Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Hi!
Ik heb een vraag die me ongelofelijk noob lijkt, maar na een hersenschudding is mijn brein nog niet hersteld en ik kom er niet uit.

Situatie
Vóór mijn problemen zag mijn (relevante) schijfconfiguratie er als volgt uit... ik geef de schijven even de merknaam om het verhaal makkelijker leesbaar te maken:
  • C: SandDisk (SSD 250GB): Windows 10 Professional
  • D: OCZ (SSD 120GB): vroegere systeemschijf, maar nu bedoeld als snelle dataschijf (3 x OneDrive etc)
  • E: Seagate (1TB): oude HD als dataplomp (kan ook ander merk dan Seagate zijn, maar doet er nu even niet toe... is trouwens eigenlijk verdeeld in 2 datapartities, maar ook dit doet er niet toe)
Ik heb me al een hele tijd geleden een nieuwe SSD gekocht (Samsung 500 GB) en omdat ik nu tijdens mijn herstel wat tijd had, dacht ik: ik installeer snel even die nieuwe schijf. Omdat ik geen (vrije) grote USB had, heb ik geboot vanuit de Windows 10-installatie (vanaf nu "oud") en van daaruit een nieuwe Windows 10 Professional geïnstalleerd op de Samsung en geüpdatet naar versie 1803 (vanaf nu "nieuw"). Gevolg is dat ik een dual boot menu kreeg met keuze voor "oud" en "nieuw" (waarbij ik die laatste standaard heb).
"nieuw" loopt als een trein, volop software geïnstalleerd... echter:

Probleem
Als ik SanDisk ("oud") afkoppel, kreeg ik de melding "bootmgr is missing".

Poging
Dat deed me vermoeden dat BCD op SanDisk staat. Met Visual BCD v 0.9.0.1 geprobeerd om dat aan te passen (onder {bootmgr} zag ik "ApplicationDevice" dat verwees naar G: (SanDisk) -> gewijzigd naar C: (Samsung). Aanvankelijk vlotte dit niet zo goed (had eerst de recentste versie 0.9.3.1, maar die wordt afgeraden voor Windows 10), maar uiteindelijk (na enkele reboots en weer wat foefelen)bleek bij controle wel degelijk naar Samsung verwezen te worden.
Probleem opgelost dacht ik, daarom: afkoppelen van SanDisk. Probleem niet opgelost en dan maar geprobeerd om ook de andere disks af te koppelen (behalve Samsung "nieuw" uiteraard), waaronder ook de Virtuele CD-Rom van de Zalman-VE300.

Probleem
Nu krijg ik echter de "Reboot and Select proper Boot Device" melding.

Vraag
Hoe kan ik dit het snelste oplossen? Ik kan uiteraard nog werken als ik SanDisk "oud" terug aankoppel, maar het is net mijn bedoeling dat dit niet hoeft (wil die gebruiken voor mijn homeserver).

Alle oplossingen die ik online vind, komen ofwel terug op
code:
1
bootrec /fixboot
(maar mijn opstartopties geven enkel de mogelijkheid om opstartinstellingen ("Opstartgedrag van Windows wijzigen") aan te passen, niet om systeemherstel e.d. uit te voeren) ofwel gaat het over de bootvolgorde (maar "nieuw" staat wel degelijk eerst bij mij).

Ik heb het gevoel dat ik iets stoms over het hoofd zie, maar weet niet wat, want... ik zie het dan ook over het hoofd |:(

Wie, o wie, kan me helpen?

UPDATE
Ik apprecieer enorm het meedenken en de supersnelle reacties (daarom post ik dit ook op GoT)_/-\o_ , maar ben wel specifiek op zoek naar een oplossing om bootrecord en bootmanager te verplaatsen zonder dat ik een grote USB-stick moet "opofferen".

[ Voor 6% gewijzigd door edeboeck op 11-05-2018 13:19 . Reden: toelichting bij Visual BCD + UPDATE ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je hebt zeker de oude en nieuwe SSD tegelijk aangekoppeld gehad terwijl je Windows installeerde.
Dan denkt de installer "Hee er is al een Windows installatie met bootrecord en bootmanager (belangrijk! je boot niet alleen met een bootrecord), dus de nieuwe installatie krijgt dat niet en maakt maar leuk gebruik van de bestaande.
Trek je de oude SSD er daarna uit, hebben beide Windows installs geen Bootrecord en Bootmanager meer, en dan kan je gaan knoeien met partition editors en dergelijke, maar je nieuwe install heeft dan nogsteeds geen werkende bootmanager. Dus hij zal nooit kunnen booten van de nieuwe SSD.

Oplossing: Oude SSD er af, nieuwe er aan, windows installeren en dan later de oude weer terug aankoppelen in het geval je daar nog data van af wil plukken,

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 11-05-2018 13:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oude ssd eruit laten, booten vanaf installatie medium en kiezen voor "windows herstellen" ipv installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
Je kan met macrium reflect free een recovery usb stick maken, daarmee heb ik laatst bij iemand alle boot problemen opgelost.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
McKaamos schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:08:
Je hebt zeker de oude en nieuwe SSD tegelijk aangekoppeld gehad terwijl je Windows installeerde.
Dat is inderdaad zoals ik in de TS al zei:
... heb ik geboot vanuit de Windows 10-installatie (vanaf nu "oud") en van daaruit een nieuwe Windows 10 Professional geïnstalleerd op de Samsung en geüpdatet naar versie 1803 (vanaf nu "nieuw").
McKaamos schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:08:Dan denkt de installer "Hee er is al een Windows installatie met bootrecord en bootmanager (belangrijk! je boot niet alleen met een bootrecord), dus de nieuwe installatie krijgt dat niet en maakt maar leuk gebruik van de bestaande.
Daar was ik inderdaad ook achter gekomen, vandaar dat ik die wilde verplaatsen.
McKaamos schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:08:
Oplossing: Oude SSD er af, nieuwe er aan, windows installeren en dan later de oude weer terug aankoppelen in het geval je daar nog data van af wil plukken,
Dat was mijn eerste plan maar
Omdat ik geen (vrije) grote USB had,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

edeboeck schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:12:
[...]
Dat is inderdaad zoals ik in de TS al zei:
[...]

