Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:59
Gisteren een 2e hands Radeon 290X 4GB op de kop getikt als upgrade voor mijn 7950. De kaart bij de andere tweakers getest en daar werkte hij prima. Gisteravond begonnen met installeren in mijn eigen pc: drama.

Als ik bijvoorbeeld de GTA V Benchmark draai, dan freezed de kaart na een x-tijd, dit kan in de eerste scene zijn, soms in de 2e scene en soms pas vlak voor het eind (paar minuten in de benchmark). 3D mark freezed de kaart ook in.

Acties ondernomen:
-> DDU -> nieuwste drivers -> settings aangepast in MSI afterburnen (gelezen op internet)
-> AMD Driver delete -> nieuwste drivers
-> AMD Driver delete -> windows drivers

In alle situaties hetzelfde probleem. Temperatuur van de kaart wordt vrij hoog, maar hij freezed soms ook bij lagere temperaturen, lijkt dus geen verschil te maken. Terugklokken van de memory clock en gpu clock lijken ook niet echt te helpen.

Specs:
  • Gigabyte B150-HD3P-CF
  • Intel Core i5-7600k
  • 24GB DDR4 Ram
  • EVO 960SSD
  • nog 3 andere ssd's
  • Stuk of 6HDD's (meeste niet aangesloten op dit moment)
  • Dell Perc 6i Raid controller
  • Radeon R9 290X 4GB
  • (staat geen merk op, maar is reference ontwerp)
  • Coolermaster 620W voeding
Iemand een idee?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06:59
Laat met msi afterburner je fans op 100 procent draaien en kijk of die het dan nog doet let ook op de temp van je stoomverdeler op de kaart kan effe niet op juiste woord komen

Heb zelf een 290x en zonder eigen fancurve is het huilen met de pet op.
Kaart word snel te warm en clockt zichzelf terug als die te snel warm word krijg je een freeze.

[ Voor 33% gewijzigd door RP92 op 11-05-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Laatst online: 03-09 11:43
Kun je de volledige specificaties en leeftijd van de voeding geven? De energieconsumptie van deze kaart is namelijk hoog, zeker in vergelijking met je oude kaart. Het zou zomaar kunnen dat de voeding dit niet meer aan kan.

Ik zou persoonlijk beginnen door te testen met een andere voeding, gezien je aangeeft dat de temperaturen het probleem niet lijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
RP92 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:13:
Laat met msi afterburner je fans op 100 procent draaien en kijk of die het dan nog doet let ook op de temp van je stoomverdeler op de kaart kan effe niet op juiste woord komen

Heb zelf een 290x en zonder eigen fancurve is het huilen met de pet op.
Kaart word snel te warm en clockt zichzelf terug als die te snel warm word krijg je een freeze.
VRM's bleven in de laatste rund rond de 35 graden hangen, gpu temp rond de 50. Bij de 2e scene in de GTA V benchmarkt freezede de boel wederom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M6LQbMcTlcnmFngqeMTaZsnt/medium.gif
lactaxative schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:24:
Kun je de volledige specificaties en leeftijd van de voeding geven? De energieconsumptie van deze kaart is namelijk hoog, zeker in vergelijking met je oude kaart. Het zou zomaar kunnen dat de voeding dit niet meer aan kan.

Ik zou persoonlijk beginnen door te testen met een andere voeding, gezien je aangeeft dat de temperaturen het probleem niet lijken te zijn.
Blijkbaar had ik eerste keer scheef gekeken. Het is een Coolermaster 620W: http://www.coolermaster.c...ort/model/RS-620-ASAA-A1/
pricewatch: Cooler Master Real Power M620

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Was dat screenshot tijdens het benchmarken? Of na het benchmarken? Als het tijdens was klopppen je GPU/Mem speeds niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZwE9N9VQ0r9bdPBvW1f5C0Vv/full.png?nohitcount=1

