Nieuwe Fans (zowel case als cpu heatsink fan?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-01 09:57
Wat ben ik van plan?
Ik zou graag nieuwe fans installeren in mijn redelijk nieuwe pc (september).

Momenteel heb ik maar 2 case fans (die ik gekregen heb bij mijn case zelf) en 1 cpu fan.
Als CPU cooler gebruik ik de Cryorig H7 en als case heb ik de Phanteks Eclipse P400s TG.

Wanneer ik AAA games speel vind ik dat mijn fans te veel lawaai maken om mijn pc 'cool' te houden.
Wanneer ik bv AC Origins speel krijg ik nu en dan de melding dat mijn CPU temperatuur boven de 80°C gegaan is en dit heb ik liever niet.
(Het zijn dus niet enkel de case fans.)

Ik vraag me dus af of het mogelijk is om een case fan te bevestigen op een CPU heatsink.
Zelf dacht ik aan de Be Quiet! Silent Wings 3 PWM.

Is dit mogelijk?
Is dit veilig?
Zijn er betere opties?
Is enkel nieuwe/extra case fans kopen voldoende?
Moeten het PWM fans zijn of niet (en wat is exact het verschil)?

Alvast bedankt!

Wat is je budget?
Dit maakt op dit moment niet echt uit, ik zou graag alle voorstellen horen, maar als het kan liefst niet (overdreven) duur ;) .

Extra componenten info
Ik heb een i7 7700K als CPU.

Beste antwoord (via MattiVM op 12-05-2018 13:02)

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:39

Dawn

..Sworn to the Dark..

als ik snel naar het plaatje van je koeler kijk dan kun je system fans bevestigen. de SW3 zijn prima, persoonlijk gebruik ik 2 Corsair SP120 PWM's op mijn H80iGT plus de 2 140mm fans onderin mijn case.

persoonlijk zou ik alle fans vervangen voor SW3's/Corsair varianten,

1 front > 1 of 2 op je koeler > 1 achterin.
zorg dat je fan op de CPU in dezelfde lijn gemonteerd zit als je rear-fan en niet naar boven wijst (verstoorde airflow)

daarnaast is de vraag voor je pasta niet heel gek, als er teveel opzit werkt het spul niet goed.

pricewise zijn de SW3 duur per stuk, maar wel heel goed.
ietsje goedkoper, een duo-pack SP120/AF120's van Corsair zitten op 30 (note: AF120 voor je case, SP voor je koeler) maar zeker ook prima

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max 512GB || Ride: MY2017 Volvo V60 Polestar at 125k km

Alle reacties

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Heb je de pasta onder je CPU koeler al opnieuw aangebracht?

• MattiVM
lactaxative schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:30:
Heb je de pasta onder je CPU koeler al opnieuw aangebracht?
Ik denk niet dat daar het probleem ligt. Mijn pc is nieuw sinds eind september begin oktober en Assassin's Creed Origins was beschikbaar op 27 oktober. Als de pasta maar een kleine maand meegaat...
In de periode daartussen had ik mijn pc zelfs amper op staan.

Die 80°C haal ik dan ook enkel bij Assassin's Creed Origins.

Acties:
  • Beste antwoord

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:39

Dawn

..Sworn to the Dark..

als ik snel naar het plaatje van je koeler kijk dan kun je system fans bevestigen. de SW3 zijn prima, persoonlijk gebruik ik 2 Corsair SP120 PWM's op mijn H80iGT plus de 2 140mm fans onderin mijn case.

persoonlijk zou ik alle fans vervangen voor SW3's/Corsair varianten,

1 front > 1 of 2 op je koeler > 1 achterin.
zorg dat je fan op de CPU in dezelfde lijn gemonteerd zit als je rear-fan en niet naar boven wijst (verstoorde airflow)

daarnaast is de vraag voor je pasta niet heel gek, als er teveel opzit werkt het spul niet goed.

pricewise zijn de SW3 duur per stuk, maar wel heel goed.
ietsje goedkoper, een duo-pack SP120/AF120's van Corsair zitten op 30 (note: AF120 voor je case, SP voor je koeler) maar zeker ook prima

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max 512GB || Ride: MY2017 Volvo V60 Polestar at 125k km

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
MattiVM schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:45:
[...]

Ik denk niet dat daar het probleem ligt. Mijn pc is nieuw sinds eind september begin oktober en Assassin's Creed Origins was beschikbaar op 27 oktober. Als de pasta maar een kleine maand meegaat...
In de periode daartussen had ik mijn pc zelfs amper op staan.

Die 80°C haal ik dan ook enkel bij Assassin's Creed Origins.
Het gaat er niet om hoe lang het meegaat. Het gaat erom dat het mogelijk verkeerd is aangebracht (in dat geval hoogstwaarschijnlijk teveel), of dat je gewoon pech had met de rijstkorrel techniek o.i.d..

Het lijkt mij vrij sterk dat de temperatuur in je kast de limiterende factor is bij het koelen van je CPU. Dit tenzij je i7 dermate stevig overklokt staat dat dit te verwachten is, maar dat het antwoord dan iets lager klokken zou zijn, lijkt me buiten kijf staan.

Gratis oplossingen zijn altijd het proberen waard voordat je een systeem met 6 en halve fan maakt en erachter komt dat meer fans vaak alleen maar meer herrie maken.

• MattiVM
lactaxative schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:35:
[...]
Het gaat er niet om hoe lang het meegaat. Het gaat erom dat het mogelijk verkeerd is aangebracht (in dat geval hoogstwaarschijnlijk teveel), of dat je gewoon pech had met de rijstkorrel techniek o.i.d..
Dit zou inderdaad kunnen, ik kan het altijd eens nakijken. Ik heb er wel op gelet dat het niet te veel was (rijstkorrel grootte), maar wie weet.
In een video van Linus Tech Tips is wel duidelijk "bewezen" dat de hoeveelheid niet echt uitmaakt, en de manier van aanbrengen ook niet...
Enkel wanneer het te weinig is krijg je hogere temperaturen.
YouTube: Thermal Paste Application Methods - Which one is best? - The Workshop
[...]
Het lijkt mij vrij sterk dat de temperatuur in je kast de limiterende factor is bij het koelen van je CPU. Dit tenzij je i7 dermate stevig overklokt staat dat dit te verwachten is, maar dat het antwoord dan iets lager klokken zou zijn, lijkt me buiten kijf staan.
Aan overklokken heb ik zelf nog niet gedaan.
[...]
Gratis oplossingen zijn altijd het proberen waard voordat je een systeem met 6 en halve fan maakt en erachter komt dat meer fans vaak alleen maar meer herrie maken.
Dat is ook waar. Ik ga ook nog eens kijken naar mijn fan curve, want ik kan me herinneren dat hier in het begin ook problemen mee waren. (De fan curve werd altijd gereset. Waarschijnlijk was/is er ergens een foutje in de software van MSI.)

• MattiVM
Ik ben gegaan voor de Be Quiet! Silent Wings 3 PWM 120mm. Deze is zooooo veel stiller. Koelen doet die ook zeer goed. Hij haalt wel maar gemiddeld 1350 RPM i.p.v. 1450, maar hij koelt beter dan de standaard fan van de Cryorig H7.

Momenteel heb ik dus enkel de heatsink fan vervangen. In de toekomst ga ik misschien ook nog de case fans vervangen.
Pagina: 1