Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-06 11:10

Maduth

Probeersel

Topicstarter
Beste,

Helaas is het tijd om mijn MacBook Pro 15” [ 2010] te gaan vervangen. Mijn eerste ingeving was om gelijk een nieuwe MacBook te kopen. Tijdens het zoeken, schrok ik nogal van de huidige prijzen. Ter info, mijn oude MacBook Pro heeft 1500 euro gekost. In 2014 is het moederbord gratis vervangen door Apple en heb ik zelf de HD vervangen voor een SSD 512g. Nu zou ik voor een soortgelijke 15” meer dan 2k moeten betalen.

Wat ik zo onwijs fijn vind/vond aan deze Mac, ik had nooit ‘echte’ problemen, weinig noodzaak voor een herinstallatie[s] en de behuizing kon het [af en toe] lompe gedrag van mijn gezin [inclusief mijzelf] prima opvangen. Maar, het is nu echt tijd om een vervanger te gaan zoeken. Nadat ik bekomen was van de prijzen, hebben wij thuis eens gekeken wat wij echt doen met een laptop. Daardoor twijfelen we nu of wel weer voor een MacBook moeten gaan. Vooruit, deze Mac heeft het 8 jaar volgehouden en ik heb niet het idee dat een Windows laptop zolang mee kan gaan. Of heb ik gewoon geluk gehad met mijn MacBook?

Maar ik ben niet helemaal up to date dus vandaar dit topic, dus here we go.

Wat ga je met je laptop doen?
Standaard werk zoals Office, Internet, streaming [Chromecast] en light weight games [voor de kinderen zoals minecraft]. Misschien belangrijk, ik werk met al mijn bestanden vanuit OneDrive en Dropbox.

Wat is je budget?
Wat noodzakelijk is om bovenstaand te bereiken maar max. 1500 euro [liever minder]. Note, wel minimaal 256g HD [liever meer].

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee maar de laptop moet dus stevig zijn en tegen een stootje kunnen. Ik heb kinderen en allen gebruiken ze de laptop voor bijvoorbeeld internet [als de ander op de tablet zit]. Ik probeer ze goed op te voeden maar soms wordt de laptop hardhading dichtgeklapt of neergelegd. De laptop ligt ook wel eens op de bank dus iemand kan er nog wel eens half op gaan zitten. Natuurlijk er is een grens wat een laptop kan hebben maar mijn huidige MacBook kon het prima opvangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee en het besturing systeem is van minder belang dan kwaliteit en prijs.

Zoals verwacht, heb ik al wat reseach gedaan deze laptops vielen mij op:

HP Envy 13-ad112nd
https://tweakers.net/pricewatch/1095085/hp-envy-13-ad112nd.html

+ Lange accuduur
+ Stevig blijkbaar
+ Snel
+ Prijs is OK

- Kan niet echt iets vinden

Acer Spin 5 SP513-52N-5210
https://tweakers.net/pricewatch/1117107/acer-spin-5-sp513-52n-5210/reviews/

+ Lange accuduur
+ Stevig blijkbaar
+ Prijs

- Convertible, heeft dit ‘grote’ impact op stevigheid/stabiliteit

Apple MacBook Pro 2017 13,3" 128GB ssd Spacegrijs (Qwerty)
https://tweakers.net/pricewatch/778627/apple-macbook-pro-2017-13-komma-3-inch-128gb-ssd-spacegrijs-(qwerty).html

+ Uit ervaring genoten als een zeer stevige laptop en onderhoudsvrije laptop
+ Lange levensduur

- - Prijs

Extra: ik had gelezen dat je dan een Nifty MiniDrive kon aanschaffen [32 Euro] en een 200 MicroSD voor 80 euro. Complete prijs is dan ongeveer 1461.

Dus, wat is jullie advies?

Alvast bedankt voor het lezen van dit hele stuk tekst ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kijkt wel erg ruim; van grofweg 800 tot 1500. Eem ProBook is steviger dan een Envy. Een Latitude vind ik nog wat steviger.

Maar ja, als je blijkbaar 7 jaar met een Macbook doet, zou ik je toch adviseren om een fullbody metaal/magnesium laptop te zoeken en daar "flink" geld voor neer te tellen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 09:07

TheBorg

Resistance is futile.

Je wil van een 15" naar een 13" scherm?

Er tussenin kan ook. Overweeg ook eens een Thinkpad. Misschien niet moeders mooiste, maar wel een laptop die weer zo lang mee kan als de MacBook.

pricewatch: Lenovo ThinkPad E480 E480
Neem in ieder geval geen Acer want die haalt het echt niet 8 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

5183

Sowieso moet je even loslaten dat er "Windows laptops" bestaan. Op een Macbook kan je namelijk ook prima Windows draaien.

Als je tevreden en gewend bent aan MacOS, dan zou ik dat in het achterhoofd houden. Overstappen kost best wat moeite als het tegenzit.

Stel dat je met een nieuwe Macbook weer 8 jaar doet, dan praat je over 2000 / 8 = 250 euro per jaar. Dat is niet veel voor een goede en stevige notebook. Ik denk dat er maar weinig apparaten op de markt zijn van Dell, HP en andere merken die een volle 8 jaar meegaan bij serieus gebruik. Na een jaar of 5 voelen ze traag aan door de vele Windows updates en veelal zijn de apparaten van plastic en dus kwetsbaar.

Belangrijkste advies wat ik je wil meegeven is, blijf weg van Acer. Dat is nog niet goed genoeg om bij ontvangst in de kliko te dumpen. Veel specs, lage prijs. Mede veroorzaakt door B-keuze onderdelen en een bizar slechte en trage garantie afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Topicstarter
Zo, ik haal even een glas wijn en nu al reacties, TOP.

Even extra informatie nav feedback.
1. 13 inch hebben wij bekeken en is geen probleem
2. Ja, budget is ruim maar ik hou er niet van om te betalen als het goedkoper kan
3. Op me werk, heb ik laptop met windows maar die wordt om de vier jaar vervangen.

De reden dat ik Acer had gekozen, is vanwege de review hier op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Maduth schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:56:
3. Op me werk, heb ik laptop met windows maar die wordt om de vier jaar vervangen.
Dat staat los van het merk en model laptop waarschijnlijk. Ik vervang alle laptops en vaste PC's elke 5 jaar. Niet omdat ze niet goed meer zijn, maar om problemen uit te sluiten. Na 3 jaar loop je een significant hoger risico op uitval en storingen van de hardware. Voor de belasting moet je apparatuur in 5 jaar afschrijven, dus daarom heb ik die termijn gekozen bijvoorbeeld. Maar er zijn zat bedrijven die 3, 4 of 6 jaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Topicstarter
TheBorg schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:46:
Je wil van een 15" naar een 13" scherm?

Er tussenin kan ook. Overweeg ook eens een Thinkpad. Misschien niet moeders mooiste, maar wel een laptop die weer zo lang mee kan als de MacBook.

pricewatch: Lenovo ThinkPad E480 E480

[...]

Neem in ieder geval geen Acer want die haalt het echt niet 8 jaar.
Zojuist deze bekeken en ziet er ook stevig uit en dat hij niet zo 'naais' eruit ziet als een Apple maakt niet uit ;)

Toch nog een extra vraag, heeft hier ervaring met onderstaand?
Extra: ik had gelezen dat je dan een Nifty MiniDrive kon aanschaffen [32 Euro] en een 200 MicroSD voor 80 euro. Complete prijs is dan ongeveer 1461.

[ Voor 15% gewijzigd door Maduth op 11-05-2018 14:01 ]

Pagina: 1