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
net na de freeze, clocks lopen wel op tijdens benchmark (al bleef ie eenmaal vast zitten op de lage speeds, toen trad er geen freeze op (en een magere 20fps)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Heb je al gewoon een spelletje geprobeerd te spelen? Dus niet benchmarken?
Heb je de mogelijkheid om een kale ssd/hdd te pakken en even een verse W10 install erop te zetten puur voor de test?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
prutser001 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:26:
Heb je al gewoon een spelletje geprobeerd te spelen? Dus niet benchmarken?
Heb je de mogelijkheid om een kale ssd/hdd te pakken en even een verse W10 install erop te zetten puur voor de test?
Zojuist Rocket League geprobeerd, zelfde issue, even een verse install voor test is momenteel helaas niet echt een optie.
:/
Als ik na de freeze de game nog een keer start, lijkt hij op 300Mhz/150Mhz vast te blijven (en dus nagenoeg geen framerate meer over). Na een reboot gaat hij dan wel weer naar 1000Mhz/1250Mhz maar freezed ie dus vrij snel weer.

[ Voor 20% gewijzigd door ThunderNet op 11-05-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Kun je de kaart in een ander systeem testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Laatst online: 03-09 11:43
Ik zet m'n geld in op een voeding probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
prutser001 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:49:
Kun je de kaart in een ander systeem testen?
Helaas, geen andere systemen hier, gisteren wel in een ander systeem werkend gezien.

Zojuist even naar de slimme meter gekeken. Verbruik in huis in het menu van GTA V zit zo rond de 340Watt, als ik de benchmark start springt die naar 350Watt en even later naar 480Watt, dan klapt ie weer terug naar 340Watt (en is de boel bevroren). Op de piek lijkt hij dus 'maar' 480Watt te vragen (totale energievraag in huis op dat moment). Lijkt me dat zelfs een sub-optimale voeding van 620Watt dat moet kunnen leveren?

Zojuist ook een freeze gekregen tijdens het kijken van een youtube-filmpje.. Lijkt me sterk dat hij dan ook teveel van de voeding vraagt?

[ Voor 9% gewijzigd door ThunderNet op 11-05-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De 12v rail van je voeding kan het probleem zijn.

Had toevallig laatst ook freezes met een 290x.
Alleen bij zwaardere belastingen zoals games en benchmarks ging hij onderuit.
Andere dingen zoals web browsing was geen probleem.
Underclocked op 700mhz was hij dan wel stabiel.
Oorzaak bleek een defecte 12v rail te zijn.
Doordat de CPU op een andere rail zat, bleef het systeem wel stabiel tijdens hoge cpu load.

Aangezien de 290x een aardige honger naar energie heeft en je voeding ondertussen al wat ouder is denk ik dat je het zelfde probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
BasRR schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 15:44:
De 12v rail van je voeding kan het probleem zijn.

Had toevallig laatst ook freezes met een 290x.
Alleen bij zwaardere belastingen zoals games en benchmarks ging hij onderuit.
Andere dingen zoals web browsing was geen probleem.
Underclocked op 700mhz was hij dan wel stabiel.
Oorzaak bleek een defecte 12v rail te zijn.
Doordat de CPU op een andere rail zat, bleef het systeem wel stabiel tijdens hoge cpu load.

Aangezien de 290x een aardige honger naar energie heeft en je voeding ondertussen al wat ouder is denk ik dat je het zelfde probleem hebt.
Zojuist tijdens het kijken van een youtube filmpje en even later tijdens normaal browsen ook een dergelijke freeze gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
ThunderNet schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 15:45:
[...]

Zojuist tijdens het kijken van een youtube filmpje en even later tijdens normaal browsen ook een dergelijke freeze gehad.
Even vergeten te melden dat het occasioneel ook gebeurde buiten gaming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
@ThunderNet
aangezien je " nog een stuk of 6 schijven" (zoals je zelf zegt) in je pc hebt.

zou ik eerst even een schone installatie van W10 proberen ( op een andere schijf).
je primaire schijf even afkoppelen dan dan gewoon installeren.

dan kun je uitsluiten of het software of hardware is .

ikzelf heb ook een 290X gehad, bij mij was ook de voeding die de geeft gaf
het blijft een rare-energie slurpende kaart .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:18
@ThunderNet
Weet jij welke driver werd gebruikt toen je de kaart werken zag? Als dat niet de nieuwste is zoals jij nu gebruikt, kan je ook een flink oudere proberen.