[...]
Daar was ik inderdaad ook achter gekomen, vandaar dat ik die wilde verplaatsen.

[...]
Dat was mijn eerste plan maar
[...]
Naja, dan moet je een nieuwe USB stick regelen of een DVDtje maken. Kan beide met de Media Creation Tool.
8GB sticks kosten je de kop ook niet meer tegenwoordig.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:10:
Oude ssd eruit laten, booten vanaf installatie medium en kiezen voor "windows herstellen" ipv installeren.
Dat plan is er ook al geweest, maar die ISO is blijkbaar niet bootable.
sig69 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:11:
Je kan met macrium reflect free een recovery usb stick maken, daarmee heb ik laatst bij iemand alle boot problemen opgelost.
Ik kijk hier verder naar of dat een mogelijkheid geeft zonder een stick "op te offeren" (want dat kan even niet).

Is er geen manier om Bootrecord en bootmanager te verplaatsen vanuit een "live" installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
McKaamos schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:13:
[...]

Naja, dan moet je een nieuwe USB stick regelen of een DVDtje maken. Kan beide met de Media Creation Tool.
8GB sticks kosten je de kop ook niet meer tegenwoordig.
Ik apprecieer je meedenken (Media Creation Tool ken ik en ik weet wel dat de prijzen van sticks het punt niet zijn). Echter ben ik voorlopig nog op zoek naar een oplossing waarbij ik dat gedoe (ben op dit moment niet zo mobiel) kan vermijden en toch zeer snel de zaak oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Laatst online: 09:29

ResuCigam

BOFH

edeboeck schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:04:
Omdat ik geen (vrije) grote USB had,
<knip>
zonder dat ik een grote USB-stick moet "opofferen".
Ik begrijp hieruit dat je mogelijk wel een volle >8GB USB stick hebt liggen?

Dan zou je het volgende stappenplan kunnen proberen:
- SanDisk weer terug.
- Vanuit Windows de inhoud van je USB stick naar de harde schijf verplaatsen.
- Microsofts Mediatool of Rufus gebruiken om je Windows ISO op de stick te zetten.
- SanDisk eruit, nieuwe SSD erin.
- Windows installeren vanaf USB.
- USB wissen en de oude inhoud vanaf de harde schijf terugzetten.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
ResuCigam schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:29:
[...]

Ik begrijp hieruit dat je mogelijk wel een volle >8GB USB stick hebt liggen?

Dan zou je het volgende stappenplan kunnen proberen:
- SanDisk weer terug.
- Vanuit Windows de inhoud van je USB stick naar de harde schijf verplaatsen.
- Microsofts Mediatool of Rufus gebruiken om je Windows ISO op de stick te zetten.
- SanDisk eruit, nieuwe SSD erin.
- Windows installeren vanaf USB.
- USB wissen en de oude inhoud vanaf de harde schijf terugzetten.
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Ik had gehoopt om het sneller te kunnen oplossen (het creëren van die bootable stick vs. een tool die "snel even" bootmgr en bootrecord verplaatst). Ik wil een nieuwe installatie wel absoluut vermijden (eer alle software geïnstalleerd is, ben ik meer dan een dag verder), maar neem aan dat ik vanaf die stick dan de herstelopties kan starten. --> hierover wil ik wel absoluut zeker zijn: als ik de geavanceerde opstartopties nu kies, kan ik enkel de opstartinstellingen wijzigen (versta "safe mode", etc) en geen command prompt krijgen waar ik bootrec kan uitvoeren... gaat dat dan vanop die stick zeker wel het geval zijn?

Aan iedereen: nogmaals bedankt om mee te denken, ik weet dat dit een vervelende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Laatst online: 09:29

ResuCigam

BOFH

@edeboeck Nee ik ga uit van een verse installatie waarbij je de nieuwe SSD weer leegmaakt. Je mist nu een hidden boot partitie (of 2) waarvoor je nu geen ruimte hebt op je nieuwe SSD. Dus je zou met clone programma's aan de slag moeten en proberen dat alles heen en weer te schuiven. En daarna moet je ook nog je boot record aanpassen. Ik zou daar niet aan beginnen en gewoon opnieuw installeren. Even door de zure appel heen bijten...

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
ResuCigam schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:10:
@edeboeck Nee ik ga uit van een verse installatie waarbij je de nieuwe SSD weer leegmaakt. Je mist nu een hidden boot partitie (of 2) waarvoor je nu geen ruimte hebt op je nieuwe SSD. Dus je zou met clone programma's aan de slag moeten en proberen dat alles heen en weer te schuiven. En daarna moet je ook nog je boot record aanpassen. Ik zou daar niet aan beginnen en gewoon opnieuw installeren. Even door de zure appel heen bijten...
Inderdaad zure appel... nu ja, niets aan te doen.
Pagina: 1