Weerstand die speaker aanwezigheid simuleert in auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:03
Ik heb een nieuwe auto aangeschaft waarin af fabriek een versterker en subwoofer is ingebouwd.
Het gaat om een Skoda Octavia met het Canton soundsystem.

Nu heb ik alleen de bestaande subwoofer vervangen door een beter exemplaar.
Ik zit nu met het probleem dat de Canton versterker blijkbaar ziet dat er iets veranderd is, waardoor hij de subwoofer kanalen uitschakelt.

Dit ‘ziet’ de versterker volgens diverse fora, doordat de weerstand anders is met de nieuwe subwoofer.
Een oplossing zou zijn door een weerstand aan te sluiten op de subwoofer kabels waardoor de versterker weer denkt dat de originele subwoofer aangesloten is.

Nu komt mijn probleem. Blijkbaar moet deze weerstand 0.5 Watt zijn. Maar als ik hierna zoek op Conrad, dan zijn er heel veel 0,5Watt weerstanden, met allemaal andere Ohm.

Ik ben totaal niet thuis in deze materie, dus ik hoop dat iemand mij kan vertellen welke Ohm de 0,5W weerstand moet hebben? 8)7

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 08:48
Ik zou een weerstand nemen met dezelfde weerstandswaarde als de impedantie van de originele speaker. Dat staat soms op de speaker geprint. Anders zou je bijvoorbeeld 8 Ohm kunnen nemen, dat is een vrij veel voorkomende waarde. Je zou voor de zekerheid de weerstand van de speaker met een multimeter kunnen meten. Een te lage weerstand zou de versterker kunnen beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
De term die je mist, is impendantie. Speakers spreken we vaak over impendantie omdat de weerstand frequentieafhankelijk is, namelijk binnen het hoorbaar gebied (20-20kHz). De versterker merkt dus een verandering aan impendantie. Wat je dan zou moeten weten is de impendantie van je oorspronkelijke sub, en eigenlijk zou je de sub die je hebt gekocht moeten vervangen voor een matchende impendantie. Je kan omlaag in impendantie door een weerstand parallel aan je sub te hangen, of omhoog in serie, maar dit zal ten koste gaan van het vermogen in je sub en dat wil je waarschijnlijk niet. Andere oplossingen zijn aanzienlijk ingewikkelder. 0.5W lijkt me ook veel te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
Bedankt voor de quick replies!
Wellicht nog ter verduidelijking: de originele sub was een passieve sub. De nieuwe subwoofer is een actieve subwoofer die ook speaker signaal (high level) accepteert als input.
Het gaat dus niet om een gelijkwaardige vervanging van de subwoofer, maar om t simuleren dat deze sub aangesloten is.

Karsten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De originele subwoofer zal waarschijnlijk wel 4ohm geweest zijn en iets in de richting van 100 watt? (lees op de originele subwoofer of lees op de versterker)

Een vervangende weerstand kom je uit bij 3.9 ohm of 4.7 ohm en dergelijke vermogensweerstanden gaan door tot zelfs 200 watt vermogen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:38
SLeddert schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:07:
Wellicht nog ter verduidelijking: de originele sub was een passieve sub. De nieuwe subwoofer is een actieve subwoofer die ook speaker signaal (high level) accepteert als input.
Het gaat dus niet om een gelijkwaardige vervanging van de subwoofer, maar om t simuleren dat deze sub aangesloten is.
Hoe heb je de nieuwe sub versterker dan aangesloten? Op de speaker/sub uitgang van de Canton versterker?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
SLeddert schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 00:07:
Ook dat is een impendantieverhaaltje, alleen dan is de impendantie die je auto ziet niet in de orde van 1-10Ohm, maar eerder 10K Ohm. Dat is de normale ingangsimpendantie bij line input van je nieuwe sub dus.

