3V LEDs in een combi van serie en parallel. Gaat dat werken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-01-2023
Hoi,

Ik ben bezig met een project in onze keuken. Het plafond is 5 meter hoog en ik wil moderne LEDlampjes toepassen in een klassieke kroonluchter-vorm. Stel je een regendouche voor, maar dan met een diameter van 1 meter en met 49 dubbele koperdraadjes die vanaf het plafond hangen, met op gezette afstanden van die kleine LEDlampjes. (ca. 200).

Ik heb wat van die LEDstrings gekocht, die op 12V werken, maar ik heb ontdekt dat de lampjes geen 12V, maar 3V zijn. Ze zitten heel gelijkmatig in 4 paralelle groepen van 12 stuks, die dan weer in serie zijn geschakeld (48 LEDs).

Maar in mijn situatie zitten ze niet gelijkmatig. Aan de ene draad hangen er maar 2 en aan de andere wel 12. Want op de plaats waar de kroonluchter-kaars komt, doe ik een kluwen van 10 lampjes. Ik heb het hier getekend: www.kemmere.com/led.jpg

De koperdraad die ik gebruik is dezelfde als in de strings: 0,5 mm diameter.

Mijn vraag: Verwacht je dat dit gaat dat werken? of kom ik in de praktijk waarschijnlijk problemen tegen? Ik ben nog niet begonnen met solderen (het is namelijk monnikenwerk).

Alvast heel erg bedankt voor je input!
Groeten, Thomas.

Beste antwoord (via tkemmere op 12-05-2018 23:03)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:36
Die forward voltage verschilt per LED en is ook nog eens temeperatuur afhankelijk. Zonder weerstand is gewoon erg labiel.

Wat betreft 12V: goed plan.
Geen leds parallel zetten zonder serieweerstand.

zie hier in fig 7 de spanning vs. stroom van witte leds: https://www.maximintegrat...p-notes/index.mvp/id/3070 (kan uiteraard per type led wat verschillen)

Gaan we even uit van 3.3v per led: 3 leds in serie = 3.3x3 = 9.9V, dan heb je nog 12-9.9 = 2.1V over de weerstand. Juiste waarde voor de weerstand = spanning / stroom = 2.1/ gewenste stroom (ohm).

Probeer dus steeds stringetjes van 3 in serie te maken met een weerstand. Deze kan je parallel en/of in serie plaatsen.
Die weerstanden zijn bij b.v. 2V en 20mA goed voor een vermogen van min. 40mW, dat kunnen heel kleine weerstanden zijn!
Voor 24V zou je stringen van 6 (of misschien wel 7) kunnen gebruiken.

Ga je leds parallel zetten (zonder serieweerstand) dan neemt de kans dat ze onevenredig fel oplichten toe waarbij de felle leds sneller stukgaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Nee, dat gaat niet werken.

Je zal er telkens 4 in serie moeten zetten, je kan niet 10 keer zoveel stroom door 1 LED sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
Sjips. Dank je Remco.

Dat is niet te doen. Dan zou ik allemaal extra draden moeten aanleggen om die gelijkmatige groepen te maken. Of ik zou dwarsverbindingen moeten gaan leggen, wat er niet uit zou zien.

Ik denk dat ik dan op een trafo van 3V uit ga komen. Maar die moet dan 4x zoveel Ampere aankunnen.
Ik ga ook nog kijken of ik ze zo kan groeperen dat ze soort van gelijksoortig gegroepeerd zijn.

Thomas.

PS. Voor wie het boeit: www.kemmere.com/afstandenaantallen.jpg

200 LEDjes = 20 Watt. 3V, gelijkstroom 7A. Ik ga op zoek.

[ Voor 6% gewijzigd door tkemmere op 11-05-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zoek anders een LED strip die op 5V werkt, die kan je wel per LED in stukjes knippen. Je zit dan wel nog steeds met het probleem dat je voeding 4 keer zo veel stroom moet kunnen leveren dan een 12V versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Die led strips zijn steeds in stukken van 12V verdeeld, daar kan je ze doorknippen en aansluiten. Die 12V stukken kun je vervolgens parallel aansluiten op 12V

Ik weet niet hoe je aan de 3V komt maar een LED moet je stroomgestuurd voeden. Hiervoor gebruikt de strip weerstandjes die bij 12V ( minus de LED spanning van de led's in serie) de juiste stroom voeren.

Zowiezo zijn die LED's voor printmontage bijna niet direct aan draadjes te solderen, houd daar ook rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
Dank, Ja, ik ben aan het zoeken.

Bij 3V heb ik 30 printtransformatortjes nodig. Da's € 100,-, en sowieso niet te doen, want er is een string bij met 22 lampjes (De centrale string). Brandt die trafo door.

Met twee van deze ben ik er wel, (€ 146,-) maar die dingen passen niet op de plafondplank die ik er voor aan het maken ben.

