Garantie Sony Xperia Toestel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghariq
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 14:58
Recent heb ik mijn oude Sony Xperia Z5 Compact toestel opgestuurd voor reparatie. Uit vergissing was ik 3 dagen te laat met het aanmelden van mijn reparatieverzoek aan Sony, de garantie van mijn toestel liep tot 16 maart en ik had het verzoek ingediend op 19 maart. Nu krijg ik van Sony te horen dat ze het toestel niet kunnen repareren en dat ik de onderzoekskosten van 59 euro moet betalen om het toestel ongerepareerd terug te krijgen.
Nu is het zo dat ik over deze problemen (geen of haperende Bluetooth verbinding) met mijn toestel vorig jaar meerdere keren contact had met de helpdesk van Sony. Zij hadden mij instructies gegeven om de software te updaten, om de fabrieksinstellingen terug te zetten, etc. Met andere woorden, het probleem had ik eerder gemeld en was niet verholpen.
En nu zeggen ze dus dat ik ben geen recht meer heb op een reparatie (bovendien kunnen ze dit probleem niet verhelpen!) en dat ik de kosten voor het onderzoek moet betalen.
Graag wil ik jullie advies vragen hoe ik hier om moet gaan. Alvast hartelijk dank!

PS: Ik ben sowieso ontzettend teleurgesteld in Sony. Al vanaf het begin heb ik problemen gehad met dit toestel, maar nu merk ik dat mijn nieuwe Sony Xperia XZ2 Compact toestel ook haperende Bluetooth verbinding heeft! Nota bene, het maakt soms geen verbinding met de Sony Headset die ik van Sony heb ontvangen!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:45
Ghariq schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:47:

...
Nu is het zo dat ik over deze problemen (geen of haperende Bluetooth verbinding) met mijn toestel vorig jaar meerdere keren contact had met de helpdesk van Sony. Zij hadden mij instructies gegeven om de software te updaten, om de fabrieksinstellingen terug te zetten, etc. Met andere woorden, het probleem had ik eerder gemeld en was niet verholpen.
En nu zeggen ze dus dat ik ben geen recht meer heb op een reparatie (bovendien kunnen ze dit probleem niet verhelpen!) en dat ik de kosten voor het onderzoek moet betalen.
Graag wil ik jullie advies vragen hoe ik hier om moet gaan. Alvast hartelijk dank!
Vorig jaar meerdere keren contact gehad en nog niet opgelost. Daarna ben je maanden gaan wachten tot het eind van je garantieperiode om het verder af te handelen? Lekker geloofwaardig voor Sony, logisch dat ze daar niet in mee gaan.

Wat wou je bereiken? en waarom ben je akkoord gegaan met de voorwaarden voor de onderzoekskosten als je achteraf toch niet wilt betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:17
Als het probleem vorig jaar al niet verholpen was, waarom heb je toen geen stappen genomen om te laten repareren/vervangen toen je nog wel garantie had en je dus ruim de kans had? Beetje passief afwachten en nu buiten je garantie nul op het rekest krijgen is imho een beetje je eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghariq
Helaas dacht ik dat ik nog garantie had toen ik het probleem had gemeld en anders was ik niet bij voorbaat akkoord gegaan met de voorwaarden om de onderzoekskosten te betalen.
Daarnaast had ik dit keer een nieuw toestel en daarvoor moest ik mijn toestel opsturen en dus het zonder toestel doen. Ik had in het verleden namelijk ook al het toestel twee keer opgestuurd en weken moeten doen zonder mijn toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:13
Garantie checken is je eigen verantwoordelijkheid. Sony staat hier gewoon in hun recht.