Doordat je extra versterking hebt wordt het vermogensverhaaltje wel een stuk anders natuurlijk, maar nog steeds zou je willen weten welke impendantie je auto verwacht. Als je 1 Ohm parallel over de audio input van je sub zou doen, dan is de impendantie die je auto ziet ook 1 Ohm. Maar ik verwacht wel dat er dan veel stroom gaat lopen, en die weerstand kan goed heet worden. Niet wenselijk in een auto. Dus wat ik zou doen is een potmeter kopen, maximaal 10K lijkt me zat, parallel aansluiten over je sub audio input, opstelling aanzetten, potmeter omlaag draaien totdat de auto de sub accepteert, waarde aflezen met een multimeter, en potmeter vervangen door een vaste weerstand. Als die weerstandswaarde hoog genoeg is, dan heb je ook minder last van warmteontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 21:15

OmeJoyo

This is me

Weerstand moet MINIMAAL 0,5W zijn. Hoger zal nooit een probleem zijn, wellicht wel duurder.
Kan je de informatie uit dat Forum delen?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
OmeJoyo schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:54:
Weerstand moet MINIMAAL 0,5W zijn. Hoger zal nooit een probleem zijn, wellicht wel duurder.
Ik zou niet teveel vertrouwen op de juistheid van die informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
OmeJoyo schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 07:54:
Zeker. De Canton subwoofer is trouwens een dual coil 8Ohm passieve subwoofer.
Hier komt de forum passage die er toe doet.

From the Canton subwoofer you will have 4 wires
White/ Red +
White/Brown -
Grey/Red +
Grey/Brown -
From experience and working on German cars Brown is usually ground.

Afbeeldingslocatie: https://www.briskoda.net/forums/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=http://i1149.photobucket.com/albums/o598/Kraig_Oh/Untitled_zpsbrjxcq3b.png&key=74aa823b93ed8ac86115b8656213972ee46d9170e145ecf9f44e2bc929e4d6e4

NOTE: over each speaker – and + you will need to put a 0.5W resistor the reason is, when the canton subwoofer is plugged in the amplifier sees a load, when the subwoofer is unplugged the amp doesn’t see any load and shuts down the subwoofer channel putting the resistors on the leads creates a dummy load so the subwoofer channels are still active (and you can use the subwoofer level control in the head unit.

Karsten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Laatst online: 23-06 21:15

OmeJoyo

This is me

Flake schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:05:
[...]

Ik zou niet teveel vertrouwen op de juistheid van die informatie
Dat doe ik op voorhand ook niet :) Maar als we helemaal niet weten waar we het over hebben is het zeker gissen.
SLeddert schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:11:
[...]

Zeker. De Canton subwoofer is trouwens een dual coil 8Ohm passieve subwoofer.
Hier komt de forum passage die er toe doet.

From the Canton subwoofer you will have 4 wires
White/ Red +
White/Brown -
Grey/Red +
Grey/Brown -
From experience and working on German cars Brown is usually ground.

[afbeelding]

NOTE: over each speaker – and + you will need to put a 0.5W resistor the reason is, when the canton subwoofer is plugged in the amplifier sees a load, when the subwoofer is unplugged the amp doesn’t see any load and shuts down the subwoofer channel putting the resistors on the leads creates a dummy load so the subwoofer channels are still active (and you can use the subwoofer level control in the head unit.
Deze site dus: https://www.briskoda.net/...canton-subwoofer-upgrade/

Tja, aardige meneer die zegt er veel van te weten en dan alleen maar zeggen: 0.5W resistors. :F

Bij het plaatsen van bijvoorbeeld 4 - 8 ohm op dat vermogen zie ik veel rook in gedachten.

Hier wat meer info: https://www.audiocontrol....d-music-playing-no-audio/

Het wordt trial and error, beginnen met een "hoge" waarde (150 ohm) en kijken of die het doet. Let wel dat hoe lager de weerstand, hoe hoger het vermogen (Watt) zal moet zijn en die neemt heel snel, fors toe!!!

[ Voor 76% gewijzigd door OmeJoyo op 11-05-2018 08:39 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die info komt weer van een ander forum, ik zou proberen de poster te benaderen want hij heeft de weerstandwaarde vergeten te melden. Andere optie is Canton benaderen dat je deze info gevonden hebt maar de preciese info mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
memphis schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:36:
Die info komt weer van een ander forum, ik zou proberen de poster te benaderen want hij heeft de weerstandwaarde vergeten te melden. Andere optie is Canton benaderen dat je deze info gevonden hebt maar de preciese info mist.
Dat heb ik reeds gedaan, maar omdat hij niet reageert kom ik er niet uit...

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-06 21:21
Wat je zoekt is een Zobel netwerk: Wikipedia: Zobel network

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier wordt een soortgelijke situatie besproken:

https://www.skodacommunit...soundsystem.81041/page-42

Der "Canton" Verstärker ist von Alpine.