Het gaat niet om strips, het gaat om strengen, waar ik de ledjes uitknip. Qua 5V vind ik maar weinig, bijvoorbeeld wat, maar je kan op de foto niet goed zien of dit niet stiekum 2 x de helft in serie is en dat de ledjes dus 2,5V krijgen. Plus die foto's kan je maar slecht vertrouwen, of het wel de juiste producten zijn...

Misschien moet ik iets met weerstandjes i.c.m. groeperen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
@base_ Dank,

ja het gaat dus om ledjes, niet op een strip, maar aan zo'n lange draad. zie YouTube: Analysis of a 100 LED string of "wire lights".

Dank voor de soldeer-gedoe-waarschuwing. Ja, ik realiseer me dat ik heel veel draadjes zal moeten schoonschrapen en aan elkaar zal moeten zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door tkemmere op 11-05-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@tkemmere Kan je niet een fiber optische kabel gebruiken om dit effect te simuleren ?

zoiets als dit ( al is dit voorbeeld wel prijzig)

https://nl.aliexpress.com...n-lights/32525581438.html

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1TDR4KpXXXXczXVXXq6xXFXXXh/Safely-non-electricity-Fiber-optic-led-twinkling-stars-led-waterfall-curtain-lights.jpg

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
tkemmere schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:40:
@base_ Dank,

ja het gaat dus om ledjes, niet op een strip, maar aan zo'n lange draad. zie YouTube: Analysis of a 100 LED string of "wire lights".

Dank voor de soldeer-gedoe-waarschuwing. Ja, ik realiseer me dat ik heel veel draadjes zal moeten schoonschrapen en aan elkaar zal moeten zetten.
LED's parallel aansluiten is normaliter not-done: de stroom wordt dan nooit gelijkmatig verdeeld over de LED's. Daarnaast heb je een goede stroomregeling nodig, hiervoor worden meestal serieweerstanden gebruikt.
They have been divided into four sections of 25 parallel LEDs that are then connected in series to give a combined forward voltage of 12V (4 x 3V). I couldn't find a series resistor, so they are relying on the combined forward voltage and the knee/slope that gallium nitride LEDs have where they will have a forward voltage that typically varies between about 2.5 and 3.4V depending on the current passing through them.
Die LED's gaan niet lang leven vrees ik.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
Sjips, sjips, sjips.

Als ik LEDs niet parallel kan aansluiten, Gaat m'n hele kroonluchter-idee niet werken. Daar is het op gebaseerd. 2 koperdraadjes komen met 3V uit de plank aan het plafond, en op wisselende afstanden zitten er onderelkaar LEDjes aan.

Dus dit: www.kemmere.com/groeperen.jpg * wordt 'm ook niet... Als ik het goed begrijp. /snik/

*elk cijfer in dit plaatje representeert een (dubbele) koperdraad waar n lampjes aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
@Breezers dat is ook wel mooi, maar echt anders. de centrale draad bijvoorbeeld heeft 22 ledjes. En allemaal lopen ze door tot 1 meter boven de keukentafel en komt er een glazen kraal onderaan te hangen, om de draden uit te rechten en wat minder tochgevoelig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bij deze jouw oplossing: https://www.digikey.com/p...TH3MM12VFR4400-ND/6691214
LEDs met ingebouwde weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Rendement van die dingen is wel erg laag hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
tkemmere schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:15:
...
Als ik LEDs niet parallel kan aansluiten, Gaat m'n hele kroonluchter-idee niet werken. Daar is het op gebaseerd. 2 koperdraadjes komen met 3V uit de plank aan het plafond, en op wisselende afstanden zitten er onderelkaar LEDjes aan.
...
En waarom zet je die leds niet in serie? 1 draad doorlopen steeds een draadje tussen de leds. Uiteraard moet je boven de 50V wel gaan isoleren.... ;) En buiten zicht een weerstandje om de stroom te regelen.

Overigens zitten er op de strips meerdere leds in serie en dan een weerstandje met relatief lage spanningsval om het verlies in de weerstand laag te houden. Hoe kleiner die spanningsval hoe gevoeliger e.e.a. wordt voor spanningsschommelingen: als er 1V over de weerstand staat en de spanning wordt 1 volt hoger dan gaat er 2x zoveel stroom lopen. dat is bij een string van 12V dus een verdubbeling bij 13V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
@TommyboyNL Cewl! (Maar helaas niet in warm-white en ook niet met de 360-graden-rondom glow van de LED-slinger-lampjes).

