moet hebben om als versterker te fungeren). En dat wordt dus weer extra complex.
Tenzij iemand andere suggesties heft zoek ik dus "een ZigBee versterker zonder lamp" :) o.i.d..
Het gezocht maar ik lijk nergens zoiets te kunnen vinden.
Iemand met een idee hoe ik dit simpel zou kunnen oplossen?

Alle reacties

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:01
Misschien kun je ergens een zigbee smart plug kwijt?

Zoiets bijv:
https://www.osram-lamps.c...ents/smart-plug/index.jsp

Ikea komt later dit jaar ook met iets dergelijks:
nieuws: Ikea komt halverwege 2018 met Zigbee-stekker voor in het stopcontact

• ErikJan2
Dank je wel. Heb Ikea NL nog even gebeld maar die konden nog niets vinden (de OSRAM vind ik nogal duur... 30 Euro voor een stopcontact... Een KaKu ZigBee lamp kost 18).

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-11 21:15
Hier hetzelfde probleem met 1 melder, die in de schuur hangt. Ook hetzelfde antwoord van Kaku gekregen.
Na het aanmelden bij de ics en daarna testen van de range heb ik er mee rondgelopen, om te kijken hoe ver nog mogelijk was. Daardoor zakte de batterij lvl iets. Na het plaatsen buiten het bereik van de ics bleef echter in de app lange tijd die batterij lvl zichtbaar, ipv dat er zou staan dat die geen contact heeft.
Inmiddels staat er een leeg icoontje, echter geen melding van gekregen...

iig ben ik benieuwd hoe je het straks opgelost hebt, ikzelf kijk ook naar een oplossing.

• ErikJan2
Is er inmiddels al een oplossing voor mijn probleem?

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-11 20:54
Helaas niet. Wat de helpdesk je verteld heeft blijft gelden. Alleen zigbee apparaten die op netspanning werken zijn repeaters. Dit zijn dus de powerplugs, lampen en inbouwschakelaars. Alles met batterijen zal je niks helpen, denk daarbij aan rookmelders, sensoren en draadloze schakelaren.

• ErikJan2
Dat weet ik. Ik zoek een repeater 'sec' (dus zonder dat dat ook een lamp o.i.d. is)

• ErikJan2
Heb inmiddels de OSRAM Smart+ (een stekker met Zigbee). Hij werkt op mijn KAKU systeem maar dat was niet de reden waarom ik hem gekocht heb.
Zoals aangegeven heb ik Zigbee rookmelders en was het bereik boven onvoldoende. De oplossing zou een (powered) Zigbee apparaat zijn.
Ik heb mijn SMART+ op de eerste verdieping in een stopcontact gestoken maar ik zie hem (nog?) niet als mesh / bridge fungeren waardoor ik mijn rookmelder(s) nu zie.
Mis ik iets?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar is hij nu onderdeel van je ZigBee netwerk (dus gekoppeld met KAKU?)

• ErikJan2
Ik kan hem aan en uitschakelen met KAKU, lijkt me van wel dus...

• The Van
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02-2023
Beetje laat, maar om het antwoord op deze vraag toch te geven:
1) Elk vast (niet batterij-gevoed) Zigbee apparaat dient ook als router; een IKEA TRÅDFRI wandcontactdoos dus ook - of je hem nu gebruikt of niet.
2) Er bestaan Zigbee extenders: alweer Ikea: https://www.ikea.com/nl/n...gnaalversterker-10400408/

• ErikJan2
Zeer nuttig. Ga er eentje bestellen denk ik. Dank je wel

• Martin-B
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-11 12:02
En? Wie weet of de IKEA zigbee versterker werkt op de KAKU producten?
Dat zou een handige oplossing kunnen zijn

• ErikJan2
Martin, ik heb die versterker op de tweede verdieping (al meer dan een jaar) en ik zie mijn KaKu brandmelder daar. Bij mij werkt het dus.
Pagina: 1