Wenn der aktive Sub soviel Leistung vom originalen Sub verarbeiten kann, vielleicht.
Wie schon geschrieben brauch man eine Last an dem Kabel um einen Lautsprecher zu simulieren, sonst schaltet die originale Endstufe den Kanal aus.

Kann man auch selber bauen, eine Seite Chinch und andere Seite offen um an die 4 Leitungen vom originalen Sub zu gehen.
39 OHM Widerstand in Reihe, dahinter 39 OHM Parallel. Min. 5 W.

En/of je zou wellicht iemand kunnen vragen met VCDS kennis of het mogelijk s/w matig is aan te passen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Laatst online: 10:29
SLeddert schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:11:
[...]

Zoals ik het lees is het puur een gesimuleerde belasting voor de versterker. Het is de vraag hoeveel load de versterker moet zien om nog wel output te leveren. Bij 12V en een max vermogen van 0,5W komt dat neer op R ≥ 289,4 Ω. Aangezien die niet bestaat zou ik eens een 330 Ω, 0,5 W weerstand proberen. Mocht dat niet werken dan kan je altijd nog de volgende stappen proberen:
270 Ω >0,53 W
220 Ω >0,66 W
100 Ω >1,44 W
Van alle weerstanden is ± 5% afdoende
Zoals je ziet lopen de vermogens snel op bij lagere weerstanden. Bij 8 Ω komt het neer op 18 watt.

Mogelijk dat je in de documentatie van de versterker nog de minimale uitgangsbelasting kan vinden. Dan kan je vooraf al bepalen welke weerstand werkt. Ik raad je aan zo hoog mogelijke weerstand (= lage stroom en dus laag vermogen) te kiezen om niet te veel warmte te moeten dissiperen.

Als je een werkende oplossing hebt, zou je dan de exacte weerstand willen posten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
wat hij zoekt is een weerstand. Het hoeft niet nauwkeurig te zijn, enkel genoeg zodat de versterker detecteert dat er iets aan hangt. Gewoon wat gaan proberen is het eenvoudigste. Bijvoorbeeld met bovenstaand lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:51
Even voor de zekerheid, je hebt in de handleiding van je radio al gekeken of dit de overwriten is?

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 18:52
Maargoed nu ga je een resistor gebruiken , die heel wat warmte en verliezen zal geven, je speaker zal daardoor een stuk zachter gaan.
En ik hoor al mensen roepen om de inpendancy te gaan meten met een multimeter , pff doe mij zon multimeter :) , das niet mogelijk met gewone huis tuin en keuken apparatuur, omdat het frequency afhankelijk is.

Ontopic , waarom gebruik je geen Audio trafo, heb je een stuk minder verliezen en is speciaal bedoelt om op impendancy te matchen,
Dan hoef je ook helemaal geen gedoe te hebben met al die weerstanden, en trek je het vermogen wat door je speaker heen gaat niet ineens naar beneden

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53
Nilvo schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:04:
[...]

Zoals ik het lees is het puur een gesimuleerde belasting voor de versterker. Het is de vraag hoeveel load de versterker moet zien om nog wel output te leveren. Bij 12V en een max vermogen van 0,5W komt dat neer op R ≥ 289,4 Ω. Aangezien die niet bestaat zou ik eens een 330 Ω, 0,5 W weerstand proberen. Mocht dat niet werken dan kan je altijd nog de volgende stappen proberen:
Auto versterkers zijn eigenlijk altijd bruggen (twee versterkers in tegenfase = dubbele spanning) en flinke versterkers hebben DCDC converters om de spanning op te krikken.

Dus je zit er minimaal een factor vier naast met het vermogen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:09
Volgens mij moet je helemaal geen weerstand gebruiken. De audio-installatie ziet dat er geen subwoofer meer is aangesloten en stuurt deze daarom ook niet aan, dat is exact de gewenste situatie: de subwoofer is er namelijk niet meer.