@base_ Ja. Ik zit er toch aan te denken om te groeperen en gebruik te maken van serieschakelingen. Maar ik wil het wel bij 12V houden. Hoe klinkt dit:
  • Ik heb één 12V trafo.
  • Van daaruit ga ik 15 keer splitsen in groepen, parallel.
  • Dan heb ik dus 15 keer 12 volt.
  • Op iedere van die 15 groepen sluit ik een - wat ik noem - "groep" aan.
  • Zo'n groep kan zijn 1+1+1+1 Leds, in serie
  • of 2+2+2+2 Leds. Ieder setje van 2 is parallel en de 4 setjes zijn serie
  • Of 4+4+4+4, of 6+6+6+6, of 13+13+13+13, of 14+14+14+14.
Ik gebruik dan dus de aansluitwijze zoals ze van de webshop zijn gekomen, (en werken). Precies zoals je in de YTvideo zag hoe het zit. (Alleen daar is het 25+25+25+25).
Ik wil het ook zo uitkienen dat alle draadlengten (weerstand 3 meter x 0,5 mm diameter) in elke groep precies gelijk is.

Denk je dat ik in de problemen kom met dat...
I couldn't find a series resistor, so they are relying on the combined forward voltage and the knee/slope that gallium nitride LEDs have where they will have a forward voltage that typically varies between about 2.5 and 3.4V depending on the current passing through them.
?

By the way: Dank tot zo ver! Ik heb al weer een hoop geleerd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• base_
Die forward voltage verschilt per LED en is ook nog eens temeperatuur afhankelijk. Zonder weerstand is gewoon erg labiel.

Wat betreft 12V: goed plan.
Geen leds parallel zetten zonder serieweerstand.

zie hier in fig 7 de spanning vs. stroom van witte leds: https://www.maximintegrat...p-notes/index.mvp/id/3070 (kan uiteraard per type led wat verschillen)

Gaan we even uit van 3.3v per led: 3 leds in serie = 3.3x3 = 9.9V, dan heb je nog 12-9.9 = 2.1V over de weerstand. Juiste waarde voor de weerstand = spanning / stroom = 2.1/ gewenste stroom (ohm).

Probeer dus steeds stringetjes van 3 in serie te maken met een weerstand. Deze kan je parallel en/of in serie plaatsen.
Die weerstanden zijn bij b.v. 2V en 20mA goed voor een vermogen van min. 40mW, dat kunnen heel kleine weerstanden zijn!
Voor 24V zou je stringen van 6 (of misschien wel 7) kunnen gebruiken.

Ga je leds parallel zetten (zonder serieweerstand) dan neemt de kans dat ze onevenredig fel oplichten toe waarbij de felle leds sneller stukgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tkemmere
Dank je @base_ voor de heldere uitleg,

Het begint me duidelijk te worden. Ook dank voor de link. De grafiek moet ik dus zo lezen: "Als ik er een spanning van x,x Volt op zet, dan zal de stroom y,y Ampère zijn". En dat wil ik weten, omdat ik de stroom moet kennen om de Ohm-waarde van de serieweerstand uit te kunnen rekenen.

Ik begrijp uit je voorbeeld dat de kans klein is dat de LEDs bij 3V precies goed gaan werken en dat de trafo precies 12V gaat leveren. Dan zou ik namelijk 4 LEDs in serie kunnen zetten zonder serieweerstand. Wat ik links en rechts lees is 3,3 en 3,4 volt meer gangbaar. Maar ik zal ook eens de trafo-output (onder belasting) meten. Misschien is die wel stiekum 14V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Die grafiek is een voorbeeld om aan te geven wat de spanning/stroomverloop in standaard witte leds ongeveer is (meestal 3.3-3.4V optimaal idd). We weten helaas niet wat voor leds je precies hebt en dus ook niet wat de maximale stroom is voor een fatsoenlijke levensduur. Daarnaast kan de spanning ook iets afwijken.
Een led heeft een bepaalde optimale en maximale stroom. De spanning zal 3.3 volt zijn ongeveer, door nu de restspanning door die stroom te delen heb je de weerstand. Verstookte warmte/vermogen is die spanning over de weerstand maal de stroom (let op: een 0,5W weerstand kan max. 0,5W verstoken: hij wordt dan onaangenaam warm en gaat stinken, beter wat reserve houden dus ;))
Om achter die stroom en spanning te komen kan je een multimeter gebruiken op de originele ledstring en de stroom delen door het aantal parralele leds, en daarnaast de spanning over de leds meten.
Check meteen even of er geen wisselspanning aanwezig is (niet afgevlakte gelijkrichter b.v.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tkemmere
Hoi allemaal,

We zijn ruim een jaar verder, want het bleek nogal een monnikenwerk te zijn... Maar dit is 'm dan!
Ik ben er wel trots op! :)

[Video: https://i.imgur.com/84oYzmy.gif]

Ik heb uiteindelijk allemaal gelijke groepen van evenveel lampjes in serie gemaakt, dus bijvoorbeeld 4+4+4+4 lampjes is ongeveer 12 volt. Ik heb ook met gelijk aantal meters koperdraad ertussen geplaatst, in de hoop het in balans te houden. Het werkt mooi, we zullen zien hoe lang.
Pagina: 1