Yale oplegslot probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
Hi!

Ik heb even een vraag m.b.t. een Yale oplegslot.

Een half jaar geleden hebben ze bij me thuis het oplegslot van de voordeur vervangen (de oude was stuk, die was dan ook al een jaar of 50 oud) en hebben ze er een Yale oplegslot op geplaatst.

Het is zo'n slot wat 2 klak geluiden maakt als je hem op slot draait of van het slot draait.

Nu belde m'n vriendin net dat het slot vreemd doet. Ze krijgt de sleutel er niet meer uit als hij niet op het nachtslot zit, als ze hem helemaal op slot draait dan komt de sleutel er wel uit.

Iemand een idee wat hier aan te doen is? Of moet ik zo snel mogelijk de verhuurder bellen dat het slot (weer) kapot is?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan hem een keer smeren met slotspray. Maar het klinkt als speling en slijtage. Maar lastig te zeggen met zo weinig info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Half jaar oud zou ook een productiefout kunnen zijn en nog garantie er op. Het zou ook kunnen zijn dat de houten deur door het warmere/drogere weer iets vervormd/gekrompen is sinds de winter en er iets moet worden bijgesteld.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Slijtage lijkt me vrij sterk, slot is een half jaar oud (nieuw geplaatst) en is toen 1x gesmeerd door de persoon die hem heeft geplaatst.

Ik kan me vaag herinneren dat die wat teflon olie gebruikt heeft.

Zou het kunnen dat dat te plakkerig is voor het slot?

Is het dan een idee om hem met WD-40 door te spuiten omdat er wellicht iets blijft hangen?

Afbeeldingslocatie: https://www.oo-ijzerwaren.nl/contents/media/l_1035411_1.jpg

Zo'n slot is het (alleen dan het spiegelbeeld, sleutels zijn ook nieuwer type).

De sleutels die er bij zitten zijn van dit type:

Afbeeldingslocatie: https://media.hubo.be/img/Oplegslot-Rim-Lock-met-bevestigingstoebehoren-nikkel_201971_1920x1440?base=images&sub=h18&bottom=h32&name=8876632178718.jpg&context=bWFzdGVyfGltYWdlc3wyMDYzMDV8aW1hZ2UvanBlZ3xpbWFnZXMvaDE4L2gzMi84ODc2NjMyMTc4NzE4LmpwZ3w2OTk0YWUxMDY4ZTU1NmUwNTAzZWU2MzIyNDQ0MDczYjQ2MWZjM2JlYTZiYzlkZTUxZDExNTBmYjk2NTM2ZDZi&attachment=true

[ Voor 44% gewijzigd door 1nsane op 11-05-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:21

Rmg

Deur dicht doen, op slot draaien tot nachtschot, en dan nogmaals op slot draaien een keertje doordraaien dus.(vanaf buiten)

Mijn slot heeft dezelfde "feature"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

1nsane schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:53:
Slijtage lijkt me vrij sterk, slot is een half jaar oud (nieuw geplaatst) en is toen 1x gesmeerd door de persoon die hem heeft geplaatst.

Ik kan me vaag herinneren dat die wat teflon olie gebruikt heeft.

Zou het kunnen dat dat te plakkerig is voor het slot?

Is het dan een idee om hem met WD-40 door te spuiten omdat er wellicht iets blijft hangen?
Allebei wordt over het algemeen afgeraden voor sloten, enkel grafietpoeder als smering van de binnenkant van een slot.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Rmg schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:00:
Deur dicht doen, op slot draaien tot nachtschot, en dan nogmaals op slot draaien een keertje doordraaien dus.(vanaf buiten)

Mijn slot heeft dezelfde "feature"
Hoe bedoel je precies? Dat ik bijvoorbeeld van binnenaf het slot op nachtslot draai en m'n vriendin dan vanaf buiten hem nog een keertje verder doordraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:21

Rmg

1nsane schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:05:
[...]

Hoe bedoel je precies? Dat ik bijvoorbeeld van binnenaf het slot op nachtslot draai en m'n vriendin dan vanaf buiten hem nog een keertje verder doordraait?
Hoef je van binnen bij mij niets voor te doen, van buiten op slot doen en een keer extra doordraaien. Is bij mij niet veel stroever dan gewoon op slot doen, dus zou het niet forceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Rmg schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:13:
[...]

Hoef je van binnen bij mij niets voor te doen, van buiten op slot doen en een keer extra doordraaien. Is bij mij niet veel stroever dan gewoon op slot doen, dus zou het niet forceren
Dus in plaats van dat je dan 2x klak hoort, hoor je er 3?

Net m'n vriendin geinstrueerd om dat te doen, volgens haar kon het slot niet verder dan 2x nog steeds en het probleem is er nog steeds.

Toch maar ff de slotenmaker gebeld die hem geplaatst heeft, geen zin om straks zelf te mogen dokken voor als we het stuk maken :P

EDIT:

De slotenmaker heeft m gefixt, was dus blijkbaar inderdaad "doorgedraaid". Toch raar dat dat zo makkelijk gaat bij zo'n slot, worden die dingen van pudding gemaakt van binnen tegenwoordig?

[ Voor 13% gewijzigd door 1nsane op 11-05-2018 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-05 22:50
Kan voorkomen als de 'staart' van de cilinder net iets te kort is afgeknipt bij montage. Beetje gesmeerd houden is sowieso een goed idee. Idd met grafietpoeder of slotspray. Met andere middeltjes zoals WD40 of naaimachineolie wordt het bijna altijd een zooitje.
Pagina: 1