Wat je nodig hebt om je actieve sub aan te sturen, is een signaal op lijnnivo, een line out dus maar wel achter de volumeregeling. Dus, zoek eens uit of je radio die output heeft. De meeste auto-audiosystemen hebben dat wel, want het is in auto's vrij gebruikelijk om een aftermarket versterker aan te sluiten. Dat je subwoofer alleen de lage tonen weergeeft, dat doet er niet toe. Je kunt met de regeling op je subwoofer de balans tussen normaal geluid uit de speakers en de lage tonen uit je subwoofer prima regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

itcouldbeanyone schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:00:
Maargoed nu ga je een resistor gebruiken , die heel wat warmte en verliezen zal geven, je speaker zal daardoor een stuk zachter gaan.
1) Het gaat hier om auto installatie, die paar watt verlies aan warmte zal je boeien op een 500w installatie gevoed door een accu, dikke dynamo en een flinke motor. Of ben jij zo'n iemand in geitenwollen sokken die in een auto stapt, de airco en kachel uit laat, raampjes dicht houdt en amper het gaspedaal in trapt om zo zuinig mogelijk te rijden? 8)7
2) Zachter? de persoon wil in de plaats een actieve subwoofer plaatsen om het juist harder te maken.
Sine schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 01:57:

Auto versterkers zijn eigenlijk altijd bruggen (twee versterkers in tegenfase = dubbele spanning) en flinke versterkers hebben DCDC converters om de spanning op te krikken.

Dus je zit er minimaal een factor vier naast met het vermogen.
Autoversterkers meestal niet hoor. Dat radio's het standaard hebben is waar. Veel autoversterkers werken gewoon met een enkele versterker. per speaker. Wel hebben veel autoversterkers met 2 of 4 kanalen de mogelijkheid om 2 kanalen in brug te zetten
PhilipsFan schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 02:30:
Volgens mij moet je helemaal geen weerstand gebruiken. De audio-installatie ziet dat er geen subwoofer meer is aangesloten en stuurt deze daarom ook niet aan, dat is exact de gewenste situatie: de subwoofer is er namelijk niet meer.

Wat je nodig hebt om je actieve sub aan te sturen, is een signaal op lijnnivo, een line out dus maar wel achter de volumeregeling. Dus, zoek eens uit of je radio die output heeft. De meeste auto-audiosystemen hebben dat wel, want het is in auto's vrij gebruikelijk om een aftermarket versterker aan te sluiten. Dat je subwoofer alleen de lage tonen weergeeft, dat doet er niet toe. Je kunt met de regeling op je subwoofer de balans tussen normaal geluid uit de speakers en de lage tonen uit je subwoofer prima regelen.
Als ik het goed begrepen heb schakelt de hele versterker niet aan en mis je dus ook geluid over de andere speakers, en dat wil je niet.... Dat je het liefst signaal van een line niveau wilt hebben is waar, scheelt vaak een hoop ruis maar het is de vraag of de actieve sub van TS deze optie ook heeft....

Ik vraag mij alleen af waarom TS niet voor een betere subwooferkast is gegaan. de bestaande dubbespoels loskoppelen en dan een kast met 2 vierkante Kicker's op de bestaande versterker aansluiten. Ook dan heb je veel meer rendemend in geluid, een veel betere en diepere bass en geen aansluitproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:53
Meet er maar eens aan, elke *radio* die beweert 40W+ te maken (en dat doen ze eigenlijk allemaal) heeft gebrugde uitgangen. Zelfs de bokki-wokki merken.
Kijk ook maar eens naar een TDF8541 of een TDA8594 oid, allemaal specifiek ontworpen voor car audio.

Versterkers kan beiden, alles wat een beetje vermogen maakt heeft een DCDC converter, of je daarna nog brugt of niet is van een ontwerpstandpunt niet zo spannend (of bruggen, of spanning dubbel zo hoog opkrikken) Die laatste is makkelijker, want minder onderdelen en daar zullen de fabrikanten dan wel voor gaan.

[ Voor 63% gewijzigd door Sine op 12-05-2018 15:00 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 22:28
Ik neem aan dat je de nieuwe versterker via zijn high input aansluit op de subwoofer aansluiting van de oude versterker.

Ik zou de tip van het duitse forum aanhouden.
De versterker wil een belasting zien, anders schakelt deze af / in beveiliging.
Een belasting van 4 of 8 ohm lijkt me niet nodig. Dan moet je onnodig veel vermogen in de weerstand weg stoken.

Probeer eerst eens iets van 47 ohm bij 5 of 10 watt.
Bij eoo kosten ze weinig en de verzendkosten zijn laag:
https://www.eoo-bv.nl/dra...w-11w/7243-drw-9w-47.html
Bestel meteen wat andere waarden mee, dan kun je experimenteren 22 en 100 ohm ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door ronnie vd op 14-05-2018 10:12 ]

Pagina: 1