Ook zou je via Afterburner als test de vcore met 0,05V kunnen verhogen als test met de rest standaard.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
kun je in de driver de clocks niet omlaag schroeven naar 800-ish, kijken of hij dan nog crashed? Voeding is een oud beestje dus daar heb ik zelf niet het volle vertrouwen in.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
frankym schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:27:
@ThunderNet
aangezien je " nog een stuk of 6 schijven" (zoals je zelf zegt) in je pc hebt.

zou ik eerst even een schone installatie van W10 proberen ( op een andere schijf).
je primaire schijf even afkoppelen dan dan gewoon installeren.

dan kun je uitsluiten of het software of hardware is .

ikzelf heb ook een 290X gehad, bij mij was ook de voeding die de geeft gaf
het blijft een rare-energie slurpende kaart .
Helaas niet met vrije ruimte.
Razkin schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:38:
@ThunderNet
Weet jij welke driver werd gebruikt toen je de kaart werken zag? Als dat niet de nieuwste is zoals jij nu gebruikt, kan je ook een flink oudere proberen.

Ook zou je via Afterburner als test de vcore met 0,05V kunnen verhogen als test met de rest standaard.
Gewoon de nieuwste versie, vers gedownload :) met hogere vcore zie ik geen verschil helaas. Vandaag ook de bios ge-update, ook dat maakt geen verschil.
aminam schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:39:
kun je in de driver de clocks niet omlaag schroeven naar 800-ish, kijken of hij dan nog crashed? Voeding is een oud beestje dus daar heb ik zelf niet het volle vertrouwen in.
Al getest met iets lagere clocks, maar ga nu ff terug proberen te klokken naar rond de 800Mhz.

Als ik 800/1000 instel binnen Trixx dan blijven de clocks tijdens de game op 300/150 hangen.

Ben bang dat het gewoon een een of andere vage niet lekkere combi is met m'n systeem, denk dat ie maar weer de verkoop in moet :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThunderNet op 13-05-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightm4re!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 14:51
Te weinig wattage.

Als ik op de CM site alles invoer (op de gok dat je 6x4GB ram modules hebt)
Dan kom ik op 626w load wattage uit, recommended zegt die: 676w,
Persoonlijk zou ik even een 700w power supply testen en even kijken wat die doet,
Ook al staat er dat je "tig" hardeschijven niet allemaal aangesloten zijn zou ik dit toch even proberen om dat probleem uit te stellen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:39
700 watt is nergens voor nodig, maar los daarvan zou ik ook inzetten op een voedingsprobleem. Die real power voedingen zijn volgens mij niet echt hoogvliegers en al oude beestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernhardf
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-02 17:01
lijkt erop dat je power supply het niet aankan inderdaad, probeer de videokaart is te downclocken en kijk of het probleem nog bestaat?

zeg maar naar 600mhz .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:01
Is er toevallig gemined met de kaart ? Had precies hetzelfde paar jaar geleden r9 290 kaart gekocht en ik wist dankzij verkoper dat er paar maanden mee gemined was maar zat nog garantie op dus geen probleem dacht ik. Kaart was een regelrechte ramp klapte om de haverklap eruit ook freeze probleem zelf bij lage kloksnelheden niet stabiel te krijgen. Kaart terug en geld teruggehad en daarna een reference r9 290 gehaald en die liep als een zonnetje dus zeker geen psu probleem bij mij (althans) had tevens de kaart met 3 psu’s geprobeerd inclusief een gold 1000 watt en nog steeds drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-09 22:27
Hoe kan 620W niet voldoende zijn voor de 290x terwijl ik een 280x heb draaien op 400W? Zoveel verschil in verbuik is er toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slijtage, M620 is antiek.

Neemt niet weg dat Windows 10 + ATI drivers een abslute b....ch zijn om hen samen stabiel te krijgen.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2018 14:11 ]

Pagina: 1