ATX v1.x Voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Darwin4Ever
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-08-2023
Voor mijn ASUS P4P800 moederbord ben ik op zoek naar een nieuwe voeding.
Momenteel hangt daar een AOPEN AO350-12APNF (350w +3.3v=28A +5v=30A +12v=18A +5vSB=2A -5v=0.3A -12v=0.8A +3.3v en +5v samen 220W max) aan.

Probleem is dat de P4P800 de -5v op de pin18 van de 20pin-connector nodig heeft (ATX v1.3) en ook een +5vSB van minimaal 1A

Ik zit mij nu al geruime tijd te pletter te zoeken maar kon tot nu alleen de http://www.lc-power.com/e...e/standard/lc420h-12-v13/ vinden.

Probleem is echter dat deze LC-POWER (ondanks de hogere aangegeven 420w) bijlange niet de specificaties haalt van mijn oude voeding van AOPEN

Heeft er soms iemand weet van een andere voeding die de benodigde -5v en +5vSB heeft ?

Alvast bedankt

Alle reacties

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Weet je zeker dat je de -5V nodig hebt? Die wordt meestal gebruikt voor legacy toepassingen als een RS232 poort. Als je moederbord wel een RS232 poort heeft maar jij die niet gebruikt, kan je straffeloos een voeding zonder -5V rail gebruiken.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:08
De -12V is in de regel voor RS232 poorten, de -5V werd ooit voor ISA kaarten gebruikt, maar die heeft dit bord toch niet. De -5V is de ATX 1.2 standaard al optioneel geworden en in de 1.3 helemaal verwijderd.

• Darwin4Ever
Tja, mijn moederbord heeft de -5v nodig, voor wat weet ik niet en eigenlijk wil ik daar geen risico's nemen.
De RS232-poort gebruik ik in elk geval wel.
Volgens wat ik her en der lees, is de -5v definitief uit de ATX-standaard vanaf v2.x.
De LC-Power die ik vermeldde is volgens hun v1.3 (inclusief de -5v)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
RS232 gebruikt zoals Nielson zegt de -12V rails. Die is op (bijna?) alle moderne voedingen gewoon aanwezig dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. 5vSB is ook altijd aanwezig.

Mag ik vragen waar je die specificaties vandaan hebt die zeggen dat jouw moederbord -5v nog nodig zou hebben? Lijkt me namelijk héél stug. Zelfs voor zo'n museumstuk. Daarnaast zie ik ook niet helemaal het "risico" wat je zou nemen? Als je voeding niet werkt pak je 'm weer netjes in en stuur je 'm terug?

• Nielson
Ik zie het in de handleiding of op de Asus site ook nergens terug. De enige vermelding van -5V is bij de pinout van de 20-pins ATX stekker, maar nergens staat dat deze vereist is. Sterker nog, het feit het moederbord een aparte 4-pin 12V stekker voor de CPU stroomvoorziening heeft wijst eerder op een v2.x voeding terwijl de -5V lang daarvoor al verwijderd is uit de ATX standaard.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56
Je bent dus eigenlijk op zoek naar een voeding op basis van een 15 jaar oude standaard voor een systeem van 15 jaar oud?

Ik zou eerst een kijken of je die -5 volt echt nodig hebt zoals is aangegeven, anders kun je ook een pci-rs232 kaartje kopen: categorie: Controllers

Blijkbaar moet het blijven draaien/heeft het ( emotionele) waarde. Dan zou ik niet met een LC-power voeding gaan kloten, staan slecht bekend.

• Darwin4Ever
Het is inderdaad (in de handleiding) bij de pinout van de 20-pins ATX stekker dat het vermeld staat.
En het klopt dat er niet bijstaat dat het vereist is, maar er staat ook niet dat het niet vereist is.

Als de aparte 4-pin een tegenindicatie zou kunnen zijn voor de ATX-versie dan zou dat mooi zijn.
Probleem is dat ik nergens dokumentatie (met name de ATX-standaard) kan vinden van de AOPEN AO350-12APNF voeding. Op de AOPEN site kan ik niets meer vinden ivm voedingen

• Darwin4Ever
Ik weet dat het MoBo oud is, maar ik heb inderdaad redenen om hem operationeel te willen houden (anders zou ik mij de moeite besparen)

Ondertussen controleerde ik nog eens de connector op het MoBo, en desbetreffende pin18 (-5v) is ook daar aanwezig. Dus niet alleen op de voeding.

• Nielson
Misschien dat @Verwijderd zijn licht er eens over kan laten schijnen.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
wquatan schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:29:
Ondertussen controleerde ik nog eens de connector op het MoBo, en desbetreffende pin18 (-5v) is ook daar aanwezig. Dus niet alleen op de voeding.
Maar is er ook iets op aangesloten? Zet je multimeter eens op de weestandmeetstand, rode pen op GND, zwarte pen op -5V. Wat doet die dan precies?

• Dre
  • Niet online

Dre

*knip* Aub geen V&A op het forum.

[ Voor 137% gewijzigd door br00ky op 11-05-2018 21:52 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Er mag geen V&A op het forum. Maar is een tweedehands voeding ook een optie voor TS?
Waarom een andere voeding?
Waar moet de andere voeding aan voldoen naast de -5V en +5VSB 1A?

Dit soort oude meuk gaat vaak gratis weg.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 13-05-2018 10:19 ]

• Lennart90
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 11:19
Ik ben op eBay wel eens wat verloopkabeltjes tegengekomen van 24-pin ATX naar 20-pin ATX met daarin een geïntegreerde converter om -5V op te wekken. Weet niet hoe goed dat werkt, maar wellicht heb je er wat aan.
Pagina: 1