Hoe krijg is op een LCD monitor het beeld kleiner?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:13
Ik ben een arcadekast aan het bouwen. Een bartop met daarin een oud Dell scherm van 1280x1024 pixels. De reden dat ik voor dit scherm koos heeft te maken met de fysieke afmetingen (het past) en de aanwezigheid van een VESA aansluiting op de achterzijde, zodat ik de monitor aan de kast heb kunnen bevestigen.

Ik heb echter met iets niet rekening gehouden. Bij het bestellen van het plexiglas voor het scherm heb ik ook een bezel laten aanbrengen. Leek me wel grappig en past mooi bij de rest van de kast. Echter.... deze bezel schermt de linker en rechterkant van het bureaublad af. Teveel om het erbij te laten, ik mis volledige iconen (en menu opties in mijn emulator frontend.

De video wordt geleverd door een op de FM2 ingebouwde GPU. De drivers zijn dus van AMD. In catalyst zit een optie om het beeldformaat aan te passen. Zodra ik dat vinkje plaats is mijn beeld helemaal weg en krijg ik een out of sync melding. Ik heb dan een andere monitor nodig om het terug te zetten.

Zijn er misschien tools die dit ook kunnen? Ik heb gezocht via Google, maar kom met name uit op tools die de resolutie snel kunnen aanpassen, ook als die niet ondersteund worden. Maar daar ben ik niet naar op zoek.

ps de bedieningsknoppen van de monitor zelf zijn onbereikbaar. Anders moet ik de monitor weer demonteren. En aangezien ik nogal wat heb geinstalleerd in de krappe kast (bartopmodel) hoop ik dat het anders kan.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117; Kaifa MA304-SMR5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
Je bent dan op zoek naar tooling om je beeld te versmallen. Als je iets vindt voor het OS heb je kans dat je dit ook moet gaan vinden om de (fullscreen) games te 'versmallen'. Wanneer je de games alleen maar in de breedte aanpast en niet de hoogte kloppen de verhoudingen van het beeld niet meer, een vierkant op de originele resolutie wordt dan een rechthoek.

Als ik jou was zou ik een nieuw stuk plexiglas bestellen, dit bespaart veel software ellende. Als je dit plexiglas breder besteld dan wat je nu hebt dan kan je eventueel nog bezels aan laten brengen (als je kast die extra breedte aankan uiteraard).

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je scherm als TV wordt herkend krijg je vaak opties om under- en overscan toe te passen, daarmee krijg je het gewenste effect. Of je dat hier ook kan is een kwestie van een beetje pielen met de settings.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:43

P_Tingen

omdat het KAN

Ik neem aan dat je je pc bij het opstarten automatisch je gameprogramma laat starten, kun je die ook op een fixed formaat instellen? Vroeger heb ik wel eens shareware tools daarvoor gehad toen ik nog win98 spelletjes had die alleen op 800x600 wilden starten. Zoiets moet er ook vast zijn om een bepaald venster te resizen en te positioneren. Ik denk dat dat met AutoHotKey zou moeten lukken. Je kan dan een zwarte achtergrond nemen zodat eventuele zichtbare randjes van het bureaublad niet opvallen.

... en gaat over tot de orde van de dag