Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyty
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-05-2022
Hallo,

Ik heb mijn PC op slaapstand zien gaan toen ik daarna (minder dan 10 seconden later) op spatie drukte wat hem normaal gesproken weer aan zou moeten zetten gebeurde er niks. Ik drukte op de aan knop en nog steeds niets.

Mijn headset, muis en keyboard gaven nog steeds licht. Ik haalde stroom van mijn pc en onmiddellijk gingen zowel licht van headset, muis en keyboard uit. Waneer ik de stroom weer aan doe en druk op de aan knop geven mijn keyboard, muis en headset weer licht maar verder gebeurt er niks in mijn pc.
Bij het openen van mijn PC werd ik niet veel wijzer alle lichten bleven uit en ventilatoren (van CPU, GPU en voeding) bleven stil GPU die normaal gesproken licht geeft gaf geen licht.

Qua trouble shooting heb ik weinig ervaring, waar zou het aan kunnen liggen dat hij niet start?

(Ik heb alle bedrading er al uit en in gedaan en alles goed aangedrukt ;) )

Hardware die ik gebruik (1 jaar oud):
GPU: GeForce GTX 1070
CPU: intel(R) Core(TM) i5-6400 CPU @ 2.70GHz

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanamama
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-04-2023
Alle bedrading erin en eruit is leuk.. maar zegt weinig. Kabels blijven over het algemeen gewoon zitten. Een pc trilt niet zo hard dat ze los kunnen trillen daarbij zitten de meeste geborgen met een haakje of whatever. Tenzij je vaak op pad gaat me je pc dan misschien :P

Al begonnen met de basis? alles stuk voor stuk testen en uitsluiten wat wel en niet werkt?

Type voeding? Mobo? hardware 1 jaar oud? i5-6400 gaat al wat langer mee volgens mij.
En ook al is iets een dag oud kan het ook gewoon kapot.
Met meer (nuttige) informatie zal men je beter kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyty
mijn PC onderdelen:

https://tweakers.net/pric...396;349125;547973;208044/

nog even mijn gedachten op een rij:

GPU- ligt het niet aan, ik hem er uit gehaald en er gebeurt nog steeds niks, cpu en voeding blijven stil (ventilatoren staan stil)
moederbord/voeding- ligt het niet aan anders zou mijn muis, headset en keyboard geen licht kunnen geven. (lijkt me)
CPU- ligt het niet aan, waarom zou dit er voor zorgen dat mijn videokaart en voeding stil/uit blijven?
RAM- ligt het niet aan, voor zo ver ik weet zou een pc gewoon moeten kunnen starten met kapotte ram sticks maar misschien klopt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eens beginnen met een kaal moederbord en 1 stickje ram en zo verder opbouwen, het kan wel degelijkk aan je gpu etc zitten. Heb je een mogelijkheid de gpu bijv in een ander systeem te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyty
Ik kan helaas moeilijk ze 1 voor 1 checken omdat ik geen andere PC heb.

ondertussen heb ik wel alles er uit mijn moederbord gehaald.

in mijn moederbord zitten nu:
2 stekkers van voeding
1 cd-speler (neem aan dat die er niet uit hoeft)
1 SSD
1 HSS

bij deze setting gebeurt er niks.
ik heb dus beide ram sticks zijn er uit (bij het proberen met 1 ram stick gebeurde er ook niks.)

mijn muis, keyboard en headset blijven het onder alle omstandigheden doen (voor zo ver ze kunnen, ze geven licht zoals gebruikelijk.)

Wat zou ik nu moeten doen want ik ga er dus nu van uit dat het aan het moederbord ligt hoe kan ik dit bevestigen? (zonder andere werkende pc onderdelen te gebruiken als een secundaire pc)

[ Voor 5% gewijzigd door speedyty op 11-05-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:29

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een bios reset kun je ook nog proberen. Als dat niet werkt kun je ook nog een andere voeding proberen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyty
ik kom niet eens in mijn bios, het scherm blijft zwart.
andere voeding zou kunnen maar dan zal ik die eerst moeten bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanamama
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-04-2023
speedyty schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 18:29:
ik kom niet eens in mijn bios, het scherm blijft zwart.
andere voeding zou kunnen maar dan zal ik die eerst moeten bestellen.
Bij een wat luxer moederbord zit er meestel een knop op voor het resetten van je bios.

Anders moet je even opzoeken waar bij jou het batterijtje zit om te kunnen resetten.
Youtube is waarschijnlijk handig hiervoor.

Voeding uitwisselen is zeker een aanrader. Ondanks dat je voeding van degelijke kwaliteit is volgens mij.
Geen expert op het gebied van voedingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyty
Ik heb de pc 5*24 uur geen stroom gegeven en de batterij er uit en in gedaan maar nog steeds geen verandering.

Klopt het dat de bios moet opstarten voor dat de ventilator van de voeding aan gaan?

Want dat zou wel alles verklaren omdat niks het waarscheinlijk doet zonder de bios en het zou ook kunnen verklaren dat de muis enzo wel gewoon licht geven omdat de moederbord het dan dus wel gewoon doet qua stroom maar dat de bios gewoon niet opstart. (Wat ook het zwart blijvende scherm zou verklaren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
USB krijgt stroom van de 5Vsb uit de voeding als het systeem uit staat. Als de 5V en 12V lijn brak zijn start het systeem niet op.

Is de powerknop op de behuizing niet gewoon kapot. Dit kan je testen door de pwr pinnen op het moederbord even kort te sluiten met een schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyty
*USB krijgt stroom van de 5Vsb uit de voeding als het systeem uit staat. Als de 5V en 12V lijn brak zijn start het systeem niet op.

-dus je zegt dat de 5V het wel doet (aangezien USB aansluiting dus werkt) en dan dus de 12V niet?

*Is de powerknop op de behuizing niet gewoon kapot. Dit kan je testen door de pwr pinnen op het moederbord even kort te sluiten met een schroevendraaier.

ik denk niet dat het aan de powerknop ligt anders zou de muis niet precies op het moment aan gaan als ik op de power knop druk. (mee eens?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:59

MsG

Forumzwerver

Zou toch even een andere voeding proberen, danwel te lenen via wellicht wat Tweakers in je buurt. Voeding is een component die nog relatief vaak stuk kan gaan en sluit je snel een hoop mee uit.

Dat hij nog spanning geeft an sich zegt heel weinig.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1