Rare tekens op pagina's in een tekst

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yooo Kerol
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-02-2021
Het valt mij op dat ik al jarenlang in verschillende browsers allerlei rare tekens zie staan in een tekst waar er normaal een apostrofe, trema, accent of aanhalingsteken of iets dergelijks hoort te staan.

Vooral op bijvoorbeeld voetbalzone.nl , maar ook op allerlei andere normale websites. En ik ben er eigenlijk zo gewend aan geraakt dat ik zo'n beetje weet wat er zou moeten staan op de plek van die rare tekens als ik ze weer eens zie.

Waar gaat het dan fout dat het na al die jaren (volgens mij al minstens 10 jaar dat ik het zie) nog steeds niet is opgelost?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-08 15:14

BLACKfm

o_O

Of je mist zelf de tekenset, maar het is volgens mij voornamelijk een probleem van de character set die de website gebruikt voor het weergeven van tekst.

Maar gezien je het op meerdere sites hebt denk ik eerder dat het iets aan jouw kant is die het probleem veroorzaakt.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yooo Kerol
https://www.nieuwbouw-leiden.nl/project/7189/churchillpark/
Nou bijvoorbeeld hier onder 'Over dit project' zie ik deze twee dingen al verkeerd staan, ik weet niet of anderen dit ook hebben.
‘ChurchillPark’
Indien u geïnteresseerd bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:53
Yooo Kerol schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:31:
Nou bijvoorbeeld hier onder 'Over dit project' zie ik deze twee dingen al verkeerd staan, ik weet niet of anderen dit ook hebben.
‘ChurchillPark’
Ik zie hetzelfde als jij, zowel in Chrome als in IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42
Hier ook niet goed (in Chrome).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:51

EnnaN

Toys in the attic

Je kunt tekens op verschillende manieren opslaan, en 'iedereen' moet het er over eens zijn hoe je dat doet. De website denkt dat ze afgesproken hebben dat elke byte een teken is. Helaas is er iemand die probeert invoer te doen op die website (iemand die bv de website maakt, of userinput) die een systeem gebruikt die 2 bytes per teken doet (zgn multibyte)

ALs jij dus het teken voor een e-met-trema ziet en stuurt als een ding met 2 bytes, dan denk je dat het goed gaat. Echter, de pagina ziet gewoon die 2 bytes als losse tekens, en maakt er dus 2 losse tekens van. Dat kun je heel duidelijk zien bv aan dat stukje "ï" -> als je die 2 tekens achter elkaar zet en als UTF8 interpreteerd, dan staat er vast een e met trema

sig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:05
Yooo Kerol schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:31:
‘ChurchillPark’
Dit is een slecht voorbeeld. De oelewappers hebben hier UTF-8 nogmaals als latin1 naar UTF-8 gecodeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yooo Kerol
Haha oke, dan weet ik in ieder geval dat het tóch niet aan mijn computers lag, maar gewoon aan een verkeerde implementatie van een website.

Nouja daarnet zag ik op Voetbalzone nog wel een voorbeeld, maar kan het nu niet meer terugvinden. Alleen ik was daar voorheen eigenlijk altijd wel gewend dat als iemand een accent gebruikt (bijvoorbeeld het cijfer 1 voluit als woord typte, dus als één) het gelijk een zooitje werd. Maar blijkbaar hebben ze dat daar eindelijk na jaren opgelost.
Pagina: 1