Waarom ben je niet naar het verkooppunt gegaan met je probleem? Daar moet je in de eerste plaats zijn. Ja, binnen de garantietermijn doet Sony het ook rechtstreeks, maar dat is een service van hun kant, geen recht van jouw kant. Je garantie verloopt via de verkoper, niet via de fabrikant. En die kan je wél op reparatie/vervanging onder garantie aansturen, want je moet het probleem 'binnen een redelijke termijn' melden. 3 dagen na afloop van je garantie valt (viel) daar binnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Is het toestel uberhaubt rechtstreeks bij Sony gekocht of via een andere (web)winkel ? Als je deze niet bij Sony hebt gekocht is er sprake van en beperkte fabrieksgarantie en mogen /kunnen ze prima je claim afwijzen.

Heb je het toestel niet via Sony gekocht, dan had je toch echt garantie moeten claimen bij de verkopende partij en niet dit rechtstreeks proberen te doen. Je kunt dan alsnog proberen om garantie te claimen via de verkopende partij, aangezien garantie niet beperkt wordt door x aantal maanden/dagen maar een verwachtte levensduur.

Als het defect niet gemaakt kan worden kan je mogelijk aanspraak maken op een volledige vergoeding van het toestel bij non-conformiteit of een gedeelte vergoeding als het het iets anders betreft (buiten vloeistof/waterschade, werk door derden, val-stootschade etc door eigen schuld)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghariq
Bedankt voor de snelle reacties.
Toestel was via Amazon gekocht.
Het was helaas mijn eigen schuld, had beter moeten kijken!
Ik ga nu betalen om mijn toestel terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Neem eerst even contact op met Amazon. zij moesten je helpen.(en mogelijk kan je ze nog dwingen aan de nederlandse wet te houden) En grote kans dat ze het nog steeds doen. en met Sony kunnen praten dan wel regelen.

[ Voor 35% gewijzigd door loki504 op 11-05-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 20:59
loki504 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:26:
Neem eerst even contact op met Amazon. zij moesten je helpen.(en mogelijk kan je ze nog dwingen aan de nederlandse wet te houden) En grote kans dat ze het nog steeds doen. en met Sony kunnen praten dan wel regelen.
Dwingen om aan de Nederlandse wet te houden? Is het product gekocht bij Amazon Nederland dan? Waarop baseer je dat dan? Vind het een interessante opmerking..

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Schizo007nl schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:59:
[...]

Dwingen om aan de Nederlandse wet te houden? Is het product gekocht bij Amazon Nederland dan? Waarop baseer je dat dan? Vind het een interessante opmerking..
https://www.consumentenbo...n/buitenlandse-webwinkels

Staat een klein stukje over. Welke wet dit regelt weet ik niet direct. Maar als ze zich richten op dat land moeten ze zich ook houden aan die wetten. Daarom kunnen wij ook Facebook/Google aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 20:59
loki504 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 06:43:
[...]

https://www.consumentenbo...n/buitenlandse-webwinkels

Staat een klein stukje over. Welke wet dit regelt weet ik niet direct. Maar als ze zich richten op dat land moeten ze zich ook houden aan die wetten. Daarom kunnen wij ook Facebook/Google aanpakken.
Dit komt er al meer in de buurt: https://www.eccnederland....ropa/garantie-bij-aankoop

Simpelweg ligt de bewijslast wel bij de TS.

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ligt het niet aan het Bluetooth device waar je mee verbindt, aangezien het meerdere toestellen betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Terugmailen dat het defect in de garantieperiode is ontstaan en dat je bereid bent juridische hulp in te schakelen :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sowieso wel droevig van Sony dat ze moeilijk doen over 3 dagen buiten de garantie. Een beetje fatsoenlijke service, zeker als je het probleem al eerder gemeld hebt, is 1 van de weinige mogelijkheden om jezelf als leverancier te kunnen onderscheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Sport_Life schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:24:
Terugmailen dat het defect in de garantieperiode is ontstaan en dat je bereid bent juridische hulp in te schakelen :).
Alleen moet je dit richting Amazon doen. En niet richting Sony. Die hanteren een datum. En daar is hij te laat geweest. En staan dus wettelijk sterk.
Pagina: 1